Programma-archief 2007  
zondag 7 januari 2007

Nieuwjaarsduik


zaterdag 20 januari 2007

De vesper samengesteld


zaterdag 24 februari 2007

Open Performance Site 2007


zaterdag 10 maart 2007

Friede, Friede auf der Erde


zondag 13 mei 2007

Rondom Henk Badings


zondag 27 mei 2007

Pinksteren en de hoorn des overvloeds


zondag 24 juni 2007

Jan Welmers 70 jaar


zondag 29 juli 2007

Psalms and Songs


zaterdag 4 augustus 2007

Orgelconcert


zaterdag 11 augustus 2007

Orgelconcert


zaterdag 18 augustus 2007

Orgelconcert


zondag 19 augustus 2007

Il Quartetto Barocco


zaterdag 25 augustus 2007

Orgelconcert


zaterdag 1 september 2007

Orgelconcert


zondag 2 september 2007

Bach-cantate concert


zaterdag 8 september 2007

Orgelconcert


zondag 9 september 2007

Uitfeest


zondag 21 oktober 2007

Festival voor de Wind


zondag 11 november 2007

De legende van Sint Maarten


zaterdag 17 november 2007

Zing & Slagwerk


zaterdag 15 december 2007

Een Venetiaanse Kerst



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zaterdag 15 december 2007 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 15 december 2007
20:30 uur - Nicolaïkerk

Een Venetiaanse Kerst


Cappella Sancta Maria
o.l.v. Enrique Lopez



Kerstmuziek uit 16e- en 17e-eeuwse Venetië voor zangers en instrumentalisten

De stad Venetië speelde een sleutelrol in de ontwikkeling van de barokstijl. In de zestiende eeuw begon een groep Italiaanse componisten, waaronder Andrea en Giovanni Gabrieli, Cipriano de Rore, Croce en Merulo, muziek te schrijven voor contrasterende groepen zangers en instrumentalisten (cori spezzati), waarmee ze de architectonische en akoestische eigenschappen van de San Marco konden benutten. Deze Venetiaanse stijl was van groot belang voor de ontwikkeling van de stile concertato. In de laatbarok periode ontwikkelde zich de opeenvolgende episodes in de muziek tot bescheiden zelfstandige delen, waardoor de weg werd geëffend voor de cantate.
Paradoxaal genoeg was de initiator van deze ontwikkelingen de Vlaamse meester Adriaan Willaert (ca.1490-1562). Zijn benoeming in Venetië in 1527 was een keerpunt in de muzikale tradities van deze stad, maar ook onderdeel van het cultuurbeleid van de Venetiaanse overheid: met de komst van Willaert kreeg de stad een musicus van internationale bekendheid binnen zijn muren. Na Willaert zouden Andrea Gabrieli, Claudio Merulo, de Rore, Giovanni Gabrieli en Claudio Monteverdi volgen.
De nieuwe muzikale verworvenheden van Venetië raakten bekend in Europa door een andere Nederlander, de componist Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1521) Hij was niet alleen een vermaarde organist (in de Oude Kerk te Amsterdam), maar ook een van de invloedrijkste en meest gezochte docenten van zijn tijd en een vooraanstaand componist van vocale en klaviermuziek. Sweelinck was zeer vertrouwd met de composities van de Gabrieli's en Merulo, en in zijn eigen werken combineerde hij de nieuwe Venetiaanse vormen met de figuratietechnieken van de Engelse virginalisten.
Centraal in het kerstprogramma staan representatieve werken van Willaert en de Italianen, waaronder het bekende dubbelkorige O Jesu mi dulcissime van Giovanni Gabrieli (ca.1555-1612). In Laudate pueri van Giovanni Croce (1557-1609) staan de vier solisten verspreid door de ruimte om echo's te creëren; op andere plekken in de kerkruimte staan een ripienokoor en een altsolist met vier trombones. De Patriarchen gezangen is een onderdeel van het programma, dat voor velen onbekend zal zijn. Het betreft hier gezangen uit een traditie die afkomstig is van de Aquileian ritus en die afwijkend is van Gregoriaanse gezangen.

Enrique López-Cortón werd in 1969 geboren in La Coru?a (Spanje. Na het behalen van zijn Pianodiploma (Docerend Musicus) vertrok hij naar Barcelona waar hij zijn diploma Uitvoerend Musicus behaalde. In Barcelona volgde hij ook zanglessen, evenals koordirectie bij Manel Cabero en Mireia Barrera. Later kreeg hij van de stad La Coru?a een beurs toegewezen om koordirectie te studeren aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jos Vermunt. Gedurende twee jaar studeerde hij bij Dr. Rebecca Stewart aan de Schola Cantorum Brabantie (Tilburg). Sinds januari 2004 studeert hij zang bij Xenia Meijer.
Op het gebied van het Gregoriaans is Enrique López lid geweest van Schola Pinensis (Barcelona), Schola Cantorum Amsterdam (Amsterdam) en Schola Cantorum Brabantie (Tilburg). De laatste tijd richt hij zich hoofdzakelijk op geestelijke muziek van voor 1600, in het bijzonder op het Spaanse en Italiaanse repertoire.

Capella Sancta Maria, opgericht door Enrique López-Cortón, is een professioneel oude muziekensemble dat zich specialiseert in zestiende eeuwse polyfonie en met name Spaans en Italiaans repertoire. In een recent project werd de Missa pro defunctis á 5 van Cristobal de Morales (1500-1553) uitgevoerd.


Website: http://www.enriquelopez.nl/ne/CSM.php

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]