Programma-archief 2006  
zondag 8 januari 2006

Culturele Zondag: Nieuwjaarsduik


zaterdag 25 februari 2006

OPS IX: Beweging en ruimte


zaterdag 25 maart 2006

De Nieuwe Oogst: Orgel + Basklarinet


zondag 14 mei 2006

Dirty minds, joys forever


zondag 18 juni 2006

Het Hooglied


zondag 9 juli 2006

Luister naar Kassandra


zondag 30 juli 2006

Deutsche Geigenmusik


zaterdag 5 augustus 2006

Orgelconcert


zaterdag 12 augustus 2006

Orgelconcert


zaterdag 19 augustus 2006

Orgelconcert


zaterdag 26 augustus 2006

Orgelconcert


zondag 27 augustus 2006

Le splendide italiane


zaterdag 2 september 2006

Orgelconcert


zondag 3 september 2006

Bach cantateconcert


zaterdag 9 september 2006

Orgelconcert


zondag 10 september 2006

Uitfeest


zaterdag 16 september 2006

Orgelconcert


zaterdag 18 november 2006

Vergeten hoe wij heten?


zaterdag 9 december 2006

Bij gebrek aan conversatie



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zaterdag 9 december 2006 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 9 december 2006
20:30 uur - Nicolaïkerk

Bij gebrek aan conversatie


Knuistingh Neven Ensemble


Rita Knuistingh Neven-muziek, piano
Peter Swanborn-tekst, concept
Meindert Velthuis-bariton
Cora Schmeiser-sopraan
Reinier van Houdt-piano
Sybren Bijleveld-klarinet
Marieke de Vries-accordeon
Han Hazewindus-regie
Anne Karin ten Bosch-toneelbeeld

Programma

Meetkunde, voor sopraan, piano en accordeon

Verrbijsterrr, voor klarinet en accordeon

Bij Gebrek aan Conversatie, 9 liederen voor bariton, piano, klarinet en accordeon


Bij Gebrek aan Conversatie is een Brechtiaanse liederencyclus over een crime passionnel, gezongen door bariton Meindert Velthuis. Het verhaal gaat over een man die zijn minnaar vermoord heeft. Alvorens de hand aan zichzelf te slaan zingt hij een negental liederen.
Voorafgaand worden er twee andere stukken gespeeld. 'Verrbijsterrr' voor klarinet en accordeon plus 'Meetkunde', een lied voor sopraan, piano en accordeon. Dit lied wordt door sopraan Cora Schmeiser gezongen.

HET KNUISTINGH NEVEN ENSEMBLE
heeft zich in 1997 gevormd rond pianiste/componiste Rita Knuistingh Neven en dichter/journalist Peter Swanborn. Het ensemble brengt in de eerste plaats eigen composities ten gehore: modern klassieke muziek op Nederlandstalige teksten, vaak in de vorm van muziektheater. Producent is Stichting Nieuw Muziektheater Rotterdam.
Een paar van de belangrijkste producties van de afgelopen jaren zijn:



RITA KNUISTINGH NEVEN (compositie / piano)
behaalde het solistendiploma Uitvoerend Musicus in 1988 aan het Rotterdams Conservatorium bij Michael Davidson. Zij studeerde vervolgens bij Ludmila Baslawskaya en Jan Wijn, en in New York bij Deirdre O'Donohue. Gespecialiseerd in het klassieke repertoire gaf zij solorecitals in o.a. het Concertgebouw en De Rode Hoed te Amsterdam, in De Doelen te Rotterdam en in Duitsland en België. Ook maakte zij een tournee door voormalig Joegoslavië. Hiernaast was zij werkzaam in theater- en dansproducties (o.a. Penta Theater met Piet Rogie en Paul de Jong) en begeleidde zij zangers en instrumentalisten in volksmuziek, zigeunermuziek en jazz. Zij organiseerde concertseries en presenteerde klassieke radioprogramma's. Als componiste is zij, na incidentele lessen bij Klaas de Vries, autodidact. Sinds 1997 schrijft zij muziek voor haar muziektheatergezelschap, het Knuistingh Neven Ensemble, voorheen Ensemble MET en voor diverse andere musici, zoals Marjanne Kweksilber en Noa Frenkel. Composities van Rita Knuistingh Neven zijn op vele plaatsen in binnen- en buitenland gespeeld (Edmonton, Canada; Greenwhich House, New York) en een aantal is inmiddels op cd verschenen.


PETER SWANBORN (teksten)
is via de geologie en de fotografie in de literatuur terechtgekomen. Momenteel is hij als literair medewerker verbonden aan de Volkskrant. Zijn gedichten en artikelen verschenen o.a. in De Gids, de Poëziekrant, Bzzlletin, Parmentier, Passionate en Tortuca. Vertalingen in het Engels, Frans, Perzisch en Indonesisch. Sinds 1997 is hij als tekstschrijver en zakelijk leider verbonden aan het Knuistingh Neven Ensemble, met als meest recente producties de kameropera Tegen de lamp en de kerkopera GodsEigenTweeling (Theater Lantaren/Venster Rotterdam). In april 1998 debuteerde Peter Swanborn bij Uitgeverij Editions Richard te Amsterdam met de bundel Tot de Dood op Zee, twee jaar later gevolgd door de gelijknamige cd, met pianomuziek van Rita Knuistingh Neven.

MEINDERT VELTHUIS (bariton / countertenor)
behaalde in 1990 cum laude zijn eindexamen Uitvoerend Musicus zang lichte muziek aan het Rotterdams Conservatorium. Als jazz-zanger trad hij vervolgens enkele jaren met veel succes op bij o.a. Rita Reys en Pim Jacobs, Carlo de Wijs, Deborah Brown, Pia Beck en op het North Sea Jazzfestival. Mede door zijn klassieke zangstudie bij Els Kloos en een Bernstein-project in 1994, raakte hij steeds meer in de ban van het klassieke lied, vooral uit de 20ste eeuw. In 1996 was hij performer in de Lantaren/Venster-productie Registraties van Toine Horvers. Twee jaar later in Winzig/Kleintjes van de Duits-Griekse componist Manos Tsangaris.
Meindert Velthuis zong en speelde hoofdrollen in de muziektheaterproducties Caput Mortum, Bij Gebrek aan Conversatie, Oscar & Philip en de kerkopera GodsEigenTweeling. Voor deze laatste twee producties, die respectievelijk in 2001 in de Rotterdamse Doelen en in 2004 in Theater Lantaren/Venster in première gingen, begon hij een studie als countertenor bij zangpedagoog Ronald Klekamp. Verder zong Meindert Velthuis in de koren van het Onafhankelijk Toneel, Opera Trionfo, Opera aan het Y en recent als countertenor in de Xynix productie van Monteverdi's Orfeo.
Meindert Velthuis treedt regelmatig op met liederenprogramma's van o.a. Dimitri Shostakovich, Wolfgang Jacobi, Valentin Silvestrov, Benjamin Britten, Soulima Stravinsky, Kurt Weill en Rita Knuistingh Neven in diverse bezettingen. Hij werkt momenteel als countertenor aan barok- en hedendaags repertoire (o.a. liederen van Roger Steptoe)

CORA SCHMEISER (sopraan)
werd in Mainz am Rhein geboren. Als lid en oprichtster van kamermuziekensembles vertolkt zij barok-, klassiek en hedendaags repertoire. Zij werkt samen met acteurs, beeldend kunstenaars, dansers en dichters. Moderne composities en klank- en tekstimprovisaties staan daarbij op de voorgrond.
Zij was te horen in voorstellingen van theatergroep Hotel Modern, Bühne de Bovenlucht en bij het Kroonstukjes-Festival in Münster, Duitsland. Als lid van Buffo Operamakers, Utrecht was zij te horen tijdens het Mamma-Festival, Oerol 2003, Terschelling en het Oorsmeer-Festival in Gent en Antwerpen en maakte zij de voorstelling Moed voor Oerol 2004, voor twee zangers en piano.
Met het Nederlands Vocaal Laboratorium trad zij op tijdens het Festival in de Branding in samenwerking met het Residentie Orkest, bij het Internationale Youth Opera Festival in Utrecht en het Crossing Border Festival in Den Haag. In de opera Parsifal van Boudewijn Tarenskeen met het Orkest de Volharding vertolkte zij de rol van 'de vrouw op de stoel' en in oktober 2004 trad zij op in de Cage-Nacht van 'Wien modern' in Wenen. Voor het Kameroperafestival Zwolle 2005 vertolkte zij Maanschemering, een opera voor stem, sho en panfluit van Ron Ford, die in 2006 in reprise ging, werkte zij samen met het POW-ensemble en maakte de voorstelling Terug naar de toekomst voor vier performers tijdens het Oerol-festival 2006.
Sinds 2003 is Cora lid van Ars Choralis Coeln, een ensemble voor middeleeuwse muziek van o.a. Hildegard von Bingen en Anna von Köln.

REINIER VAN HOUDT (piano)
studeerde piano in Den Haag en Budapest en verwierf zich een bijzonder repertoire, dat tot stand kwam uit contact met componisten, archiefresearch, experimenteren met concertvormen en een onconventionele studie van de klassieken.
Naast grote projecten met muziek van Erik Satie, Alvin Lucier, Giacinto Scelsi, Jerry Hunt, John Cage, Cornelius Cardew en Johann Sebastian Bach gaf hij première-uitvoeringen van muziek van o.a. Robert Ashley, Alvin Curran, Kaikhosru Sorabji, Maria de Alvear, Rita Knuistingh Neven, Arthur Sauer en Charlemagne Palestine. Reinier van Houdt trad op in Moskou's Festival Alternativa, het Setaga Museum Tokyo, the Knitting Factory in New York, Mills College in Oakland, DACAPO in Bremen, Kunstraum Düsseldorf, Warschauer Herbst, Music Gallery Toronto, de Gentse Feesten, Montreal, Bilbao en op podia door heel Nederland.
Reinier van Houdt is lid van het Ives Ensemble, het MAE en het Knuistingh Neven Ensemble. Verder werkt hij samen met o.a. Hotel Modern, Scapino Ballet, Leine & Roebana, de filmer PJ Smit en cellist Paul de Jong (alias The Books).


SYBREN BIJLEVELD (klarinet)
studeerde klassiek klarinet bij Walther Boeykens aan het conservatorium te Rotterdam. Na zijn studie bouwde hij een lespraktijk op, dirigeerde jeugdensembles bij diverse muziekverenigingen en speelde met leden van het Residentieorkest in het Stadlertrio. Sybren schreef voor diverse orkesten en ensembles composities, zowel in het lichte als klassieke genre. Momenteel maakt hij als saxofonist/fluitist deel uit van de Rotterdam Ska-Jazz Foundation en als klarinettist van het Knuistingh Neven Ensemble. Met beide groepen verzorgt hij naast zijn lespraktijk, gedurende het hele jaar concerten. Onlangs kreeg hij van een semi-professioneel kamerorkest uit Salzburg opdracht tot het schrijven van een compositie en zal hij de filmmuziek schrijven voor een afstudeerproject van de Willem de Kooning Academie.


MARIEKE DE VRIES (accordeon)
studeerde klassiek accordeon aan het Rotterdams Conservatorium bij Miny Dekkers. Tijdens haar studie nam zij deel aan een Europees studieproject, waardoor zij de mogelijkheid kreeg masterclasses te volgen in verschillende Europese landen. Zij heeft ruime ervaring in eigentijdse kamermuziek en verleende haar medewerking aan verschillende muziektheaterproducties, waaronder Caput Mortuum onder regie van Han Hazewindus en verschillende kindertheaterproducties zoals Van drie oude mannetjes die niet dood wilden van Hussaarts en van Lohuizen en de muziektheatervoorstelling voor kinderen Het mooiste lied van de wereld een productie van De Vrolijke Troep. Ze heeft meegewerkt aan verschillende cd-producties, zoals de cd GED'ACHTEN van accordeonensemble D'ACHT, het enige grote professionele accordeonensemble dat Nederland rijk is. Naast haar uitvoerende werkzaamheden is zij docent en dirigent en heeft zij zich aan het Amsterdams Conservatorium gespecialiseerd in het lesgeven aan zeer jonge kinderen.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]