zondag 14 januari 2018 | 12:30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 14 januari 2018 |
12:30 uur - Nicolaïkerk |
Nieuwjaarsduik
De traditionele culturele Nieuwjaarsduik.
Beiaardbespeling
13:00-14:00
Iedere week op zondagmiddag
wordt de beroemde Hemonybeiaard
van de Nicolaïkerk
bespeeld. Van grote hoogte strooit
beiaardier Malgosia klanken over
de stad. De composities zijn soms
specifiek voor de beiaard, maar
vaak worden beiaardbewerkingen
van alle soorten muziek uitgevoerd.
De beiaard beluister je het beste buiten.
Website: http://www.culturelezondagen.nl
Top
donderdag 25 januari 2018 | 20:15 uur - Nicolaïkerk |
donderdag 25 januari 2018 |
20:15 uur - Nicolaïkerk |
Open Performance Site
Traditiegetrouw zijn de studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), Media Technologie en het Utrechts Conservatorium te gast in de Nicolaïkerk.
Jaarlijks staat de Nicolaïkerk op deze avond bol van techniek. Samen met de musici van het Utrechts Conservatorium vullen ze de ruimte met licht en geluid. Een unieke samenwerking waar we best trots op zijn.
Akoestische muziek versmelt met electronische klanken en vormen samen weer een bron voor lichtbeelden.
Altijd weer een spannende avond vol met verrassingen. Ook voor de studentenzelf want de noten zijn vaak nog nat. De componisten leggen tot vlak voor het concert de laatste hand aan hun werk.
En wederom hebben we Kamerkoor NEON, koor voor nieuwste muziek, onder leiding van Fokko Oldenhuis kunnen strikken om een aantal composities ten gehore te brengen.
Laat u zich graag verrassen? Houdt u van het niet alledaagse? Bent u benieuwd waar al deze studenten mee bezig zijn? Kom dan vooral op donderdag 25 januari naar de Nicolaïkerk.
Kaarten zijn te verkrijgen vanaf een half uur voor aanvang van het concert in de kerk of via Podiumplein
Toegang € 10 | CJP/Pas65?U-pas € 9 |Studenten € 5 | t/m 18 jaar gratis
Programma E-Live 2018
Coördinatie HKU - Jorrit Tamminga en Katerina Pejoska
Geluid - Thomas Koopmans
Licht - Gijs t Hoen
Productie - Elizabet van der Kooij
Met dank aan - de muzikanten en Hans van den Brink
BIN Sound & Vision
1. Moral... will always get through Guillem Góngora
Rodrigo de Freitas, altviool
Guillem Góngora, elektronica
"Moral... will always get through" (2017), voor altviool en soundscape, is geinspireerd op het zwarte hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis, het Nazi bombardement op Rotterdam. De elektronica verbeeldt het verloop van een luchtaanval: sirenes die de komende dreiging aankondigen, gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers die uit het noordoosten en zuiden komen (zoals het geval was bij het bombardement) en het vallen van tonnen bommen, en het ‘all clear’ signaal aan het einde.
De altviool, als een individu, zet het vreselijke beeld in context en combineert de soundscape met zachte, trillende geluiden als ook luidruchtige. De titel van het stuk verwijst naar een uitspraak van Stanley Baldwin in 1932 uit de speech A Fear for the Future aan het Britse parlement. Hij en anderen geloofden dat luchtafweersystemen onvoldoende capaciteit hadden om te voorkomen dat bommenwerpers de steden zouden vernietigen. Hij had helaas gelijk.
Guillem Góngora, geboren in Barcelona, begon zijn pianostudies in de Aula de Música de Barcelona bij Esther Barberán. In 2003 studeert hij verder aan de Oriol Martorell-school en raakt hij geïnteresseerd in compositie. In 2012 behaalt hij cum laude zijn bachelor piano onder Xavier Pardo. Datzelfde jaar haalt hij de eerste plaats bij de toelatingstest tot de compositie-opleiding aan de ESMUC (Barcelona), waar hij studeert bij Bernat Vivancos en Mauricio Sotelo. In 2017, met een cum laude bachelor compositie op zak, brengt zijn interesse in elektronische muziek hem naar de HKU om aan het Mastertraject Music Design te beginnen, waarbij hij zich bezighoudt met de mogelijkheden tot het combineren van akoestische instrumenten en live electronics.
Guillem woonde masterclasses bij van Stefano Gervasoni, Sofia Gubaidulina, Mauro Lanza, Mauricio Rodríguez, Raphael Cëndo, Clara Maïda, Bryn Harrison, Kaija Saariaho en Ondrej Adámek. Zijn muziek werd o.a. gespeeld door ensemble BCN216 (Barcelona) en Curious Chamber Players (Stockholm).
2. Gojira Ouverture Sebastien Romero
Neon - koor o.l.v. Fokko Oldenhuis
Maarten Boonstra - orgel
Glòria Expósito - cello
Tomas Loos & Ika Pataridze - elektronica:
Sebastien Romero - (elektronische) percussie:
Sebastien Romero is een autonome componist die begonnen is als animator en filmmaker. Zijn muziek is hierdoor altijd heel sprekend en zet keer op keer een bepaalde wereld neer.
In het stuk "Gojira Overture" neemt hij je mee naar een kerk van een cult waar we een ceremonie bijwonen ter verering van de almachtige Godzilla. We maken deel uit van de komst van Godzilla oftewel de Apocalypse.
Dit brengt chaos en wanhoop mee maar zorgt ook voor een melancholische reflectie op alles wat mis is gegaan.
3. Dusk Vincent Pruijn Pérez
Dusk is een stuk voor vier audiokanalen, smartphones, spreker en solo instrument. De bedoeling van dit stuk is om de rauwe expressie van een collage van emoties te delen met het publiek, hierbij is de betekenis van de performance niet het hoofdpunt, maar de manier hoe deze betekenis in een ervaring vertaald wordt door de combinatie van de interpretatie van de performers, het digitale geluid dat binnen en buiten het publiek afgespeeld wordt en de beelden, die geprojecteerd worden. Het materiaal van dit stuk is grotendeels ter plekke gegenereerd.
Er wordt geluid afgespeeld door de smartphones van het publiek, het is de bedoeling dat indien mogelijk mensen de URL https://audir.io op hun telefoon bezoeken, één keer op het scherm klikken en vervolgens de telefoon aan laten voor de duur van het stuk. Er wordt van het publiek gevraagd om alleen tijdens dit stuk het geluid van de smartphones aan te laten staan.
Vincent Pruijn Pérez werd geboren in 1996 in Mexico Stad en heeft vanaf een jonge leeftijd klassieke gitaar gestudeerd, en in latere jaren zowel klassieke als metal muziekstukken gecomponeerd. Tegenwoordig onderzoekt hij het creëren van multimedia-ervaringen door het gebruik van digitale media.
4. Melodies for air, light and electricity Layla Hollestelle
Diederick Clements - orgel
Jaromir Mulders - visuals
Vito Willems - lichtconstructie
Tom Liem - synthesyzer
Twee stukken voor orgel, synthesizer en stem.
Het grote orgel in de Nicolaïkerk is het hoofdinstrument waar de stukken voor geschreven zijn. De muziek is gebaseerd op een abstract beeld van water, licht dat schijnt door de golfbewegingen van het water.
Layla Hollestelle, componist, musicus. Layla begon met piano spelen toen ze 5 jaar was. Vanaf haar 12de begon ze ook gitaar te spelen en liedjes te schrijven en op te nemen. Ze schrijft haar muziek met gitaar, piano en zang als belangrijkste instrumenten en speelt en bestudeert muziek van componisten als Rachmaninoff op de piano. Wanneer ze muziek schrijft, ziet Layla vaak beelden voor zich. Daardoor schrijft ze ook graag orkestrale filmmuziek, vooral voor strijkers. Ook schrijft ze voor kleinere bezettingen, zoals strijkkwartet. Met haar achtergrond in songwriting, rock, klassieke piano en beeldende kunst is haar artistieke doel om deze invloeden samen te brengen en de sfeer de kern te laten zijn.
PAUZE
5.Verwoed Antonio Wijma
Neon - koor o.l.v. Fokko Oldenhuis
Antonio Wijma - live electronics en zang
Pascal Kortenkool - gitaar en zang
Wessel Reijman - drums en zang
Het stuk Verwoed gaat over de woede en wraak van moeder Natuur jegens de mens vanwege het vervuilen van haar lucht, het bederven van haar grond en het vermoorden van haar creaties. Het evenwicht dat de natuur heeft, is verstoord en dieren en planten sterven uit door toedoen van de mens. Met al haar woede creëert zij een wervelende storm die alles wegvaagt, zodat de natuur weer een kans krijgt te groeien.
Als student Composition en Electronic music heeft Antonio Wijma zich vooral ontwikkeld op het gebied van klank en de implementatie daarvan binnen een muzikale compositie. De klank moet een onderdeel zijn van de muzikale inhoud in plaats van slechts een effect of een toepassing. Daarnaast heeft Antonio een grote liefde voor donkere en gruizige klanktexturen en een interesse in niet-westerse ritmes. Ook heeft Antonio een achtergrond in Metal muziek.
6. ZWEVING Rijk Kruijer & Matthee de Bruin
Voor orgel, carillon en live-elektronica
Tommy van Doorn - carillon
Niels Adema - orgel
Rijk Kruijer - electronica
Matthee de Bruin - electronica
'ZWEVING' heeft de intentie een diepe luisterstaat op te wekken die de luisteraar zowel dieper binnen zichzelf, als buiten zichzelf brengt. Het contrast tussen het orgel en het carillon illustreert die dualiteit.
De eerste akte van de compositie wordt gespeeld op het carillon buiten in de toren van de Nicolaïkerk voor aanvang van het concert.
De tweede akte vindt plaats tijdens het concert en wordt gespeeld door het orgel en elektronica.
Matthee de Bruin is geluidskunstenaar. Zijn werk komt tot leven op het raakvlak tussen installatiekunst, compositie en performance. De Bruin gebruikt stilte om ruimte, ? (Ma), te creëren, onderstreept door een minimalistische esthetiek.
Rijk Kruijer creëert geluidservaringen in de vorm van performances en composities. Gefascineerd door de complexiteit en de onverwachte bewegingen van omgevingsgeluid maakt hij werk waarin tijdloosheid en ruimte belangrijk zijn.
De stijl van beide componisten vraagt om actief te luisteren in het nu.
7. Eb en vloed enzo Tom Wolkers
In films en andere media wordt de zee meestal afgebeeld als een heldere schone plek waar kinderen zandkastelen bouwen en geliefden romantisch liefst bij een ondergaande zon langs de kust de verte in verdwijnen. Maar ieder met een beetje observatievermogen zal het opvallen dat het strand en de zee naast oneindig mooi ook heel ruig en smerig zijn. Bomen in duingebieden groeien verwrongen, vervormd door de wind. Het strand ligt bezaaid met aangespoelde jerrycans, rafelige stukken touw en verdampende kwallen. Het is een kerkhof waar menig kokkel en krab zijn laatste adem uitblaast. Samen met een andere jeugdliefde: Jazz, vormt dit de basis van mijn stuk.
‘Eb en vloed enzo’ gaat over de schoonheid en de dreiging van de zee.
Tom Wolkers (1981) groeide op op Texel. De zee was een belangrijk onderdeel van zijn jeugd.
Neon - Koor voor Nieuwste Muziek voert het liefst werken uit waarvan de inkt nog nat is. Componisten en concertorganisatoren die een koor zoeken om nieuw werk ten gehore te laten brengen, kunnen bij Neon terecht. Beginnende componisten krijgen indien gewenst advies over het schrijven voor en de notatie van koormuziek, en tijdens de repetitieperiode is er ruimte voor experimenten en aanpassingen.
Neon is zeer flexibel: per project wordt het koor samengesteld - uit ervaren amateurs en beginnende profs - en de bezetting wordt afgestemd op de betreffende stukken, uiteenlopend van klein ensemble tot volledig kamerkoor.
Het koor is in 2014 opgericht door Fokko Oldenhuis, Heleen van Dinther, Annemarie Lavèn en Inger Limburg. Meer informatie op www.koorneon.nl.
Vanavond bestaat Neon uit:
Sopranen Marijn Bouwmeester, Jessie Ehlhart, Inger Limburg, Myrthe Nieuwenhuizen, Marleen Steenkist
Alten
Sandra Boersma, Renske Dzon, Angelique Hoogstrate, Agnes van de Meent, Judith van der Ree
Tenoren Paul Bocken, Stephen Helms, Sander van der Ven,
Tim Verweij, Koos Vleeshouwers
Bassen Joep de Bont, Joep Everts, Otto Mattäs, Hans Meek, Ludo Nieuwenhuizen
Biografie Fokko Oldenhuis
Fokko Oldenhuis dirigeert, naast Neon, ook het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam, de Utrechtse Studenten Cantorij, Kamerkoor Next, en de projectkoren Attacca Ensemble en Kamerkoor D’Allure. Aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht is hij docent en cursusleider van de Applicatieopleiding Koordirectie en de Kurt Thomas Cursus.
Met zijn koren voert Fokko Oldenhuis een zeer divers repertoire oude en nieuwe muziek uit. Regelmatig wordt op zijn verzoek nieuwe muziek geschreven. Hij voerde premières uit van onder anderen Ad Wammes, Daan Manneke, Gerard Beljon, Kurt Bikkembergs, Robert Nasveld, Leonard Evers, Willem van Merwijk, Roderik de Man en vele jonge, beginnende componisten. Hij werkt regelmatig samen met de compositieafdelingen van de conservatoria in Utrecht en Amsterdam en met de opleiding Muziek & Technologie van de HKU.
Fokko Oldenhuis is artistiek adviseur bij de Stichting Culturele Evenementen van de Nicolaïkerk in Utrecht en hij is lid van de artistieke commissie van het Nederlands Studenten Kamerkoor. Samen met Hans Noijens schreef hij het boekje Doen en Laten - Repetitietechniek. Meer informatie op www.fokkooldenhuis.nl
Bekijk de foto's van dit concert
Top
zondag 3 juni 2018 | 13:30 uur - Nicolaïkerk |
zondag 3 juni 2018 |
13:30 uur - Nicolaïkerk |
Culturele zondag
Programma
13.30 - 15.00 uur Obsessie
Utrechtse Studenten Cantorij o.l.v. Fokko Oldenhuis
Virgencita | A. Pärt (1935) |
Knee 3 | Ph. Glass (1937) |
Ave Maria (m.m.v. Marijke Mulder, viool) | K. Nystedt (1915-2014) |
Molítva op. 27 nr. 6 | S. Taneyev (1856-1915) |
USC & WiOL
Tebe poem | P.I. Tschaikovsky (1840-1893) |
Wiipurilaisen Osakunnan Laulajat o.l.v. Elisa Houvinen
Lähtö | E. Rautavaara (1929-2016) |
Lauloa minä lupasin | J. Hellberg (1994) |
Psalm Taaveti laul 84 | C. Kreek (1889-1962) |
Psalm Taaveti laul 141 | C. Kreek (1889-1962) |
Aika lähteä | M. Hilke |
Ich liebe, weil erhöret der Herr | J. Rheinberger (1839-1901) |
Se varpaita liikutti | M. Sidoroff (1985) |
USC & WiOL
Kesäyö | H. Kaski (1885-1957) |
Finlandia Hymnii | J. Sibelius (1865-1957) |
Wiipurilaisen Osakunnan Laulajat (WiOL)
WiOL is een studentenkoor dat zich ten doel stelt studenten een interessante en aangename muziekervaring te bieden. Sinds 1930 probeert het hiermee een tegengewicht te zijn voor de academische ontberingen van een studie aan de universiteit van Helsinki. Het koor en kleine ensembles hieruit treden ongeveer twintig keer per jaar op in Finland. Bovendien waren ze eerder te horen in Zwitserland, IJsland, Letland, Estland, België, Nederland, Hongarije, Kroatië. Onder leiding van artistiek leider Elisa Huovinen zingt het koor een gemengd repertoire. Dit omvat premières van hedendaagse componisten, maar ook klassieke koorliteratuur. In vroegere jaren werden er door het WiOL LP's uitgebracht, maar sinds 2003 ook een aantal CD's waaronder een opname van de Choral Passion van Hugo Distler en een remake van een LP uit 1984: Oi Karjala. De laatste is een eerbetoon aan de oude Karelische zangtraditie die volgens het WiOL tot op de dag van vandaag nog doorleeft.
Wiipurilaisen Osakunnan Laulajat (WiOL)
Het koor Utrechtse Studenten Cantorij
De Utrechtse Studenten Cantorij is hét studentenkamerkoor van Utrecht. Het is een hecht kamerkoor waar enthousiasme en passie gecombineerd worden met ambitie en kwaliteit. Het koor bestaat uit getalenteerde zangers die studeren aan de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en de landelijke Conservatoria.
Onder leiding van Fokko Oldenhuis worden er drie afwisselende programma’s per seizoen uitgevoerd. Er worden regelmatig nieuwe composities geschreven voor de US Cantorij. Naast a capella programma’s voerde de US Cantorij de afgelopen jaren Ein deutsches Requiem van Brahms uit, de Johannes Passion en de Hohe Messe van Bach. De US Cantorij maakte tournees naar Zweden, Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Spanje, België, Slovenië, Brazilië en Frankrijk. Op 23 juni (Nicolaïkerk) en 24 juni (Dominicuskerk, Amsterdam) voert de US Cantorij samen met het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam het indrukwekkende Concert voor Koor van Schnittke uit.
De dirigent
Fokko Oldenhuis is sinds 2009 dirigent van de Utrechtse Studenten Cantorij. Daarnaast dirigeert hij het kamerkoor NEXT en het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam. Naast deze vaste ensembles is hij dirigent van Neon, het koor voor de nieuwste muziek, het zomerproject Slotkoor en het Attacca Ensemble. Hij stond met deze koren op vele grote podia in Nederland en gaf concerten door heel Europa tot aan Brazilië.
Fokko is docent en cursusleider van de Applicatieopleiding Koordirectie en de Kurt Thomas Cursus aan het Conservatorium van Utrecht en werkt regelmatig samen met de compositieafdelingen van de Conservatoria in Amsterdam en Utrecht.
Fokko gaf gastcolleges aan de Universiteit van São Paulo in Brazilië en is met zijn koren regelmatig te gast op het Festival Unicanto in Londrina aldaar. Hij is artistiek adviseur van de Stichting Culturele Evenementen in de Nicolaïkerk en lid van de artistieke commissie van het Nederlands Studenten Kamerkoor.
www.fokkooldenhuis.nl
Na afloop collecte als dekking van onkosten.
Voor meer informatie:
http://www.wiol.fi/
http://uscantorij.nl
http://www.fokkooldenhuis.nl
17.00 uur -17.45 uur Jazzvesper
- de Vespercantorij Nicolaïkerk o.l.v. Ko Zwanenburg
- HOT, Het Orgel Trio bestaande uit
Steven Kamperman - klarinet
Dion Nijland - contrabas
Berry van Berkum - orgel
Zie ook http://hetorgeltrio.nl
Website: http://www.culturelezondagen.nl
Top
vrijdag 8 juni 2018 | 20:00 uur - Nicolaïkerk |
vrijdag 8 juni 2018 |
20:00 uur - Nicolaïkerk |
LICHT EN DONKER
Consensus Vocalis
Consensus Vocalis
LICHT EN DONKER
Dompel je onder in meditatieve klanken en ruimtelijkheid en ga op 8 juni in de Nicolaikerk op avontuur met Consensus Vocalis, het Axes Quartet, organisten Jetty Podt en Ko Zwanenburg, sopraan Heleen Koele en tenor Steven van Gils, onder leiding van Klaas Stok.
De ultieme versmelting van menselijke stem en instrumenten, langzaam verglijdende klanken en plotselinge klankexplosies verbinden de ruimtelijke composities van Welmers, Kancheli, Enzel en Moelker in het programma dat op 8 juni in de Nicolaikerk tot klinken wordt gebracht.
In de compositie ‘Amao Omi’ (Ongevoelige oorlog) zoekt de Georgische componist Giya Kancheli naar nieuwe verten in klank en expressie. De uitersten worden niet geschuwd maar juist opgezocht. Muziek die ons meevoert naar zowel de onmetelijke ruimte als naar onszelf.
In het monumentale werk ‘Licht en Donker VI’ van de Nederlandse componist Jan Welmers staat de ruimtelijkheid centraal. Het saxofoonkwartet mengt op heel bijzondere wijze met zowel de menselijke stem als de twee orgels.
L’infinito (de oneindigheid) van de Nederlandse componist en blokfluitist Ronald Moelker is gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Giacomo Leopardi waar de dichter zijn geest laat zinken in de ‘eindeloze diepten’ van de zee der oneindigheid (‘e il naufragar m’è dolce in questo mare’). Moelker schreef dit werk voor 4 Eagle altblokfluiten en koor. Voor het Axes Quartet en Consensus Vocalis maakte hij een versie voor 4 saxofoons en koor.
De meditatieve sfeer van de Rosenkranz Loops van Christoph Enzel, die gebaseerd is op de Rosenkranz Sonata van von Biber, sluit naadloos aan op de werken van Kancheli, Welmers en Moelker, evenals zijn nieuwste compositie Close to the edge.
Uitvoerenden

Consensus Vocalis

Axes Quartet, bestaande uit Ties Mellema, Niels Bijl, Christoph Enzel en Jay Byrnes

Jetty Podt en Ko Zwanenburg - orgel
Heleen Koele – sopraan
Steven van Gils – tenor
Klaas Stok - dirigent
Kaartverkoop via Podiumplein
Top
zaterdag 4 augustus 2018 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 4 augustus 2018 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert Ko Zwanenburg, Nicolaïkerk Utrecht
Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk
Collecte bij de uitgang.
Op het programma o.a. Bach en Reubke.
Ko Zwanenburg bijt op 4 augustus het spits af met muziek van Johann Sebastian Bach, Robert Schumann en Julius Reubke. Van laatstgenoemde, een leerling van Franz Liszt, klinkt de indrukwekkende Sonate über den 94. Psalm. In dit symfonische gedicht verklankt Reubke een aantal teksten uit Psalm 94 (onberijmd). Teksten over onrecht en vergelding, op indringende wijze getoonzet.
Top
zaterdag 11 augustus 2018 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 11 augustus 2018 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert Karel Demoet, Nicolaïkerk Utrecht
Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk
Collecte bij de uitgang.
Op het programma o.a. Nivers en Alain
Op 11 augustus is het de beurt aan Karel Demoet. Hij neemt ons mee op een tijdreis door Frankrijk die begint in de 17e eeuw en vervolgens met een grote sprong in de 20e eeuw belandt. Op het programma muziek van Guillaume-Gabriel Nivers, Jehan Alain en Maurice Duruflé. Jehan Alain, wiens zus Marie-Claire later furore zou maken als organist, stierf op jonge leeftijd in de loopgraven van de Tweede Wereldoorlog. Een veelbelovend talent, in de knop gebroken. Twee jaar na zijn dood bracht collega-componist Maurice Duruflé hem een muzikaal eerbetoon, de Prélude et fugue sur le nom d’Alain.
Top
zaterdag 18 augustus 2018 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 18 augustus 2018 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert Arno van Wijk, organist van de Grote Kerk te Goes
Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk
Collecte bij de uitgang.
Op het programma o.a. Weyrauch en van Westering
Arno van Wijk schotelt ons op 18 augustus muziek voor van onze landgenoten Anthoni van Noordt en Paul Christiaan van Westering, wiens complete orgeloeuvre Van Wijk recent op cd vastlegde. Tussen de twee Nederlanders in staat de 20e-eeuwse Leipziger componist Johannes Weyrauch, leerling van onder meer Sigfrid Karg-Elert. Van hem klinkt de Orgelsonate in e.
Programma
S w e e l i n c k - o r g e l
Anthoni van Noordt (± 1619-1675)
- Psalm 116
- Vers 1. a 3. In de tenor
- Vers 2. a 3
- Vers 3. a 3. in de bas
- Vers 4. a 3. in de bas
- Vers 5. a 4
- Vers 6. a 4
H o o f d o r g e l
Johannes Weyrauch (1897-1977)
- Orgelsonate in e (1955)
- Fuga
- Toccata
- Cantus
Paul Christiaan van Westering (1911-1991)
- uit Suite de Concert (1954)
- Cortège
- Meditation
- Rondeau
Top
zaterdag 25 augustus 2018 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 25 augustus 2018 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert Berry van Berkum, organist van de Nicolaïkerk Utrecht
Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk
Collecte bij de uitgang.
Op het programma o.a. Bach en Vierne
Op 25 augustus zet Berry van Berkum Johann Sebastian Bach en Louis Vierne tegenover elkaar. Van Bach klinken onder andere een aantal delen uit het meesterwerk waarin vele technieken, gevoelens en verhaallijnen samenkomen: de Goldbergvariaties. Een werk dat de musicus ruimte geeft om er zijn eigen vertelling van te maken. Dat geldt ook voor Viernes Pièces de fantaisie, waaruit Van Berkum twee delen heeft gekozen.
Programma
H o o f d o r g e l
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Toccata in C, BWV 564
S w e e l i n c k - o r g e l
Johann Sebastian Bach
- uit Klavierübung IV. Teil, Aria mit verschiedene Veränderungen,
BWV 988 (Goldberg)
- Aria en 4 variaties
H o o f d o r g e l
Louis Vierne (1870-1937)
- Gargouilles et Chimères
Johann Sebastian Bach
- Trio super Allein Gott in der Höh’ sei Ehr, BWV 664
Louis Vierne
- Les cloches de Hinckley
Johann Sebastian Bach
- 5 Goldbergvariaties
- Allein Gott in der Höh’ sei Ehr (Cantus firmus im Tenor), BWV 663
- Adagio & Fuga C, BWV 564
Top
zaterdag 1 september 2018 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 1 september 2018 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Orgelconcert Gerrit Christiaan de Gier, organist van de Jacobikerk Utrecht
Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk
Collecte bij de uitgang.
Op het programma o.a. Couperin en Demessieux
Gerrit Christiaan de Gier sluit de serie op 1 september af. Hij brengt tijdens zijn concert onder meer een hommage aan Jeanne Demessieux en Piet Kee. De legendarische Française Jeanne Demessieux, die volgens de overlevering pedaal speelde op hoge hakken, overleed een halve eeuw geleden op jonge leeftijd. De Gier eert haar met enkele van haar Chorale Preludes on Gregorian Chant Themes. Piet Kee ontviel ons onlangs in de gezegende leeftijd van 90 jaar. Zijn vader Cor was van 1958 tot 1965 docent aan het Utrechts Conservatorium. Van beiden staat een compositie op het programma.
Programma
S w e e l i n c k - o r g e l
Cor Kee (1900-1997)
- Den 33sten Psalm
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Wachet auf, ruft uns die Stimme, BWV 645
H o o f d o r g e l
Johann Sebastian Bach
- Fantasia super: Komm, heiliger Geist, Herre Gott, BWV 651
In Organo Pleno
- Aria in F, BWV 587
(Les nations, Sonades et Suites de Simphonies en trio,
F. Couperin)
Jeanne Demessieux (1921-1968)
- Vexilla Regis - Prelude
- Hosanna Filio David - Choral fugue
- Veni Creator - Toccata
- Ubi Caritas - Ricercare
François Couperin (1668-1773)
- Benedictus (Elevation)
uit: Messe solennelle a l'usage des paroisses
Piet Kee (1927-2018)
- Fantasia: Wachet auf, ruft uns die Stimme
Top
zaterdag 8 september 2018 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 8 september 2018 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Nationale Orgeldag en Open Monumentendag
Orgelvoettocht zuidelijke binnenstad
met orgelbespelingen en -demonstraties
12.00 uur Geertekerk Maarten van der Bijl - orgel
13.00 uur Nicolaïkerk Ko Zwanenburg - orgel en Arco van Zon, hobo
14.00 uur Catharijnekerk (Lange Nieuwstraat) Wouter van Belle - orgel
15.30 uur Dom Orgelstudenten van het Rotterdams Conservatorium
Matthijs Breukhoven, Matthijs van der Wilt en Martien de Vos
 
Programma van concert 13.00 uur door Ko Zwanenburg (orgel) en Arco van Zon (hobo)
Hoofdorgel
Georg Böhm (1661- 1733) - Preludium en fuga in d
Sweelinckorgel
Georg Friedrich Händel (1685-1759) - Sonate in c opus 1 no.8
• Allemande
• Courante
• Loure
• Gigue
Jehan Ariste Alain (1911 – 1940) - Andante
Jan Koetsier (1911 - 2006) - Partita for english Horn and Organ
I. Liberamente
II. Larghetto
III. Vivace
IV. Largo
V. Andante sostenuto
Hoofdorgel
Alexandre Guilmant (1837-1911) - Cantilene Pastorale
Alexandre Guilmant - Grand Choer alla Händel
Arco van Zon studeerde hobo in Amsterdam en Salzburg bij Jan Spronk en Lothar Koch.
Daarnaast volgde hij een aantal masterclasses o.a. bij Han de Vries, Hansjörg Schellenberger en het Ensemble Intercontemporain de Paris.
Tijdens zijn studie behaalde hij eerste prijzen op het hoboconcours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland en met het trio Triller op het Internationale kamermuziekconcours van Colmar, Frankrijk.
Sinds 1998 is hij als eerste hoboïst verbonden aan het European Union Chamber Orchestra, waarmee hij ook solistisch optreedt.
In 2004 werd aan Arco als ensemblelid van het Farkas blaaskwintet de eerste prijs van het nationale kamermuziekconcours te Almere toegekend.
Het afgelopen seizoen soleerde Arco met Sinfonia Rotterdam in het hoboconcert van Mozart en maakte hij een tournee in Denemarken met Die Kunst der Fuge van JS Bach.
Arco is naast EUCO verbonden aan Sinfonia Rotterdam en Holland Orkest Combinatie.
Kamermuziek maakt hij met Eolian Ensemble en met het Deense Ensemble Contineo.
Ko Zwanenburg (1963) studeerde orgel, piano en kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel. Zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met lesgeven in zijn eigen praktijk voor orgel en piano. Ko Zwanenburg is cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht. De Nicolaïcantorij en de Vespercantorij staan onder zijn leiding. Met de Cappella di San Nicolai voert hij regelmatig Bachcantates uit tijdens cantatediensten en vespers in de Nicolaïkerk. Als uitvoerend musicus is hij te beluisteren op de cd ‘Jan Welmers Organ Works’ (1999) en ‘50 jaar Marcussen-orgel Nicolaïkerk Utrecht’ (2006). Nieuwe Nederlandse muziek van o.a Berry van Berkum, Daan Manneke, Andries van Rossem, Wim de Ruiter, Christiaan Richter, Kate Moore en Jan Welmers voerde hij o.a. uit met de koren NEXT, het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam o.l.v. Fokko Oldenhuis en Fredrike de Winter (slagwerk) Als adviseur is hij betrokken bij de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk te Utrecht.
Top
zondag 16 september 2018 | 13:00 uur - Nicolaïkerk |
zondag 16 september 2018 |
13:00 uur - Nicolaïkerk |
Culturele zondag
Programma
13.00 - 14.00: Beiaardconcert Henk Veldman
Henk Veldman is beiaardier in Middelstum, Raalte en Rhenen. Vorig najaar werkte hij mee aan het Utrechtse festival ter gelegenheid van de 80e verjaardag van componist Jan Welmers. Henk staat bekend om zijn creativiteit en veelzijdigheid. Of het nu klassieke, jazz- of popmuziek is, Henk draait zijn vuisten er niet voor om. Laat u verrassen door deze kleurrijke carillonist!
14.30 - 15.30: Concert Het Orgel Trio + Wynanda Zeevaarder (sopraan) + George Dumitru (viool)
(c)Fotografie Allard Willemse
Van de Utrechtse componist en muzikant Steven Kamperman gaat in november de opera Hildegard in première. In deze opera fungeert de muziek van Hildegard von Bingen als een springplank voor hedendaagse gecomponeerde klanken en improvisaties. De muziek is zo als het ware een ontmoeting van modale melodieën met moderne muziek, zoals ook in de mystiek het alledaagse raakt aan - of mengt - met het goddelijke. U krijgt vanmiddag alvast een voorproefje. Daarnaast brengt Het Orgel Trio, vanmiddag aangevuld met een zangeres en een violist, muziek van Duke Ellington en Charlie Parker.
17.00 - 18.00: Vesper met Cecilia en Berry van Berkum
(c) Fotografie Allard Willemse
De muzikale appel valt bij viooltalent Cecilia van Berkum (1997) niet ver van de boom: haar beide ouders zijn organist en haar oudere broer speelt saxofoon. Cecilia speelde in diverse nationale jeugdorkesten en studeert momenteel aan het conservatorium van Utrecht. Tijdens deze korte viering, waarin muziek de boventoon voert, speelt ze samen met haar vader Berry muziek van onder meer Johann Sebastian Bach.
Top
donderdag 22 november 2018 | 20.15 uur - Nicolaïkerk |
donderdag 22 november 2018 |
20.15 uur - Nicolaïkerk |
Opera Hildegard
Componist Steven Kamperman
Toegang € 25,00/€20,00 (65+, studentenkaart en CJP)
Kaarten bestellen
Uitvoerenden
Hildegard von Bingen: Wynanda Zeevaarder
Abt Kuno von Disibodenberg | Volmar | Duivel: Marc Pantus
Congregatie | De Deugden: Wishful Singing
Musici: Het Orgel Trio+ bestaande uit Steven Kamperman, saxofoon, Dijon Nijland, contrabas en Berry van Berkum orgel
Programmatoelichting
‘Power woman’ Hildegard von Bingen (1098-1179) was mystica, feministe avant la lettre en componiste met grote verbeeldingskracht. Haar mysteriespel Ordo Virtutum wordt als één van de eerste voorlopers van de opera gezien. Steven Kamperman heeft zich door deze muziek laten inspireren toen hij het werk ‘Hildegard Opera in de kerk’ schreef.
De muziek is een ontmoeting van Middeleeuwse modale melodieën met eigentijdse gecomponeerde muziek. In de opera spelen contrasten een belangrijke rol. Von Bingen was niet alleen theologe, maar liet haar nonnen ook bier drinken en instrumenten spelen. De Gregoriaanse eenstemmige gezangen van Hildegard contrasteren met de meerstemmige opera, en ook binnen de opera is er een grote differentiatie, van lyriek tot ritmische muziek. De rol van de duivel wordt vervuld door de enige mannenstem, die ook de rol van abt Kuno van Disibodenberg en Volmar voor zijn rekening neemt. In de ontmoetingen van de abt met Hildegard is er volop ruimte voor humor, maar in Hildegards visie is het onderscheid tussen de duivel en de abt niet steeds even helder… Als tegenhanger van de duivel, is er vanuit de orgeltraditie een rol voor het grote orgel als God, dat als instrument een grote rol speelt in Hildegards visioenen. Het koor – ook solistisch te horen in de Ordo Virtutum –vertegenwoordigt Hildegards congregatie. Zij staan als vrijgevochten nonnen ook voor de wereld erbuiten.
Klik hier voor een preview. Website: https://www.mystiekevrouwen.nl
Top
vrijdag 23 november 2018 | 20:15 uur - Nicolaïkerk |
vrijdag 23 november 2018 |
20:15 uur - Nicolaïkerk |
Opera Hildegard
Componist Steven Kamperman
Toegang € 25,00/€20,00 (65+, studentenkaart en CJP)
Kaarten bestellen
Uitvoerenden
Hildegard von Bingen: Wynanda Zeevaarder
Abt Kuno von Disibodenberg | Volmar | Duivel: Marc Pantus
Congregatie | De Deugden: Wishful Singing
Musici: Het Orgel Trio+ bestaande uit Steven Kamperman, saxofoon, Dijon Nijland, contrabas en Berry van Berkum orgel
Programmatoelichting
‘Power woman’ Hildegard von Bingen (1098-1179) was mystica, feministe avant la lettre en componiste met grote verbeeldingskracht. Haar mysteriespel Ordo Virtutum wordt als één van de eerste voorlopers van de opera gezien. Steven Kamperman heeft zich door deze muziek laten inspireren toen hij het werk ‘Hildegard Opera in de kerk’ schreef.
De muziek is een ontmoeting van Middeleeuwse modale melodieën met eigentijdse gecomponeerde muziek. In de opera spelen contrasten een belangrijke rol. Von Bingen was niet alleen theologe, maar liet haar nonnen ook bier drinken en instrumenten spelen. De Gregoriaanse eenstemmige gezangen van Hildegard contrasteren met de meerstemmige opera, en ook binnen de opera is er een grote differentiatie, van lyriek tot ritmische muziek. De rol van de duivel wordt vervuld door de enige mannenstem, die ook de rol van abt Kuno van Disibodenberg en Volmar voor zijn rekening neemt. In de ontmoetingen van de abt met Hildegard is er volop ruimte voor humor, maar in Hildegards visie is het onderscheid tussen de duivel en de abt niet steeds even helder… Als tegenhanger van de duivel, is er vanuit de orgeltraditie een rol voor het grote orgel als God, dat als instrument een grote rol speelt in Hildegards visioenen. Het koor – ook solistisch te horen in de Ordo Virtutum –vertegenwoordigt Hildegards congregatie. Zij staan als vrijgevochten nonnen ook voor de wereld erbuiten.
Klik hier voor een preview. Website: https://www.mystiekevrouwen.nl/
Top
zaterdag 24 november 2018 | 20:15 uur - Nicolaïkerk |
zaterdag 24 november 2018 |
20:15 uur - Nicolaïkerk |
Holland Vocaal Ensemble Amsterdam
Holland Vocaal Ensemble Amsterdam
Toegang € 25,00
Kaarten bestellen
Programma
Muziek van Frank Ferko (The Hildegard Organ Cycle en vier Hildegard-motetten) en Enjott Schneider (Hildegard-oratorium Klänge des Lichts)
Uitvoerenden
Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam
Instrumentaal Ensemble (strijkers, harp, orgel)
Ko Zwanenburg (orgel)
Fokko Oldenhuis (dirigent)
Programmatoelichting
Hildegard von Bingen, de middeleeuwse mystica, dichteres en componiste, staat centraal in dit programma van het Hollands Vocaal Ensemble. ‘Klanken van licht’ is de ondertitel van het oratorium dat Enjott Schneider (1950) schreef op haar tijdloze teksten. Hildegard heeft zichzelf ooit een bazuin genoemd die klinkt van levend licht, zo verklaart de componist. Het is niet het instrument zelf dat klinkt; het wordt tot klinken gebracht door de adem van een ander. Zo ziet Hildegard zichzelf in haar gezangen als een werktuig van God. Om de universele, tijdloze religiositeit van de teksten uit te drukken maakt Schneider gebruikt van stijlmiddelen uit duizend jaar Europese muziekgeschiedenis.
Daarnaast staan er een Hildegard-orgelcyclus en enkele Hildegard-motetten op het programma van de Amerikaanse componist Frank Ferko (1950), een leerling van Messiaen wiens koormuziek momenteel aan weerszijden van de oceaan veel wordt uitgevoerd. ‘The Hildegard Organ Cycle’ (1990-91) is een verzameling van tien symfonische meditaties op de visioenen van ‘De operatione Dei’ van Hildegard von Bingen. Het werd voor het eerst uitgevoerd door de componist, in de St. Alphonsuskerk van Chicago, op 10 februari 1991. Vanzelfsprekend worden er ook enkele werken van Hildegard zelf uitgevoerd. Alles bij elkaar een welluidend programma doortrokken van universele spiritualiteit.
Scivias is een geïllustreerd werk van Hildegard von Bingen, voltooid in 1151 of 1152, dat 26 religieuze visioenen beschrijft die ze meemaakte. Het is het eerste van drie werken dat ze schreef waarin ze haar visies beschreef, de andere zijn Liber vitae meritorum en De operatione Dei (ook bekend als Liber divinorum operum). Het werk is opgedeeld in drie delen, die de Drie-eenheid weerspiegelen. Het eerste en tweede deel zijn ongeveer gelijk in lengte, terwijl het derde deel even lang is als de andere twee samen. Het eerste deel bevat een voorwoord dat beschrijft hoe haar het bevel werd gegeven om het werk te schrijven, en bevat zes visies die gaan over thema's van de schepping en de zondeval. Het tweede deel bestaat uit zeven visioenen en gaat over het heil door Jezus Christus, de Kerk en de sacramenten. Het derde deel, met dertien visioenen, gaat over het komende koninkrijk van God, door heiliging, en toegenomen spanning tussen goed en kwaad. De uiteindelijke visie omvat 14 liederen, plus een deel van het muziekdrama dat later verscheen als het Ordo Virtutum. In elke visie beschreef ze eerst wat ze zag, en legde ze vervolgens verklaringen vast die ze hoorde en die ze beschouwde als de 'stem van de hemel’.
Website: https://www.mystiekevrouwen.nl/
Top
zondag 25 november 2018 | 14:00 uur - Nicolaïkerk |
zondag 25 november 2018 |
14:00 uur - Nicolaïkerk |
Nationaal Vrouwen Jeugdkoor
Nationaal Vrouwen Jeugdkoor
Toegang € 20,00
Kaarten bestellen
Programma
Totaliter Aliter: een nieuwe compositie van Peter Vigh, die zich liet inspireren door verslagen van bijna-doodervaringen en het boek van Pim van Lommel.
Uitvoerenden
Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en het ensemble Black Pencil o.l.v. Wilma ten Wolde
Programmatoelichting
In Totaliter Aliter maken Ensemble Black Pencil en het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor een retourtje naar het hiernamaals. De gelijknamige wereldpremière van Peter Vigh, visioenen van Hildegard von Bingen en de Cantigas de Santa Maria staan op hun tickets. Visioenen van het hiernamaals, als die van Hildegard von Bingen, zijn eeuwenoud. Zo ook bijna-doodervaringen, die vandaag de dag ook nog voorkomen. Ze doen vaak denken aan dubieuze verslagen van mensen die de dood even hebben kunnen aanschouwen. Cardioloog Pim van Lommel nam de bijna-doodervaringen serieus en verzamelde talloze casussen om inzicht te geven in dit mysterieuze gegeven. Zijn boek Eindeloos Bewustzijn is inmiddels een bestseller en zijn onderzoek dat in The Lancet verscheen werd wereldwijd opgepikt.
Componist Peter Vigh laat zich in zijn nieuwe compositie Totaliter Aliter inspireren door verslagen van bijna-dood-ervaringen en het boek van Pim van Lommel. In de combinatie van de mysterieuze, kleurrijke bezetting van ensemble Black Pencil (blokfluit, panfluit, altviool, accordeon en slagwerk) en de jonge stemmen van het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor zag hij de ideale bezetting om de sluier op te lichten van het hiernamaals.
Totaliter Aliter is een reis door een universum dat totaal anders is, waar ruimte en tijd andere dimensies aannemen. Flarden van ervaringen, de donkere tunnel met licht aan het einde, het felle witte licht, zweven boven je eigen lichaam en ook de angstwekkende fases uit een bijna-doodervaring schieten voorbij in dit gloednieuwe werk.
Website: https://www.mystiekevrouwen.nl/
Top
[Home]