Programma-archief 2001  
zaterdag 27 januari 2001

Werken van Heinrich Schütz (1585-1672) en Arnold Schönberg (1874-1951)


zaterdag 10 maart 2001

Open Performance Site IV


zondag 6 mei 2001

Monteverdi Kamerkoor




zondag 3 juni 2001

Zomerconcert i.s.m. de Nederlandse Blokfluitdagen




zaterdag 23 juni 2001

Museumnachtconcert


zondag 1 juli 2001

Powell river youth choir




zondag 5 augustus 2001

Zomerconcert




zondag 26 augustus 2001

The musical Assembly




zondag 2 september 2001

Bachcantates




zaterdag 3 november 2001

De Verklankte Dood


zaterdag 8 december 2001

L'Inconnue



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zaterdag 8 december 2001 21.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 8 december 2001
21.00 uur - Nicolaïkerk

L'Inconnue


Folia
(ensemble voor renaissance- en barokdans)


Dorothée Wortelboer en Peter Verzijl
Onno Verschoor, blokfluiten, barokhobo
Hayo Neutkens, luit, barokgitaar
Ursula Dütschler, klavecimbel

L'Inconnue (De Onbekende) speelt zich af in de 18e eeuw. Een Franse dame van goede komaf scheept zich in Marseille in, om over de Middellandse Zee naar Napels te reizen. Het schip verliest echter zijn koers in een storm en strandt op de kust van Noord-Afrika. Daar wordt zij gevonden door een bewoner van die kust.


Het is het begin van een wederzijdse confrontatie met een cultuur die totaal anders is. Waar communicatie via de taal bijna onmogelijk is, komen zij elkaar nader via dans en muziek.


In de 18e eeuw bood dit verhaal interessante contrasten tussen het keurslijf van de etiquette die de hogere kringen werd opgelegd en het schijnbaar vrijere leven en de andere manieren van inwoners van verre landen met een warmer klimaat. Daarnaast zijn de ontmoeting tussen twee culturen en het vinden van een vorm voor samen leven een tijdloos gegeven. In Nederland bij uitstek wordt men hiermee dagelijks rechtstreeks geconfronteerd.


Een keur aan 18e-eeuwse muziekstukken en (delen van) opera's roept de atmosfeer van het exotische op. Zelfs zonder de concrete visuele ondersteuning van kostuums, attributen en karakterdansen, wordt deze duidelijk, bijvoorbeeld in L'Europe Galante van André Campra, de Turkse scène in Lully's Bourgeois Gentilhomme en Rameau's Indes Galantes. De laatste gebruikt het exotische eveneens in zijn Pièces de clavecin, waarin stukjes voorkomen met titels als 'Les Sauvages' en 'L'Egyptienne'. Dansers en musici nemen echter elkaar's ritmen en vormen over en vinden elkaar in het plezier en de emoties die muziek en dans, uit hoe verschillende culturen ook, oproepen.


 



 

Top


[Home]