Programma-archief 2011  
zondag 9 januari 2011

Nieuwjaarsduik


vrijdag 4 maart 2011

Festival Nieuwe Muziek: Open performance site


zaterdag 5 maart 2011

Festival Nieuwe Muziek: Isala


zaterdag 5 maart 2011

Festival Nieuwe Muziek: Schnittke: Concert voor koor en orgelwerken


zondag 6 maart 2011

Festival Nieuwe Muziek: Vesper met Magnificat van Jan Hage


zondag 6 maart 2011

Festival Nieuwe Muziek: Waves


vrijdag 1 juli 2011

Festival Oude Muziek: Der Friede sei mit dir


zaterdag 2 juli 2011

Festival Oude Muziek: Lauden (gregoriaans)


zaterdag 2 juli 2011

Festival Oude Muziek: Koffieconcert met Menno van Delft, clavicord


zaterdag 2 juli 2011

Festival Oude Muziek: - Bach om het uur, beiaard en orgel


zaterdag 2 juli 2011

Festival Oude Muziek: De weg terug, orgelmuziek bewerkt


zondag 3 juli 2011

Festival Oude Muziek: Lauden (gregoriaans)


zondag 3 juli 2011

Festival Oude Muziek: Beiaardbespeling door Rosemarie Seuntiëns


zondag 3 juli 2011

Festival Oude Muziek: De Cola-cantate van Bach


zondag 3 juli 2011

Festival Oude Muziek: Vesper


zondag 3 juli 2011

Festival Oude Muziek: Slotconcert


zaterdag 6 augustus 2011

Orgelconcert Rienk Bakker


zaterdag 13 augustus 2011

Orgelconcert Bas de Vroome


zaterdag 20 augustus 2011

Orgelconcert Ko Zwanenburg


zaterdag 27 augustus 2011

Orgelconcert Jos van der Kooy


zaterdag 3 september 2011

Orgelconcert Berry van Berkum


zondag 4 september 2011

Uitfeest en Bachcantatedienst


zaterdag 10 september 2011

Orgel- en Monumentendag



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zondag 9 januari 2011 12.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 9 januari 2011
12.00 uur - Nicolaïkerk

Nieuwjaarsduik

Ook dit jaar zal de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk participeren in de eerste Culturele Zondag van Utrecht, de ?Nieuwjaarsduik?. Er is een voorproefje van wat gaat komen in de eerste helft van het nieuwe jaar.

Programma




13.00 - 13.30 uur
Klokken luiden het nieuwe jaar in.
Arie Abbenes, beiaardier
13.30 - 14.30 uur
Zing-In met koren uit de zuidelijke
binnenstad Zangria en De Steeg en
met De Stem des Volks o.l.v. Paul Krijnen
14.30 - 15.00 uur
Samenzang van het Zing-In-koor
op het kerkplein o.l.v. Paul Krijnen
Begeleiding Arie Abbenes, beiaard.
Afsluiting beiaard: Nieuwjaarsmelodieën
15.00 - 15.30 uur
Sjanton o.l.v. Chris Pouw
m.m.v. Ko Zwanenburg,orgel
Hymn to St. Cecilia - Benjamin Britten
Toccata in seven - John Rutter
16.45 - 16.55 uur
Beiaard: Opmaat voor de cantatevesper
17.00 - 18.00 uur
Cantatevesper
Vespercantorij o.l.v. Ko Zwanenburg
m.m.v. Cappella di San Nicolai en
vocale solisten
Singet dem Herren ein neues Lied - G. Ph. Telemann





Website: http://www.culturelezondagen.nl/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


vrijdag 4 maart 2011 20.30 uur - Nicolaïkerk


vrijdag 4 maart 2011
20.30 uur - Nicolaïkerk

Festival Nieuwe Muziek: Open performance site

Van vrijdag 4 maart tot en met zondag 6 maart 2011:
Festival Nieuwe Muziek in de Klaas
Na een succesvolle try-out in 2010 heeft de serie NicolaiConcerten besloten definitief over te stappen van een maandelijkse concertserie naar een tweetal festivals per jaar
.

Nieuwe muziek van Utrechtse compositiestudenten (HKU), in combinatie met licht en dans.


Programma:
De inhoud van het programma en de namen van componisten en uitvoerenden zijn nog onbekend: het programma wordt door het bestuur van de Faculteit Muziek samengesteld in de loop van het cursusjaar, in overleg met de Nicolaiconcerten, en staat meestal een maand van tevoren vast.

Toelichting:
De middeleeuwse kerk als podium voor beginnende componisten en musici is intussen een begrip: sinds 1999 gebeurt dit in samenwerking met docenten en studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Uitvoerenden:
Ook de uitvoerenden zijn studenten van de Faculteit Kunst, Media & Technologie (KMT) en de Faculteit Muziek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.


 

Top


 


zaterdag 5 maart 2011 14.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 5 maart 2011
14.00 uur - Nicolaïkerk

Festival Nieuwe Muziek: Isala

Van vrijdag 4 maart tot en met zondag 6 maart 2011:
Festival Nieuwe Muziek in de Klaas
Na een succesvolle try-out in 2010 heeft de serie NicolaiConcerten besloten definitief over te stappen van een maandelijkse concertserie naar een tweetal festivals per jaar



Trailer Isala


Workshop voor de bovenbouw van HAVO/VWO


Elke klas krijgt in dit educatieve project een workshop van ongeveer een uur, vervolgens is er op de dag van de voorstelling een soort van generale repetitie. De totale uitvoering van de presentatie van de leerlingen duurt ongeveer een uur.


Programma & Toelichting
Isala - stem van de rivier. Wateropera van sistrum.

Hoe is het om een rivier te zijn? In deze compacte wateropera zingt Isala, de IJssel, haar meeslepende biografie - een vrouwenleven op reuzenschaal. De metershoge waterdiva stroomt in een goed uur door 10.000 jaar dynamische geschiedenis, zoals zij die ervaart...
Waterkristallen lichten op, mammoetbotten klinken, het Grote IJs smelt hoorbaar in Isala's ijsparadijs - waarna de Romeinen haar ruw in bezit nemen met hun dreunende galeien. Tot een legendarische Frankische priesterkoning Isala's eer redt... Eeuwen later dreigt het in onze tijd nog helemaal mis te gaan. Niets minder dan een wonder is nodig, als Isala smerig en brandend van olie om hulp roept. En kijk: in 1966 vindt er een gedocumenteerd mirakel in de IJssel plaats....

In dit waargebeurde muzieksprookje laat Sistrum de natuur zelf aan het woord - en dat perspectief doet iets bijzonders met de toeschouwer. Je zou Isala ook een locaal mysteriedrama kunnen noemen. Sistrum speelt dan ook graag in kerken: oude tempels die de mysteriesfeer versterken. De muziek stroomt vrijwel ononderbroken door een verrassend stijlenlandschap, via improvisatie, repertoire en gecomponeerde thema's - voor sopraan, marimba, percussie, cello en orgel. Isala wordt vol overgave neergezet door sopraan Caroline Erkelens. Auteur en beeldend kunstenaar Maritgen Matter, zelf opgegroeid aan de IJssel, schreef Isala in 2008 in opdracht van Festival voor de Wind.

Sistrum is een nieuw muziektheaterinitiatief dat zich laat inspireren door het archetypische domein.

Uitvoerenden
Libretto & vormgeving: Maritgen Matter
Sopraan & performer: Caroline Erkelens
Marimba & percussie: Frederike de Winter
Orgel: Berry van Berkum
Cello: Jacqueline Hamelink
Eindregie: Miranda Lakerveld

Maritgen Matter volgde een lerarenopleiding Nederlands en studeerde daarna aan de Rietveld Academie in Amsterdam. Ze werkte als freelance illustrator en vormgeefster voor allerlei bladen en bedrijven. Na de geboorte van haar eerste kind begon ze te schrijven. In 2002 verscheen haar debuut 'Schaap met Laarsjes' dat werd genomineerd voor de Gouden Uil 2002 en werd tevens bekroond met de Deutscher Jugendliteraturpreis en de Kinderbuchpreis Nordrhein-Westfalen 2004. 'Schaap met Laarsjes' is uitgegeven door Uitgeverij Querido. Naast freelance publicist en (theater-)schrijver met opdrachten in de muziekwereld (HGO, Festival voor de Wind) is zij actief als vormgever en werkt ze aan een roman. De Berliner Festspiele 2009 nodigden haar uit als vernieuwend jeugdauteur. Isala is haar tweede muziektheaterstuk, een genre waarin alle disciplines bij elkaar komen.

Klassieke gitaar, (flamenco)dans, kleinkunstacademie brachten Caroline Erkelens in de wereld van de klassieke zang, waarvoor zij haar U.M. diploma behaalde aan het Utrechts Conservatorium, en de Performance Degree aan de Universiteit van Bloomington Indiana (V.S.). Zij reisde de wereld rond, om zich te bekwamen bij diverse grootheden zoals Virginia Zeani, Nicola Rossi Lemeni, Cristina Deutekom, Margreet Honig en Charlotte Margiono.
Meester in tekst en beweeglijk van aard werkt zij het liefst in muziektheater, waar de verschillende disciplines samenkomen. Kenmerkend is haar versie van ?La voix humaine? (Poulenc) en het Lamento van Arianna (Monteverdi), haar eigen creatie ?Pierlala? 6+ met de zingende harp, Micaela in ?Een Carmen? van Bizet/ Zimmermann (Zuidelijk toneel), en Isala van Maritgen Matter.

Fredrike de Winter studeerde slagwerk aan het Utrechts Conservatorium, waar zij in 1990 haar uitvoerend musicus diploma met onderscheiding behaalde. Ze speelt regelmatig met moderne muziek ensembles waaronder het Nieuw Ensemble en heeft een voorliefde voor de combinatie van slagwerk met andere kunstdisciplines, zoals (jeugd)theater, film en dans.
In ?The Rhythm of Life?, School voor Bodypercussie, geeft ze workshops waarbij het lichaam functioneert als percussie-instrument. Verder speelt ze veel kamermuziek in wisselende bezettingen, heeft ze een improvisatieduo met fluitiste Noortje Huiskens, ?Women in Wonderland?, en is ze als gastdocent ritme verbonden aan de acteursopleiding van de HKU te Utrecht.

Klik hier voor een interview met Maritgen Matter over Isala / TV OOST 2008

Klik hier voor een recensie uit de De stentor van 27 september 2010

 

Top


 


zaterdag 5 maart 2011 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 5 maart 2011
20.30 uur - Nicolaïkerk

Festival Nieuwe Muziek: Schnittke: Concert voor koor en orgelwerken

Van vrijdag 4 maart tot en met zondag 6 maart 2011:
Festival Nieuwe Muziek in de Klaas
Na een succesvolle try-out in 2010 heeft de serie NicolaiConcerten besloten definitief over te stappen van een maandelijkse concertserie naar een tweetal festivals per jaar

Programma & toelichting
Met het Concert voor Koor staat Schnittke in een rijke traditie van sacrale Oost-Europese koorconcerten. De tekst van het Concert is het derde gebed (van de 95) uit Het Boek van de Treurzangen van de Armeense monnik en dichter Gregor Narekatsi (951-1003). Schnittke volgt de Russische vertaling die het gebed in vier gedichten opdeelt. Als eerste componeerde hij deel drie (1984) en na een succesvolle ontvangst toonzette hij ook de andere drie gedichten (1985). In het eerste deel wordt God geportretteerd. Het tweede deel legt uit dat deze tekst voor iedereen is, voor de rechtschapene en voor de zondige. In het derde deel bidt de dichter voor het zielenheil van de lezer en in het laatste deel bidt hij dat er helende kracht van zijn tekst mag uitgaan. Schnittke zoekt in zijn Concert naar een sterke verbondenheid tussen de religieuze tekst en de muziek. Hij laat ritmiek, dynamiek en klankkleur ontstaan vanuit de tekstintentie, zoals ook Bach - door Schnittke zeer geliefd - dat in zijn passies etaleerde. En net als Rachmaninov laat ook Schnittke zich inspireren door oude Russisch-Orthodoxe melodieën zonder ze echter letterlijk te citeren.
Hij verweeft de vaak simpele melodielijnen met zijn eigen herkenbare gebruik van chromatiek, clusters en dissonanten. Woordbetekenissen en tegenstelling worden onderstreept door opvallende mineur-majeur schakelingen vaak veroorzaakt door subtiele stemverschuivingen. De 'plotseling overvallende dodelijke angst en twijfel' (deel drie) toonzet Schnittke met veel dalende chromatiek in alle stempartijen. Dynamische ontwikkelingen van fluisterzacht tot overweldigend forte vertolken de ontlading van meditatieve momenten in grote klankuitbarstingen. Deel vier eindigt tenslotte, naar de aard van de tekst, in een groot weldadig uitgesponnen amen.
.
Uitvoerenden
Oost-Nederlands Kamerkoor en Kamerkoor Musica Vocale o.l.v. Rob Vermeulen, Ko Zwanenburg, orgel

Rob Vermeulen is sinds 1993 dirigent van het Oost Nederlands Kamerkoor. Hij is, naast zijn docentschap aan de Hogescholen voor de Kunsten in Arnhem en Utrecht, tevens dirigent van Musica Vocale uit Wageningen, het Bachkoor Nijmegen en het Nederlands Concertkoor uit Amsterdam. Daarnaast is hij dirigent en artistiek leider van Projektorkest Twintigste Eeuw waarmee hij vooral grote orkestwerken van na 1900 uitvoert, zoals Bartoks Wonderbaarlijke mandarijn en symfonieën van Prokofiev, Shostakovisch en Nielsen. Rob Vermeulen studeerde aan de conservatoria van Arnhem en Rotterdam, waar hij onder meer het einddiploma koordirectie behaalde. Na zijn studie volgde hij masterclasses koor- en orkestdirectie onder meer bij John Eliot Gardiner, Uwe Gronostay, Edward Downes en Ferdinand Leitner.

Het Oost-Nederlands Kamerkoor bestaat uit ruim 30 zangers en zangeressen en zingt repertoire vanaf de renaisssance tot de 21e eeuw. Het koor stelt hoge eisen aan zichzelf en werkt voortdurend aan het handhaven en versterken van een hoog kwaliteitsniveau. De thuisbasis van het Oost-Nederlands kamerkoor is de Catharinakerk in Doetinchem. Het koor treedt op in vele plaatsen in Oost-Nederland maar daarnaast ook in Bocholt, Münster, Osnabrück, Halle en Weimar.

Ko Zwanenburg studeerde aan het NederlandsInstituut voor Kerkmuziek te Utrecht piano bij Theo Saris en orgel bij Elly Kooiman en Kees de Wijs. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel, zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Ko Zwanenburg is een warm pleitbezorger van nieuwe Nederlandse orgelmuziek. Hij speelde onder andere nieuwe orgelwerken van Joep Straesser, Wim de Ruiter, Jan Welmers, Berry van Berkum, Daan Manneke en Jacques Bank. Hij trad o.a. tijdens het Klankkleurenfestival op met de Rotterdam Brass Soloists en de slagwerker Fredrike de Winter in het werk OKS van Wim de Ruiter. Naast het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren is Ko Zwanenburg werkzaam als docent orgel en piano. Sinds 2004 is hij cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht

Componist
Alfred Schnittke (1934-1998) werd geboren in Engels, destijds de hoofdstad van de Wolga-Duitse Autonome Socialistische Sovjetrepubliek. Schnittkes vader was een in Duitsland opgegroeide joodse journalist en zijn katholieke moeder was Wolgaduitse. Van 1946 tot 1948 woonde de familie in Wenen waar Schnittke zijn eerste muziekonderwijs kreeg. Daarna verhuisde de familie naar Moskou waar Schnittke van 1953 tot 1958 compositie studeerde aan het conservatorium. In zijn beginjaren volgde Schnittke de na-oorlogse moderne en avant-gardistische compositiestijl uit West-Europa; een stijl die vernieuwing zocht door het traditionele te negeren. Deze stijl werd gewraakt door de officiële componistenbond en Schnittke ondervond veel tegenwerking. Waar de 'stichters' van het modernisme - componisten als Schönberg, Boulez en Xenakis - niet van hun strikte compositiestijl afweken maakte Schnittke, net als bijvoorbeeld Arvo Pärt, in het begin van de jaren zeventig een ommezwaai naar wat later met postmodernisme is aangeduid. Schnittke zelf noemde zijn nieuwe werkwijze polystilistiek: het vermengen van muziekcitaten en nabootsingen van stijlen en genres uit het verleden met als doel een stijldiversiteit die het beste van alle stijlen combineert. Schnittkes wending was een schok voor veel jonge Russische componisten die een groot respect en geloof hadden in alles wat Schnittke deed. Schnittke zelf motiveerde zijn wending vanuit het gevoel dat de sterk rationele moderne compositiestijl hem geen betere muziek opleverde zoals hij daar eerst wel in geloofde. Met deze stijlverandering kreeg Schnittke een grote groep nieuwe bewonderaars en aanhangers; hij werd toegelaten tot de componistenbond, zijn concerten waren vaak uitverkocht, maar de Lenin Prijs van 1991 weigerde hij. Tijdens zijn hele leven heeft Schnittke veel koormuziek geschreven - uiteindelijke meer sacrale dan wereldlijke - te beginnen met zijn Drie koren (1954-55), en eindigend met Lux Aeterna waar hij in 1994 aan begon en dat Rozdenstvensky completeerde op basis van Schittkes schetsen. Na zijn eerste hartaanval in 1985 verhoogde Schnittke zijn productiviteit nog enorm, alsof hij haast had om nog zoveel mogelijk te componeren. Dirigent Rob Vermeulen die hem begin jaren negentig naar een aantal bijzonderheden over het Concert voor Koor vroeg, kreeg dan ook als antwoord: ?Ik heb het opgeschreven, nu is het aan de uitvoerenden om ermee te doen wat zij moeten doen?. Schnittke richtte zijn energie al weer op nieuwe composities


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 6 maart 2011 17.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 6 maart 2011
17.00 uur - Nicolaïkerk

Festival Nieuwe Muziek: Vesper met Magnificat van Jan Hage

Van vrijdag 4 maart tot en met zondag 6 maart 2011:
Festival Nieuwe Muziek in de Klaas
Na een succesvolle try-out in 2010 heeft de serie NicolaiConcerten besloten definitief over te stappen van een maandelijkse concertserie naar een tweetal festivals per jaar

Vespercantorij o.l.v. Ko Zwanenburg; Jan Hage, orgel

 

Top


 


zondag 6 maart 2011 20.30 uur - Nicolaïkerk


zondag 6 maart 2011
20.30 uur - Nicolaïkerk

Festival Nieuwe Muziek: Waves

Van vrijdag 4 maart tot en met zondag 6 maart 2011:
Festival Nieuwe Muziek in de Klaas
Na een succesvolle try-out in 2010 heeft de serie NicolaiConcerten besloten definitief over te stappen van een maandelijkse concertserie naar een tweetal festivals per jaar

Programma:
Debris and Alchemy (2009) - Kate Moore (for Ensemble Klang and organ)
forming a petal from a piece of metal (2009) - Pete Harden (for Ensemble Klang and organ)
Parade (1917 arr. 2009 by Joey Marijs) - Erik Satie (for Ensemble Klang)
a selection of songs from Sigaret komt van zuig eruit, a One-song Song-cycle - various composers (for Ensemble Klang and solo male voice)


Uitvoerenden:
Ensemble Klang with Dorien Schouten (organ) & Peter Scheele (voice)

Ensemble Klang: Erik-Jan de With en Heiko Geerts: saxen, Anton van Houten: trombone, Joey Marijs: percussie, Saskia Lankhoorn: piano, Pete Harden: gitaar, Tom Gelissen: geluid

Ensemble Klang wordt sinds haar oprichting in 2003 gezien als één van de spannendste jonge ensembles in de Nederlandse hedendaagse muziekpraktijk. Met hun optredens bouwt het ensemble een repertoire van speciaal voor hen gecreëerde werken, geschreven door opvallende en onconventionele componisten, niet zelden van dezelfde generatie als de leden van Klang, zoals Oscar Bettison, Kate Moore, Andrew Hamilton, Fabian Svensson, en Roi Nachshon. Daarnaast kunnen ook componisten als Heiner Goebbels, Martijn Padding, Jacob ter Veldhuis, Jan-Bas Bollen en Peter Adriaansz tot de componistenkring rond Ensemble Klang worden gerekend. Het ensemble speelt met een bezetting van saxofoons, trombone, percussie, piano en gitaar en kan daarmee zowel subtiele en kwetsbare klanken in een intieme sfeer op het podium toveren, als de spetterende kracht en volume van een Big-Band. Zonder dirigent maar met een stuwende 'drive' speelt Klang complexe muziek die virtuoze precisie vereist, resulterend in 'an impressive aural assault' (Scottish Herald). Ensemble Klang heeft opgetreden in Nederland, Engeland, Schotland, België, Tsjechië, Frankrijk, Spanje en de Verenigde Staten.



 

Top


 


vrijdag 1 juli 2011 20:30 uur - Nicolaïkerk


vrijdag 1 juli 2011
20:30 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: Der Friede sei mit dir

Peter Kooij-bas


L'Armonia Sonora:


Fran?ois Fernandez-viool
Mieneke van der Velden-viola da gamba
Lorenzo Feder-orgel
Kristen Witmer-sopraan

Programma

Cantate Jubilate Domino-Buxtehude, viola da gamba obligaat, bc en bas
Trio-sonate in a-moll-Buxtehude, viool, vdg, bc
Cantate 'Die Hoffnung ist mein Leben'-Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Vioolsonate G-gr-J.S. Bach, viool, bc
Cantate 'Der Friede sei mit dir'-J.S. Bach, vioolsolo, bc, bas



Toegang € 15,-/ € 12,50 (CJP/Pas 65/U-pas)/€ 7,50 (studenten)

Toelichting
Drie grote Duitse componisten staan naast elkaar op ons programma 'Der Friede sei mit dir'. We beginnen bij Bachs grote voorbeeld Dietrich Buxtehude, een Deens-Duitse componist, klavecinist, organist, muziekpedagoog en muziekorganisator.
Dietrich Buxtehude is de beroemdste vertegenwoordiger van de Noord-Duitse Orgelschool, die afstamde van Jan Pieterszoon Sweelinck. Een bekende leerling van Buxtehude was Nicolaus Bruhns. Johann Sebastian Bach was in de winter van 1705-1706 400 kilometer te voet van Arnstadt (waar hij toen werkte) naar Lübeck gegaan om Buxtehude te zien en horen dirigeren en orgelspelen. Bach had vier weken willen blijven, maar prolongeerde zijn bezoek tot een verblijf van vier maanden, wat hem door zijn werkgevers in Arnstadt niet in dank werd afgenomen.

Georg Philpp Telemann was één van de meest produktieve componisten ooit. Van 1716 tot 1766 schreef hij rond 1200 kerkcantates, 23 passiemuzieken, 5 passieoratoria, 13 psalmmuzieken, 9 wereldlijke cantates en serenades, 9 kapiteinsmuzieken, 13 motetten en 6 missen. Hij was een tijdgenoot van Johann Sebastian Bach, die inmiddels beschouwd wordt als de 'grotere' componist, terwijl Telemann tijdens zijn leven als belangrijker werd beschouwd. Ter vergelijking met Bach kan men stellen, dat Telemann liever het applaus dan de verbazing van zijn publiek oogstte.

De Cantate Jubilate Domino voor bas, viola da gamba en continuo is een lofzang met een zeer virtuoze viola da gamba-partij die maar liefst drie-en-een-half octaaf bestrijkt. De continuopartij wordt in ons programma gespeeld door orgel en 'viola da spalla'. De viola da spalla (of viola pomposa, viola da collo, Fagottgeige, etc.) werd in Bachs tijd gespeeld door de violisten; men vindt in handschriften aparte partijen in de vioolstemmen, soms genoteerd in g-sleutel. In 1710 schrijft Mattheson, dat het instrument ideaal is voor hoge virtuoze baspartijen.

De veertien Triosonates voor viool, viola da gamba en continuo zijn de enige werken die tijdens Buxtehudes leven zijn gepubliceerd. De stukken zijn een indrukwekkend voorbeeld van de inventiviteit van de componist; in alles zijn ze een gesprek tussen de twee instrumenten, die het vaak met elkaar eens zijn, maar ook regelmatig in discussie lijken te gaan.

Behalve de vele kerkelijke cantates voor koor, solisten en orkest schreef Telemann ook enkele solo-cantates voor slechts één zanger, begeleid door een klein ensemble. Die Hoffnung ist mein Leben is daarvan een prachtig voorbeeld. Het is niet bekend wanneer Telemann dit werk heeft geschreven.

Van de Sonate in G voor viool en continuo van Bach zijn meerdere versies; de bas-partij is tevens door Bach gebruikt voor de sonate voor fluit en (scordatura-)viool met continuo, en voor de sonate voor (eveneens scordatura)-viool en obligaat clavecimbel (in F-gr). In deze laatste versie wordt het vivace een presto met twee herhalingen.

Der Friede sei mit dir is een kerkelijke cantate voor bassolo van Johann Sebastian Bach, waarschijnlijk gecomponeerd rond 1730. We kennen het werk enkel uit kopieën die na zijn dood zijn opgedoken. Oorspronkelijk bestond het vermoedelijk uit meer dan enkel de delen voor bas. De cantate is bedoeld voor de Derde Paasdag, i.e. de dinsdag na Pasen. Het centrale onderdeel van deze cantate is de prachtige aria 'Welt, ade, ich bin dein müde'. Deze aria wordt omlijst door het eerste couplet van het koraal, terwijl de viool een zeer viruoze concertante partij speelt (die overigens ook door traverso kan worden uitgevoerd).

Biografieën

Peter Kooij begon op zesjarige leeftijd met zingen in het koor van zijn vader en als jongenssopraan maakte hij reeds vele radio, tv- en plaatopnamen. Na zijn viool- en zangstudie aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij zijn zangdiploma aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, waar hij bij Max van Egmond studeerde. Zijn concertreizen voerden hem naar de belangrijkste muziekcentra in de hele wereld zoals Het Concertgebouw Amsterdam, Musikverein Wien en Carnegie Hall New York. Hij werkte met dirigenten als Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs en Sigiswald Kuijken. Peter Kooij werkte mee aan meer dan 130 cd-opnamen voor verschillende labels. Naast zijn concertpraktijk is hij artistiek adviseur van het Ensemble Vocal Européen. Tevens is hij een veelgevraagd pedagoog: hij was jarenlang docent aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Musikhochschule Hannover. Sinds 2000 is hij gastdocent aan de Tokyo University of fine Arts and Music en sinds 2005 is hij docent aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Verder wordt hij regelmatig uitgenodigd voor het geven van masterclasses over de hele wereld.

Het ensemble L'Armonia Sonora is in het leven geroepen door gambiste Mieneke van der Velden om in samenwerking met vocale solisten cantates te kunnen uitvoeren. L'Armonia Sonora bestaat uit musici die allen Nederlandse en internationale bekendheid genieten op het gebied van de Oude Muziek en die lesgeven aan verschillende Nederlandse en buitenlandse conservatoria. De programma's van het ensemble ontstaan meestal uit de behoefte een bepaalde cantate of soms zelfs een specifieke aria uit te voeren; uitgaande van de bezetting van die stukken worden zeer afwisselende concertprogramma's samengesteld.


 

Top


 


zaterdag 2 juli 2011 08:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 2 juli 2011
08:00 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: Lauden (gregoriaans)

Gregroriaanse Lauden met het Utrechts Gregoriaans Koor o.l.v. Anthony Zielhorst
Toegang vrij

Het Gregoriaans Koor Utrecht zingt de Lauden ter ere van van de heilige Martinus, wiens feest van de translatie - de overbrenging van Martinus' relieken naar Tours- plaatsvindt op 4 juli. Voor dit feest is een geheel eigen officie gecomponeerd, bestaande uit responsories en antifonen die in de koordiensten bij de psalmen en lezingen gezongen werden. De reconstructie van de lauden die vandaag klinkt is grotendeels gebaseerd op een 12e-eeuws antifonale uit Utrecht. Daarnaast is gebruik gemaakt van enkele andere middeleeuwse bronnen, waaronder een 15e-eeuws brevier van de Dom voor de lezingen en gebeden, een 14e-eeuws psalter van de Mariakerk voor de psalmteksten, een 15e-eeuws intoneerdersboek van het Marienstift te Aken voor de psalmtonen.

Biografieën
Het Gregoriaans Koor Utrecht (GKU, voorheen Utrechts Studenten Gregoriaans Koor) is in 1968 opgericht en staat sinds december 1998 onder leiding van Anthony Zielhorst. Het koor (momenteel vijftien zangers) stelt zich ten doel het gregoriaans als cultuurgoed en als liturgische zang te behouden, te presenteren en te stimuleren. Hiertoe verleent het medewerking aan liturgische vieringen, concerten en radio- en televisieopnamen. Hoogtepunt van het jaar zijn voor het koor steeds de vieringen in de Goede week. Tegenwoordig worden in de kathedraal van Utrecht jaarlijks onder andere de Donkere Metten van het Paastriduum gezongen. Vele jaren was het koor in de Goede week te gast in de St. Germain l'Auxerrois, de voormalige hofkerk tegenover het Louvre, waar alle diensten van Witte Donderdag tot en met Pasen gezongen werden. Ook in Praag, onder andere in de Tomaskerk, was het koor een aantal jaren te gast met Pasen. Een andere traditie van het koor is de Ambrosiaanse driekoningenmis, die sinds 1994 jaarlijks in een Utrechtse kerk gezongen wordt, tegenwoordig in de Willibrorduskerk.

Anthony Zielhorst studeerde schoolmuziek, orgel en koordirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Op dit moment is hij werkzaam als hoofd van de afdeling Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar doceert hij ook nog gregoriaans voor dirigenten. Verder is hij nauw betrokken bij de inhoudelijke vernieuwing van het muziekonderwijs in Nederland. Hij publiceerde in verschillende wetenschappelijke tijdschriften en maakt deel uit van de redactie van het Gregoriusblad. Als koordirigent houdt Anthony Zielhorst zich bezig met verschillende genres en stijlen. Met het Nederlands Zangtheater in Amsterdam (sinds november 1993) richt hij zich op nieuwe vormen van muziektheater. Met het Collegium Musicum Amstelodamense (sinds september 1995) voert hij gevarieerd repertoire uit alle stijlperioden uit, met name de eerste helft van de 20ste eeuw. Sinds oktober 1997 heeft hij de muzikale leiding over het Tilburgse kamerkoor Ad Parnassum. Dit koor heeft zich gespecialiseerd in Nederlandse en Vlaamse muziek uit de 20ste en 21ste eeuw. Vanaf december 1998 is hij als dirigent verbonden aan het Gregoriaans Koor Utrecht.




 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 2 juli 2011 11.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 2 juli 2011
11.00 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: Koffieconcert met Menno van Delft, clavicord

Klaviermuziek van Sweelinck tot Bach

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Toccata in C gr.t. (C1), SWV 282

Samuel Scheidt (1587-1654)
- Cantilena Anglica de Fortuna in g kl.t.
- Toccata in C gr.t. (a 3 voci)
- Bergamasca in G gr.t.

Heinrich Scheidemann (ca.1595-1663)
Galliarda in d kl.t.

Johann Adam Reincken? (1643-1722)
Toccata in A gr.t.

Vincent Lübeck (1654-1740)
Suite in g kl.t.
(Allemande, Courante, Sarabande, Gigue)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Preludium en Fuga in Bes gr.t., BWV 890 (WTC, boek 2)
- Toccata in G gr.t., BWV 916


Toelichting
Het programma van deze ochtend volgt het thema van dit festivalweekend: van de Orpheus van Amsterdam naar de Thomaskantor in Leipzig. De lijn van Holland naar Thüringen en Sachsen loopt tijdens dit concert onder andere langs de geboorteplaats van zowel Sweelinck als diens muzikale kleinzoon Reincken, namelijk Deventer. Het programma voert de luisteraar verder via een interessante omweg ook naar Hamburg. In de grote Hanzestad ontmoeten we één van Sweelincks beroemdste Hamburgse leerlingen, de grote Heinrich Scheidemann. Deze was organist van de St. Katharinenkerk en werd daar opgevolgd door Reincken, die bij hem in de leer was geweest. Toen Bach in 1720 een bezoek aan Hamburg bracht en in Katharinen een fenomenale improvisatie vol van doorwrochte contrapuntiek ten beste gaf, sprak Reincken de beroemde woorden: ?Ich dachte, diese Kunst wäre gestorben, ich sehe aber, dass sie in Ihnen noch lebet.? Hiermee verwijst Reincken ook naar de improvisatiekunst van Sweelinck. Bij de Amsterdamse organist was de Noord-Duitse traditie van 'diese Kunst' begonnen.
Een kleine eeuw later - we zijn nog steeds in Hamburg - profiteren we van de aldaar bloeiende instrumentenbouw en maken kennis met de grote pronkclavichorden van de bouwersfamilie Hass. De muziek van Vincent Lübeck, die in het vlakbij Hamburg gelegen Stade als organist aan St. Cosmae werkzaam was, komt op dit typisch Noord-Duitse instrument tot klinken.

Vanuit Hamburg gaan we naar het veel zuidelijker gelegen Halle. We gaan ook een heel stuk terug in de tijd en zijn op bezoek bij Hofkapelmeister Samuel Scheidt. Ook hij was in Amsterdam leerling van Sweelinck geweest. Het is vooral zijn strenge variatiekunst die herinneringen aan Sweelinck oproept.

En dan, na een laatste straffe en lange dagmars van 40 km, bereiken we Leipzig, het einddoel van onze reis, waar de grootmeester der grootmeesters op de toppen van zijn kunnen rond 1740/1 het tweede boek van het Wohltemperierte Klavier voltooit.


Menno van Delft over de instrumenten:
Het eerste gedeelte van dit programma speel ik op een vier-oktaafs clavichord van de Berlijnse bouwer Andreas Hermert, gebouwd in 2007. Het is gebaseerd op een anoniem, Zuid-Duits origineel uit het Germanisches Nationalmuseum (Inv. # MIR 1047), dat gedateerd wordt rond 1700. Met zijn volledig chromatisch basoktaaf en de ruime afmetingen van kast en zangbodem is dit instrument eigenlijk heel modern. Anderzijds echter is het nog typisch 17de eeuws: de hele diskant is drievoudig gebonden, wat wil zeggen dat de tangenten van drie naast elkaar liggende toetsen hetzelfde snarenkoor beroeren.

Het tweede instrument is gebouwd door Geert Karman naar voorbeelden van de eerder genoemde Hamburgse bouwersfamilie Hass en vertegenwoordigt de grote vijf-oktaafs instrumenten die vanaf ongeveer 1740 worden gebouwd. Het instrument is geheel ongebonden. De tonen in het onderste anderhalf oktaaf hebben zelfs nog een derde snaar die een oktaaf hoger gestemd is, dit om de bas extra helderheid en verstaanbaarheid te geven. Het totaal aantal snaren komt daarmee op 142, bijna drie keer zo veel als op de Hermert.

De rol en de muzikale betekenis van het bescheiden clavichord zijn voor de gehele periode die dit programma beslaat bijzonder groot geweest. De één (Sweelinck?) misschien wat minder dan de ander (Bach), maar alle componisten die vanochtend op het programma staan, hebben clavichorden gekend en bespeeld. Toch is het precieze gebruik en belang van het clavichord voor deze periode, waarin vooral het orgel, maar steeds meer ook het clavecimbel de toon aangeven, moeilijk van stuk tot stuk te bepalen. De grote bloeiperiode van het clavichord als instrument van eerste keus voor solo klaviermuziek komt pas met de generatie van Joh. Seb. Bachs zonen, als de tijd van de Empfindsamkeit is aangebroken. Tot die tijd heeft het clavichord in de eerste plaats gediend als oefen- en leerinstrument, als een ideaal toetsinstrument voor bescheiden huismuziek en zeker ook als vervanging ?bij gebrek aan beter?. Vanochtend kunt u ervaren hoe de klaviermuziek van deze grootmeesters klonk als een kostbaar clavecimbel ontbrak, het huisorgel kapot was of als de balgentreders ziek waren geworden door kerkelijke vrieskou. De muzikale reis vanochtend leggen wij af met relatief eenvoudige middelen. Het is als bij een reis te voet, met als groot voordeel dat ons langs de weg geen detail hoeft te ontgaan.

Biografie
Menno van Delft
(Amsterdam, 1963) studeerde klavecimbel, orgel en muziekwetenschappen aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en de Rijksuniversiteit Utrecht. Zijn professoren waren Gustav Leonhardt, Bob van Asperen, Piet Kee, Jacques van Oortmerssen en Willem Elders. Tijdens zijn studie zong hij Gregoriaans in de Schola Cantorum Amsterdam onder leiding van Wim van Gerven. Als continuospeler en solist concerteert hij met het Schönbrunn Ensemble, Marion Verbruggen, Jaap ter Linden, Pieter Wispelwey, Bart Schneemann, Lucia Swarts en Jacques Zoon en met orkesten en ensembles als De Nederlandse Opera, Al Ayre Espa?ol, het Combattimento Consort, Cantus Cölln, het Koninklijk Concertgebouworkest en de Nederlandse Bachvereniging. Daarnaast nam hij talloze cd's op voor diverse labels. Menno van Delft geeft lezingen en publiceert over onderwerpen als het vroege klavierrepertoire, uitvoeringspraktijk, klaviertechniek en stemmen & stemmingen. Sinds 1995 doceert hij klavecimbel, clavichord, basso continuo en ensemblespel aan het Conservatorium van Amsterdam.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 2 juli 2011 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 2 juli 2011
14:00 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: - Bach om het uur, beiaard en orgel

Ko Zwanenburg-orgel
Arie Abbenes-stadsbeiaardier

14.00: 15:00 en 16.00 uur - Bach om het uur, beiaard en orgel

In samenwerking met Open Tuinendag zijn kerk en tuin open ter bezichtiging

Toegang vrij

Orgel:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Dorische Toccata in d kl.t., BWV 538

Beiaard:
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Preludium en fuga voor luit, BWV 998
- Uit Cantate 'Ich hatte viel Bekümmernis', BWV 21 (Sinfonia, Coro, Aria)
- Capriccio, Sopra la lontananza del fratello diletissimo, BWV 992 (vijf delen)


Toelichting
Bachs Toccata in d is vermoedelijk ontstaan tussen 1714 en 1717. In die tijd was Bach organist van de Hofkapel te Weimar. Bach bewerkte daar veel muziek van onder anderen Vivaldi voor orgel en klavecimbel. Voor het uitvoeren van deze toccata is een orgel met minstens twee klavieren en pedaal nodig. Bach geeft dit aan in de partituur. Met enige fantasie zou je kunnen zeggen, dat ieder klavier een persoon is. Twee personen gaan met elkaar in discussie???Het levert een boeiend gesprek op!


Biografieën
Ko Zwanenburg studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht piano bij Theo Saris en orgel bij Elly Kooiman en Kees de Wijs. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel, zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Ko Zwanenburg is een warm pleitbezorger van nieuwe Nederlandse orgelmuziek. Hij speelde onder andere nieuwe orgelwerken van Joep Straesser, Wim de Ruiter, Jan Welmers, Berry van Berkum, Daan Manneke en Jacques Bank. Hij trad tijdens het Klankkleurenfestival op met de Rotterdam Brass Soloists en de slagwerker Fredrike de Winter in het werk OKS van Wim de Ruiter. Naast het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren is Ko Zwanenburg werkzaam als docent orgel en piano. Sinds 2004 is hij cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht.

Arie Abbenes studeerde bij Peter Bakker in Hilversum en bij Piet van den Broek aan de Beiaardschool van Mechelen en behaalde zijn diploma met onderscheiding in 1968. Van 1971 tot 1973 was hij werkzaam als Associate Professor of Music aan de vermaarde Indiana University School of Music te Bloomington en van 1984 tot 2005 doceerde hij aan de Nederlandse Beiaardschool. Arie Abbenes was lange tijd stadsbeiaardier van Asten, Eindhoven, Tilburg en Son. Thans is hij stadsbeiaardier van Utrecht en Oirschot, waar hij onlangs zijn tiende cd 'Inspired by the Bells' presenteerde. Al vijfentwintig jaar geeft hij concerten op het carillon van de Domtoren in het kader van het Holland Festival Oude Muziek. Hierdoor geïnspireerd ontwikkelde hij vernieuwende ideeën ten aanzien van beiaardrestauraties en interpretatie van oude beiaardmuziek. Vele prijzen en onderscheidingen vielen hem ten deel, zoals de Gouden Beiaard, de improvisatieprijs van het Holland Festival, stadspenningen van Tilburg en Eindhoven en het ereburgerschap van Asten. In 2004 werd Arie Abbenes op grond van zijn verdiensten voor de beiaardkunst benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 2 juli 2011 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 2 juli 2011
20:30 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: De weg terug, orgelmuziek bewerkt

Heiko ter Schegget-blokfluit
Karel Demoet-orgel
Ko Zwanenburg-klavecimbel


Muziek van Sweelinck, van Eyk, Scheidt, Buxtehude en Bach
Toegang € 15,-/ € 12,50 (CJP/Pas 65/U-pas)/ € 7,50 (studenten)


Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Echo-fantasie in d kl.t.

Jacob van Eyck (ca.1590-1657)
Pavana Lachrimae

Samuel Scheidt (1587-1654)
Variaties over 'Ach du feine Reuter'

Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Ciacona in e kl.t.

Georg Phillip Telemann (1681-1767)
Triosonate in B gr.t.
Dolce
Vivace
Siciliana
Vivace

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium en Fuga in g kl.t., BWV 861

Sonate in C gr.t. (transpositie in F), BWV 525
Allegro
Largo
Allegro


Toelichting
Muziek bewerken voor orgel is een heel oude gewoonte. Veel orgelregisters danken er zelfs hun oorsprong en hun naam aan: trompet, fluit, kromhoorn, enz. In dit programma draaien de musici het om: een aantal oorspronkelijke orgelcomposities worden gespeeld op fluit, klavecimbel en orgel. De weg terug is dan ook een dubbelzinnige titel: het slaat op de route Amsterdam-Leipzig, en op de bewerking van orgelmuziek. Dat levert een verrassend en sprankelend resultaat op!

Het gebruik van echo's was in de tijd van de Amsterdamse stadsorganist Sweelinck veel voorkomend. In de zogenoemde Echo fantasieën worden motieven herhaald in een ander octaaf, of op een ander klavier, als een echo. Vandaag echoot het orgel de blokfluit, terwijl het klavecimbel begeleidt.

De blinde Utrechtse fluitist en beiaardier Jacob van Eyck schreef veel muziek voor fluit solo. Vandaag hoort u zijn variaties op de beroemde Pavana Lachrimae, de 'tranendans'.

Samuel Scheidt nam les in Amsterdam bij de beroemde organist Sweelinck en keerde terug naar zijn geboortestad Halle, waar hij de rest van zijn leven werkte. Van zijn hand zijn de variaties over het Nederlandse liedje Ach du feine Reuter.

De loopbaan van Dietrich Buxtehude is vooral verbonden met de stad Lübeck. Mogelijk volgde hij lessen bij Scheidemann (ook al leerling van Sweelinck). Zijn virtuositeit als organist fascineerde ook de jonge Bach. U hoort de Ciacona in e, een reeks variaties op een basmotief, nu weer eens alleen voor orgel.

Van Telemann, goede vriend van Händel en Bach en wereldberoemd in Duitsland, spelen we een Triosonate. Kamermuziek voor twee melodie-instrumenten met begeleiding. Telemann was vóór Bach in Leipzig werkzaam, en zo hebben we ons reisdoel bereikt.

En we blijven nog even in de belangrijke handels- en universiteitsstad Leipzig met twee stukken van Johann Sebastian Bach. Eerst een preludium en fuga uit het Wohltemperierte Klavier voor klavecimbel en daarna weer een Triosonate. We spelen de vijfde van zes triosonates die Bach schreef voor orgel solo, een opmerkelijke noviteit die navolging zou krijgen. Bach schreef ze voor zijn oudste zoon Wilhelm Friedemann als voertuig voor het demonstreren van diens enorme virtuositeit.


Biografieën
Heiko ter Schegget studeerde blokfluit aan het Utrechts Conservatorium bij Leo Meilink en Marion Verbruggen. In 1981 sloot hij deze studie af met het examen solospel. Als solist concerteert hij regelmatig in Europa, Amerika, Japan en Israël. Tevens treedt hij op met ensembles en orkesten zoals The Amsterdam Baroque Orchestra en de Nederlandse Bachvereniging. Hij werkte mee aan vele cd-opnamen, onder andere de complete uitgave van de Bachcantates onder leiding van Ton Koopman. Samen met klavecinist Zvi Meniker nam hij in 1995 zijn eerste solo-cd op met werken van J.S. Bach. In 1998 volgde een cd met Nederlandse barokmuziek met het Trio de l'Oustal (met Zvi Meniker en Mieneke van der Velden, viola da gamba). Heiko ter Schegget doceert blokfluit en kamermuziek aan het Utrechts Conservatorium. Tevens is hij een veelgevraagd docent voor cursussen en masterclasses, ondermeer in Duitsland, Frankrijk, Portugal, Tsjechië, Japan en Israël. Naast zijn werkzaamheden als speler en leraar houdt Heiko ter Schegget zich intensief bezig met de bouw van blokfluiten naar historische voorbeelden.

Karel Demoet (1964) studeerde orgel, klavecimbel en kerkmuziek en studeert nu koordirectie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij is cantor-organist van de Marcuskerk en organist van de Oranjekapel, beide in Utrecht. Karel Demoet is continuospeler van Ensemble Parnassus en adviseur van de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk. Hij studeerde naast muziek ook Bedrijfskunde en hij is als interim-manager en coach werkzaam bij financiële dienstverleners en instellingen in de kunstensector. Voor zijn masteropleiding koordirectie doet Karel Demoet onderzoek naar de uitvoeringspraktijk van muziek uit de 15e en 16e eeuw. Op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht leidt hij de projectgroep 'Music in the Renaissance'.

Ko Zwanenburg studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht piano bij Theo Saris en orgel bij Elly Kooiman en Kees de Wijs. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel, zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Ko Zwanenburg is een warm pleitbezorger van nieuwe Nederlandse orgelmuziek. Hij speelde onder andere nieuwe orgelwerken van Joep Straesser, Wim de Ruiter, Jan Welmers, Berry van Berkum, Daan Manneke en Jacques Bank. Hij trad tijdens het Klankkleurenfestival op met de Rotterdam Brass Soloists en de slagwerker Fredrike de Winter in het werk OKS van Wim de Ruiter. Naast het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren is Ko Zwanenburg werkzaam als docent orgel en piano. Sinds 2004 is hij cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht.




 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 3 juli 2011 08:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 3 juli 2011
08:00 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: Lauden (gregoriaans)


Gregoriaanse Lauden met de Utrechtse Vrouwenschola o.l.v. Arnoud Heerings

Toegang vrij


De Utrechtse Vrouwen Schola zingt de Lauden ter ere van Johannes de Doper, wiens feestdag - 24 juni - dan nog maar ruim een week geleden gevierd is. Na een processiehymne, waarin alle heiligen achtereenvolgens worden aangeroepen, volgen onder andere een hymne speciaal over Johannes de Doper, twee psalmen en een canticum uit Efeziërs met een lofprijzend karakter, elk omlijst door een antifoon met betrekking tot Johannes.


Biografieën
De Utrechtse Vrouwen Schola bestaat uit circa tien vrouwen en op het repertoire staat voornamelijk gregoriaanse muziek. De schola is opgericht in oktober 1987 door Ike de Loos en Marie-Louise Egbers. Egbers had gedurende de eerste negen jaar de muzikale leiding en zij is er met de schola in geslaagd de schoonheid van het gregoriaans gezongen door vrouwen onder de aandacht te brengen. Sinds maart 2011 wordt de schola geleid door Arnoud Heerings. Het koor is niet kerkelijk gebonden: de schola heeft in het verleden concerten gegeven en meegewerkt aan liturgieën van verschillende gezindte. Het koor werkte bovendien mee aan verschillende radio- en cd-opnamen en trad op tijdens diverse koorfestivals in binnen- en buitenland.

Arnoud Heerings is verbonden aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht. Hier geeft geeft hij onder andere de vakken gregoriaans, liturgie en geschiedenis van de klassieke muziek. Hij studeerde muziekwetenschappen in Utrecht (met aantekening koordirectie) en is als dirigent en zanger verbonden aan diverse koren en ensembles. Het repertoire dat bij hem op de lessenaar staat varieert van gregoriaans tot modern.


 

Top


 


zondag 3 juli 2011 13:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 3 juli 2011
13:00 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: Beiaardbespeling door Rosemarie Seuntiëns

Beiaardconcert met Rosemarie Seuntiëns


bewerking van R. Seuntiëns
Oudhollandse kinderliedjes
- In Holland staat een huis (Piet Broerse)
- Daar kwam een boer uit Zwitserland
- De boer had maar ene schoen
- Groen Knollenland
- Catootje
- Twee emmertjes water halen

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
(bewerking A. Abbenes)
Jesu Joy of man's desiring

bewerking van K. Theunissen
Studio 100 tv muziek voor kids

C. van Mechelen (1941)
(bewerking van R. Seuntiëns)
Prelude

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
(bewerking A.Abbens)
Kaffee Cantate, BWV 211

bewerking van R. Seuntiëns
- Nescafe
- Coca Cola

Rosemarie Seuntiëns, geboren in Klokkendorp Asten, studeerde klassiek piano aan het Brabantse conservatorium te Tilburg. Als pianiste vormt ze samen met twee tenoren het bekende komische Opera trio Hu'hum. Beiaard studeerde Rosemarie Seuntiëns aan de Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort bij Arie Abbenes. Ze is momenteel beiaardier van Asten, Eindhoven, Helmond, Roermond en Venray. Daarnaast treedt ze regelmatig op in Europa en de Verenigde Staten. Met als doel het instrument beiaard te promoten bij een groot publiek ontwikkelde Rosemarie Seuntiëns 'Roaming Bells': een vernieuwende concertformule voor reizende beiaard met gevarieerde muziek van barok, klassiek, jazz, trance tot house in gedurfde combinaties met orkest en andere solo-instumenten. Hiermee heeft ze veel succes in binnen- en buitenland. Recentelijk werkte ze mee aan een hoofdstuk over de beiaard in de bekende methode Muziek op Maat voor 3 Havo-Vwo. Deze methode laat leerlingen aan de hand van foto's, een vragenlijst, geluids- en videovoorbeelden kennis maken met de beiaard en het culturele erfgoed van dit instrument.



 

Top


 


zondag 3 juli 2011 14:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 3 juli 2011
14:00 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: De Cola-cantate van Bach

Parnassus Ensemble o.l.v. Klaas Stok

Lena ter Schegget-viool
Brigitte van Hagen-sopraan
Emile van der Peet-tenor
Bert van de Wetering-bas

Kinderconcert. De 14-jarige Lena ter Schegget, finaliste van het Prinses Christina concours, en het Parnassus Ensemble voeren de Cola-Cantate van Bach uit.
Toegang vrij, collecte naar afloop


Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Cola-cantate (naar BWV 211)
- Vioolconcert in a kl.t., BWV 1041

Toelichting
De Kaffee Cantate 'Schweigt stille, plaudert nicht' werd tussen 1732-1734 gecomponeerd door Johann Sebastian Bach. De Cola-cantate is een Nederlandse hertaling van het Duitse origineel. Alice Zwolschen hertaalde de tekst en maakte er een hedendaags verhaal van, met behoud van de thematiek en de beeldtaal van Bach.
Deze bewerkte cantate is de basis van het muziekproject, dat de Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk in samenwerking met het Parnassus Ensemble aanbiedt aan basisscholen. Dit project is speciaal ontwikkeld voor groep 5 t/m 8 van de basisschool.

De jonge, talentvolle violiste Lena ter Schegget speelt het Vioolconcert in a van Johann Sebastian Bach. Het concert stamt uit zijn jaren in Cöthen van 1717-1723: een zeer vruchtbare compositietijd waarin hij veel instrumentale muziek schreef.


Biografieën
Het Parnassus Ensemble geeft al vele jaren concerten, alleen of in samenwerking met koren. Omdat de ambities verder reiken dan alleen het verzorgen van koorbegeleidingen is in 2004 besloten het ensemble onder te brengen in een stichting en concerten te geven in eigen beheer. Nu brengt het ensemble drie keer per jaar onder leiding van Klaas Stok een programma met een Bachcantate (vaak samen met koor Consensus Vocalis) en een soloconcert met een gerenommeerd solist of een ander instrumentaal werk. Het eerst seizoen bracht het ensemble deze programma's al in Arnhem, Zutphen, Oldenzaal en Utrecht. De concerten waren een succes en de reacties waren enthousiast. Het Parnassus Ensemble blijft zich ondertussen met overtuiging inzetten voor het begeleiden van andere koren.

Klaas Stok is koorleider van het Nederlands Kamerkoor. Tot zijn taken bij het Nederlands Kamerkoor behoren het bewaken van de kwaliteit van het koor als geheel en het voorbereiden van de meeste producties. Hij dirigeerde zelf verschillende concertseries met koormuziek van de 16e tot de 20e eeuw, waaronder wereldpremières van onder anderen Hans Kox, Mauricio Kagel en Geija Kancheli. In de eigen serie van het Nederlands Kamerkoor in het Concertgebouw in Amsterdam dirigeerde hij onder andere het Stabat Mater en Die Schöpfung van Joseph Haydn en de wereldpremière van La Passione della Parola van Willem Boogman. Klaas Stok is tevens dirigent en artistiek leider van het semi-professionele koor Consensus Vocalis, dat samenwerkt met orkesten als Concerto d'Amsterdam, het Combattimento Consort, het Parnassus Ensemble en het Orkest van het Oosten. Op jeugdige leeftijd begon zijn koorervaring bij het het Deventer Vocaal Ensemble, waar hij nu zelf als dirigent werkzaam is. Hij ontving voor de vele concerten die hij met dit koor gaf de culturele prijs van de stad Deventer: de Gulden Adelaar. Zijn uitvoeringen van de Matthäus-Passion in de Bergkerk te Deventer hebben landelijke bekendheid gekregen vanwege de unieke ruimtelijke opstelling van koren en orkesten.

Lena ter Schegget (1997) speelt sinds haar zevende jaar viool. Zij begon haar vioollessen bij Nanette van Amerongen. In 2008 is zij toegelaten tot de Academie voor Muzikaal Talent (AMT) te Utrecht en heeft zij les van Chris Duindam. Muziektheorielessen krijgt ze van Ralf Pisters. In 2011 behaalde Lena de derde prijs bij het prestigieuze Prinses Christina Concours in de categorie 12 tot en met 14 jaar.

De sopraan Brigitte van Hagen (1986) studeerde bij Lodewijk Meeuwsen en Riekje Bakker aan het ArtEZ Conservatorium. Daarnaast volgde ze masterclasses bij onder anderen Barbara Bonney, Michael Chance en Barbara Hannigan. In 2008 sloot zij haar bachelorstudie succesvol af en momenteel vervolgt ze haar studie bij Roberta Alexander aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam. Zij zong operarollen als de ijdeltuit in De kleine prins van Hajo Boerema en Susanna in Le Nozze di Figaro van Mozart onder leiding van Tilo Lehmann. In april 2007 nam ze deel aan het internationale kamermuziekfestival Mustufe. Daarnaast zat Brigitte in een vocaal kwartet dat composities uitvoerde van Cees Thissen op teksten van Leo Divendal tijdens verschillende concerten in Frankrijk en Nederland. In seizoen 2011-12 zal het kwartet met ditzelfde programma een tournee maken door Nederland, België en Amerika. Met pianist Jan van Wijk vormt ze een duo en geeft ze regelmatig recitals op verschillende podia in Nederland.

Emile van der Peet (1967) studeerde zowel klassiek saxofoon als solozang aan het conservatorium van Maastricht. Daarvoor was hij korte tijd werkzaam als promovendus na te zijn afgestudeerd in medische biologie. Hij wordt momenteel gecoacht door de zangpedagoge Paula de Wit. Emile van der Peet was te horen als tenor-solist in werken als de Johannes-Passion van Schütz, de Nederlandse première van Boetepsalmen van Schnittke, Otcenàs van Janácek en de Lukaspassie van Antoine Oomen onder leiding van de componist zelf. Daarnaast vertolkte hij Bill in Barbers Four Hands of Bridge zowel bij Het Kameroperaproject als bij Opera Minora. Emile van der Peet is dit jaar verschillende keren te horen in opera-recitals met de sopraan Kathelijn van Dongen, de mezzosopraan Els van der Waard en de bas Coert van den Berg. Ook geeft hij regelmatig recitals met pianist Frans van Tuijl en bas Coert van den Berg.

Bert van de Wetering (bas/bariton) studeerde aan het conservatorium te Zwolle bij Lodewijk Meeuwsen, waar hij in 2007 zijn eindexamen met succes heeft behaald. Tijdens zijn studie volgde hij ook lessen bij Max van Egmond. Hierna is Bert verder gaan studeren bij Jasper Schweppe en momenteel volgt hij zanglessen bij Frans Fiselier. Daarnaast nam hij deel aan masterclasses van Michael Chance, Beryl Foster, David Wilson Johnson, Roberta Alexander en Rudolf Jansen. Op zijn repertoire staan onder andere diverse werken van J.S. Bach, The Messiah van Händel, verschillende missen van Haydn en de Petite Messe Solennelle van Rossini. Ook vertolkte Bert de rol van 'Aeneas' in Purcell's Dido and Aeneas en de rol van Figaro in Le nozze di Figaro van Mozart. Dit jaar maakte Bert zijn solistische debuut in het Amsterdamse Concertgebouw met de Christuspartij in de Matthäus-Passion van Bach. Met zijn broer Geerten als organist vormt hij al enige jaren een duo en verzorgt hij regelmatig concerten. Hij heeft als rempla?ant een aantal projecten gezongen bij het Groot Omroepkoor. Verder is hij als koorzanger verbonden aan het professionele kamerkoor Capella Isalana onder leiding van Klaas Stok en Cappella Neerlandica onder leiding van Harm Jansen.


 

Top


 


zondag 3 juli 2011 17:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 3 juli 2011
17:00 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: Vesper

De Vespercantorij van de Nicolaïkerk o.l.v. Ko Zwanenburg zingt Das Deutsche Magnificat van Heinrich Schütz. Berry van Berkum bespeelt het orgel
Toegang vrij, collecte naar afloop


Toelichting
Tijdens de vesper zingt de vespercantorij muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck en Heinrich Schütz. Sweelinck bewerkte alle 150 Psalmen voor koor in verschillende samenstelling. Hij maakte daarbij gebruik van de melodieën uit Straatsburg en Geneve. Deze melodieën werden destijds gecomponeerd om de kerkmensen de Psalmen te laten zingen. Heinrich Schütz is één van grootste kerkmuziekcomponisten voor Bach. Voor Schütz was de tekst het allerbelangrijkste. Hij was een groot kenner van Hebreeuws en het Grieks, de oorspronkelijke talen van de Bijbel. Prachtig hoe de tekst bij Schütz wordt uitgebeeld.

De Vespercantorij bestaat uit leden van de Marcuscantorij, de Domcantorij, de Nicolaïcantorij en enkele kerkmusici. Zij verzorgt de muziek in de vespers op de eerste zondag van de maand en bij de Bachcantatevespers in de Nicolaikerk.


 

Top


 


zondag 3 juli 2011 20:30 uur - Nicolaïkerk


zondag 3 juli 2011
20:30 uur - Nicolaïkerk

Festival Oude Muziek: Slotconcert

Parnassus Ensemble

Consensus Vocalis

Brigitte van Hagen-sopraan
Sara Klein Horsman-alt
Emile van der Peet-tenor
Bert van de Wetering-bas
Ko Zwanenburg-orgel

Parnassus ensemble en Consencus Vocalis o.l.v . Klaas Stok
M.m.v. Ko Zwanenburg, orgel
Werken van Hellendael, Concerto grosso en Bach, Cantate 'Meine Seele erhebt den Herrn' (BWV 10) en Mis in g BWV 235
Toegang € 15,-/ € 12,50 (CJP/Pas 65/U-pas)/ € 7,50 (studenten) / € 25,- (studenten)


Pieter Hellendaal
Concerto Grosso in d kl.t., op.3 nr.2

Johann Sebastian Bach
Cantate 'Meine Seele erhebt den Herren', BWV 10

PAUZE

Johann Sebastian Bach
- Fantasie en fuga in g kl.t., BWV 542
- Mis in g kl.t., BWV 235


Toelichting
De in Rotterdam geboren componist Pieter Hellendaal (1721) heeft een groot deel van zijn leven doorgebracht in Engeland, waar hij onder andere als organist van het St. Peters College te Cambridge tot aan zijn dood in 1799 werkzaam was. Zijn composities (viool-en cellosonates, triosonates en concerti grossi) worden gekenmerkt door een eenvoudige, doch vitale thematiek en een goed doorwerkte polyfonie. De beïnvloeding door met name G.F. Händel is onmiskenbaar. In het Concerto grosso, een muzikale vorm die Händel vanuit het vasteland van Europa in Engeland introduceerde, valt vooral de afwisseling tussen volledig orkest (grosso) en de solistengroep op. Hellendaal voert in zijn Concerto grosso in d een strijkkwartet als solistengroep ten tonele, met veel echo-effecten en soms virtuoze solistische passages.
Een mooi voorbeeld van goed gecomponeerde, plezierige, onpretentieuze muziek.

Cantate BWV 10, voor het eerst uitgevoerd in Leipzig op 2 juli (!) 1724 wordt merkwaardigerwijs niet vaak gespeeld. Toch is het een 'volwassen cantate' met een mooie rol voor het koor (opening en slotkoraal) , met fraaie solo-aria's voor sopraan en bas, met twee schitterende tenor-recitatieven en een prachtig duet. (Alt en tenor). De 'tekstuitbeelding', zo typerend voor Bach, is ook in deze cantate weer op veel plaatsen waarneembaar. Let bijvoorbeeld eens op de manier waarop in de basaria het woord 'Schwefelpfuhl' (zwavelpoel: metafoor voor de hel) wordt neergezet via uiterst lage tonen in cello en zangstem, of op het feit dat de sopraanaria hoog begint op de tekst 'Herr, der du stark und mächtig bist, Gott, dessen Name heilig ist' maar vervolgens afdaalt via de daarop volgende tekst ('Du siehest mich Elenden an').

De Fantasie en fuga in g is één van de grootste creaties uit de orgelliteratuur van Bach. Het werk stamt vermoedelijk uit circa 1720, de tijd dat Bach in Cöthen werkzaam was. De fantasie en de fuga zijn in meerdere manuscripten, los van elkaar, overgeleverd en waarschijnlijk gecomponeerd voor verschillende gelegenheden. Virtuose passages worden in de fantasie afgewisseld met opeenvolgende akkoorden, die moduleren, d.w.z. van de ene toonsoort in de andere overgaan. Deze spannende harmonieën getuigen van een ongehoorde durf en kracht en maken een overrompelende indruk. Het bekende fugathema is waarschijnlijk afkomstig van een Nederlands volkslied uit de het begin van de 18e eeuw. De schitterende opbouw met een ongehoorde uitwerking en het swingende ritme maken dit stuk tot één van de monumentaalste orgelwerken uit de orgelliteratuur.

De Mis in g bestaat, zoals dat bij meerdere missen van Bach het geval is, uit slechts een Kyrie en een Gloria. Credo, Sanctus en Agnus Dei, de overige drie vaste gezangen uit de katholieke eredienst, zijn niet toongezet. Een echte Missa brevis dus.
Ook bij deze mis houdt Bach vast aan een zesdelige vorm, te weten: drie aria's en drie koren. In dit werk maakt Bach veelvuldig gebruik van materiaal dat al eerder door hem werd gecomponeerd; hij parodieert zichzelf (iets wat hij overigens vaak deed).
Zo leent hij uit Cantate 102 het openingskoor en hergebruikt dit voor het Kyrie in deze mis en doet het Gloria wel heel erg sterk denken aan het openingskoor van Cantate 72. Ook Cantate 187 komt veelvuldig langs. Het hergebruiken en bewerken van bestaand materiaal (van zichzelf, maar soms ook van andere componisten) had overigens in Bachs tijd geen enkele negatieve connotatie. Integendeel. Het hoorde bij het metier van een componist die veel (gebruiks-) muziek moest schrijven.


Biografieën
Het Parnassus Ensemble geeft al vele jaren concerten, alleen of in samenwerking met koren. Omdat de ambities verder reiken dan alleen het verzorgen van koorbegeleidingen is in 2004 besloten het ensemble onder te brengen in een stichting en concerten te geven in eigen beheer. Nu brengt het ensemble drie keer per jaar onder leiding van Klaas Stok een programma met een Bachcantate (vaak samen met koor Consensus Vocalis) en een soloconcert met een gerenommeerd solist of een ander instrumentaal werk. Het eerst seizoen bracht het ensemble deze programma's al in Arnhem, Zutphen, Oldenzaal en Utrecht. De concerten waren een succes en de reacties waren enthousiast. Het Parnassus Ensemble blijft zich ondertussen met overtuiging inzetten voor het begeleiden van andere koren.

Consensus Vocalis is een semi-professioneel koor dat voortkomt uit de Stichting Twentse Matthäus Passion te Oldenzaal. Het koor heeft sinds zijn ontstaan rond 1990 een naam opgebouwd met uitvoeringen van de grote werken van Johann Sebastian Bach: Matthäus-Passion, Weihnachts Oratorium, Hohe Messe en Johannes-Passion. Vooral in de periode vanaf 2000 heeft Consensus Vocalis zijn repertoire belangrijk uitgebreid, met name in samenwerking met het Orkest van het Oosten. Met verschillende dirigenten, onder wie Jaap van Zweden en Klaas Stok, werden werken uitgevoerd als het Requiem van Mozart, Sieben letzten Worte van Haydn en Ein deutsches Requiem van Brahms. Op 1 maart 2009 werkte Consensus Vocalis voor het eerst samen met het Valerius Ensemble in een programma dat werd gedirigeerd door Klaas Stok met muziek uit de romantiek voor koor en strijkers van Schubert, Brahms, Cornelius en Reinecke. In januari 2010 werd Die Fledermaus van Johann Strauss uitgevoerd met het Orkest van het Oosten onder leiding van Jan Willem de Vriend in de regie van Elsina Jansen.

De sopraan Brigitte van Hagen (1986) studeerde bij Lodewijk Meeuwsen en Riekje Bakker aan het ArtEZ Conservatorium. Daarnaast volgde ze masterclasses bij onder anderen Barbara Bonney, Michael Chance en Barbara Hannigan. In 2008 sloot zij haar bachelorstudie succesvol af en momenteel vervolgt ze haar studie bij Roberta Alexander aan het Codarts Conservatorium in Rotterdam. Zij zong operarollen als de ijdeltuit in De kleine prins van Hajo Boerema en Susanna in Le Nozze di Figaro van Mozart onder leiding van Tilo Lehmann. In april 2007 nam ze deel aan het internationale kamermuziekfestival Mustufe. Daarnaast zat Brigitte in een vocaal kwartet dat composities uitvoerde van Cees Thissen op teksten van Leo Divendal tijdens verschillende concerten in Frankrijk en Nederland. In seizoen 2011-12 zal het kwartet met ditzelfde programma een tournee maken door Nederland, België en Amerika. Met pianist Jan van Wijk vormt ze een duo en geeft ze regelmatig recitals op verschillende podia in Nederland.

Mezzosopraan Sara Klein Horsman (1986) behaalde in mei 2009 haar bachelordiploma aan het ArtEZ conservatorium te Zwolle. Tijdens haar bacheloropleiding studeerde ze bij Riekje Bakker. Sinds september 2009 volgt zij een masteropleiding van het ArtEZ conservatorium bij Harry van Berne. Sara vormt een vast duo met pianiste Anouk de Jong. Het duo wordt gecoacht door Rudolf Jansen en Marien van Nieuwkerken. Naast haar activiteiten als liedzangeres soleert Sara regelmatig bij verschillende koren en zingt ze in vocale ensembles als Capella Isalana en Consensus Vocalis onder leiding van Klaas Stok. Sara zong met een vocaal kwartet composities van Cees Thissen op teksten van Leo Divendal tijdens verschillende concerten in Frankrijk en Nederland. In oktober 2007 won ze de tweede prijs bij het Euregio Vocalisten Concours en tijdens haar afstudeerperiode aan het conservatorium werd Sara genomineerd voor de Vriendenprijs (mede mogelijk gemaakt door de Stichting Vrienden van het Conservatorium) en behaalde ze de tweede plaats.

Emile van der Peet (1967) studeerde zowel klassiek saxofoon als solozang aan het conservatorium van Maastricht. Daarvoor was hij korte tijd werkzaam als promovendus na te zijn afgestudeerd in medische biologie. Hij wordt momenteel gecoacht door de zangpedagoge Paula de Wit. Emile van der Peet was te horen als tenor-solist in werken als de Johannes-Passion van Schütz, de Nederlandse première van Boetepsalmen van Schnittke, Otcenàs van Janácek en de Lukaspassie van Antoine Oomen onder leiding van de componist zelf. Daarnaast vertolkte hij Bill in Barbers Four Hands of Bridge zowel bij Het Kameroperaproject als bij Opera Minora. Emile van der Peet is dit jaar verschillende keren te horen in opera-recitals met de sopraan Kathelijn van Dongen, de mezzosopraan Els van der Waard en de bas Coert van den Berg. Ook geeft hij regelmatig recitals met pianist Frans van Tuijl en bas Coert van den Berg.

Bert van de Wetering (bas/bariton) studeerde aan het conservatorium te Zwolle bij Lodewijk Meeuwsen, waar hij in 2007 zijn eindexamen met succes heeft behaald. Tijdens zijn studie volgde hij ook lessen bij Max van Egmond. Hierna is Bert verder gaan studeren bij Jasper Schweppe en momenteel volgt hij zanglessen bij Frans Fiselier. Daarnaast nam hij deel aan masterclasses van Michael Chance, Beryl Foster, David Wilson Johnson, Roberta Alexander en Rudolf Jansen. Op zijn repertoire staan onder andere diverse werken van J.S. Bach, The Messiah van Händel, verschillende missen van Haydn en de Petite Messe Solennelle van Rossini. Ook vertolkte Bert de rol van 'Aeneas' in Purcell's Dido and Aeneas en de rol van Figaro in Le nozze di Figaro van Mozart. Dit jaar maakte Bert zijn solistische debuut in het Amsterdamse Concertgebouw met de Christuspartij in de Matthäus-Passion van Bach. Met zijn broer Geerten als organist vormt hij al enige jaren een duo en verzorgt hij regelmatig concerten. Hij heeft als rempla?ant een aantal projecten gezongen bij het Groot Omroepkoor. Verder is hij als koorzanger verbonden aan het professionele kamerkoor Capella Isalana onder leiding van Klaas Stok en Cappella Neerlandica onder leiding van Harm Jansen.

Ko Zwanenburg studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht piano bij Theo Saris en orgel bij Elly Kooiman en Kees de Wijs. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel, zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Ko Zwanenburg is een warm pleitbezorger van nieuwe Nederlandse orgelmuziek. Hij speelde onder andere nieuwe orgelwerken van Joep Straesser, Wim de Ruiter, Jan Welmers, Berry van Berkum, Daan Manneke en Jacques Bank. Hij trad tijdens het Klankkleurenfestival op met de Rotterdam Brass Soloists en de slagwerker Fredrike de Winter in het werk OKS van Wim de Ruiter. Naast het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren is Ko Zwanenburg werkzaam als docent orgel en piano. Sinds 2004 is hij cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht.



 

Top


 


zaterdag 6 augustus 2011 12:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 6 augustus 2011
12:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Rienk Bakker

Rienk Bakker (Marcuskerk Utrecht)

Toelichting

Tijdens de zomerorgelbespelingen kunnen zowel het Sweelinckorgel als het hoofdorgel worden beluisterd. Beide orgels zijn gebouwd door de Deense firma Marcussen. Naast de vaste bespelers van deze orgels, Berry van Berkum en Ko Zwanenburg, is een aantal gastorganisten uitgenodigd. De concerten duren ongeveer een uur. De organisten beginnen het concert doorgaans op het Sweelinckorgel en de programma's worden door hen zelf toegelicht.

Ook dit jaar zijn de orgelbespelingen een samenwerkingsproject van de wijkgemeente Nicolaïkerk en de stichting Nicolaïconcerten. De concerten zijn gratis, maar een bijdrage aan de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Denk hierbij aan de gebruikelijke toegangsprijzen voor orgelconcerten (€ 5 - € 10). Bij voorbaat dank.

De starttijd van de concerten is vervroegd naar 12.00 uur. Dit biedt voor bezoekers van de stad Utrecht ruime mogelijkheden voor een goede lunch na afloop van het concert. Het vervolg voor de echte liefhebbers is dan al weer snel aan de orde: de zaterdagmiddagmuziek in de Domkerk waar om 15.30 uur het concert begint. Voor langere bezoeken aan Utrecht Orgelstad zijn er concerten op vrijdagavond (Jacobikerk) en zondagmiddag (Willibrordkerk). Zie de websites van de betreffende kerken.

Programma

Sweelinckorgel

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
- Psalm 36 'Du malin le mechant vouloir'

Hugo Distler (1908-1942)
- Variationen 'Frisch auf, gut G'sell, lass rummer gahn'

Pietro Domenico Paradisi (1707-1791)
- Toccata

Hoofdorgel

Dietrich Buxtehude (1637-1707)
- Praeludium in D BuxWV 139

Jean Adam Guilain (ca. 1680-ca. 1740)
Uit 'Suite du second ton':
- Prelude
- Tierce en taille
- Duo
- Trio de flutes

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Concerto a-moll nach Vivaldi BWV 593

Rienk Bakker (1986, Urk) studeerde aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle de hoofdvakken orgel en kerkmuziek en de bijvakken piano en zang. Zijn docenten waren Harm Jansen en Theo Jellema en aanvullende masterclasses volgde hij in Parijs bij Eric Lebrun. In 2010 studeerde hij drie maanden aan het conservatorium van Straatsburg bij Christophe Mantoux en in 2011 behaalde hij het masterdiploma orgel. Per 1 mei 2011 is hij benoemd als organist van de Marcuskerk te Utrecht. Rienk is verder actief als koordirigent van 'Kerkkoor Driebergen' en Jongerenkoor 'Spirit of Joy' te Nieuwleusen en als zanger bij de 'Utrechtse Studentencantorij'. Kijk voor meer info op www.rienkbakker.nl



 

Top


 


zaterdag 13 augustus 2011 12:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 13 augustus 2011
12:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Bas de Vroome

Bas de Vroome (Delft)

Toelichting

Tijdens de zomerorgelbespelingen kunnen zowel het Sweelinckorgel als het hoofdorgel worden beluisterd. Beide orgels zijn gebouwd door de Deense firma Marcussen. Naast de vaste bespelers van deze orgels, Berry van Berkum en Ko Zwanenburg, is een aantal gastorganisten uitgenodigd. De concerten duren ongeveer een uur. De organisten beginnen het concert doorgaans op het Sweelinckorgel en de programma's worden door hen zelf toegelicht.

Ook dit jaar zijn de orgelbespelingen een samenwerkingsproject van de wijkgemeente Nicolaïkerk en de stichting Nicolaïconcerten. De concerten zijn gratis, maar een bijdrage aan de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Denk hierbij aan de gebruikelijke toegangsprijzen voor orgelconcerten (€ 5 - € 10). Bij voorbaat dank.

De starttijd van de concerten is vervroegd naar 12.00 uur. Dit biedt voor bezoekers van de stad Utrecht ruime mogelijkheden voor een goede lunch na afloop van het concert. Het vervolg voor de echte liefhebbers is dan al weer snel aan de orde: de zaterdagmiddagmuziek in de Domkerk waar om 15.30 uur het concert begint. Voor langere bezoeken aan Utrecht Orgelstad zijn er concerten op vrijdagavond (Jacobikerk) en zondagmiddag (Willibrordkerk). Zie de websites van de betreffende kerken.

Programma

Sweelinckorgel

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Triosonate 6 G-dur BWV 530
- Vivace
- Lento
- Allegro

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
- Echo Fantasia in C

Hoofdorgel

Hugo Distler (1908-1942)
Triosonate Opus 18/2
- Rasche, energische Halbe
- Gehende Viertel, Gelassen
- Recht geschwinde Achtel

Adriaan C. Schuurman (1904-1998)
- Toccata, Trio en Fuga over Psalm

Bas de Vroome studeerde orgel en kerkmuziek aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en beiaard te Amersfoort. Hij won 8 eerste en tweede prijzen bij nationale en internationale orgelconcoursen o.a te Deventer, Nijmegen, St. Albans en Roeselare. In 1994 won hij het tweede internationale beiaardconcours te Groningen. Sindsdien jureert hij regelmatig bij concoursen. Hij is beiaardier in Spijkenisse, Naaldwijk, Rijnsburg en Vlaardingen. Bas de Vroome is als organist verbonden aan de Hervormde Gemeente te Delft en als zodanig hoofdorganist van de Oude en de Nieuwe Kerk. In deze gemeente leidt hij ook een gemengd koor. Sinds 1994 is hij als orgel-en methodiekdocent verbonden aan het Rotterdams Conservatorium. Bas de Vroome maakte 12 CD's, onder meer met het volledige orgelwerk van Hugo Distler. In het kader van het Distlerjaar doceerde hij in 2008 aan de Internationale Zomeracademie te Haarlem


 

Top


 


zaterdag 20 augustus 2011 12:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 20 augustus 2011
12:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Ko Zwanenburg

Ko Zwanenburg (Nicolaïkerk Utrecht)

Toelichting

Tijdens de zomerorgelbespelingen kunnen zowel het Sweelinckorgel als het hoofdorgel worden beluisterd. Beide orgels zijn gebouwd door de Deense firma Marcussen. Naast de vaste bespelers van deze orgels, Berry van Berkum en Ko Zwanenburg, is een aantal gastorganisten uitgenodigd. De concerten duren ongeveer een uur. De organisten beginnen het concert doorgaans op het Sweelinckorgel en de programma's worden door hen zelf toegelicht.

Ook dit jaar zijn de orgelbespelingen een samenwerkingsproject van de wijkgemeente Nicolaïkerk en de stichting Nicolaïconcerten. De concerten zijn gratis, maar een bijdrage aan de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Denk hierbij aan de gebruikelijke toegangsprijzen voor orgelconcerten (€ 5 - € 10). Bij voorbaat dank.

De starttijd van de concerten is vervroegd naar 12.00 uur. Dit biedt voor bezoekers van de stad Utrecht ruime mogelijkheden voor een goede lunch na afloop van het concert. Het vervolg voor de echte liefhebbers is dan al weer snel aan de orde: de zaterdagmiddagmuziek in de Domkerk waar om 15.30 uur het concert begint. Voor langere bezoeken aan Utrecht Orgelstad zijn er concerten op vrijdagavond (Jacobikerk) en zondagmiddag (Willibrordkerk). Zie de websites van de betreffende kerken.

Programma

Sweelinckorgel

J.S. Bach (1685-1750)
- Fantasia en fuga in a BWV 561


Dietrich Buxtehude (1637 - 1707)
- Passacaglia in d

Hoofdorgel


J.S. Bach (1685-1750)
- Toccata en fuga in d BWV 565


Franz Liszt (1811-1886)
- Evocation a la Chapelle Sixtine

Max Reger (1873-1916)
- Gigue in d opus 47
- Siciliano in e opus 47

- Toccata in d opus 59 nr 5
- Fuga in D opus 59 nr 6


Ko Zwanenburg (1963) studeerde orgel, piano en kerkmuziek aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel. Zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met lesgeven in zijn eigen praktijk voor orgel en piano. Ko Zwanenburg is cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht. De Nicolaïcantorij en de Vespercantorij staan onder zijn leiding. Met de Cappella di San Nicolaï voert hij regelmatig Bachcantates uit tijdens cantatediensten en vespers in de Nicolaïkerk. Als uitvoerend musicus is hij te beluisteren op de CD "Jan Welmers Organ Works " (1999) en "50 jaar Marcussen - orgel Nicolaïkerk Utrecht" (2006). Nieuwe Nederlandse muziek van o.a. Ad Wammes, Jacques Bank, Berry van Berkum, Daan Manneke, Andries van Rossem, Wim de Ruiter en Jan Welmers voerde hij uit met Ties Mellema (saxofoon), Fredrike de Winter (slagwerk) en de Rotterdams Philharmonic Brass Soloists.
Als adviseur is hij betrokken bij de Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk te Utrecht.



 

Top


 


zaterdag 27 augustus 2011 12:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 27 augustus 2011
12:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Jos van der Kooy

Jos van der Kooy (Amsterdam)

Toelichting

Tijdens de zomerorgelbespelingen kunnen zowel het Sweelinckorgel als het hoofdorgel worden beluisterd. Beide orgels zijn gebouwd door de Deense firma Marcussen. Naast de vaste bespelers van deze orgels, Berry van Berkum en Ko Zwanenburg, is een aantal gastorganisten uitgenodigd. De concerten duren ongeveer een uur. De organisten beginnen het concert doorgaans op het Sweelinckorgel en de programma's worden door hen zelf toegelicht.

Ook dit jaar zijn de orgelbespelingen een samenwerkingsproject van de wijkgemeente Nicolaïkerk en de stichting Nicolaïconcerten. De concerten zijn gratis, maar een bijdrage aan de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Denk hierbij aan de gebruikelijke toegangsprijzen voor orgelconcerten (€ 5 - € 10). Bij voorbaat dank.

De starttijd van de concerten is vervroegd naar 12.00 uur. Dit biedt voor bezoekers van de stad Utrecht ruime mogelijkheden voor een goede lunch na afloop van het concert. Het vervolg voor de echte liefhebbers is dan al weer snel aan de orde: de zaterdagmiddagmuziek in de Domkerk waar om 15.30 uur het concert begint. Voor langere bezoeken aan Utrecht Orgelstad zijn er concerten op vrijdagavond (Jacobikerk) en zondagmiddag (Willibrordkerk). Zie de websites van de betreffende kerken.

Programma

Sweelinckorgel


Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
- Mein junges Leben hat ein End


Hoofdorgel

Jos van der Kooy (*1951)
- Improvisatie


Dietrich Buxtehude (1637-1707)
- Ciaconna ex e (uxWV 160)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Trio super Allein Gott in der Höh sei Ehr à 2 claviers et pédale BWV 664, uit Leipziger Choräle 1744 - 48


Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
- Adagio C dur 1791 KV 356 (617a)

Max Reger (1873-1916)
- Fantasie über den Choral "Wie schön leucht' uns der Morgenstern" opus 40: 1 1899

Jos van der Kooy (1951, Rotterdam) geniet een internationale reputatie als concertorganist, improvisator en kerkmusicus. In 1970 maakte hij zijn internationaal debuut met een concert in de Kaiser Wilhelm Gedächtnis Kirche in Berlijn. In de jaren zeventig en tachtig werd hij winnaar van improvisatieprijzen op internationale concoursen in Saint Albans en Haarlem.
Vanaf 1966 werkt hij als kerkmusicus in Amsterdam. Sinds 1981is hij cantor en organist van de Westerkerk. In 1991 werd hij stadsorganist van Haarlem. Hij is hij er vaste bespeler van het Müller-orgel in de Grote of Sint Bavokerk en van het Cavaillé-Coll orgel in de Philharmonie. In 2007 werd hij benoemd tot organist van de Gotische Zaal van de Raad van State in Den Haag.
Van der Kooy doceert orgel, improvisatie en kerkmuziek aan de Academie der Kunsten van de Rijks Universiteit Leiden, aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en aan de Internationale Zomeracademie voor organisten in Haarlem. In tal van landen geeft hij masterclasses en concerten.
Van zijn spel zijn een twintigtal cd's en dvd's verschenen.


 

Top


 


zaterdag 3 september 2011 12:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 3 september 2011
12:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert Berry van Berkum

Berry van Berkum (Nicolaïkerk Utrecht)

Toelichting

Tijdens de zomerorgelbespelingen kunnen zowel het Sweelinckorgel als het hoofdorgel worden beluisterd. Beide orgels zijn gebouwd door de Deense firma Marcussen. Naast de vaste bespelers van deze orgels, Berry van Berkum en Ko Zwanenburg, is een aantal gastorganisten uitgenodigd. De concerten duren ongeveer een uur. De organisten beginnen het concert doorgaans op het Sweelinckorgel en de programma's worden door hen zelf toegelicht.

Ook dit jaar zijn de orgelbespelingen een samenwerkingsproject van de wijkgemeente Nicolaïkerk en de stichting Nicolaïconcerten. De concerten zijn gratis, maar een bijdrage aan de kosten wordt zeer op prijs gesteld. Denk hierbij aan de gebruikelijke toegangsprijzen voor orgelconcerten (€ 5 - € 10). Bij voorbaat dank.

De starttijd van de concerten is vervroegd naar 12.00 uur. Dit biedt voor bezoekers van de stad Utrecht ruime mogelijkheden voor een goede lunch na afloop van het concert. Het vervolg voor de echte liefhebbers is dan al weer snel aan de orde: de zaterdagmiddagmuziek in de Domkerk waar om 15.30 uur het concert begint. Voor langere bezoeken aan Utrecht Orgelstad zijn er concerten op vrijdagavond (Jacobikerk) en zondagmiddag (Willibrordkerk). Zie de websites van de betreffende kerken.

Programma

La Monica in Utrecht


Hoofdorgel

Dietrich Buxtehude (1637-1707)
- Toccata in F

Sweelinckorgel

Anonymus (16de eeuw)
- Almande de la Nonette

William Byrd (1543-1623)
- The Queenes Alman


Hoofdorgel

Eustache du Caurroy (1549-1609)
- Fantaisie sur une jeunne Fillette

Antonio Correa Braga (17e eeuw Portugal )
- Batalha de 6 Tom

Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
- Partite sopra l'Aria di Monicha

Girolamo Frescobaldi
- Toccata Prima (Toccate d'intavolatura, libro primo)

Dietrich Buxtehude
- Von Gott will ich nicht lassen

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Von Gott will ich nicht lassen(BWV 658 )

Bert Matter (*1937)
- Fantasie over: Von Gott will ich nicht lassen

Berry van Berkum studeerde orgel, improvisatie en piano aan het conservatorium te Arnhem bij respectievelijk Bert Matter en Jacques Hendriks. Daarna volgde hij interpretatiecursussen bij Harald Vogel (BRD), Louis Thiry (F) en improvisatielessen bij Jan Welmers (orgel)en Bert van den Brink (piano).

Hij behaalde meerdere malen prijzen op internationale orgelconcoursen (o.a.bij het Dollard Festival BRD ). Met jazzsaxofonist Gijs Hendriks ( Utrecht) vormt hij een duo dat sinds 2001 regelmatig optreedt in de grote stadskerken in heel Nederland. In 2006 verscheen hun cd Tadadi. Deze CD kreeg lovende recensies in binnen- en buitenland. Naast zijn praktijk als concert organist in binnen - en buitenland maakte hij verschillende cd opnamen en radio opnamen ( voor KRO , NCRV , BRT ) met o.a. muziek van Messiaen,Welmers en Bach en Frescobaldi.
Hiernaast participeert hij regelmatig in muziektheater voorstellingen en als organist en speler in kindervoorstellingen (o.a. "Alice in Orgelland" , "Isala stem van een rivier" en "Help het orgel verzuipt!").

Samen met Dirk Luijmes voerde hij voor het eerst de Sacre van Strawinsky uit op orgel. Zij voerden dit o.a. uit tijdens het Spring Dance festival te Utrecht.
Sinds mei 2011 is hij organist van de Nicolaïkerk te Utrecht

Sinds enige jaren verlegt Berry van Berkum zijn werkterrein steeds meer naar het componeren. Daartoe volgt hij sinds 1998 compositielessen bij Andries van Rossem en sinds 2002 bij Klaas de Vries in Rotterdam. Hij schreef werken voor verschillende bezettingen. In 2010 ging "Wij, Mozes" theater productie met muziek van Berry van Berkum in première in Rotterdam.
www.berryvanberkum.nl


 

Top


 


zondag 4 september 2011 10.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 4 september 2011
10.00 uur - Nicolaïkerk

Uitfeest en Bachcantatedienst

Op zondag 4 september 2011 vindt voor de veertiende maal het Uitfeest plaats. Het Uitfeest is de opening van het culturele seizoen in Utrecht.

10.00 uur Cantatedienst
Voorganger Ds Wouter van Laar
Orgel: Berry van Berkum
Cappella di San Nicolaï o.l.v. Ko Zwanenburg

- Cantate Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV 93 J.S.Bach


13:00 - 13:30 uur Muziek zonder label uit alle windstreken
Trio Windstreken bestaande uit Pieter de Mast, sopraansaxofoon en altdwarsfluit, Sebastiaan van Delft, orgel en Niti Ranjan Biswas, tabla

14:00 - 14:30 uur Orgel en Circus
Nederlands kampioen jongleren Harm van der Laan vertoont zijn kunsten op muziek van Sweelinck en Widor
www.connectingarts.org


15:00 - 15:20 uur Muziek zonder label uit alle windstreken (zie 13.00 uur)
15:30 - 15:50 uur Orgel en Circus (zie 14.00 uur)


17.00 uur - Evensong
Voorganger: Ds Hans Koops
Vespercantorij o.l.v. Ko Zwanenburg
Orgel: Berry van Berkum
- Magnificat in D Herbert Brewer
- Psalm 150 Charles Villiers Stanford




Website: http://www.uitfeest.nl

 

Top


 


zaterdag 10 september 2011 12:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 10 september 2011
12:00 uur - Nicolaïkerk

Orgel- en Monumentendag

Nationale orgeldag en Open Monumentendag





12.00 en 14.00 uur Bert van de Brink, orgel Jazzconcert

15.30 VocaalLab
In de week van 4 september 2011 organiseert Gaudeamus de Muziekweek. Op vrijdag 9 en zaterdag 10 september worden in dit kader concerten gehouden in de Nicolaikerk. Voor het complete programma zie www.muziekweek.nl i.s.m. Stichting Gaudeamus


Bert van den Brink is een Nederlands jazzpianist, docent, componist/arrangeur en producer.
Op vijfjarige leeftijd begon Van den Brink met zijn eerste pianolessen. Hij voltooide zijn studie (klassieke) muziek aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Ulhorn in 1982 cum laude. Aanvankelijk gaf hij regelmatig klassieke concerten, maar zijn hart bleek toch het meest bij de geïmproviseerde muziek te liggen, een stijl waarin hij volledig autodidact is. Hij speelt en speelde met grootheden in de jazzmuziek zoals Toots Thielemans, Chet Baker, Clare Fischer, Nat Adderley, Dee Dee Bridgewater en Lee Konitz, maar ook vele Nederlandse grootheden in de jazz zoals Cor Bakker, Hein van der Geyn, Denise Jannah, John Engels, Jules de Corte en Louis van Dijk. Als arrangeur/producer schreef hij onder meer voor Het Metropole Orkest en Paul de Leeuw. In 2007 won hij de VPRO/Boy Edgar Prijs. De jury was erg onder de indruk van zijn spel en betitelde dit als "direct herkenbaar, iets wat alleen de grootsten in de jazz weten te bereiken".



 

Top


[Home]