Foto's vrijdag 22 januari 2010   


.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.


  Programma  

 


vrijdag 22 januari 2010 20:30 uur - Nicolaïkerk


vrijdag 22 januari 2010
20:30 uur - Nicolaïkerk

E-live - Open performance Site 2010


Studenten HKU


Wederom een aflevering van de succesvolle serie Open Performance Site concerten in samenwerking met de HKU. Nieuwe composities en nieuwe uitvoerenden: Studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, afdeling Muziektechnologie, geven hun bijdragen voor het nieuwe jaar.

Dit jaar vindt de OPS plaats in het kader van een festival voor Nieuw Muziek, dat ook op 23 januari gehouden wordt.

Toegang per concert € 10,- / € 9,- (CJP/Pas 65/U-pas)
€ 2,50 (Studenten)
Festival passe-partout: € 20,- / € 18,- (CJP/Pas 65/U-pas)
€ 5,- (Studenten)

Programma

Korb Eliad Wagner (1979)

Altviool: Miquel Jorda Saun
Analoge electronica: Eliad Wagner


Landschappen Augusto Meijer (1988)
m.m.v. theatermaker/regisseur Wim H. de Vries

De Maan Manna Horsting (??.)

Videokunst: Pam Groenestein
Viool: Daniel Treyer
Altviool: Miquel Jorda Saun
Cello: Gerda Marijs
Contrabas: Ruben Heimans
Hobo: Cristina Castano Fernandez

Introductie bij 'Circle with four trios' van Tan Dun

PAUZE
In de pauze ziet en hoort u een installatie door Michael Dzjaparidze

Circle with four trios Tan Dun (1957)
Piano Sunghee Jo
Percussion Johannes Terpstra
Double bass Ruben Heimans
Mandoline Marco Ludemann
Gitaar Guan Chang
Viool Daniel Treyer
Viola Miquel Jorda Saun
Violoncello Gerda Marijs
Piccolo Anastasia Anufrieva
Oboe Cristina Castano Fernandez
Bass clarinet Thea Rosmulder
Harp Nick Scholten
Dirigent Jurrien Sligter



Consensual Science Michael Dzjaparidze (1982)
Augusto Meijer (1988)
Arjan de Wit (1982)
Compositie: Arjan de Wit en Augusto Meijer
Programmering Super Collider: Michael Dzjaparidze
Programmering Lilypond: Arjan de Wit
Dirigent: Jurrien Sligter


???? ????? (iper moron) Vasilakos Konstantinos (1980)
Cello: Gerda Marijs
Hobo: Cristina Casta?o
Electronica: Vasilakos Konstantinos

Neverlands Orestis Goumenos (1984)

Hoorn: Orestis Goumenos en Ietsje Bontekoe
Klarinet: Steven Geraads.
Basklarinet: Marij van Gorkom
Piano: Eleftherios Pollatos




Toelichting en CV's componisten

Korb is speciaal voor het E-live project geschreven. In Korb wordt de akoestische en electronische wereld gecombineerd: het is geschreven voor altviool en analoge electronica. De keuze voor analoge electronica is gemaakt om haar rijke en volle klank en bijzondere aanwezigheid in een live concert.

Eliad Wagner
is musicus, componist en programmeur. Hij is geboren en opgegroeid in Israel, waar hij sinds 1998 zijn visie op electronische muziek heeft ontwikkeld. Deze is vooral gebaseerd op analoge instrumenten en geimproviseerd electronisch geluid.
In 2004 richtte hij ?g6pd records op, één van de meest toonaangevende labels voor onafhankelijke electronische muziek in Israel.
Zijn muziek is uitgebracht door diverse labels. Er waren optredens o.a. in Jeruzalem, Berlijn, Basel en Boston.
Eliad behaalde een B.A. in natuurkunde aan de universiteit van Jeruzalem. Hij volgt momenteel het Master of Music-programma aan de HKU.


Landschappen is een elektronische verklanking van het Nederlandse landschap. Meijer is gefascineerd door dit landschap met zijn leegtes en vlaktes. Hij verklankt hoe hij deze landschappen ervaart.
Om een theatraal element toe te voegen aan de uitvoering van Landschappen, zocht Meijer de medewerking van theatermaker/regisseur Wim H. de Vries.

Augusto Meijer studeert momenteel compositie&productie op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In 2008 heeft Augusto stage gelopen bij Audioarts, een éénmanszaak. Dit was een kleine doorbraak in het vinden van de juiste muzikale richting. Sindsdien specialiseert Augusto zich in het componeren van elektronische muziek in theatrale context. In het kader van het Master traject op de HKU wil hij moderne compositie-technieken gaan onderzoeken en ontwikkelen. Hiernaast blijft hij doen wat hij altijd al gedaan heeft: danceproducties maken.



In De Maan willen Manna en Pam licht en beeld verbinden met muziek. Misschien vertelt de verbinding van deze twee elementen wel een eigen verhaal?

Manna Horsting rondde in 2005 haar opleiding muziektherapie succesvol af. Daarna studeerde ze compositie en muziekproductie aan de HKU, faculteit Kunst, Media en Technologie. Nu maakt ze muziek voor theater, reclame, film en schoolprojecten.
Pam Groenestein studeert Digital Video Design aan de HKU. Ze maakt autonome videoproducties en videokunst, maar houdt zich ook bezig met niet-digitale beeldende kunst.



Tan Dun over 'Circle with four trios':
Ik stel me dit stuk voor als een ritueel waaraan musici, dirigent en publiek allemaal deelnemen. Het bestaat als geluid, als ruimte, en als stilte. De cirkel als de ruimte, en de dirigent als de hogepriester.
Ik denk dat stilte ook dynamisch is. Dit idee staat gelijk aan het Taoistische concept. Het mooiste geluid, de diepste betekenis, zou stilte kunnen zijn. Dat niets alles is. Ik voel dit als ik de rusten in mijn muziek bedenk.
Het gezang dat een terugkerend element in dit stuk is, is van de Epitaph van Seikilos, een fragment Griekse muziek uit de eerste eeuw na Christus. Toen ik het voor het eerst hoorde, voelde ik me gevangen door de afstand. Ik kan niet uitleggen wat mij zo diep raakte, maar het resultaat is dit stuk.

Tan Dun werd geboren in China. Zijn muziek wordt beïnvloed door Chinese volksmuziek Zijn leraar aan het conservatorium in China was Toru Takemitsu, die hem sterk beïnvloedde. In 1985 verhuisde Tan Dun naar Amerika, waar hij compositie studeerde bij Chou Wen-Chung, die weer gestudeerd had bij Edgar Varèse en deze ook had geassisteerd. Het was daar dat Tan experimentele muziek ontdekte van musici als Philip Glass, John Cage, Meredith Monk en Steve Reich. Hij besefte geleidelijk dat hij al deze invloeden in zijn eigen muziek kon opnemen: zijn jeugd in Hunan, zijn klassieke opleiding aan het conservatorium en de hedendaagse experimentele componisten in New York.


Michael Dzaparidze, Augusto Meijer en Arjan de Wit bundelen hun krachten in dit interactieve werk. Consensual Science gaat over de verhouding tussen wetenschap en traditie. Zijn mensen bereid traditie los te laten? En hoe ver gaan we in het toepassen van wetenschap? Is wetenschap onze nieuwe religie? Vragen die centraal staan in concept en uitvoering van dit stuk.
In Consensual Science worden de muzikanten uitgedaagd om op een ongewone manier te spelen. De muziek wordt namelijk real-time gegenereerd door een computer en gepresenteerd op een scherm. De muzikanten spelen dit materiaal vervolgens naar eigen inzicht. Interactie vindt plaats, doordat de computer het gespeelde materiaal analyseert en hieruit het nieuwe muzikale materiaal genereert. Het resultaat is een organisch geheel waarbij alleen de vorm van het stuk vast ligt.

Arjan de Wit is met zijn studie 'Composition & Music Production' begonnen aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in 2006. Hij is zich momenteel aan het specialiseren in toegepaste compositie middels de Master (EMMA) 'Composition in Context'.

Michael Dzjaparidze studeert Audio Design aan de HKU te Hilversum. Zijn focus ligt voornamelijk op systeemontwerp, klankontwerp en audiovisualisatie


"???? ?????" (iper moron) is een oude Griekse uitdrukking die door de Griekse filosofen werd gebruikt om een situatie aan te geven waarin een strijder een gevecht aangaat in de overtuiging dat hij niet geacht wordt te winnen en dat hij voorbestemd is om te sterven, maar toch doorvecht. Dit was een uitdrukking van vrijheid en de grenzen van het lot overschrijden, waarmee men aangaf dat men verantwoordelijk was voor zijn eigen leven.
Vasilakos wil een ensemble creëren waarin de akoestische instrumenten en de electronica gelijk zijn. De live electronica wordt benaderd alsof ze ook een akoestische instrument zou kunnen zijn.
Zijn doel is dat de uitvoering van de live electronica meer gefocust zou moeten zijn op de muzikale en menselijke interactie en benaderd zou moeten worden met dezelfde virtuositeit als waarmee een musicus zijn instrument benadert, en niet gezien zou moeten worden als het manipuleren van gegevens. Misschien is dit de 'iper moron' voor de laptop als instrument en waarschijnlijk het oxymorone deel van het trio. De grenzen van muziek overschrijden en alle vrijheid daarin aanwenden.
Het resultaat mag misschien niet altijd zijn wat men verwacht, maar het belangrijkste is de reis, en niet het doel.


Vasilakos Konstantinos
Vasilakos Konstantinos studeerde muziektechnologie bij Stelios Giannoulakis en Natasa Kalogirou aan het Omiros Instituut van Griekenland in Athene, waar hij in 2007 afstudeerde. Naast zijn studie kreeg hij piano- en jazztheorie lessen van George Katsanos. Hij behaalde de graad Bachelor of Arts aan de UCLAN in Preston in 2009.
Vasilakos specialiseerde zich in menselijke interactie met live electronica.
Momenteel studeert hij in Nederland om de Master of Music-graad te halen aan de HKU bij onder andere Niko Langenhuijsen.



Neverlands is een poging om de texturen van akoestische instrumenten en electronische geluiden te verenigen en de mentaliteiten van hedendaagse en electronische muziek.
Het beschrijft een man die een onbekende weg gaat en op verschillende situaties stuit.
Orestis Goumenos studeerde hoorn en compositie aan het Internationaal Conservatorium van Athene. Momenteel studeert hij compositie aan het conservatorium van Utrecht.


Jurrien Sligter studeerde aan het Amsterdams Conservatorium piano bij Jan Wijn, compositie bij Ton de Leeuw en muziektheorie,verder directiestudie bij David Porcelijn en Lucas Vis. Als student speelde hij mee tijdens de première van Ton de Leeuws gamelan-compositie "Gending".
Hij dirigeerde het ASKO-orkest en ASKO-ensemble en van 1984 tot 1989 het DELTA-ensemble, waarmee hij tournees maakte naar o.a. Duitsland, Frankrijk en Zweden.
Hij is als docent muziektheorie aan het Conservatorium van Utrecht verbonden, waar hij tevens ensembles leidt voor hedendaagse muziek.
In 1988 richtte hij Ensemble Gending op, een gamelan-orkest dat zich richt op acculturatie tussen Oost en West. Op het label NM-Classics verscheen in 1996 een CD met The Best of Gending. In 1999 kwam bij BVHaast een tweede CD uit: Soekarno Blues.
In 1989 richtte hij het BASHO-Ensemble op dat zich toelegt op uitvoeringen van twintigste-eeuwse muziek in relatie tot andere kunstuitingen.
In 1992 kwam onder zijn redactie een boek uit bij de Walburg Pers dat gewijd is aan de componist Ton de Leeuw. In 1995 verscheen de Engelse vertaling van het boek bij Harwood Academic Publishers. Hij publiceert regelmatig in het Nederlands Tijdschrift voor Muziektheorie met betrekking tot het onderwerp van de muzieksemiotiek.
In 1997, in 1999 en in 2006 maakte hij tournees naar Indonesië, en trad met Ensemble Gending o.a. op tijdens het Yogyakarta International Gamelan Festival.
Hij gaf lezingen en workshops aan diverse muziekinstituten in Jakarta en Yogyakarta en een master-class voor kamermuziek van de twintigste eeuw aan het Conservatorium van Brno in Tsjechië. Hij gaf colleges aan de Aula de Musica bij Madrid, met als onderwerp componeren voor gamelan in de twintigste eeuw en daarna. In 2003 verwierf hij een complete midden-javaanse gamelan voor Ensemble Gending en het Conservatorium van Utrecht.



Website: http://www.hku.nl/

 

Top


[Home]