Programma-archief 2003  
zaterdag 22 februari 2003

Klinkende Munt


zaterdag 22 maart 2003

Open Performance Site VI


zondag 11 mei 2003

Harry Sparnaay en Silvia Castillo


zondag 8 juni 2003

The Gents - Nederlandsche Meesters


zaterdag 21 juni 2003

Extra concert Museumnacht


zondag 13 juli 2003

In memoriam Anton Heiller


zondag 3 augustus 2003

50 jaar Sweelinck-orgel


zondag 31 augustus 2003

Mistica y Ritual


zondag 7 september 2003

Bach Cantateconcert


zaterdag 8 november 2003

Meer klanken uit één koor


zaterdag 13 december 2003

De Tonen van de Tekst



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zaterdag 22 februari 2003 21.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 22 februari 2003
21.00 uur - Nicolaïkerk

Klinkende Munt


Trio Pétillant




Zee en handel zijn wel bijna synoniemen te noemen voor Amsterdam en Venetië in de 17e eeuw. Hoewel de economische macht van Venetië in deze periode afnam en die van Amsterdam juist groeide (denk aan de oprichting van de V.O.C., 400 jaar geleden) zijn beide steden in die tijd glanzende centra van zeehandel, ambacht, wetenschap, kunst en cultuur.

Het muziekleven in de twee steden had echter een duidelijk verschillend karakter. Venetië kon bogen op een rijke en professionele muziekcultuur, eerst geconcentreerd rondom het katholieke centrum van de San Marco kerk (waar o.a. Claudio Monteverdi werkzaam was), later in de verschillende operahuizen. In het calvinistische Amsterdam was de muziekbeoefening meer een geliefde bezigheid van welgestelde amateurs, die voornamelijk in huiselijke kring musiceerden, ook binnen de befaamde Muiderkring. Onder de professionele musici vinden we hier namen als Hacquart en Schenck.
Daarnaast was (en is) muziek natuurlijk ook handel. Venetië was rond 1600 het onbetwiste centrum van de commerciële muziekuitgeverij (de befaamde edities van Gardane, Scotto, en Vincenti), terwijl mensen als Paulus Matthysz. in de 17e eeuw Amsterdam in dit opzicht op de kaart zetten.
Voor het programma Klinkende Munt selecteerde Trio Pétillant Amsterdamse en Venetiaanse 17e-eeuwse muziekuitgaven en koos voor composities van o.a. Frescobaldi, Selma, Herwich, Padbrué en Schenck.

Website: http://home.wanadoo.nl/michaelhinderink/

 



 

Top


[Home]