Programma-archief 2010  
zondag 3 januari 2010

Nieuwjaarsduik


vrijdag 22 januari 2010

E-live - Open performance Site 2010


zaterdag 23 januari 2010

Estafetteconcert


zaterdag 23 januari 2010

Chorus ex machina


zaterdag 6 februari 2010

La Cause est Amer


zaterdag 6 maart 2010

De Spaanse Vihuela


zondag 18 april 2010

Kindermusical Mozes


zaterdag 22 mei 2010

Muziek voor snaren


zaterdag 5 juni 2010

Mein Herz ist bereit


zaterdag 3 juli 2010

Concerto grosso e solo


woensdag 14 juli 2010

Orgelconcert


zaterdag 7 augustus 2010

Orgelconcert


zaterdag 14 augustus 2010

Orgelconcert


zaterdag 21 augustus 2010

Orgelconcert


zaterdag 28 augustus 2010

Orgelconcert


zaterdag 4 september 2010

Orgelconcert


zondag 5 september 2010

Bach cantateconcert


zaterdag 11 september 2010

Nationale Orgeldag en Open Monumentendag


zondag 12 september 2010

Utrecht Uitfeest


zaterdag 2 oktober 2010

Chichester Commissions


zaterdag 20 november 2010

De Geest van Venetië


zaterdag 18 december 2010

Kerstconcert



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zaterdag 6 februari 2010 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 6 februari 2010
20:30 uur - Nicolaïkerk

La Cause est Amer


Quadrivium



Middeleeuwse Liefdespoëzie uit Japan en de Lage Landen

Programma:

Proloog
1 - Se la face ay pale la cause est amer - Guillaume Dufay (1398-1474)
2 - Prenez sur moy votre exemple amoureux - Johannes Ockeghem (c.1410-1497)

Nieuwe liefdesvreugde
3 - Ai mite no (from: Vijf Nippon Waka) - Janpieter Biesemans (b.1939)
4 - Par le regard de vos beaux yeux - Guillaume Dufay
5 - Par le regard de vos beaux yeux - Buxheimer Orgelbuch (c.1470
6 - J'ay pris amours - anonymus

Scheiding bij het ochtendgloren
7 - Ariake no (from: Vijf Nippon Waka) - Janpieter Biesemans
8 - J'ayme bien celui qui s'en va - Pierre Fontaine (c.1390-1447)
9 - J'ayme bien celui qui s'en va - arr. Guillaume Dufay (?)

Absentie van de geliefde
10 - Nageki tsutsu (from: Vijf Nippon Waka) - Janpieter Biesemans
11 - Le souvenir de vous me tue - Robert Morton (c.1430-na 1479)
12 - Le souvenir - Buxheimer Orgelbuch
13 - Je ne fai tousjours - Gilles Binchois (c.1400-1460)

Twijfel aan trouw
14 - Nagakaran (from: Vijf Nippon Waka) - Janpieter Biesemans
15 - Triste plaisir et douloureuse joie - Gilles Binchois
16 - Je requier a tous amoureux - Guillaume Dufay

Berouwvol verdriet
17 - Omoi wabi (from: Vijf Nippon Waka) - Janpieter Biesemans
18 - Tout a par moy - Walter Frye (?) (fl. 1450-1475)
19 - Tout a par moy - Buxheimer Orgelbuch

Epiloog
20 - Vray dieu d'amours - Gilles Binchois
21 - Se la face ay pale la cause est amer - Buxheimer Orgelbuch

Toelichting
?Se la face ay pale, la cause est amer? -

?Als mijn gezicht bleek is, is Liefde de oorzaak?, waarbij ?amer? ook de betekenis ?bitter? draagt ?
Deze dubbele betekenis weerspiegelt de middeleeuws erkenning van het universele inzicht dat liefde naast vreugde ook twijfel, eenzaamheid en verdriet met zich meebrengt.

Het chanson ?Se la face ay pale? van Guillaume Dufay dient als title song maar tevens als rode draad voor het gehele programma. Vijf centrale blokken vangen ieder aan met een deel van Janpieter Biesemans' suite Vijf Nippon Waka (in 2002 voor Quadrivium gecomponeerd) en vervolgt met een chanson uit de hoofse Bourgondische traditie, dat hetzelfde sentiment in zich draagt. Van een aantal van deze chansons weerklinkt ook een instrumentale bewerking of intavolatie.

Uitvoerenden:
Ellen Delahanty studeerde zang bij Jessica Glynne in Londen. Zij behaalde haar Master in Music graad voor blokfluit en historische uitvoeringspraktijk aan het Mannes College of Music in New York en vervolgde haar blokfluit studies aan de conservatoria van Utrecht, Leuven en Antwerpen. Zij specialiseert zich in het vroege vocale repertoire als soliste en als lid van de ensembles Quadrivium en Sospiri Ardenti. Zij neemt regelmatig deel als docent en uitvoerend musicus aan oude muziek festivals in Europa en de USA.

Willem Mook studeerde hoofdvak luit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Tevens studeerde hij muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij heeft een lange staat van dienst als luitleraar en is een enthousiast onderzoeker en uitvoerder van muziek uit de periode 1400-1650 - solo en in ensemble. Hij is lid van de ensembles Quadrivium en Voix & Cordes en vormt verder een succesvol duo met voordrachtskunstenaar Peter Adema. Willem heeft een grote lespraktijk als luitdocent in zijn woonplaats Haarlem en in Deventer.

Bill Taylor is specialist in het uitvoeren van Europese harpmuziek uit de middeleeuwen en de renaissance en daarnaast de traditionele harp muziek van Ierland, Schotland en Wales. Hij is een van de weinige bespelers en onderzoekers van de middeleeuwse, met darm besnaarde, harp, de met metaal besnaarde clarsach en de renaissance harp met zog. brays. He trad op met diverse ensembles in de USA, waaronder het Folger Consort, Newberry Consort en Hesperus. Vanuit Schotland waar hij woont, treedt hij regelmatig op met Canty en Coronach, met wie hij ook verschillende CD's uitbracht. He doceert en voert uit in festivals in het Ver. Koninkrijk, Europa en de USA.

Na zijn studie aan verschillende Vlaamse conservatoria stichtte Geert van Gele het Vlaams Blokfluit Kwartet op, met welk ensemble hij gedurende 10 jaar optrad in Europa en Noord- en Zuid-Amerika. Onderweg won hij diverse belangrijke internationale prijzen. Hij wordt regelmatig gevraagd voor het geven van masterclasses. Als solist wordt hij bewonderd om zijn interpretaties van Bach en om zijn uitvoeringen van vroege Italiaanse barokmuziek als wel om zijn beheersing van het hedendaagse blokfluit repertoire. Hij is de man achter het nieuwe oude muziek label Kattenberg.

Gedurende de middeleeuwen vertegenwoordigde het quadrivium het curriculum bestaande uit de disciplines Arithmetica, Geometrica, Musica and Astronomia.
Het hedendaagse ensemble van deze naam verenigt vier kleuren van het middeleeuwse muzikale palet: zangstem, blokfluit, harp en luit. Met hun unieke historische instrumentarium biedt Quadrivium een breed spectrum van delicate klanken, die typisch zijn voor de polyfonie uit de late middeleeuwen en de vroege renaissance.


Website: http://www.quadrivium.net/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]