Foto's zaterdag 2 juli 2011   


.

.

.

.


  Programma  

 


zaterdag 2 juli 2011 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 2 juli 2011
20:30 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: De weg terug, orgelmuziek bewerkt

Heiko ter Schegget-blokfluit
Karel Demoet-orgel
Ko Zwanenburg-klavecimbel



Muziek van Sweelinck, van Eyk, Scheidt, Buxtehude en Bach
Toegang € 15,-/ € 12,50 (CJP/Pas 65/U-pas)/ € 7,50 (studenten)


Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Echo-fantasie in d kl.t.

Jacob van Eyck (ca.1590-1657)
Pavana Lachrimae

Samuel Scheidt (1587-1654)
Variaties over 'Ach du feine Reuter'

Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Ciacona in e kl.t.

Georg Phillip Telemann (1681-1767)
Triosonate in B gr.t.
Dolce
Vivace
Siciliana
Vivace

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium en Fuga in g kl.t., BWV 861

Sonate in C gr.t. (transpositie in F), BWV 525
Allegro
Largo
Allegro


Toelichting
Muziek bewerken voor orgel is een heel oude gewoonte. Veel orgelregisters danken er zelfs hun oorsprong en hun naam aan: trompet, fluit, kromhoorn, enz. In dit programma draaien de musici het om: een aantal oorspronkelijke orgelcomposities worden gespeeld op fluit, klavecimbel en orgel. De weg terug is dan ook een dubbelzinnige titel: het slaat op de route Amsterdam-Leipzig, en op de bewerking van orgelmuziek. Dat levert een verrassend en sprankelend resultaat op!

Het gebruik van echo's was in de tijd van de Amsterdamse stadsorganist Sweelinck veel voorkomend. In de zogenoemde Echo fantasieën worden motieven herhaald in een ander octaaf, of op een ander klavier, als een echo. Vandaag echoot het orgel de blokfluit, terwijl het klavecimbel begeleidt.

De blinde Utrechtse fluitist en beiaardier Jacob van Eyck schreef veel muziek voor fluit solo. Vandaag hoort u zijn variaties op de beroemde Pavana Lachrimae, de 'tranendans'.

Samuel Scheidt nam les in Amsterdam bij de beroemde organist Sweelinck en keerde terug naar zijn geboortestad Halle, waar hij de rest van zijn leven werkte. Van zijn hand zijn de variaties over het Nederlandse liedje Ach du feine Reuter.

De loopbaan van Dietrich Buxtehude is vooral verbonden met de stad Lübeck. Mogelijk volgde hij lessen bij Scheidemann (ook al leerling van Sweelinck). Zijn virtuositeit als organist fascineerde ook de jonge Bach. U hoort de Ciacona in e, een reeks variaties op een basmotief, nu weer eens alleen voor orgel.

Van Telemann, goede vriend van Händel en Bach en wereldberoemd in Duitsland, spelen we een Triosonate. Kamermuziek voor twee melodie-instrumenten met begeleiding. Telemann was vóór Bach in Leipzig werkzaam, en zo hebben we ons reisdoel bereikt.

En we blijven nog even in de belangrijke handels- en universiteitsstad Leipzig met twee stukken van Johann Sebastian Bach. Eerst een preludium en fuga uit het Wohltemperierte Klavier voor klavecimbel en daarna weer een Triosonate. We spelen de vijfde van zes triosonates die Bach schreef voor orgel solo, een opmerkelijke noviteit die navolging zou krijgen. Bach schreef ze voor zijn oudste zoon Wilhelm Friedemann als voertuig voor het demonstreren van diens enorme virtuositeit.


Biografieën
Heiko ter Schegget studeerde blokfluit aan het Utrechts Conservatorium bij Leo Meilink en Marion Verbruggen. In 1981 sloot hij deze studie af met het examen solospel. Als solist concerteert hij regelmatig in Europa, Amerika, Japan en Israël. Tevens treedt hij op met ensembles en orkesten zoals The Amsterdam Baroque Orchestra en de Nederlandse Bachvereniging. Hij werkte mee aan vele cd-opnamen, onder andere de complete uitgave van de Bachcantates onder leiding van Ton Koopman. Samen met klavecinist Zvi Meniker nam hij in 1995 zijn eerste solo-cd op met werken van J.S. Bach. In 1998 volgde een cd met Nederlandse barokmuziek met het Trio de l'Oustal (met Zvi Meniker en Mieneke van der Velden, viola da gamba). Heiko ter Schegget doceert blokfluit en kamermuziek aan het Utrechts Conservatorium. Tevens is hij een veelgevraagd docent voor cursussen en masterclasses, ondermeer in Duitsland, Frankrijk, Portugal, Tsjechië, Japan en Israël. Naast zijn werkzaamheden als speler en leraar houdt Heiko ter Schegget zich intensief bezig met de bouw van blokfluiten naar historische voorbeelden.

Karel Demoet (1964) studeerde orgel, klavecimbel en kerkmuziek en studeert nu koordirectie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij is cantor-organist van de Marcuskerk en organist van de Oranjekapel, beide in Utrecht. Karel Demoet is continuospeler van Ensemble Parnassus en adviseur van de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk. Hij studeerde naast muziek ook Bedrijfskunde en hij is als interim-manager en coach werkzaam bij financiële dienstverleners en instellingen in de kunstensector. Voor zijn masteropleiding koordirectie doet Karel Demoet onderzoek naar de uitvoeringspraktijk van muziek uit de 15e en 16e eeuw. Op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht leidt hij de projectgroep 'Music in the Renaissance'.

Ko Zwanenburg studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht piano bij Theo Saris en orgel bij Elly Kooiman en Kees de Wijs. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel, zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Ko Zwanenburg is een warm pleitbezorger van nieuwe Nederlandse orgelmuziek. Hij speelde onder andere nieuwe orgelwerken van Joep Straesser, Wim de Ruiter, Jan Welmers, Berry van Berkum, Daan Manneke en Jacques Bank. Hij trad tijdens het Klankkleurenfestival op met de Rotterdam Brass Soloists en de slagwerker Fredrike de Winter in het werk OKS van Wim de Ruiter. Naast het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren is Ko Zwanenburg werkzaam als docent orgel en piano. Sinds 2004 is hij cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht.




 

Top


[Home]