zondag 13 januari 2019 | 13:30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 13 januari 2019 |
13:30 uur - Nicolaïkerk |
Culturele Zondag: Nieuwjaarsduik
Programma Nicolaïkerk zondag 13 januari 2019 – ‘Jong en ouder talent’
13.30 uur – Domstad Juniororkest o.l.v. Gerard Poot, m.m.v. Rudi van Hest (verteller)
Het Domstad Juniororkest is onderdeel van het Domstad Jeugdorkest. In het Juniororkest spelen kinderen van circa 11 tot 15 jaar die al wat meer ervaring hebben met hun instrument. Het orkest heeft ongeveer 50 leden en speelt onder andere bewerkingen van werken van bekende componisten, maar bijvoorbeeld ook filmmuziek.
Tijdens de Nieuwjaarsduik brengen de jonge talenten een programma dat het muzikale sprookje De Standvastige Tinnen Soldaat als hoofdmoot heeft. De tekst is van de beroemde Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen, de muziek is van de Engelse componist Keith Amos. Het sprookje verhaalt over 25 tinnen soldaatjes die uit één gesmolten lepel zijn gegoten om als verjaardagscadeau aan een jongetje te worden gegeven. Een van de soldaatjes mist een been, omdat er niet genoeg tin meer was. Als het jarige jongetje naar bed gaat, komt al het speelgoed in de kamer in beweging, behalve het ene tinnen soldaatje. Niettemin beleeft hij een hoop avonturen ...
Verder spelen de jeugdige muzikanten muziek van onder anderen Ludwig van Beethoven en Gustav Mahler.
14.45 uur – De klokken van de Klaas …
Onze Utrechtse stadbeiaardier Malgosia Fiebig staat bekend om haar creativiteit en veelzijdigheid. Of het nu klassieke, jazz- of popmuziek is, Malgosia draait haar vuisten er niet voor om. Laat je verrassen door de kleurrijke klanken van het Nicolaïcarillon..
15.15 uur – Concert Kamerkoor d’Allure o.l.v. Fokko Oldenhuis
Kamerkoor d’Allure is een projectkoor voor ervaren en enthousiaste koorzangers van 60 jaar en ouder. Deze leeftijd is geen reden om minder ambitieus te zijn. Integendeel, de kwaliteit van de zangers is onverminderd hoog. De koorleden komen uit alle windstreken van het land. Elk project wordt het koor opnieuw samengesteld. Kamerkoor d’Allure staat onder leiding van de Utrechtse dirigent Fokko Oldenhuis.
Vanmiddag zingt het koor muziek van onder meer Mendelssohn, Kodály, Bardos, Mäntyjärvi en Tschaikovsky.
Graag nodigen ze u ook uit voor hun concert op 26 januari in de Nicolaïkerk met o.a. werken van Mendelssohn en Rheinberger
17.00 uur – Vesper
Een vesper met sopraan Paulien van der Werff. Paulien is zo’n beetje de ‘huissopraan’ van de Nicolaïkerk. Ze werkt regelmatig mee aan cantatediensten in deze kerk. Tijdens deze vesper zal ze werken zingen van Huygens, Schütz en Bödecker.
Website: https://www.culturelezondagen.nl/
Bekijk de foto's van dit concert
Top
donderdag 24 januari 2019 | 20:15 uur - Nicolaïkerk |
donderdag 24 januari 2019 |
20:15 uur - Nicolaïkerk |
Open Performance Site / E-Live
Traditiegetrouw zijn de studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), Media Technologie en het Utrechts Conservatorium te gast in de Nicolaïkerk.
Akoestische muziek versmelt met electronische klanken en vormen samen weer een bron voor lichtbeelden. Kamerkoor NEON, koor voor nieuwste muziek, onder leiding van Fokko Oldenhuis hebben we ook dit jaar kunnen strikken om een aantal composities ten gehore te brengen. Laat u zich graag verrassen? Houdt u van het niet alledaagse? Kom kijken en luisteren.
Kaarten zijn te verkrijgen vanaf een half uur voor aanvang van het concert in de kerk of via de site van Podiumplein.
Toegang € 10 | CJP/Pas65/U-pas € 9 |Studenten € 5 | t/m 18 jaar gratis
Programma
1. Eefje van den Brink – Installatie
(voorafgaand aan concert)
2. Antal van Nie – Míg a Világ Marad
koor Neon o.l.v. Fokko Oldenhuis
orgel Maarten Boonstra
Míg a Világ Marad (vertaling: Terwijl de wereld blijft) is een ode aan Antals Hongaarse afkomst.
Hij gebruikt hierin twee gedichten van zijn grootmoeder. Haar turbulente levensloop is een
inspiratie geweest voor het verloop van het stuk. Ook worden er diverse muzikale elementen uit de
Hongaarse traditie gebruikt. Het werk is geschreven voor gemengd koor, orgel en elektronica.
Antal van Nie (1997) is een veelzijdig muziektechnoloog. Hij heeft zich de afgelopen jaren
ontplooid als sound engineer, geluidsontwerper en installatie-kunstenaar. Componeren deed hij tot
nu toe vooral voor zichzelf, dit is zijn eerste werk dat publiek wordt uitgevoerd.
3. Silviu Tanasa – Roemeense Suite
viool Cristian Tanasa
accordeon Ion Tanase
cimbaal Vasile Nedea
cajon
Deze suite is gebaseerd op diverse Roemeense dansstijlen: Sarba, Hora, Choragheasca en Doina.
Dansstijlen die recht uit het hart worden gespeeld door de muzikanten. De muziek wordt
ondersteund door elektronica.
Silviu Tanasa komt uit een muzikale famillie. Hij is opgegroeid met Roemeense volksmuziek en
klassieke muziek. Thuis was hij altijd omringd door muzikanten en muziek. Zo is hij ook begonnen
met viool spelen.
Componeren was iets dat hij altijd al wilde doen, maar nooit echt durfde. Tijdens de studie aan de
HKU is dit veranderd. Hij heeft het vertrouwen gekregen om zijn ideeën daadwerkelijk uit te
voeren door te componeren en te schrijven.
4. Joris van Suijdam – Apex
orgel Diederick Clements
Apex is een samenspel tussen kerkorgel en live elektronica. Het stuk neemt wat afstand van
traditionele orgelmuziek, en laat de twee muzikanten nauwlettend naar elkaar luisteren.
De akoestiek van de ruimte krijgt een belangrijke rol in dit dynamische maar subtiele stuk muziek.
Joris van Suijdam gebruikt het geluid uit zijn omgeving in zijn composities, vaak gecombineerd met
ongewone instrumentale delen. Bewerking en herbewerking van geluid staat centraal in zijn werk.
Joris zoekt vaak de grens op tussen omgevingsgeluid, muzikaal geluid en analoge ruis.
5. Vincent Pruijn Pérez – Kalixatl
Kunstwerken kunnen uit ideeën ontstaan, maar vaak is veel meer dan alleen het oorspronkelijke
idee te zien in een kunstwerk. We begrijpen de wereld door onze eigen ervaringen en kennis.
Wanneer kunst gemaakt wordt, wordt de eigen kijk op de wereld van de artiest ook indirect deel
van het kunstwerk. Het idee dat een kunstwerk inspireert is vaak dus maar de top van de ijsberg
als het gaat om de betekenis van het stuk. Dit stuk is een omgekeerde ijsberg. Visuals, audio,
synthese, stem en generatieve muziek en gedichten worden gebruikt om de contour van een idee
vanuit verschillende kanten te schetsen. Om zo de ruimte te tekenen waarin zo’n idee kan bestaan,
om een eigen kijk op de wereld te laten zien, om een raam te openen naar een wereld die
ontstaan is uit een gedachte die niet in woorden is uit te drukken.
Vincent Pruijn Pérez werd geboren in 1996 in Mexico-Stad. Vanaf een jonge leeftijd studeerde hij
klassiek gitaar. In latere jaren componeerde hij zowel klassieke als metal muziekstukken. Tijdens
zijn bachelor onderzocht hij het maken van abstracte composities door middel van code. Nu,
tijdens zijn master, probeert hij deze kennis te gebruiken om multimediale performances te maken.
6. Dane Harris – HUMAN
koor Neon o.l.v. Fokko Oldenhuis
orgel Maarten Boonstra
electronica Dane Harris
0.5 + 0.5 = 1.0
7. Pim Boreel – Iye
Geïnspireerd door zijn medisch verleden exposeert Pim Boreel de performance installatie “Iye”.
Als vierjarig kind heeft Pim vanwege een hersenvliesontsteking een periode in het ziekenhuis
doorgebracht. Van deze periode kan Pim zich gelukkig nog maar één object duidelijk herinneren:
de infuuszak.
Eén van de dingen die Pim aan zijn hersenvliesontsteking heeft overgehouden, is overgevoeligheid
voor fel licht. Als hij daaraan wordt blootgesteld, begint zijn oog hevig te tranen. Tranen die de het
binnenkomende licht breken en zo zijn perceptie van de realiteit vervormen.
Geïnspireerd door natuurwetenschappelijke fenomenen en nieuwe technologieën creëert Pim
Boreel ongewone verbindingen tussen zijn eigen ervaringen, fascinaties en ideeën. Dit proces uit
zich in immersieve installaties die de poëtische kwaliteiten van de natuur onthullen. Daarbij wordt
gebruikt gemaakt van licht, geluid, design en architectuur.
De installatie van Pim Boreel loopt door in de pauze.
P A U Z E
8. Felix Ruiter – Het ritueel van Kiari
zang Iris Adriaansz, Myrte Kooij, Sarah Cahuasqui
keelzang Roderick Heijman
performance Tess Elschot
Het ritueel van Kiari is weer aangebroken! We komen vandaag allen bijeen om het ritueel met
voorspoed te laten verlopen, en dankzij uw aanwezigheid is dit mogelijk. Wij zullen ervoor zorgen
dat Kiari opnieuw koest blijft, en dat de kerk veilig gesteld wordt.
Felix Ruiter is een componist met hart voor de kunst van presentatie en performance. Het is
belangrijk voor hem dat de luisteraar zijn muziek niet alleen kan horen, maar ook op andere
manieren kan ervaren. Door zijn afstudeerjaar te gebruiken om te experimenteren en te
onderzoeken in performance en het beïnvloeden van de ruimte, hoopt hij een slag te slaan met de
veelvoorkomende laptopcomponisten. De muziek moet tot haar recht komen zodra je het
presenteert!
9. Harold Groenenboom – Exclamation
zang Annely Leinberg
saxofooon Pantelis Lukoudis, Katerina Parpouna, Simone Nederhof & Lars van Keymeulen
De compositie Exclamation is gebaseerd op de eerste regels van een gedicht van de Engelse dichter
Marco Buschini.
Into the wonderment of your autumnal mind.
Where the skin of your grief sheds its leaves.
Is the song of your sea bound into colourful light?
De krachtige bewoording over de mens en de natuur inspireerden Harold Groenenboom bij dit
werk. Harolds interpretatie beschrijft een combinatie van esthetiek, natuurbeleving, emotie en de
onontkoombaarheid der tijd. Het verhaal van de mens wordt vertaald door de alt, en de krachten
van de natuur worden vertaald door elektronica en het saxofoonkwartet. Zoals seizoenen
vervliegen, klinken de krachten van de natuur eindeloos en vriendelijk door, terwijl de mens hier
zijn weg in vindt.
Harold Groenenboom is een jonge componist die zich vooral richt op verhalende elektronische
muziek. Vanaf zijn zevende speelt hij piano en vanaf zijn elfde heeft hij in diverse koren gezongen.
Vanuit zijn ervaringen met klassieke muziek ontwikkelde hij interesse in pop, dans, film en
elektronische muziek. Harolds muziekstijl wordt beschreven als expressief, uniek, verrassend,
ontroerend en krachtig. Zijn muziek wordt gekenmerkt door zijn gevoel voor detail en voor klank.
Harolds brede palet aan genres maakt het lastig om zijn muziek te categoriseren. Enkele stijlen die
je terug zult horen zijn epic music, EDM, contemporary, bass en alternative.
Een belangrijk aspect van Harolds muziek is zijn keuze voor klanken. Naast het feit dat bijna al zijn
muziek bestaat uit zelf ontworpen geluiden, ontwikkelt hij ook geluidsgerelateerde software.
Hierdoor kan hij als ontwerper en als gebruiker alles halen uit digitale instrumenten.
10. Beau Zwart – 4 in 8 ways
synthesizers Beau Zwart
orgel Maarten Boonstra
koor Neon o.l.v. Fokko Oldenhuis
Het stuk is gebaseerd op Beaus muzikale ontwikkeling van de afgelopen jaren, opgedeeld in vier
gedeeltes. Deze gedeeltes staan voor belangrijke periodes die vertaald zijn in muzikale genres.
Het stuk verbindt klassiek, jazz en filmmuziek met elektronica. De 8 ways staan voor het
achtkoppige speakersysteem waar het stuk mee wordt uitgevoerd. Elk gedeelte heeft een eigen
plek in de kerk en aan het einde van het stuk wordt de hele kerk gevuld.
11. Julius van IJperen – Een ode aan de slechte klokken van Thomas Both
Na de reformatie raakte de van oorsprong katholieke Nicolaïkerk in verval. Er waren namelijk
voldoende kerken beschikbaar voor de hervormde godsdienst. De stedelijke overheid besloot dat
de kerk gesloopt moest worden, zodat de stenen elders gebruikt konden worden. De omwonenden
kwamen echter in opstand. De kerk mocht niet uit hun straatbeeld verdwijnen, het was een baken
voor schippers en een ‘horloge’ voor heel Tolsteeg. De buurt begon een inzamelingsactie om de
kerk op te knappen en nieuwe kerkklokken aan te kunnen schaffen. De klokken werden gegoten
door buurtbewoner Thomas Both. Hij was echter voornamelijk kanongieter en niet zozeer
gespecialiseerd in het gieten van klokken. Na een jaar moesten de klokken dan ook worden
vervangen vanwege hun slechte kwaliteit, maar de buurt had haar kerk wel van de sloop weten te
redden.
Julius van IJperen maakt muziek onder de naam Post Traumatic Drum Disorder. Met zijn recent
ontwikkelde vinyl performance treed hij op in verschillende contexten en is hij op zoek naar de
ruimte tussen dj-cultuur en geluidskunst.
E I N D E
Neon – Koor voor Nieuwste Muziek voert het liefst werken uit waarvan de inkt nog nat is.
Componisten en concertorganisatoren die een koor zoeken om nieuw werk ten gehore te laten
brengen, kunnen bij Neon terecht. Beginnende componisten krijgen indien gewenst advies over
het schrijven voor koor, en tijdens de repetitieperiode is er ruimte voor experimenten en
aanpassingen.
Neon is zeer flexibel: per project wordt het koor samengesteld en de bezetting wordt afgestemd
op de betreffende stukken, uiteenlopend van klein ensemble tot volledig kamerkoor. Vanavond is
de vijfde keer dat Neon deelneemt aan E-Live.
Vanavond bestaat het koor uit:
Sopranen Inger Limburg, Christa Lopuhaä, Maartje Masereeuw, Marleen Steenkist
Alten Renske Dzon, Hilde Gams, Hetty Visser, Annelies van Wijngaarden
Tenoren Ruben Timmer, Sander van der Ven, Tim Verweij
Bassen Tijmen de Groot, Gijs Leegwater, Otto Mattäs, Thijs Timmermans
http://www.koorneon.nl
Fokko Oldenhuis dirigeert naast Neon ook het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam,
de Utrechtse Studenten Cantorij, Kamerkoor Next, en Kamerkoor D’Allure. Aan de Hogeschool
voor de Kunsten Utrecht is hij docent en cursusleider van de Applicatieopleiding Koordirectie en
de Kurt Thomas Cursus.
Met zijn koren voert Fokko Oldenhuis een zeer divers repertoire uit. Regelmatig wordt op zijn
verzoek nieuwe muziek geschreven. Hij voerde premières uit van onder anderen Ad Wammes,
Daan Manneke, Gerard Beljon, Kurt Bikkembergs, Robert Nasveld, Roderik de Man en vele jonge,
beginnende componisten. Hij werkt regelmatig samen met de compositieafdelingen van de
conservatoria in Utrecht en Amsterdam en met de opleiding Muziek en Technologie van de HKU.
Fokko Oldenhuis is artistiek adviseur bij de Stichting Culturele Evenementen van de Nicolaïkerk in
Utrecht en hij is lid van de artistieke commissie van het Nederlands Studenten Kamerkoor. Samen
met Hans Noijens schreef hij het boekje Doen en Laten – Repetitietechniek.
http://www.fokkooldenhuis.nl
Credits
Docenten HKU: Jorrit Tamminga, Katerina Pejoska, Thomas Koopmans
Coördinatie Nicolaïkerk: Ko Zwanenburg
Licht: Gijs ‘t Hoen
Productie: Elizabet van der Kooij
Verhuur techniek: BIN Sound & Vision
Met dank aan: alle componisten, muzikanten en andere medewerkenden
Bekijk de foto's van dit concert
Top
zaterdag 3 augustus 2019 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 3 augustus 2019 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert door Ko Zwanenburg, organist van de Nicolaikerk in Utrecht
Concert in de serie Utrechtse Orgelzomer Nicolaikerk 2019.
Bach in de Klaas
Het concert is gratis toegankelijk (collecte bij de uitgang)
Programmaboekje van de Orgelconcerten 2019
Top
woensdag 7 augustus 2019 | 13:15 uur - Nicolaïkerk |
woensdag 7 augustus 2019 |
13:15 uur - Nicolaïkerk |
Kerken kijken: Saskia & Anne Frijns
Saskia & Anne Frijns
Saskia en Anne (viool en piano)
met David de Best (piano)
Saskia en Anne Frijns studeren aan het HKU Utrechts conservatorium
Programma:
- Francis Poulenc (1899-1963) - Sonate voor viool en piano, FP 119 (1943)
- Sergei Prokofiev (1891-1953) - 5 Mélodies
Entree: gratis (collecte na afloop)
Website: https://www.kerkenkijken.nl/actueel/agenda
Top
zaterdag 10 augustus 2019 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 10 augustus 2019 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert door Geerten van de Wetering
Concert in de serie Utrechtse Orgelzomer Nicolaikerk 2019.
o.a. Hindemith en Peeters
Het concert is gratis toegankelijk (collecte bij de uitgang)
Programmaboekje van de Orgelconcerten 2019
Top
zaterdag 17 augustus 2019 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 17 augustus 2019 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert door Jan Hage
Concert in de serie Utrechtse Orgelzomer Nicolaikerk 2019.
o.a. Bach en Hage
Het concert is gratis toegankelijk (collecte bij de uitgang)
Programmaboekje van de Orgelconcerten 2019
Top
zaterdag 24 augustus 2019 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 24 augustus 2019 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert door Dorien Schouten
Concert in de serie Utrechtse Orgelzomer Nicolaikerk 2019.
o.a. Bach & Scheidemann
Het concert is gratis toegankelijk (collecte bij de uitgang)
Programmaboekje van de Orgelconcerten 2019
Top
zaterdag 31 augustus 2019 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 31 augustus 2019 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert door Berry van Berkum
Concert in de serie Utrechtse Orgelzomer Nicolaikerk 2019.
o.a. Bach & Tanke
Het concert is gratis toegankelijk (collecte bij de uitgang)
Programmaboekje van de Orgelconcerten 2019
Top
zaterdag 14 september 2019 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 14 september 2019 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert door Karel Demoet
Nationale Orgeldag.
Concert in de serie Utrechtse Orgelzomer Nicolaikerk 2019.
o.a. Perotin & Franck
Het concert is gratis toegankelijk (collecte bij de uitgang)
Programmaboekje van de Orgelconcerten 2019
De Nationale Orgeldag maakt in Utrecht deel uit van het Uitfeest

Top
zondag 15 september 2019 | 12:30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 15 september 2019 |
12:30 uur - Nicolaïkerk |
Uitzondag 15 september 2019
Programma Uitzondag 15 september 2019
De opening van het culturele seizoen in de Nicolaikerk
12.30-13.00 Studenten Gitaar Ensemble (SGE)
13.00-14.00 Malgosia Fiebig, bespeling beiaard
14.00-15.00 Het Orgel Trio & Brass
17.00 Vesperdienst met de Vespercantorij Nicolaīkerk op Ko Zwanenburg
Top
zondag 15 september 2019 | 14:00 uur - Nicolaïkerk |
zondag 15 september 2019 |
14:00 uur - Nicolaïkerk |
Reflexions of Duke
HOT Het Orgel Trio & Brass
Steven Kamperman | - | klarinetten
|
Joost Buis | - | trombone
|
Ruben Drenth | - | trompet
|
Berry van Berkum | - | pijporgel
|
Dion Nijland | - | contrabas |
Jazz op het orgel in de kerk: de mannen van HOT Het Orgel Trio bewijzen telkens weer dat het kan! In hun nieuwste project storten ze zich op het bigband repertoire van jazzicoon Duke Ellington. Met extra trompet en trombone levert dat verrassende en overweldigende orkestklanken op.
HOT maakt in dit project een opvallende repertoirekeuze: het richt zich enkel op Ellingtons vroege werk (vóór 1930) en zijn late werk (ná 1965). Eigenzinnige swingers als Jubilee Stomp en Rockin’ in rhythm ontmoeten daardoor bedachtzame pareltjes als Come Sunday en Heaven (uit zijn Sacred Concerts).
En HOT zou HOT niet zijn als ze de soms bijna honderd jaar oude arrangementen niet in een eigentijds perspectief zou plaatsen. De stukken worden uit elkaar gehaald, aangepast aan de ruimte en weer opnieuw in elkaar gezet. Daarbij rennen de musici soms zelfs door de ruimte op zoek naar de optimale akoestische en theatrale kwaliteiten ervan.

HOT
Dit concert maakt deel uit van het Uitfeest
Organist Berry van Berkum, klarinettist Steven Kamperman en bassist Dion Nijland verwelkomen in dit project de sprankeling van het jonge trompettalent Ruben van Drenth en de gloedvolle improvisaties van trombonist en Ellington-kenner Joost Buis. In Reflexions of Duke kijkt de oude meestercomponist terug op zijn jonge jaren, en zijn klanken blijken ook nu nog altijd even veerkrachtig.
Bekijk de foto's van dit concert
Top
zaterdag 26 oktober 2019 | 22:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 26 oktober 2019 |
22:00 uur - Nicolaïkerk |
Nachtconcert ‘Cathedral Mobile’
Jacob Lekkerkerker
Nachtconcert ‘Cathedral Mobile’
In de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 oktober, de nacht waarin de klok een uur achteruit wordt gezet, vindt in de Nicolaïkerk een zeer bijzonder evenement plaats. Componist en orgelpionier Jacob Lekkerkerker, verbonden aan de Oude Kerk te Amsterdam, bouwt met een groep musici een nacht lang een kathedraal van muziek en geluid. Een fascinerende combinatie van kerkorgel, altviool, saxofoons en elektronica. Het festijn begint zaterdagavond om 22.00 uur en eindigt zondagochtend om 8.00 uur. Kaarten kosten 15 euro (vol tarief) en 10 euro (student, U-Pas, CJP). Meer informatie en kaartverkoop via https://gaudeamus.nl/events/jacob-lekkerkerker-cathedral-mobile-nicolaikerk/
Jacob Lekkerkerker
Top
zaterdag 16 november 2019 | 20:15 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 16 november 2019 |
20:15 uur - Nicolaïkerk |
Parijs-Utrecht
Hollands Vocaal Ensemble o.l.v. Benjamin Bakker
Parijs-Utrecht
Met Ko Zwanenburg en Berry van Berkum - orgel
Heleen Koele, Sebastiaan Brouwer en Pierre Mak - vocale solisten
Nieuwe muziek in context
Dit veelzijdige programma slaat een brug tussen heden en verleden, tussen traditie en vernieuwing, tussen Parijs en Utrecht.
Voor de pauze klinkt de indrukwekkende cantate De Profundis van Marcel Dupré (1886-1971), een toonzetting van de Latijnse Psalm 130 (‘Uit de diepten’). De componist schreef het stuk als eerbetoon aan alle slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog.
De tweede helft begint met muziek van Duprés leerling Olivier Messiaen (1908-1992), misschien wel de belangrijkste componist van de twintigste eeuw. U hoort twee van zijn vroegere werken, te beginnen met het wonderschone motet O sacrum convivium voor koor a capella. Daarna volgt de majestueuze Apparition de l’église éternelle voor orgel.
Voor Thierry Escaich (*1965), een van de belangrijkste hedendaagse Franse toondichters, is Messiaen een grote bron van inspiratie. Thierry componeert in veel genres en vormen. Zijn klanktaal, met lyrische, rijke harmonieën en veel ritmische energie, spreekt een breed publiek aan. De Evocation no. 2 voor orgel is daar een typerend voorbeeld van. Ronduit spectaculair is de Grande Messe Solennelle voor koor en twee orgels, die ongetwijfeld fantastisch zal klinken in de Nicolaïkerk met zijn veelkleurige orgels en fraaie akoestiek.
Geerten Liefting (*1983) vervult in het programma de rol van brug tussen Parijs en Utrecht. Evenals de andere componisten van dit programma is Geerten, die in Utrecht zijn opleiding genoot, een meester op het gebied van improvisatie. In 2016 won hij het vermaarde Internationaal Improvisatieconcours in Haarlem. Saillant detail: een van de juryleden toen was Thierry Escaich, bij wie Geerten ook masterclasses volgde. Geerten weet zich bijzonder geïnspireerd door de Franse muziek uit de 20e eeuw. U krijgt een staalkaart van zijn kunnen gepresenteerd: muziek voor koor a capella – waaronder een heuse wereldpremière –, muziek voor koor en orgel, en muziek voor orgel solo.
Met Geerten Liefting is de cirkel van het programma rond.
Al met al: nieuwe muziek in een rijke historische context.
Zorg dat u erbij bent op 16 november, alvast van harte welkom!
Prijs aan de deur : € 20,- / € 17,50 (student/U-pas/CJP)
Voorverkoop via podiumplein.nl : € 17,50 / € 15,-
Zie ook het programmaboekje
Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door:






Bekijk de foto's van dit concert
Top
[Home]