Programma-archief 2005  
zaterdag 26 februari 2005

Open Performance Site VIII - E-live


zaterdag 19 maart 2005

Vlaamse passie


zondag 20 maart 2005

Culturele Zondag: Passie voor Pasen


zondag 15 mei 2005

Pinksteren met Bach


zondag 5 juni 2005

Wind and Strings I


zondag 26 juni 2005

Eight Scenes from Alice


zondag 31 juli 2005

Wind and Strings II


zaterdag 6 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 13 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 20 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 27 augustus 2005

Orgelconcert


zondag 28 augustus 2005

The Fringe


zaterdag 3 september 2005

Orgelconcert


zondag 4 september 2005

Bach, jaargang XII


zondag 4 september 2005

Orgelestafette


zondag 4 september 2005

Vesper kerkdienst


zaterdag 10 september 2005

Orgelconcert


zaterdag 5 november 2005

Zwijgende film - Sprekend orgel


zaterdag 12 november 2005

Requiem voor


zaterdag 19 november 2005

Daar wordt aan de deur geklopt


zaterdag 10 december 2005

Cantare con silenzio



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zondag 15 mei 2005 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 15 mei 2005
15:00 uur - Nicolaïkerk

Pinksteren met Bach


Parnassus Ensemble
Consensus Vocalis


Klaas Stok-dirigent
Murni Suwetja -sopraan
Daphne Wasink-alt
Falco van Loon-tenor
Joep van Geffen-bas
Ko Zwanenburg-orgel

Programma

Johann Sebastian Bach (1685-1750)-Sinfonia uit het Osteroratorium BWV 249
-Motet Singet dem Herrn ein neues Lied BWV 225
-Fantasia super Komm heiliger Geist, Herre Gott BWV 651
-Cantate Erschallet ihr Lieder BWV 172 voor 1e Pinksterdag

In 1714 schreef Bach de Pinkstercantate Erschallet ihr Lieder voor het hof van Weimar, waar hij in maart van dat jaar benoemd was als Konzertmeister. Bach benadrukt in deze compositie vooral het feestelijke karakter van het Pinksterfeest. Het indrukwekkende openingskoor (herhaald aan het slot), met trompetten en pauken in een driedelig dansritme zet daartoe meteen de toon. Ook bij het begin van het Weihnachtsoratorium, of van het Osteroratorium (hier als eerste programmaonderdeel gespeeld) horen we vergelijkbare feestelijke muziek. In de aria Heiligste Dreieinigkeit worden de koperblazers en pauken opnieuw ingezet (uniek in het werk van Bach!) om de koninklijke macht en heerschappij uit te beelden. Zoveel gejubel vraagt om een contrast. Dat vinden we in de tenoraria, waarbij de vloeiende vioollijnen de Heilige Geest voorstellen. Prachtig van vormgeving is het duet. Het is een dialoog tussen de Heilige Geest en de anima, de geest van de gelovige. Tussendoor klinkt de melodie van het koraal Komm Heiliger Geist, Herre Gott, gespeeld door de hobo.

Het dubbelkorige motet Singet dem Herrn sluit goed aan bij deze feestelijke muziek. Toen Mozart dit motet hoorde riep hij verrukt uit: 'eindelijk muziek waar iets van te leren is', en hij dook de bibliotheek van Leipzig in om meer van Bach's werk te leren kennen. In het middendeel vinden we een prachtige combinatie van een aria, een vrije dichting en een koraal, waarin de vergankelijkheid van de mens tegenover Gods trouw centraal staat. Het motet sluit af met een virtuose koorfuga, waarbij de beide koren samengaan.
Het koraal Komm Heiliger Geist, Herre Gott zal (voorafgaand aan de cantate) al klinken in een machtige orgelbewerking over deze melodie. Bach publiceerde dit werk samen met andere grote koraalvoorspelen in zijn Leipziger periode. De melodie wordt met de voeten op het pedaal gespeeld, terwijl in de andere partijen het vuur en de wind van Pinksteren doorklinken.

Klaas Stok studeerde orgel, clavecimbel en koordirektie. Hij is dirigent van Consensus Vocalis en repetitor van het Nederlands Kamerkoor en Musica Vocale Gent. Dit jaar treedt hij bij het Nederlands Kamerkoor in dienst als koorleider. Voor zijn verdiensten op cultureel gebied werd hem de cultuurprijs van de stad Deventer toegekend (de Gulden Adelaar).

Ko Zwanenburg (1963) studeerde piano en orgel. Als solist en begeleider verzorgt hij regelmatig concerten en radio-opnames. Hij is als cantor en als cantor-organist werkzaam inde Utrechtse Marcus- en Nicolaïkerk.

Consensus Vocalis is ontstaan op initiatief van de Stichting Twentse Matthäus Passion te Oldenzaal, midden van de jaren tachtig, met als doel het jaarlijks uitvoeren van de Matthäus Passion. Sinds 1997 werkt het koor samen met het Combattimento Consort Amsterdam o.l.v. Jan Willem de Vriend. De solisten van dit concert zijn koorleden van Consensus Vocalis.

Het Parnassus Ensemble ontleent haar naam aan een gebergte in Midden-Griekenland, gewijd aan Apollo en de Muzen. Iedereen die dronk van de daar ontsproten Castalische bron kreeg de gave van het dichterlijke woord. Het ensemble legt zich toe op het begeleiden van grotere koorwerken en het uitvoeren van kamermuziek.

14.00-15.00 uur: Beiaardbespeling door stadsbeiaardier Arie Abbenes.

In deze beiaardbespeling staat Bachs cantate nr. 68 voor tweede Pinksterdag Also hat Gott die Welt geliebt centraal. Verder is het programma samengesteld uit voorjaarsmuziek van Vivaldi met de Lente uit de Vier Jaargetijden, Annonce du Printemps van René Pieper en composities van Emilien Allard en Franz Schubert.

?



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]