zaterdag 11 december 2004 | 21:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 11 december 2004 |
21:00 uur - Nicolaïkerk |
Het costelic kindeken cleen
Kamerkoor Sonus Vita
o.l.v. Anjo de Haan
m.m.v. Ko Zwanenburg, orgelProgramma
Jacob Arcadelt (ca.1514-1572) | - | Franc berger |
Nu syt willecome | - | (anoniem, 16e eeuw) |
Jan Pietersz Sweelinck (1562-1621) | - | Gaude et laetare |
| - | (uit: Cantiones sacrae, Antwerpen, 1619) |
| - | Hymnus Ave Maris Stella (uit: Codex 73, 1544) |
Jan Pietersz Sweelinck | - | Magnificat |
Guilielmus Messaus (1589-1640) | - | Dies est laetitiae |
| - | (uit: Cantiones natali-tiae, Antwerpen, 1629) |
Jan Pietersz Sweelinck | - | Puer nobis nascitur (orgel) |
| - | Hodie Christus natus est |
Guilielmus Messaus | - | Het quamen dry Coningen |
Gisbert Steenwick (?-1679) | - | O salich heylich Bethlehem (orgel) |
Jan Pietersz Sweelinck | - | In illo tempore |
| - | Accipiens Simeon puerum (uit: Codex 73) |
Jan Pietersz Sweelinck | - | Hodie beata virgo Maria |
Dirck Jansz Sweelinck (1591-1652) | - | Hoe schoon lichtet de Morgenster (orgel) |
Jan Pietersz Sweelinck | - | Cantate Domino |
Ondanks dat Sweelinck maar weinig van de wereld met eigen ogen zag, wist hij feilloos een internationale stijl te gebruiken, die breed aansprak. De Cantiones sacrae sluiten in vorm en stijl aan bij die van de componisten in de katholieke landen van Europa. En toch: Sweelinck is bij uitstek een Nederlandse componist, wars van effecten.
Op het gebied van de geestelijke vocale muziek tekent zich in de Zuidelijke Nederlanden gedurende de 17e eeuw een opvallend genre af: de cantiones natalitiae, vaak meerstemmige zettingen van kerstliederen. Vele bundels zijn te Antwerpen uitgegeven, de meeste door Petrus Phalesius en zijn erfgenamen.
Samen met instrumentale muziek, uitgevoerd op orgel, completeren verdere vocale composities van zoon Dirk J. Sweelinck en een anonieme toonzetting van het bekende ’Nu sijt willecome’ onze poging een afgeronde voortgang van de kerstkring (dat gedeelte van het kerkelijk jaar dat ongeveer loopt van eerste Advent tot en met Epifanie (6 Jan.) muzikaal samen te vatten.
ENSEMBLE SONUS VITA
Het ?Ensemble Sonus Vita? werd opgericht in 1991, eerst als instrumentaal, later ook als vocaal ensemble. De naam werd gevonden in de tekst van een antifoon, geschreven door Hildegard von Bingen in ca. 1140, waarvan de beginregels luiden:
'Laus trinitati
quae sonus et vita
ac creatrix omnium'
ofwel: Lof aan de Drievuldigheid die klank en leven is en voortbrengster van alle wezens.
Sonus Vita heeft zich vanaf het begin voornamelijk beziggehouden met het uitvoeren van oude tot zeer oude muziek. Centraal in de uitvoeringspraktijk van dit ensemble staat een bijzondere aandacht voor de muziekhistorische en eventuele liturgische context van de uit te voeren werken, waarbij veel belang wordt gehecht aan de relatie woord-toon.
Top
[Home]