zondag 1 augustus 2004 | 15.30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 1 augustus 2004 |
15.30 uur - Nicolaïkerk |
Cum duobus organis
Theo Visser & Stephen Taylor
Programma
Giovanni Gabrieli (ca.1555-1612) | - | Canzon Sol Sol La Sol Fa Mi a 8 |
Aurelio Bonelli (ca.1569-1620) | - | Toccata Athalanta a 8 |
Georg Muffat (1653-1704) | - | Toccata Secunda |
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) | - | Concerto a due cembali concertati |
Joseph Haydn (1732-1809) | - | Flötenuhrstücke |
Antonio Soler (1729-1783) | - | 6e Concierto |
De bijzondere ruimtelijke eigenschappen van veel historische kerken, met hun zijbeuken, transepten, zuil-partijen en gallerijen, hebben musici al eeuwenlang gefascineerd. Een speciale uitdaging vormde de mogelijkheid om zangers en spelers verspreid op te stellen in cori spezzati (verdeelde koren), zoals de Italianen dat noemden. Echo’s en dialogen, veelal voor liturgische gebruik, kregen niet alleen muzikale maar ook fysieke gestalte. In Zuid-Europa is het dan ook niet ongewoon om twee of meer orgels in één kerk aan te treffen, soms in spiegelbeeld aan weerskan-ten van het koor. De orgels in de Nicolaïkerk vormen geen directe weerspiegelen van deze rijke muzikale praktijk: ze zijn oorspronkelijk zelfs voor verschillende gebouwen gemaakt en het is daarom niet vreemd dat toonhoogte afwijkingen belemmeren datze met elkaar daadwerkelijkkunnen wedijveren. Enige uit-komst biedt een nieuw kistorgel, gemaakt door Johan Deblieck in Brussel. De houten gedekte pijpen van zulke orgeltjes maken het eenvoudig om de toonhoogte aan te passen aan de wensen van zangers of instrumentalisten, of in dit geval aan de specifieke toonhoogte van het Sweelinck-orgel, dat hoger is dan het hoofdorgel. Hoever we het vervolgens wagen om de instrumenten op enige afstand van elkaar te plaatsen, zal moeten worden bezien?
Top
[Home]