Programma-archief 2012  
donderdag 1 maart 2012

Festival Nieuwe Muziek in de Klaas 2012


zaterdag 21 april 2012

Musical Noach


zondag 22 april 2012

Musical Noach


vrijdag 22 juni 2012

Oude Muziek in de Klaas 2012: Pareti Parlanti


zaterdag 23 juni 2012

Oude Muziek in de Klaas 2012: Ensemble-estafette: Jong talent voor oude muziek


zaterdag 23 juni 2012

Oude Muziek in de Klaas 2012: Musica Sacra di San Marco


zondag 24 juni 2012

Oude Muziek in de Klaas 2012: Virtuosi di Venezia


zondag 24 juni 2012

Oude Muziek in de Klaas 2012: Vesperdienst


zaterdag 4 augustus 2012

Orgelconcert Karel Demoet (Utrecht) 'Memento Mori'


zaterdag 11 augustus 2012

Orgelconcert Ko Zwanenburg (Utrecht) 'Movements'


zaterdag 18 augustus 2012

Orgelconcert Berry van Berkum (Nijmegen)


zaterdag 25 augustus 2012

Orgelconcert Wolfgang Zerer (Hamburg)


zaterdag 1 september 2012

Orgelconcert Benjamin Alard (Frankrijk)


zondag 2 september 2012

Cantatedienst en Uitfeest


zaterdag 8 september 2012

Orgel- en Monumentendag



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.
Reserveringen zijn niet nodig, de Nicolaïkerk heeft voldoende zitplaatsen.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


donderdag 1 maart 2012 20:30 uur - Nicolaïkerk


donderdag 1 maart 2012
20:30 uur - Nicolaïkerk

Festival Nieuwe Muziek in de Klaas 2012

Na de succesvolle festivals in 2011 wordt voor de serie NicolaiConcerten definitief overgestapt van een maandelijkse concertserie naar een tweetal festivals per jaar. Het eerste festival is het festival Nieuwe Muziek in de Klaas, dat gehouden wordt van donderdag 1 maart tot en met zondag 4 maart 2012.


Het programma van dit festival is te vinden in de Brochure van het Festival Nieue Muziek in de Klaas 2012.


Uitvoerenden zijn dan o.a. het ASKO Kamerkoor, het Ribatutta Ensemble en de gerenommeerde saxofonist Ties Mellema. Ook de studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht zullen met de Open Performance Site 2012 weer een belangrijke bijdrage leveren.




 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 21 april 2012 19.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 21 april 2012
19.30 uur - Nicolaïkerk

Musical Noach


Kinderprojectkoor Utrecht-Zuid


Programma
Na de succesvolle musicalprojecten 'Jozef' en 'Mozes' zal met basisschoolkinderen uit Utrecht-Zuid in het voorjaar van 2012 gewerkt worden aan een nieuwe musical: 'Noach'.
Ook deze musical is van de hand van Prof. Dr. Karel Deurloo, emeritus hoogleraar Oude Testament aan de Universiteit van Amsterdam. De muziek zal worden geschreven door Berry van Berkum, organist van de Nicolaïkerk te Utrecht. Marjon Moed is de regisseur en de muzikale leiding is in handen van Ko Zwanenburg

Toelichting
Noach, mens van de troost, is de hoofdpersoon in het verhaal over de zondvloed.
Scherp steekt hij af tegen het grauwe decor van zijn omgeving, de harde wereld van zijn tijd.
Als God spijt krijgt dat hij de mens heeft geschapen, besluit hij de geschiedenis de vrije loop te laten en de wereld prijs te geven aan de vernietigende krachten.
Tegelijk besluit hij toch weer verder te gaan met de mensen
Noach is de eersteling van een nieuwe schepping, de mens om wie en door wie de wereld zal voortbestaan. Een eenling, vertegenwoordiger van het kleinste minderheidsstandpunt in een wereld waarin list en geweld de toon aangeven, waar woorden als goedheid en waarheid hoongelach oproepen en waar mensen die iets anders willen worden uitgemaakt voor idealisten.
Noach is een betrouwbare bondgenoot: iemand die is zoals hij is. Iemand waar je op aankunt. Iemand met wie je in zee kunt gaan.
Als de aarde na de vloed weer droog is, staat aan de hemel een regenboog, teken van Gods trouw. En het eerste wat Noach hoort is: Wij samen. Wij samen tegen het water, tegen de chaos, tegen de dood, tegen alles wat afbreekt en vernietigt. Ik ben de God van het leven, van de mensen, van de menselijkheid!

Karel Deurloo is emeritus hoogleraar Oude Testament aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schreef een aantal bijbelse musicals voor kinderen, o.a. ?Esther?, ?Noach?, ?Jozef? en ?Mozes?.
Samen met componist Willem Breuker schreef Deurloo ook het oratorium ?Psalm 122? en de opera: ?Jona, de neezegger?. Dit oud-testamentische verhaal van de stijfkoppige, soms clowneske profeet met zijn wonderbaarlijke avonturen heeft een aantrekkelijke humor, maar stelt ook vragen over vergeving en vergelding. Voor de traditioneel aan een (blanke) man gebonden figuren als 'God' en de 'Schipper' werd gekozen voor vrouwen (Jasperina de Jong en Denise Jannah), om de niet aan sexe of ras gebonden essentie van het verhaal te benadrukken.
Karel Deurloo is in staat om de thema's uit bijbelverhalen te vertalen naar vandaag, terwijl zijn taalgebruik dichtbij de bijbelse taal blijft. De verschillende lagen in de oorspronkelijke tekst blijven in zijn hervertellingen gehandhaafd, waardoor het voor een breed publiek (kerkelijk en niet-kerkelijk) toegankelijk én leerzaam is.


Website: http://www.musical-noach.nl

 

Top


 


zondag 22 april 2012 15.30 uur - Nicolaïkerk


zondag 22 april 2012
15.30 uur - Nicolaïkerk

Musical Noach


Kinderprojectkoor Utrecht-Zuid


Programma
Na de succesvolle musicalprojecten 'Jozef' en 'Mozes' zal met basisschoolkinderen uit Utrecht-Zuid in het voorjaar van 2012 gewerkt worden aan een nieuwe musical: 'Noach'.
Ook deze musical is van de hand van Prof. Dr. Karel Deurloo, emeritus hoogleraar Oude Testament aan de Universiteit van Amsterdam. De muziek zal worden geschreven door Berry van Berkum, organist van de Nicolaïkerk te Utrecht. Marjon Moed is de regisseur en de muzikale leiding is in handen van Ko Zwanenburg

Toelichting
Noach, mens van de troost, is de hoofdpersoon in het verhaal over de zondvloed.
Scherp steekt hij af tegen het grauwe decor van zijn omgeving, de harde wereld van zijn tijd.
Als God spijt krijgt dat hij de mens heeft geschapen, besluit hij de geschiedenis de vrije loop te laten en de wereld prijs te geven aan de vernietigende krachten.
Tegelijk besluit hij toch weer verder te gaan met de mensen
Noach is de eersteling van een nieuwe schepping, de mens om wie en door wie de wereld zal voortbestaan. Een eenling, vertegenwoordiger van het kleinste minderheidsstandpunt in een wereld waarin list en geweld de toon aangeven, waar woorden als goedheid en waarheid hoongelach oproepen en waar mensen die iets anders willen worden uitgemaakt voor idealisten.
Noach is een betrouwbare bondgenoot: iemand die is zoals hij is. Iemand waar je op aankunt. Iemand met wie je in zee kunt gaan.
Als de aarde na de vloed weer droog is, staat aan de hemel een regenboog, teken van Gods trouw. En het eerste wat Noach hoort is: Wij samen. Wij samen tegen het water, tegen de chaos, tegen de dood, tegen alles wat afbreekt en vernietigt. Ik ben de God van het leven, van de mensen, van de menselijkheid!

Karel Deurloo is emeritus hoogleraar Oude Testament aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schreef een aantal bijbelse musicals voor kinderen, o.a. ?Esther?, ?Noach?, ?Jozef? en ?Mozes?.
Samen met componist Willem Breuker schreef Deurloo ook het oratorium ?Psalm 122? en de opera: ?Jona, de neezegger?. Dit oud-testamentische verhaal van de stijfkoppige, soms clowneske profeet met zijn wonderbaarlijke avonturen heeft een aantrekkelijke humor, maar stelt ook vragen over vergeving en vergelding. Voor de traditioneel aan een (blanke) man gebonden figuren als 'God' en de 'Schipper' werd gekozen voor vrouwen (Jasperina de Jong en Denise Jannah), om de niet aan sexe of ras gebonden essentie van het verhaal te benadrukken.
Karel Deurloo is in staat om de thema's uit bijbelverhalen te vertalen naar vandaag, terwijl zijn taalgebruik dichtbij de bijbelse taal blijft. De verschillende lagen in de oorspronkelijke tekst blijven in zijn hervertellingen gehandhaafd, waardoor het voor een breed publiek (kerkelijk en niet-kerkelijk) toegankelijk én leerzaam is.


Website: http://www.musical-noach.nl

 

Top


 


vrijdag 22 juni 2012 20.15 uur - Nicolaïkerk


vrijdag 22 juni 2012
20.15 uur - Nicolaïkerk

Oude Muziek in de Klaas 2012: Pareti Parlanti


BRISK Recorder Quartet Amsterdam


Marjan Banis, Saskia Coolen, Bert Honig en Alide Verheij - blokfluiten

Programma

Adrian Willaert (ca.1490-na 1562)-Quando gionsa per gli occhi al cor
Jannes Martini (ca.1440-1497/98)-J'ay pris amours
Heinrich Isaac (ca. 1450-1517)-Jam pris amors
Andrea Gabrieli (1510-1586)-Canzon Francese detta Martin menoit
Anoniem-La Spagna
Joannes Ghiselin (vroeg 16e eeuw)-Bassedanze (La Spagna)
Renske Vrolijk-Ghost Wall (2008)
Anoniem-J'ay pris amours -
Hayne van Ghizeghem (ca.1445- 1472/1497)-De tous biens playne
Josquin Des Prez (ca.1440-1521)-De tous biens playne
Cipriano de Rore (1515/16-1565)-Anchor che col partire
Giovanni Bassano (ca.1558-1617)-diminuties
Francesco Bendusi (fl. 1553)-Pietoso, Pass'e mezzo ditto il Romano, Incognita, Pass'e mezzo ditto il compasso, Cortesa Padoana

Toelichting
Wie wel eens een gondeltocht door Venetië heeft gemaakt, weet hoe sprookjesachtig de huizen en pallazzi in het water staan. Vanaf het water is de stad nog mooier dan lopend door kleine steegjes, over pleinen en bruggetjes. Verschillende eeuwen hebben verschillende bouwstijlen nagelaten. Gotische en renaissance-paleizen staan broederlijk naast elkaar en ook modernere tijden hebben hun stempel gedrukt. Het weer en het water hebben de muren door de eeuwen heen verweerd. Pareti parlanti, sprekende muren, is het motto van dit programma. Hoe zouden al deze muren klinken?

Toen we Renske Vrolijk vroegen om een compositie voor ons te schrijven, dacht zij aan oude muren. Zij zegt daar zelf over: "Aanleiding voor dit stuk voor BRISK is een 1-aprilgrap van enkele jaren geleden. Iemand beweerde een apparaat uitgevonden te hebben, waarmee hij in muren opgeslagen geluidsgolven weer kon opvangen. Hij claimde op die manier een opname van Chopin zelf te hebben vastgelegd. Deze grap prikkelt mijn fantasie tot in het oneindige. Wat nu als het waar zou zijn, dat in muren van oude kerken, kastelen en ruïnes echt het geluid van eeuwen zou zijn vastgelegd? Ik zie mij al met een of andere magische negentiende-eeuwse stethoscoop aan een kerkzuil gekluisterd staan, bezwerend net zo lang tot die lang geleden gezongen melodie loskomt. Voor Ghost Wall heeft sopraan Johannette Zomer haar stem geleend aan madrigalen van Willaert en Tromboncino. Haar stem klinkt, door electronica vervormd, alsof ze uit een ver verleden naar ons zingt."

Venetië is door de eeuwen heen één van de belangrijkste muziekcentra van Italië en misschien wel van Europa geweest. In de 15e en 16e eeuw domineerde de polyfonie van de Nederlandse school het muzikale idioom in Europa. Musici uit het Noorden bleken zeer gewild. In vrijwel alle Europese staten werkten in de renaissance zangers uit de Nederlanden, en degenen onder hen die ook componeerden, waren soms internationale beroemdheden. Maar Italië had toch veruit de grootste aantrekkingskracht voor deze muzikale noorderlingen. Ze werkten er voor pausen en kardinalen, keizers en koningen, hertogen en adellijke families.

De Venetiaanse drukker Ottaviano Petrucci speelde een grote rol bij de verspreiding van muziek uit de lage landen in Italië. Rond 1490 trok hij naar Venetië om de drukkunst te leren, en in 1498 probeerde hij van de Doge het exclusieve recht te verkrijgen om in de volgende twintig jaar muziek te drukken. Dat lukte hem op 25 mei van dat jaar en daardoor zijn er geen andere Venetiaanse muziekdrukken bekend van vóór 1520. Petrucci ontwikkelde nieuwe druktechnieken waardoor hij grote oplagen van polyfone muziek kon verzorgen. Hij publiceerde werken van Nederlandse polyfonisten zoals Heinrich Isaac, Hayne van Ghizeghem, Joannes Ghiselin en Josquin Des Prez.
Componisten uit de Lage Landen waren ook van grote invloed op het muziekleven in Venetië.
Toen er in 1527 een vacature ontstond voor een kapelmeester aan de San Marco, werd Adriaan Willaert daar benoemd. De Vlaming Cypriano de Rore behoorde er tot zijn leerlingen en waarschijnlijk ook Andrea Gabrieli.

In de loop van de 16e eeuw verscheen in Venetië een aantal belangrijke boeken over de kunst van het versieren. Het oudst overgeleverde is La Fontegara van Sylvestro Ganassi (1553). Il vero modo di diminuir (De ware kunst van het versieren) van Dalla Casa en de uitgaven van Bassano en Rogniono volgden later in de eeuw. Ze geven ons een indruk van de grote virtuositeit van de instrumentalisten en vocalisten in die periode.

Hier vinden we niet alleen voorbeelden voor versierde passages en cadenzen, maar ook complete versierde madrigalen en chansons uit de jaren 30 en 40 van de 16e eeuw worden opnieuw gebruikt. De populariteit van deze composities kan afgemeten worden aan de frequentie, waarin ze opduiken in allerlei instrumentale zettingen. Anchor che co'l partire van Cypriano de Rore staat bijvoorbeeld absoluut bovenaan in de hitlijst van de diminutie-boeken en wordt hier uitgevoerd met diminuties voor de bovenstem van Giovanni Bassano. Andrea Gabrieli en Giovanni Bassano waren beiden werkzaam in de San Marco in Venetië. De intavolatie Canzon Francese detta Martin menoit, gebaseerd op een chanson van Clement Janequin is van de hand van Andrea Gabrieli. De dansen van Francesco Bendusi werden ook uitgegeven in Venetië.

De kunst van het diminueren was een typische muzikanten-kunst. Bestaande composities werden als uitgangspunt genomen om over te variëren en diminueren. Als BRISK hebben we ons hierdoor laten inspireren. We spelen niet alleen uitgeschreven diminuties van collega's uit de 16e eeuw, maar ook onze eigen gebaseerd op hun aanwijzingen. Zo vervaagt de grens tussen oude en nieuwe muziek. Oude en nieuwe muren staan naast elkaar of beter misschien: een nieuwe uitbouw verschijnt aan een bestaand gebouw.

BRISK Recorder Quartet Amsterdam
BRISK betekent levendig en wakker. Variatie in stijl en sfeer, virtuositeit en luchtigheid - dat zijn de ingrediënten voor een concert van BRISK. Het kwartet verschijnt altijd op het podium met een enorme verzameling blokfluiten. Sinds de oprichting in 1986 gaf BRISK talloze concerten op podia en festivals van naam in vele Europese landen, Canada en de VS. BRISK maakte opnamen voor radio en televisie in Nederland en in het buitenland, en is op diverse, door de pers geprezen cd's te beluisteren.
Met een gedurfde programmering van oude en hedendaagse muziek verkent het ensemble de grenzen van het repertoire. Vele componisten droegen werk op aan het kwartet. BRISK werkt regelmatig samen met collega-musici, en ook met kunstenaars uit andere disciplines zoals acteurs, regisseurs, tekstschrijvers en filmers. BRISK maakte naam door de levendige vertolkingen van oude muziek, de zoektocht naar onbekend repertoire en de vele bewerkingen die het ensemble maakte in de traditie van het instrument. Het kwartet werkte samen met vocalisten als Michael Chance, Marcel Beekman, Johannette Zomer, Maarten Koningsberger, het Egidius Kwartet en het Gesualdo Consort. BRISK maakte concertprogramma's met instrumentalisten als Bernard Winsemius, Leo van Doeselaar, Rainer Zipperling, Mike Fentross en The Locke Consort.
Tot de lange lijst van componisten die voor het kwartet schreven, horen onder meer Martijn Padding, Ron Ford, Theo Verbey, Calliope Tsoupaki, Bart Visman, Klaas de Vries en Roderik de Man. In BRISK- programma's met oude muziek klinkt vaak nieuw werk als commentaar of contrast, en ook in de kindervoorstellingen van BRISK is veel nieuwe muziek te horen. BRISK geeft regelmatig concerten met specialisten in de hedendaagse muziek zoals pianiste Tomoko Mukaiyama, componist en improvisator Guus Janssen, zangeres Greetje Bijma en slagwerker Ramon Lormans.
Met regisseurs als Pieter van Empelen, David Prins, Jetse Batelaan en Marc Krone en acteurs als Porgy Franssen, Bart Kiene en Hans Thissen, maakte het ensemble een aantal zeer succesvolle kindervoorstellingen.
Het kwartet heeft een uitgebreid instrumentarium, dat door intensieve contacten met blokfluitbouwers uit de hele wereld voortdurend in ontwikkeling is. Daarmee kunnen composities uit de renaissance, de barok, de 20e en de 21e eeuw elk in hun eigen stemming en klankkleur worden uitgevoerd.
De vier blokfluitisten van BRISK zijn niet alleen bevlogen musici, maar ook bevlogen docenten. De leden van BRISK gaven samen en ook afzonderlijk van elkaar cursussen en workshops in diverse Europese landen, Canada, de Verenigde Staten en Taiwan. Zij hebben lesgegeven aan diverse conservatoria en muziekscholen in Nederland. Het ensemble heeft ook een bladmuziekserie met eigen bewerkingen en speciaal voor BRISK geschreven composities bij uitgeverij Ascolta.




Programma onder voorbehoud.



Website: http://www.brisk.nl

 

Top


 


zaterdag 23 juni 2012 14.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 23 juni 2012
14.00 uur - Nicolaïkerk

Oude Muziek in de Klaas 2012: Ensemble-estafette: Jong talent voor oude muziek

Programma

Van 14.00 tot 16.00 spelen 4 ensembles bestaande uit studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en het Koninklijk Conservatorium Den Haag, afdeling oude muziek, concertprogramma's met Venetië als inspiratiebron.

Programma onder voorbehoud.



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 23 juni 2012 20.15 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 23 juni 2012
20.15 uur - Nicolaïkerk

Oude Muziek in de Klaas 2012: Musica Sacra di San Marco


William Byrd Vocaal Ensemble


William Byrd Vocaal Ensemble en Cappella di San Nicolai.

Nico van der Meel -dirigent
Tanja Obalski-sopraan
Maria Goetze-sopraan
Stephan Berghammer-tenor
Niek Idelenburg-tenor
Michiel Meijer-bas
Coert van den Berg-bas
Cappella di San Nicolaï:
Mariette Holtrop-viool
Jan Pieter van Coolwijk-viool
Frank Wakelkamp-cello
Hendrik-Jan Wolfert-contrabas
Arjen Verhage-luit
Karel Demoet-orgel
Ko Zwanenburg-orgel

Programma

Andrea Gabrieli (1520-1586)-Jubilate Deo a 8
Giovanni Gabrieli (c.1553-1612)-O Jesu mi dulcissime (satb satb)
Giovanni Gabrieli-Canzon Sol Sol La Sol Fa Mi a 8 (2 orgels)
Giovanni Gabrieli-Magnificat (ssatb attb)
Cessario Gussago (1550-1620)-Sonata La Leona a 8 (2 orgels)
Claudio Monteverdi (1567-1643)-Uit de Selva morale e spirituale:Magnificat (Primo)
Andrea Gabrieli-Ricercare (orgel)
Andrea Gabrieli-Beatus vir Primo
Andrea Gabrieli-Ricercare Secondo Tono (orgel)
Claudio Monteverdi-Gloria


Toelichting
Andrea Gabrieli (1532/1533 -1585) was vanaf 1566 tot aan zijn dood één van de organisten van de San Marco. Gabrieli was een zeer productief een veelzijdig conponist en musicus. Veel van zijn werken zijn tijdens zijn leven door Venetiaanse uitgeverijen uitgegeven. Naast wereldlijke muziek schreef Gabrieli ook kerk- en orgelmuziek. De meeste kerkmuziek, die hij schreef, was voor de kerkelijke feesten en hoogtijdagen. Van zijn leermeesters Adrian Willaert en Orlando di Lasso nam hij de compositietechniek van de Cori Spezatti, meerkorigheid over. Het 'Jubilate Deo' is duidelijk verdeeld in een hoog en laag koor. Deze muziek werd in 1587 gepubliceerd in een postume collectie genaamd 'Concerti di Andrea & Giovanni Gabrieli'. Deze bundel werd samengesteld door zijn neef Giovanni Gabrieli.
Het ricercare is een instrumentaal motet zonder tekst. Juist omdat de tekst achterwege wordt gelaten biedt dit voor de componist de mogelijkheid om de thema-inzet vaker te gebruiken dan bij een vokaal motet mogelijk zou zijn. Een fuga gaat in de meeste gevallen uit van maar één thema terwijl het ricercare er meerdere kan hebben. De ricercari werden tussen 1595 -1605 onder redactie van Giovanni Gabrieli uitgegeven.

Giovanni Gabrieli (1555- 1612) was zeker een leerling van zijn oom. In 1585 werd hij één van de organisten van de San Marco. Oom en neef waren collega's ! Ook bij Giovanni is de meerkorigheid een specialiteit. Deze typisch Venetiaanse componeerstijl wordt gezien als alternatief voor de polyfonie, zoals deze jarenlang de kerkmuziek heeft gedomineerd. Zijn eerste boek van de 'Sacrae Symphoniae ' uit 1597 bevat een aantal bijzonder mooie werken zoals het 'O Jesu mi dulcissime' en het 'Magnificat'.
Behalve componist is Gabrieli ook een veelgevraagd leraar. De belangrijkste onder zijn leerlingen was Heinrich Schütz. Hij assimileerde Gabrieli's stijl en zette deze voort nadat deze al lang weer was vergeten in Venetië.

Claudio Monteverdi (1567-1643) werd op 19 augustus 1613 met algemene stemmen gekozen en aangesteld als maestro di cappella aan de San Marco in Venetië Hij kreeg feitelijk de muzikale leiding van de stad. Zijn taak was onder andere het componeren van geestelijke muziek bij het kerkelijk jaar en plechtige aangelegenheden.
In 1641 publiceerde de Venetiaanse uitgever Bartolomeo Magni de ' Selva Morale e Spirituale' van Claudio Monteverdi .De publicatie moet de boekdrukker voor grote problemen hebben gesteld: 10 stemboeken met maar liefst 37 stukken voor de meest uiteenlopende bezettingen. Inhoudelijk zijn de 'Selva Morale e Spirituale' van groot belang. De uitgave vormt een compendium van waartoe Monteverdi op het terrein van de kerkmuziek in staat was: spirituele madrigalen, psalmen, virtuoze solomotetten, misdelen in verschillende technieken, zoals het concertante Gloria, etc.. Deze zwanenzang is helaas nooit zo bekend geworden als Monteverdi's Mariavespers.

Het William Byrd Vocaal Ensemble werd in 1981 opgericht. Het koor, dat idealiter zes of zeven mensen per stemgroep bestaat, voert voornamelijk a capella muziek uit, hoewel er ook af en toe met begeleiding (piano, barokensemble) gewerkt wordt. Het repertoire omvat de gehele koorliteratuur van de laatste vijfhonderd jaar. In principe wordt tweemaal per jaar een concertserie georganiseerd. Daarnaast heeft het koor tweemaal een buitenlandse tournee gemaakt (Frankrijk en Hongarije) en aan diverse nationale en internationale festivals deelgenomen.
In voorgaande jaren heeft het ensemble programma's gebracht als Amerikaanse Poëzie, Rondom Clemens Non Papa, Duitse Romantiek en 1939 (zie het overzicht eerder deze pagina); in het voorjaar 2003 verleende het ensemble medewerking aan de uitvoering van Flos Campi door het Toonkunst Orkest Leiden o.l.v. Wim van Herk. Er werden ook regelmatig afleveringen van het KRO-programma Korenbeurs aan het gezelschap besteed.
Vanaf de oprichting staat het William Byrd Vocaal Ensemble onder leiding van Nico van der Meel.

Nico van der Meel was al jong actief als koordirigent. Na cursussen bij Jos Vranken en Joop Schets gevolgd te hebben, ging hij studeren bij Jan Eelkema en later bij Barend Schuurman aan het Rotterdams Conservatorium. Uiteindelijk studeerde hij cum laude af op het hoofdvak zang bij Margreet Honig.

Als zanger verwierf Nico van der Meel internationaal aanzien, hoofdzakelijk als zanger van oude muziek en meer in het bijzonder als evangelist in de passionen van J.S. Bach. Hij werkte met beroemde dirigenten als Gustav Leonhardt, Nicolaus Harnoncourt, Jan Willem de Vriend, Peter Schreier en Frans Brüggen. Talloze cd's met oude muziek getuigen van zijn activiteiten als zanger, o.a. Bachs Hohe Messe, Johannes Passion en Matthäus Passion o.l.v. Frans Brüggen voor het label Philips Classics. Daarnaast zijn er ook cd's verschenen met romantische liederen van Johannes Verhulst, Leander Schlegel en Hugo Wolf. Hij maakt deel uit van het ensemble Camerata Trajectina, al meer dan dertig jaar dé pleitbezorger voor de Nederlandse muziek van de Middeleeuwen tot de Gouden Eeuw.
Als dirigent leidde Nico van der Meel de laatste jaren projecten o.a. bij het Vocaal Ensemble Coqu, Couleur Vocale, het Bach Festival Dordrecht, het Amsterdams Bach Consort en de Residentie Bachensembles. Hij is artistiek leider van het gloednieuwe Drechtsteden Bachkoor. Begin 2008 verscheen bij Quintone een cd met de Johannes Passion van J.S. Bach in de versie 1725, met Concerto d'Amsterdam, en La Furia onder zijn leiding.
Van het William Byrd Vocaal Ensemble in Leiden is hij sinds de oprichting in 1981 dirigent.

De Cappella di San Nicolaï wordt gevormd door een aantal professionele vocale en instrumentale solisten, die zich gespecialiseerd hebben in het spelen van muziek uit de Barok. De Cappella werkt altijd mee aan de cantatediensten en cantatevespers in de Nicolaïkerk o.l.v. Ko Zwanenburg, de cantor-organist.

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 24 juni 2012 14.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 24 juni 2012
14.00 uur - Nicolaïkerk

Oude Muziek in de Klaas 2012: Virtuosi di Venezia


The Utrecht Company of Music o.l.v. Karel Demoet


M.m.v. Lidewij van der Voort-viool
Heiko ter Schegget-blokfluit

Programma

Sonata a cinque-Tomaso Albinoni (1671-1751)
Concerto 'La Notte'-Antonio Vivaldi (1678-1741)
Sonata opus 1, nr 12 in d 'La Follia'-Antonio Vivaldi
Concerto nr 4 in G, BWV 1049-J.S. Bach (1685-1750)

Toelichting
In de eerste helft van de 18e eeuw was Venetië de stad waar Antonio Vivaldi zijn explosieve nieuwe muziek schreef. Voortbordurend op de muziek van Corelli, maar ritmischer en extremer. Europa was in de ban van deze 'rode pater' en overal vond zijn stijl navolging. Op het programma staan zijn blokfluitconcert over de nacht, La Notte, en de meeslepende variaties over 'La Follia'. De grote Bach bewerkte veel muziek van Vivaldi en ook in zijn eigen muziek is de invloed van Italiaanse concerten merkbaar. Het concert opent met een prachtige vijfstemmige sonata van die andere Venetiaan: Tomaso Albinoni. Ook al een Venetiaan die door Bach bewonderd werd: hij schreef 4 fuga's op thema's van Albinoni.

The Utrecht Company of Music is een jong muziekgezelschap, opgericht in 2011. De meeste musici deden ervaring op bij bekende barokensembles en nu vormen ze hun eigen gezelschap met Utrecht als thuishaven. Karel Demoet studeerde orgel, clavecimbel, kerkmuziek en koordirectie aan de conservatoria van Utrecht en Arnhem.

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 24 juni 2012 17.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 24 juni 2012
17.00 uur - Nicolaïkerk

Oude Muziek in de Klaas 2012: Vesperdienst

In deze vesper wordt de Venetiaanse kerkmuziek in haar oorspronkelijke context geplaatst: een kerkdienst. Vivaldi's Magnificat zal hier niet ontbreken!

Programma onder voorbehoud.



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 4 augustus 2012 13:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 4 augustus 2012
13:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Karel Demoet (Utrecht) 'Memento Mori'

Programma

Sweelinckorgel
Johann Sebastian Bach (1685-1750)-Praeludium et Fuga in h, BWV 869
Dietrich Buxtehude (ca. 1637-1707)-Mit Fried und Freud ich fahr dahin
Contrapunctus I & Evolutio
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)-Mein junges Leben hat ein End'
Hoofdorgel
Jan Pieterszoon Sweelinck-Fantasia in d
Dietrich Buxtehude-Mit Fried und Freud ich fahr dahin
Contrapunctus II & Evolutio
Johann Sebastian Bach-Praeludium et Fuga in h, BWV 544

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk
Op het programma staan werken van Sweelinck, Buxtehude en Bach

Karel Demoet studeerde orgel, klavecimbel, kerkmuziek en koordirectie aan de Conservatoria van Utrecht en Arnhem. Zijn aandachtsgebied is vooral de muziek en de uitvoeringspraktijk van de 16e en 17e eeuw. Van zijn hand verscheen de syllabus 'A brief introduction to music in the Renaissance'. Karel treedt op als continuospeler in verschillende ensembles en als solist op orgel, klavecimbel en clavichord. Hij is organist in de Oranjekapel en cantor-organist in de Marcuskerk te Utrecht. Daarnaast is hij dirigent van kamerkoor EnSuite en van projectkoor Ab Novembris. In 2012 richtte hij The Utrecht Company of Music op.


 

Top


 


zaterdag 11 augustus 2012 13:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 11 augustus 2012
13:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Ko Zwanenburg (Utrecht) 'Movements'

Programma

Sweelinckorgel
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)-Fantasie in a
Albert de Klerk (1917-1998)-Impetuoso (uit 12 Images)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)-Concerto in F BWV 978 nach dem Concerto grosso opus 3, nr 3 von Antonio Vivaldi
Hoofdorgel
Georg Böhm (1661-1733)-Preludium, fuga en postludium in g
Jan Welmers (geb 1937)-Twee delen uit Movements for organ (1990)
Johann Sebastian Bach-Concerto in d BWV 569 a 2 Manuali e Pedali nach dem Concerto grosso opus 3, nr 11 von Antonio Vivaldi

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

Werken van Sweelinck, de Klerk, Böhm, Welmers en Vivaldi/Bach

Ko Zwanenburg (1963) studeerde orgel, piano en kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel. Zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met lesgeven in zijn eigen praktijk voor orgel en piano. Ko Zwanenburg is cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht. De Nicolaïcantorij en de Vespercantorij staan onder zijn leiding. Met de Cappella di San Nicolai voert hij regelmatig Bachcantates uit tijdens cantatediensten en vespers in de Nicolaïkerk. Als uitvoerend musicus is hij te beluisteren op de cd 'Jan Welmers Organ Works' (1999) en '50 jaar Marcussen-orgel Nicolaïkerk Utrecht' (2006). Nieuwe Nederlandse muziek van o.a. Ad Wammes, Jacques Bank, Berry van Berkum, Daan Manneke, Andries van Rossem, Wim de Ruiter en Jan Welmers voerde hij uit met Ties Mellema (saxofoon), Fredrike de Winter (slagwerk) en de Rotterdams Philharmonic Brass Soloists. Als adviseur is hij betrokken bij de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk te Utrecht.


 

Top


 


zaterdag 18 augustus 2012 13:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 18 augustus 2012
13:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Berry van Berkum (Nijmegen)

Programma

Sweelinckorgel
Ernst Pepping (1901-1981)-Wie schön leuchtet der Morgenstern
Hoofdorgel
Dietrich Buxtehude (1637-1707)-Präludium und Fuge g moll
Georg Böhm (1661-1733)-Vater unser im Himmelreich
Arvo Pärt (geb 1935)-Trivium
Olivier Messiaen (1908-1992)-Joie et clarté (Les corps glorieux)
Louis Vierne (1870-1937)-Hymne au soleil (Pièces de Fantaisie op.53)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)-Vom Himmel hoch da komm" ich her (var 2 en 3 Einige canonische Veränderungen BWV 769)
Jan Welmers (geb 1937)-Litanie

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

Werken van Pärt, Vierne en Bach

Berry van Berkum studeerde orgel, improvisatie en piano aan het conservatorium te Arnhem bij respectievelijk Bert Matter en Jacques Hendriks. Daarna volgde hij interpretatiecursussen bij Harald Vogel (BRD), Louis Thiry (F) en improvisatielessen bij Jan Welmers (orgel) en Bert van den Brink (piano). Hij behaalde meerdere malen prijzen op internationale orgelconcoursen (o.a. bij het Dollard Festival BRD). Met jazzsaxofonist Gijs Hendriks ( Utrecht) vormt hij een duo dat sinds 2001 regelmatig optreedt in de grote stadskerken in heel Nederland. Zij speelden ook op internationale festivals, waarbij nieuwe composities uitgangspunt vormen voor nieuwe improvisaties die het experiment met de akoestiek niet schuwen. Ook werd er samengewerkt met contrabassisten en percussionisten (o.a. Nippy Noya). In 2006 verscheen hun cd 'Tadadi' met steun van het Thuiscopie-fonds. Deze CD kreeg lovende recensies in binnen- en buitenland. Naast zijn praktijk als concertorganist in binnen- en buitenland maakte hij verschillende cd- en radio opnamen (voor KRO, NCRV, BRT) met o.a. muziek van Messiaen, Welmers en Bach. Hiernaast participeert hij regelmatig in muziektheatervoorstellingen en als organist en speler in kindervoorstellin-gen (o.a. 'Alice in Orgelland' en 'Help het orgel verzuipt!'). In 2011 is hij benoemd als organist van de Nicolaïkerk te Utrecht. Samen met Dirk Luijmes voerde hij voor het eerst de 'Sacre' van Strawinsky uit op orgel. Zij voerden dit o.a. uit tijdens het Spring Dance Festival te Utrecht.


 

Top


 


zaterdag 25 augustus 2012 13:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 25 augustus 2012
13:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Wolfgang Zerer (Hamburg)

Programma

Heinrich Scheidemann (ca. 1596 - 1663)-Magnificat I. toni
Heinrich Scheidemann-Vater unser im Himmelreich
Heinrich Scheidemann-Toccata in G
Matthias Weckmann (ca. 1616 - 1674)-Magnificat II. toni
Heinrich Scheidemann-Praeambulum in F
Heinrich Scheidemann-"Benedicam domino" (Intavolatie naar Michael Praetorius)
Heinrich Scheidemann-Magnificat VI. toni
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)-Fuga sopra il Magnificat (BWV 733)

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Dit concert wordt georganiseerd door het Festival Oude Muziek

Werken van Scheidemann

Toegangsprijs €18 / €16 / €7

De Duitse organist Wolfgang Zerer kreeg zijn eerste orgellessen van de vaste organist van de kathedraal in Passau, Walther Schuster. In 1980 begon hij aan met een studie aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen: orgel bij Michael Radulescu en directie bij Karl österreicher. Later studeerde hij klavecimbel bij Gordon Murray, en kerkmuziek.
Daarna studeerde hij o.a. klavecimbel bij Ton Koopman in Amsterdam.
In 1989 werd Zerer aangesteld als hoofdvakdocent orgel aan Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Ook gaf hij les aan het Conservatorium van Groningen.
Wolfgang Zerer gaf concerten in Europa, Israel, de V.S., Japan en Zuid-Korea. Zijn groeiende lijst met opnames bevat onder andere orgelmuziek van Weckmann, Bach en Reger.


 

Top


 


zaterdag 1 september 2012 13:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 1 september 2012
13:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Benjamin Alard (Frankrijk)

Programma

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750)-Sonate en trio nr 1 in Es-groot BWV 525
Johann Sebastian Bach-Sonate nr 2 in c-klein BWV 526
Johann Sebastian Bach-Choral "Aus der Tiefe, rufe ich" BWV 745
Johann Sebastian Bach-Sonate nr 4 in e-klein BWV 528
Johann Sebastian Bach-Prelude in a-klein BWV 543
Johann Sebastian Bach-Trio in a-klein (naar het tweede deel van de Sontate voor fluit en klavecimbel, BWV 1032)
Johann Sebastian Bach-Fuga in a-klein BWV 543

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Dit concert wordt georganiseerd door het Festival Oude Muziek

Bach: triosonates en andere

Toegangsprijs €18 / €16 / €7

Benjamin Alard (Rouen, 1985) is een Frans klavecinist en organist.
Vanaf zijn zevende jaar speelde Alard piano om vervolgens orgel te studeren aan het Conservatorium van Rouen bij Louis Thiry en Fran?ois Ménissier. Klavecimbel studeerde hij verder in Lisieux bij Elisabeth Joyé en in Parijs (Conservatorium van het zevende arrondissement). Hij trok vervolgens naar de Schola Cantorum Basiliensis, waar hij studeerde bij Jean-Claude Zehnder (orgel) en Andrea Marcon (klavecimbel). Hij behaalde er zijn einddiploma's in 2006 met felicitaties vanwege de jury die werd voorgezeten door Gustav Leonhardt.
Pas negentien, behaalde hij in 2004 de Eerste prijs van het internationaal klavecimbelconcours in het kader van het Festival Musica Antiqua in Brugge. In 2005 werd hij, na een wedstrijd, titularis van het nieuwe Bachorgel Bernard Aubertin in de kerk van Saint-Louis-en-l'?le in Parijs (ingespeeld in 2005 door Michel Chapuis). In 2007 won hij ook nog de Eerste prijs in het orgelconcours van Freiberg.
Alard wordt beschouwd als één van de meest getalenteerde klavecimbelspelers van zijn generatie.
Hij heeft zich op prestigieuze festivals laten horen: Printemps des Arts en Folle journée de Nantes, Festival de Saintes, Festival Radio-France Montpellier, Midis du Louvre, Sommets musicaux de Gstaad, Davos Festival, BOZAR Brussel, Cité de la Musique, Auditori de Barcelona, Oude Muziek Utrecht, Festival Musica Antiqua Brugge. Hij trad op met onder meer La Petite Bande (dir. Sigiswald Kuijken), Capriccio Stravagante (dir. Skip Sempé), Venice Baroque Orchestra (dir. Andrea Marcon), Il Gardellino (dir. Marcel Ponseele).


 

Top


 


zondag 2 september 2012 10.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 2 september 2012
10.00 uur - Nicolaïkerk

Cantatedienst en Uitfeest

10.00 uur Cantatedienst
Voorganger Ds Dirk Neven
Orgel: Berry van Berkum
Cappella di San Nicolai o.l.v. Ko Zwanenburg
Cantate Allein zu dit, Herr Jesu Christ BWV 33 Johann Sebastian.Bach

Beleef de cantate 'Allein zu dir, Herr Jesus Christ' van J.S. Bach zoals in de tijd van Bach; in een kerkdienst en niet tijdens een concert. Tevens met orgelmuziek van Bach.

13:00 uur Orgelconcert
(Festival Oude Muziek)
Bernard Foccroulle
Bach en zijn meesters

14:00 uur Beiaardbespeling
Stadsbeiaardier Malgosia Fiebig
Bach en Sweelinck

Van de Hemonybeiaard (1649) van de Klaaskerk klinken bewerkingen van composities van Sweelinck en Bach. In de
tuin, een oase van rust in de stad, zijn de klanken te horen.

15:00 uur Opmaat lustrumviering Kamerkoor Sjanton
Kamerkoor Sjanton o.l.v. Chris Pouw
o.a. delen van Le Roi David van Arthur Honnecker

Het koor viert dit jaar het 25-jarig bestaan met een geënsceneerde uitvoering van Le Roi David van Honegger. Deze zal plaats vinden op 10 en 11 november. Het koor combineert de opmaat met eerder uitgevoerde stukken.

17.00 uur Vesper
Voorganger: Ds Dirk neven
Vespercantorij o.l.v. Ko Zwanenburg en
Orgel: Berry van Berkum , orgel
Sweelinck en tijdgenoten

Tijdens de gebedsdienst klinkt muziek van Sweelinck en tijdgenoten. Jan Pieterszoon Sweelinck (1562 - 1621) geldt als de belangrijkste Nederlandse componist van de Vroegmoderne Tijd.

Website: http://www.uitfeest.nl/

 

Top


 


zaterdag 8 september 2012 12:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 8 september 2012
12:00 uur - Nicolaïkerk

Orgel- en Monumentendag

Aanvang 12:00 en 14:00 uur
Berry van Berkum en Ko Zwanenburg
Orgeldemonstratie en -bespeling
toegang vrij, collecte bij de uitgang


 

Top


[Home]