Programma-archief 2005  
zaterdag 26 februari 2005

Open Performance Site VIII - E-live


zaterdag 19 maart 2005

Vlaamse passie


zondag 20 maart 2005

Culturele Zondag: Passie voor Pasen


zondag 15 mei 2005

Pinksteren met Bach


zondag 5 juni 2005

Wind and Strings I


zondag 26 juni 2005

Eight Scenes from Alice


zondag 31 juli 2005

Wind and Strings II


zaterdag 6 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 13 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 20 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 27 augustus 2005

Orgelconcert


zondag 28 augustus 2005

The Fringe


zaterdag 3 september 2005

Orgelconcert


zondag 4 september 2005

Bach, jaargang XII


zondag 4 september 2005

Orgelestafette


zondag 4 september 2005

Vesper kerkdienst


zaterdag 10 september 2005

Orgelconcert


zaterdag 5 november 2005

Zwijgende film - Sprekend orgel


zaterdag 12 november 2005

Requiem voor


zaterdag 19 november 2005

Daar wordt aan de deur geklopt


zaterdag 10 december 2005

Cantare con silenzio



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zondag 31 juli 2005 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 31 juli 2005
15:00 uur - Nicolaïkerk

Wind and Strings II

Hans Lub-viool
Stephen Taylor-orgel

Programma

Josef Rheinberger (1839-1901)-Einleitung und Passacaglia, uit sonate nr. 8 in e, op. 132
Severin Svendsen (1840-1911)-Romanze in G, op. 26 (bewerkt voor viool en orgel door Joachim Dorfmüller)
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)-Valet will ich dir geben, op. 65
Josef Rheinberger-Thema mit Veränderungen, op. 150 nr. 1
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)-Sonate nr. 4 in Bes

Is dat wel mogelijk, een romantisch programma op het orgel van Marcussen? Nee, natuurlijk niet, want het Deense orgel is welhaast anti-romantisch: weinig grondstemmen, hoge mixturen en ronkende tongwerken! Niet alleen de dispositie op zich, maar de hele aanleg tot en met de factuur en intonatie van de pijpen is ver verwijderd van het negentiende-eeuwse orgeltype. En toch...
Onder organisten wordt vaak gezegd dat hoe sterker het karakter van een instrument en hoe beperkter het op het eerste gezicht lijkt wat betreft repertoirekeuze, hoe verrassender de wendbaarheid blijkt te zijn. We hebben het uiteraard over kwalitatief uitmuntende orgels, niet over instrumenten waarop je alles kunt spelen maar niets klinkt. En wat het Marcussen-orgel betreft: we hebben het voordeel van de akoestiek en van de uitmuntende prestanten, fluiten en tongwerken. Daarnaast hebben de organisten zo hun ’trucjes’ ?. mixtuur te hoog? ?. octaaf lager spelen...!
Bovendien is het zo dat de levens van de componisten van vanmiddag een periode van bijna 100 jaar beslaan- een lange tijd in termen van compositietechniek en orgelbouw, waarbij we ons ook mogen bedenken dat de term ’romantiek’ - zeker onder organisten - wordt gebruikt for a multitude of evils... (tot ruim in de twintigste eeuw!).
Met andere woorden, Rheinberger en Mendelssohn hebben ook heel ’klassieke’ orgels gekend: niet ’het orgel van de Deen’, maar ook niet de Voix Céleste van Karg-Elert!

Hans Lub verdiepte zich na zijn vioolstudie ook in de barokviool. Hij maakt deel uit van Concerto d’ Amsterdam, Das Neu-Eröffnete Orchestre en het ensemble voor middeleeuwse muziek Fála Musica. Hij is concertmeester van het Rijn Consort in Arnhem en het barokorkest Eik en Linde in Amsterdam. Verder werkt Hans Lub als vioolleraar aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) en is hij dirigent van het studenten-barokorkest Het Kunstorkest.

Stephen Taylor was koorjongen aan de kathedraal van Bristol en Organ Scholar van Jesus College, Oxford. Na zijn verhuizing naar Nederland vervolgde hij zijn orgelstudie die hij in 1977 afrondde met de Prix d’Excellence. Hij is organist van de Utrechtse Nicolaïkerk en werkzaam als solist en continuo-speler. Daarnaast publiceerde Taylor een methode voor praktische harmonisatie.

14.00-15.00 uur: Beiaardbespeling door Arie Abbenes.

Hoogromantiek met de Messa di Gloria van Puccini en delen uit de vierde orgelsymfonie van Guilmant. Voor het overige deel wordt geput uit de werken van romantici als Elgar, Benoit en Fauré.

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]