Programma-archief 2008  
zondag 6 januari 2008

Nieuwjaarsduik


zaterdag 19 januari 2008

De weg naar binnen


zaterdag 23 februari 2008

Open Performance Site


zaterdag 29 maart 2008

Island of Beauty


zaterdag 12 april 2008

Visioenen en verschijningen


zaterdag 17 mei 2008

Van de schoonheid en de gekte


zaterdag 28 juni 2008

Sax en Orgel


zaterdag 12 juli 2008

John come kisse me now?


zaterdag 2 augustus 2008

Orgelconcert


zaterdag 9 augustus 2008

Orgelconcert


zaterdag 16 augustus 2008

Orgelconcert


zaterdag 23 augustus 2008

Orgelconcert


zaterdag 30 augustus 2008

Orgelconcert


zaterdag 6 september 2008

Orgelconcert


zondag 7 september 2008

Bach cantates


zaterdag 13 september 2008

Nationale Orgeldag


zondag 14 september 2008

Utrecht Uitfeest


zaterdag 4 oktober 2008

Hommage à Messiaen & Langlais


zondag 16 november 2008

Kindervoorstelling musical 'Jozef '


zondag 23 november 2008

Totentanz


zaterdag 20 december 2008

Constantijn Huygens - een bewogen leven in muziek



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zondag 6 januari 2008 12.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 6 januari 2008
12.00 uur - Nicolaïkerk

Nieuwjaarsduik

Evenals andere jaren zal de Stichting Culturele Evenement participeren in de door de gemeente Utrecht georganiseerde ?Nieuwjaarsduik?. Tussen 12.00 en 18.00 uur zal er een doorlopend programma zijn.

Programma

12.00u - 13.00 uur
Driekoningen in een nieuw jasje

Vocalisten en blazers met beeldmateriaal
Stadspijpers van 's-Hertogenbosch en Blokfluitensemble Praetorius uit Leiden
Ensemble van 4 vocalisten
Algehele leiding: Norbert Kunst

13.00u - 13.30 uur
Arie Abbenes, beiaard, Nieuwjaarsmelodieën

13.30 - 14.30 uur
Sing-In met koren uit de zuidelijke binnenstad i.c. Zangria en De Steeg o.l.v. Paul Krijnen

14.30 uur
Opnieuw: Samenzang van het Sing-In-koor op het kerkplein
met begeleiding van Arie Abbenes, beiaard
Arie Abbenes sluit af met NIeuwjaarsmelodieën

15.00 uur
Kamermuziek oud en nieuw !
Trio da Fusignano bestaande uit Sascha Mommertz, blokfluit/traverso, Marike Tuin, barokcello/viola da gamba en Marijn Slappendel, orgel/klavecimbel

(16.00 uur: inzingen cantorij voor de vesper)

17.00 uur
Vesper m.m.v. Vespercantorij o.l.v. Ko Zwanenburg en Stephen Taylor, orgel
Instrumentaal ensemble en vocale solisten
o.a. Magnificat van Antonio Vivaldi

Vocale solisten:
Paulien van der Werff,sopraan
Saskia Kruysse ,alt

Instrumentaal ensemble:
Jan Pieter van Coolwijk, viool
Nynke Lambooij, viool
Jacco Hermsen, altviool
Gadze Heeres, cello
Harry de Jong, contrabas
Stephen Taylor, orgel en clavecimbel

Toelichting programma 'Driekoningen in een nieuw jasje'

Het verhaal van Driekoningen richt zich vooral op het bezoek van de Drie Wijzen uit het Oosten. Maar ook het begin van het verhaal (de geboorte van Christus) zal kort aan de orde zijn. Een Italiaanse Driekoningen, een Italiaanse Kerst. De muziek is van de Italiaanse Renaissance componist Claudio Monteverdi. Een componist op het breukvlak van de renaissance en de barok. De oude stijl wordt verlaten en de nieuwe compositiestijl doet zijn intrede. In feite vindt Monteverdi het basso continuo uit en wordt de melodie belangrijker. De begeleiding in de vorm van het continuo (orgel of klavecimbel met een cello, fagot of viola da gamba) volgt en ondersteunt de melodie. De oude polyfonie, waarbij alle stemmen even belangrijk waren, wordt als compositiestijl steeds minder gebruikt.
Een Italiaans Driekoningen Feest. Een verteller (native speaker) vertelt gedurende de voorstelling het verhaal over de Drie Koningen. Dit gaat volledig in het Italiaans. Tegelijkertijd zal op een groot scherm een animatie te zien zijn van Italiaanse schilderijen, waarin de Driekoningen een rol spelen. Bovendien wordt dit medium gebruikt om de Nederlandse vertaling van het verhaal aan het publiek mee te geven.
De muziek wordt uitgevoerd door een samenwerking van een tweetal ensembles, aangevuld met een speciaal voor dit doel in het leven geroepen vocaal ensemble.
De Stadspijpers van 's-Hertogenbosch, bestaande uit een 11-tal muzikanten, zullen een aantal typisch Italiaanse dansen laten horen. Dit vooral als voorbode van de komst van het belangrijke bezoek. Geheel in de traditie van de speellieden van weleer spelen zij op luide instrumenten: pommers, dulcianen & schalmeien (voorlopers van onze huidige hobo en fagot), een kwartet renaissance-trombones en de landsknechttrom en een keur aan speciaal slagwerk.
Het tweede ensemble is het Praetorius Ensemble uit Leiden. Een groep van 26 semi-professionele blokfluitspelers bespeelt een groot consort van renaissanceblokfluiten. Een uniciteit in de wereld. Er bestaat geen ander ensemble, dat een dergelijk consort bespeelt. Het ensemble Praetorius heeft voor dit programma een aantal kerstgeoriënteerde werken van Monteverdi uitgezocht: Een Gloria, Beatus Vir en een Magnificat.
Het concert eindigt met een groot gezamenlijk uit te voeren (populair) Driekoningenlied.


Norbert Kunst (1958) studeerde blokfluit, contrabas en fagot aan het Utrechts Conservatorium en was enkele jaren actief als blokfluitbouwer. Na zijn specialisatie historische fagotten speelde hij in vele Europese barokorkesten waaronder Les Arts Florissants (Parijs), Musica Antiqua Köln, Concerto Köln, La Grande écurie et La Chambre du Roy, Ensemble Bouzignac, Anima Eterna, Musica Ad Rhenum en Trio Passaggio.
Daarnaast staat het, op oude instrumenten spelende, barokorkest "La Prunelle" uit Ede reeds enkele jaren onder zijn leiding.


Website: http://www.culturelezondagen.nl/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 19 januari 2008 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 19 januari 2008
20.30 uur - Nicolaïkerk

De weg naar binnen


ImpAkt


Dag Hammersköld-teksten

Een oratorium met moderne muziek, declamatie en filmbeelden

Het libretto is door Eric van Grootel geschreven op basis van 'Merkstenen', het intens spirituele dagboek van Dag Hammarskjöld, aangevuld met teksten van diens inspiratoren Thomas á Kempis en Johannes van het Kruis. Hammarskjöld is vooral bekend vanwege zijn eigenzinnige manier van onderhandelen als secretaris generaal van de Verenigde Naties. Zijn thema: het directe gesprek van mens tot mens.

Synopsis:
De heer en mevrouw Wormeneter drijven mee in een dodelijk saaie maalstroom van een grauw bureaucratisch apparaat. Totdat ze kopje onder gaan en verdrinken. Er volgt echter geen einde, maar een donderende stilte, waarin ze de bergen ervaren, de lucht, de zon, de natuur in al haar ongetemde kracht. Ze blijken twee aspecten te zijn van één enkele persoon: Joan Anderskind, die op reis gaat, door de donkere nacht van de eigen ziel. In een absolute duisternis ontdekt Joan, dat in het niet-zijn slechts het 'hier en nu' is. Uiteindelijk is er licht en stilte. Voortaan zal Joan zich volledig inzetten voor de medemens.

Uitvoerenden:

ImpAkt
ImpAkt bestaat uit professionele kunstenaars, die zich hebben toegelegd op het ten gehore brengen van eigentijds muziektheater. Zij laten alle aspecten van het menselijke leven aan bod komen, samengesmeed tot een verhaal met uitersten. De projecten worden intensief voorbereid en gestructureerd. Daarbij blijft tijdens de uitvoeringen voldoende ruimte open om de brede improvisatorische en internationale ervaring van de musici aan bod te laten komen.
'De mens in diens ontwikkeling' staat centraal in de gekozen thema's. Niet alleen is de inspiratie van de uitvoerenden hierbij in het spel, ook raakt de toehoorder door de muzikale en theatrale verhalen geïnspireerd een stap over een drempel te zetten, op het pad van diens ervaringen.
In de projecten van ImpAkt beleeft de toeschouwer de 'schoonheid van het onverwachte'.
ImpAkt zingt, reciteert, acteert en gebruikt zowel traditionele als experimentele muziek-instrumenten. Naast instrumentale klanken is het natuurlijke geluid van materialen belangrijk. Uit de verrassende mogelijkheden ontstaat een wondere wereld van associaties.
ImpAkt maakt ook nieuwe instrumenten en schept voor elk project een eigen instrumentarium: van stenen uit rivierbeddingen tot materialen van 'de sloop'. Of het nu gaat om hout, metaal, glas, steen of dierenvellen, iedere keer zorgt de afstemming en het samenspel van de klanken ervoor, dat de toeschouwer op verrassende wijze wordt 'geraakt'.
Dit geldt ook voor de menselijke stem, die wordt gebruikt om liederen, teksten, gedichten en klankbeelden mee te vertolken, zingend, reciterend, acterend, en als klankinstrument.
Waar mogelijk werkt ImpAkt samen met andere kunstzinnige disciplines. Daarbij vormen theater en poëzie veelal vaste waarden. In 'De Weg naar Binnen' spelen filmbeelden een belangrijke rol.

Eric van Grootel: libretto, zang (bariton en counter), declamatie, trom
Ruben Sinkeldam: VJ- improvisaties met filmbeelden en foto's
Ellen Pieterse: zang (sopraan) en declamatie
Odulf Damen: viool, bleffert gongen, lithofoon, zang, houtstaven, waterschalen, alphoorn
Els Dijkerman: orgel, zang
Ton Overtoom en Wim Overboom: productie en techniek.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 23 februari 2008 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 23 februari 2008
20.30 uur - Nicolaïkerk

Open Performance Site

Nieuwe muziek, jonge componisten, jonge concertbezoekers. Dit zijn de thema's van de Open Performance Site. Het verrassingseffect is groot wanneer instrumenten, elektronica en luidsprekers de middeleeuwse ruimte van de Nicolaïkerk bespelen.
Al meer dan 10 jaar organiseert de Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk de Open Performance Site als podium voor beginnende musici en nieuwe muziek. Sinds 1999 gebeurt dit in samenwerking met docenten en studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Na de zeer geslaagde aflevering van het vorige jaar zullen ook ditmaal speciaal voor het evenement geschreven stukken worden gepresenteerd.

De uitvoerenden zijn studenten van de Faculteit Kunst, Media & Technologie (KMT) en Het Utrechts Conservatorium van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Het project vindt plaats o.l.v. Hans Timmermans, Barbara Woof en Jurrien Sligter

Programma:

Mario Lavista - Ofrende
blokfluit solo

DEPT32
2 guitars and 2 laptops

Mari-anne Hof - Luchtruim
blokfluitkwartet, strijkkwartet, 2 orgels en 2 zangeressen

Sjoerd Leijten - Rafaels Dilemma
klarinet en live electronica

Aliona Yurtsevich & Klaas-Jan Govaart - Different_Equation(s)
Versterkt ensemble en live electronics

Marcel Wierkx - Entropy (Fragmentation)
Video

Roderick de Man - Kage
blokfluit en tape

Zohar Heller - Passing in a wink
Fluit, klarinet, hobo en fagot




 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 29 maart 2008 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 29 maart 2008
20.30 uur - Nicolaïkerk

Island of Beauty


Baroque Ensemble Giardino Musicale


Helen Thomson-sopraan
Eva Harmuthová-blokfluit
Aira Maria Lehtipuu-viool
Elske Tinbergen-cello
Claudio Barduco Ribeiro-klavecimbel

Programma

Johann Christoph Pepusch (1667-1752)-Cantate 'The Island of Beauty'
Pieter Hellendaal (1721-1799)-Sonata op. 2 no. 5 C-dur voor viool en b.c.
Georg Friedrich Händel (1685-1759)-Aria: 'Flammende Rose, Zierde der Erden'
Jean Baptiste Loeillet (1680-1730)-Sonata op. 3 no. 4 A-moll
Willem de Fesch (1687-1761)-Aria: 'Before you can say 'come' and 'go'

Aan het eind van de zeventiende eeuw is Engeland een wereldmacht en Londen één van de belangrijkste handels- en kunstcentra van Europa.
Componisten, instrumentalisten en zangers uit verschillende Europese landen komen naar Engeland, waar ze meer kansen en mogelijkheden krijgen om hun potentieel verder te ontwikkelen en realiseren. Deze musici leveren van hun kant weer een enorme artistieke bijdrage aan het Engelse muziekleven.
Onder de immigranten zijn ook Händel, Pepusch en verschillende tijdgenoten die afkomstig zijn uit de Lage Landen. Het is duidelijk dat Londen een belangrijk Europees kunstcentrum was, de meeste van de immigranten vestigden zich namelijk in deze stad. Alleen Hellendaal reisde uiteindelijk door en kwam in Cambridge terecht.
Componeren was niet het enige waar de immigranten zich mee bezig hielden. Zo groeide de Fesch uit tot een beroemde vioolvirtuoos en 'respectable professor on the violin', en was Pepusch, naast altviolist en klavecinist, later in zijn leven muziekdirecteur van het 'Drury Lane Theatre', waar veel Engelstalige producties werden opgevoerd.
Händel bleef veel reizen, maar heeft zich wel genaturaliseerd tot Engelsman, en hij schreef ook veel Engelstalige muziek waaronder veel oratoria zoals Saul en Israel in Egypt.
De violist Hellendaal heeft ook veel gezworven in zijn leven. Geboren in Alkmaar, heeft hij nog korte tijd in Utrecht gewoond waar hij organist van de Nicolaikerk was. Uiteindelijk streek hij, na in onder andere Amsterdam en Padua geweest te zijn, in Cambridge neer, waar hij tot zijn dood zou blijven wonen.
Loeillet was hoboïst en klavecinist en organiseerde in zijn huis in Londen concerten, waar onder meer de Engelse première van de Concerti Grossi opus 6 van Corelli plaatsvindt.
De titel van dit programma is gebaseerd op de cantate van Pepusch 'Island of Beauty', waarin de schoonheid van het mooiste eiland in de zee bezongen wordt. Pepusch hield duidelijk van zijn nieuwe vaderland.

Uitvoerenden:
Het jonge Barokensemble Giardino Musicale is opgericht door Eva Harmuthová en Elske Tinbergen. Uit een vaste groep instrumentalisten en zangers worden steeds verschillende bezettingen samengesteld, afhankelijk van het programma. Maar binnen een programma wordt ook de ruimte gegeven aan de individuele instrumenten.
De bevlogen musici van het internationale ensemble studeerden aan diverse conservatoria, en ontmoetten elkaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij zijn werkzaam in verschillende vooraanstaande orkesten en ensembles in binnen- en buitenland.

Het repertoire van het ensemble omvat grote en kleine werken uit de Barok, met speciale aandacht voor repertoire uit de Nederlanden en Tsjechië. Daarnaast wil het ensemble een podium zijn voor bijzondere, hoogwaardige, 'onontdekte' muziek. Al deze ingrediënten samen leveren onverwachte, verrassende, gevarieerde en boeiende programma's op, die door het publiek enthousiast ontvangen worden.


Website: http://www.giardinomusicale.nl

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 12 april 2008 22.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 12 april 2008
22.00 uur - Nicolaïkerk

Visioenen en verschijningen


Women in Wonderland


Fredrike de Winter-slagwerk
Noortje Huiskens-fluit

In de Nicolaikerk is, als onderdeel van de serie ?Lokatie in Vibratie?, het programma ?Visioenen en Verschijningen? ontstaan: een theatrale improvisatie rondom het leven van Jeanne d'Arc, die leefde in de tijd dat de Nicolaikerk werd gebouwd.
De verschillende fasen in haar leven worden gebruikt als inspiratiebron voor 5 delen, die ieder op een andere plek in de ruimte zullen worden uitgevoerd.
Een dynamisch concert waarbij het publiek, soms letterlijk, wordt meegevoerd van de ene naar de andere wereld die ter plekke gecreëerd wordt middels improvisaties met fluiten, slagwerk en soundscapes en middels lichteffecten.

Deel 1: stemmen
Deel 2: fanatisme
Deel 3: twijfel
Deel 4: inkeer
Deel 5: terug naar de bron



Uitvoerenden:
Fredrike de Winter en Noortje Huiskens zijn twee ongebonden muzikanten, die hun ideeën en ervaringen op het gebied van de klassieke en hedendaagse, nieuwe, geïmproviseerde muziek hebben gebundeld. Beiden studeerden aan het Utrechts conservatorium. Ze speelden met elkaar in verschillende ensembles, en formeerden het duo Women in Wonderland. Ze hebben een muziekstijl ontwikkeld waarbij ze met elkaar communiceren en de muziek als middel gebruiken. Bij de concerten van Women in Wonderland wordt hun plezier in het musiceren voelbaar voor de luisteraars. Men reageert zeer betrokken en ook verrast. Voor Women in Wonderland is de "live" concertsituatie heel belangrijk. Het duo is in staat direct te reageren op de omstandigheden en publiek. De Nicolaïkerk is zeer geschikt voor deze productie. Er zal verschillende plaatsen in de kerk worden opgetreden. Voor het programma Visioenen en Verschijningen is de sound-designer Mathijs Nijhoff aangetrokken als gastperformer.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 17 mei 2008 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 17 mei 2008
20.30 uur - Nicolaïkerk

Van de schoonheid en de gekte


Blokfluitensemble BRISK


m.m.v. Guus Janssen-virginaal

Programma

William Byrd (1543-1623)-Tregian's Ground
Peter Philips (1560/61-1628)-Pavana en Galiarda
William Byrd / Thomas Morley (1557/58-1602)-O Mistris Myne
Guus Janssen (1951)-O Mistris Myne
John Bull (1562/63-1628)-Fantasia
Guus Janssen-Estampie
William Byrd-The Bells
Guus Janssen-Vleug
Giles Farnaby (1563-1640)-Tower Hill
-A Maske
-The old Spagnoletta
-The L. Zouches Maske
-Bony sweet Robin
-A Maske
-Alman (Robert Johnson set by Giles Farnaby)
-Rosasolis

Van de schoonheid en de gekte
Brisk en Guus Janssen laten zich inspireren door de muziek uit het Fitzwilliam Virginal Book, een verzameling virginaalmuziek, die bewaard gebleven is in een kleine folioband die nu in het Fitzwilliam museum in Cambridge ligt. De 209 bladen met composities in dit boekje vormen een schatkist vol klaviermuziek, en geven een mooi beeld van het Engelse muziekleven in de tweede helft van de 16e en het begin van de 17e eeuw. In dit programma worden dansen en variatiewerken over bekende Engelse deuntjes afgewisseld met indrukwekkende en soms grillige fantasieën. Met bewerkingen voor blokfluitkwartet, moderne improvisaties en onverwachte combinaties, klinkt deze muziek als nieuw.

Hoe kan een hedendaagse componist zo verslingerd raken aan een verzameling oude muziek? Guus Janssen vertelt over zijn fascinatie voor het Fitzwilliam Virginal Book:
'Ik herinner me nog dat ik het boek voor het eerst thuis bij iemand zag liggen, in 1980 of zo. Ik kende toen natuurlijk wel Sweelincks muziek, maar die hele wereld van Engelse componisten was onbekend voor me. Ik was meteen in de ban van de uitersten, die in die verzameling voor komen. De muzikale ervaringen lopen van "totaal idioot'' tot "waanzinnig ontroerend mooi". Eigenlijk zijn dat de twee manieren van werken in muziek die ik zelf ook nastreef.
In de eerste categorie valt natuurlijk zo'n stuk als Ut re mi fa sol la van John Bull. Je zou het de eerste enharmonische modulatie uit de muziekgeschiedenis kunnen noemen. Tot dan toe waren er natuurlijk wel vaker werken geschreven over die reeks, maar wanneer je de reeks telkens een toon hoger hoort verschijnen en de bedoelingen duidelijk worden, begin je je te verkneukelen: o jee, dit kan niet lang goed gaan, hoe gaat hij zich hieruit redden?
Byrd en Gibbons vallen in de andere categorie met prachtige ontroerende muziek in een uitgekristalliseerde vorm.
Ik vergelijk wel eens Bull met Haydn en Byrd met Mozart. Haydn gaat op een jonge-honderige manier met de sonatevorm om, met hier en daar een slippertje. Bij Mozart tref je een uitgebalanceerde vorm aan, veel meer rust. Bull heeft diezelfde recalcitrantie als Haydn, die me intrigeert.
Er staan nog veel meer van die dwarse experimenten in.
Eigenlijk is het Fitzwilliam Virginal Book symbolisch voor de hele muziekgeschiedenis als grote doorlopende weg, met volop de kans om in allerlei doodlopende straatjes en steegjes te neuzen.'

Brisk speelt arrangementen voor blokfluitkwartet. Guus speelt stukken uit het Fitzwilliam Virginal Book en improvisaties daarover. Het avontuurlijkst zijn de arrangementen voor kwartet en virginaal en de composities die zijn geïnspireerd door deze 'bijbel' van Guus Jansen. Een tipje van de sluier: Estampie gaat over een op hol geslagen cadensformule en O mistris myne, misschien wel de mooiste melodie uit het boek, spookt rond in een gelijknamige nieuwe compositie: 'Het heeft iets geks en eigens.'

Guus Janssen
De muziek van Guus Janssen (1951) laat zich moeilijk categoriseren. Het kan een gecomponeerde improvisatie zijn (Brake voor pianosolo) of een geïmproviseerde compositie (delen uit zijn Vioolconcert en zijn opera Noach). Muziek vraagt net als het leven zelf nu eens om snelle beslissingen en dan weer om een lange bedenktijd.

Als pianist en clavecinist trad hij op in verschillende bezettingen met musici van John Zorn tot Gidon Kremer. Sinds begin jaren tachtig leidt hij zijn eigen ensembles, van (piano) trio tot 11-tet en (opera) orkest. Als solist was hij te horen, vooral in eigen composities en als improvisator op diverse internationale festivals.

Janssens composities reiken van pianomuziek en kamermuziek tot symfonisch werk en opera. Zij werden uitgevoerd door vooraanstaande Nederlandse en buitenlandse orkesten en ensembles. Twee opera's gingen in première bij de Nederlandse Operastichting.

BRISK Recorder Quartet Amsterdam
In 1986 trad BRISK voor het eerst op in de Bachzaal te Amsterdam. Sindsdien heeft het ensemble niet stilgezeten en ontwikkelde het zich tot een gerenommeerd blokfluitkwartet. Door samen te werken met collega-musici, componisten, acteurs, regisseurs en filmers verkent BRISK de grenzen tussen de diverse disciplines. Componisten als Ron Ford, Martijn Padding, Calliope Tsoupaki, Guus Janssen, Bart Visman, Michiel Mensingh, Theo Verbey en Roderik de Man lieten zich door de vier musici inspireren om nieuw werk voor hen te schrijven.
Het kwartet onderscheidt zich ook door de levendige vertolkingen van oude muziek, de voortdurende zoektocht naar onbekend repertoire en de vele bewerkingen die het ensemble maakte in de traditie van het instrument.
Onder de musici met wie BRISK samenwerkte, waren Michael Chance, Johannette Zomer, Maarten Koningsberger, het Egidius Kwartet en het Gesualdo Consort, Bernard Winsemius, Leo van Doeselaar, Susanne Braumann, Mike Fentross, Tomoko Mukaiyama en The Locke Consort.

Het kwartet beschikt over een uitgebreid instrumentarium, dat door intensieve contacten met blokfluitbouwers uit de hele wereld voortdurend in ontwikkeling is. Dit maakt het mogelijk composities uit de renaissance, de barok, de 20e en de 21e eeuw elk in hun eigen stemming en klankkleur uit te voeren.

Het Brisk Recorder Quartet Amsterdam bestaat uit: Marjan Banis, Saskia Coolen, Bert Honig en Alide Verheij - blokfluiten



Website: http://www.brisk.nl

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 28 juni 2008 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 28 juni 2008
20.30 uur - Nicolaïkerk

Sax en Orgel

Ties Mellema-saxofoon
Remco Jak-saxofoon
Ko Zwanenburg-orgel

Programma

Andries van Rossem (1957)-Rothko (2007)
Luciano Berio (1925 - 2003)-Sequenza VIIb
Jacques Bank (1943)-Tonal Colours (2004)
J.S. Bach (1685-1750-Sarabanda in c
Daan Manneke (1939)-Clair - Obscur (2008)
Berry van Berkum (1960)-Ofonia (2007/2008)

De werken en componisten:


Rothko

Over de compositie "Rothko" schrijft de componist Andries van Rossem het volgende:
"Kijken naar een schilderij van Mark Rothko is pas opwindend, als je het eerste stadium
voorbij bent. Je loopt niet door, blijft staan voor de ogenschijnlijk saaie kleurvlakken. Het
kan dan gebeuren, dat je wordt verrast door een verandering in je waarneming. De vlakken beginnen te zinderen en lijken je te willen opzuigen. Zo' n omslag heeft wat tijd nodig en die neem je zelden in een museum.
Rothko noemde z' n schilderijen drama's, hij hield niet van abstracte kunst (hoewel hij tot de abstract expressionisten wordt gerekend). In m' n stuk, dat begon als een neerslag van een improvisatie bij een lezing over Rothko, ontwikkelt de vorm zich op een manier, die lijkt op wat ik hierboven heb beschreven. Wellicht wat nadrukkelijker, omdat de tijd voor je wordt
uitgelegd. Je moet eerst de weg van a naar b afleggen. Is deze informatie nu van essentieel belang? Ik denk eigenlijk van niet. Welbeschouwd heeft m' n stuk niets met de schilderijen van Rothko te maken. De logica is intrinsiek muzikaal, welke inspiratie er ook aan ten grondslag ligt.
"Rothko" is geschreven in opdracht van "Het Orgelpark" te Amsterdam en opgedragen aan Ivo de Jong, in herinnering aan onze waarnemingen, oog in oog met Rothko's, op locatie."

Andries van Rossem studeerde orgel bij Johan van Dommele aan het Arnhems Conservatorium. Daarna veranderde hij zijn koers en koos voor compositielessen bij Klaas de Vries en Peter-Jan Wagemans, aan het Rotterdams Conservatorium. In 1990 kreeg hij een beurs van het Ministerie van WVC om compositie te studeren bij Franco Donatoni in Milaan. Ook volgde hij zomercursussen bij beroemde componisten als Morton Feldman. Andries van Rossem is docent Eigentijdse Muziek aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem.


Sequenza VIIb

Luciano Berio wil in de Sequenzas voor solo instrumenten een polyfone manier van luisteren ontwikkelen. Zoals hij het zegt:" Ik wil voortdurend een latent, impliciet contrapunt suggereren, zoals in de 'polyfone melodieën' van Bach".


Luciano Berio was een Italiaans componist. Hij richtte in samenwerking met Bruno Madema de "Studio di Fonologia" op, een experimenteel orkest. Later wordt hij professor aan de befaamde Juilliard School in New York. Zijn oeuvre omvat een breed scala aan vormen en vormexperimenten. Hij schreef zowel kamermuziek, composities voor groot orkest en vocalisten als elektronische muziek. Hij werkte zijn levenlang aan een reeks Sequenzas voor solo-instrumenten. Het gebruik van muzikale en literaire citaten en het incorporeren van allerlei soorten volksmuziek is kenmerkend voor zijn werk.



Tonal colours for organ

Deze compositie werd geschreven in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. Het werk werd opgedragen aan Jos van der Kooij.
Jacques Bank zegt over dit werk: "Vijf korte delen, ieder met een eigen karakter en kleur, waarbij de tonaliteit niet langer gestuurd wordt door harmonische wetten van weleer, maar nog slechts dient als middel om te 'kleuren'."

Jacques Bank studeerde compositie aan het Amsterdams Conservatorium bij Ton de Leeuw en Jos Kunst. In 1974 sloot hij deze studie af met de Prijs voor Compositie.
Werken van hem werden in première gebracht in binnen- en buitenland, onder andere gedurende de Gaudeamus Muziekweken van 1973, 1974 en 1975, het Holland Festival 1976 en de Wereldmuziekdagen 1980 van de ISCM in Israël.
In 1988 werd de opera " Een tanthologie" voor het eerst uitgevoerd. T.g.v. het 75-jarig jubileum van het Rotterdams Philharmonisch Orkest componeerde Jacques Bank in opdracht "Episodes de la vie d'un artiste", dat op 11 juni 1994 in première ging. In 2000 werd "De Bijlmer Opera" op tekst van Fer Bank verschillende malen opgevoerd.
"Minutes of Lives" kreeg een aanbeveling tijdens het Rostrum of Composers 1985. In 1989 ontving Bank de Matthijs Vermeulenprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst voor zijn "Requiem voor een levende" (1985). In 1992 werd de opera "De pianojuf" (The piano teacher) bekroond door de jury van de 'International Composers' Competition for mini operas for children' in Warschau.

Sarabanda in c (BWV 1013) Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Ties Mellema over deze Sarabanda in c: "Tot de vele intrigerende aspecten van de muziek van Bach voor soloinstrumenten behoren zijn 'schaduwnoten': Bach zet een lijn in en kan daar dan noten uit weglaten (die de luisteraar dan vervolgens zelf invult!) ten behoeve van een andere lijn erboven of eronder. Bach schreef al 'ghost notes' eeuwen voor de jazz ontstond!"

Clair - Obscur

Dit stuk van Daan Manneke zal mondeling worden toegelicht door Ties Mellema.

Daan Manneke volgde vanaf 1959 een studie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg bij Jan van Dijk (compositie) en Huub Houët en Louis Toebosch (orgel). Daarna ging hij nog in de leer bij Kamiel d'Hooghe in Brugge en Brussel. Door de kennismaking, lessen (vanaf 1966) en vriendschap met de Nederlandse componist Ton de Leeuw kregen zijn leven en composities definitief vorm. Het is Ton de Leeuw, die Manneke in contact bracht met Messiaen, bij wie hij enige lessen volgde. Na jarenlang organist te zijn geweest werd Manneke in 1972 docent aan het Amsterdamse Sweelinck-conservatorium, waar hij vanaf 1986 compositie doceerde. Met zijn kamerkoor Cappella Breda voert Manneke repertoire uit van Venetiaanse dubbelkorigheid tot Bruckner, Arvo Pärt en onbekende Renaissance-componisten.Wezenlijk voor Daan Manneke's denken over muziek is zijn grote belangstelling voor improvisatie, de andere kant van de vaak organisch gegroeide, strenge vorm. Actie tegenover reflectie, inval tegenover uitgebalanceerde vorm. Als geen ander weet Manneke in cursussen een heel publiek tot improviseren te brengen. Manneke schrijft een groot en veelzijdig ?uvre van meer dan 150 werken. Voor zijn vele verdiensten op muzikaal terrein ontving hij in 1999 de cultuurprijs van de provincie Noord-Brabant.


Ofonia

Ofonia is door Berry van Berkum geschreven voor Ties Mellema en Ko Zwanenburg in opdracht van Het Orgelpark te Amsterdam.
In de compositie worden de uitersten van de altsaxofoon verkend o.a. door veelvuldig gebruik van de zogenaamde multi phonics. Een saxofoon kan op deze manier net als een piano of orgel meerdere tonen tegelijkertijd laten klinken. In de eerste en laatste sectie klinken deze multi phonics samen met dezelfde tonen door het orgel. Het ritmische middendeel stelt hoge eisen aan de vertolkers, waarbij de steeds muterende ritmische cellen dan weer precies samenvallen en dan weer ogenschijnlijk langs elkaar heen leven. Na geleidelijke intensivering volgt na een apotheose een echo van de eerste sectie. Het stuk sluit af met relativerende flierefluiterij.

Berry van Berkum studeerde orgel, improvisatie en piano aan het
conservatorium te Arnhem bij respectievelijk Bert Matter en Jacques Hendriks. Daarna volgde hij onder meer improvisatielessen bij Bert van den Brink en Jan Welmers, en compositielessen bij Andries van Rossem en Klaas de Vries. Hij behaalde prijzen op internationale orgelconcoursen. Sinds 1990 is hij als organist verbonden aan de Antonius van Paduakerk te Nijmegen.

De uitvoerenden:

Ties Mellema is één van de belangrijkste Nederlandse saxofonisten van dit moment. Zijn repertoire reikt van Bach tot Berio. Hij trad op met het Koninklijk Concertgebouworkest, maar ook met Hans Dulfer. Mellema voltooide zijn eerste- en tweedefase-opleidingen aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp. Hij studeerde ook aan de Koninklijke Hogeschool voor Muziek in Stockholm bij Christer Johnsson. Ties Mellema is hoofdvakdocent saxofoon aan de Artez en Fontys Conservatoria in Arnhem en Tilburg.

Remco Jak staat bekend als één van de meest veelzijdige klassiek saxofonisten. Zijn brede artistieke oriëntatie maakt, dat hij zich thuis voelt in een groot scala aan stijlen: dat reikt van Sweelinck tot Glazunov en Xenakis. Remco's uitvoeringspraktijk brengt hem over de hele wereld. Als primarius en oprichter van het Amstel Quartet speelt hij in internationaal gerenommeerde zalen als Carnegie Hall in New York, de Sogukado Hall in Tokyo en het Concertgebouw in Amsterdam. Als freelance orkestsaxofonist speelt hij met het Concertgebouw Orkest, de Radio Orkesten, het Residentie Orkest en de meeste andere Nederlandse orkesten. Remco volgde zijn eerste- en tweedefase-opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp. Zijn carrière kent vele hoogtepunten en prijzen.

Ko Zwanenburg studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht piano bij Theo Saris en orgel bij Elly Kooiman en Kees de Wijs. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij het diploma Uitvoerend Musicus Orgel, zijn docent was Jan Welmers. Bij Bert Matter volgde hij een cursus improvisatie. Zijn studie werd bekroond met een eervolle vermelding voor het uitvoeren van 20e eeuwse muziek. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met lesgeven in zijn eigen praktijk voor orgel en piano. Ko Zwanenburg is cantor-organist van de Nicolaïkerk in Utrecht. Als uitvoerend musicus is hij te beluisteren op de CD "Jan Welmers Organ Works " (1999) en "50 jaar Marcussen - orgel Nicolaïkerk Utrecht" (2006). Nieuwe Nederlandse muziek van o.a.Jacques Bank, Berry van Berkum, Daan Manneke, Andries van Rossem, Wim de Ruiter, Jan Welmers, voerde hij uit met Ties Mellema (saxofoon), Fredrike de Winter (slagwerk) en de Rotterdams Philharmonic Brass Soloists. Als adviseur is hij betrokken bij de Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk te Utrecht.



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 12 juli 2008 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 12 juli 2008
20:30 uur - Nicolaïkerk

John come kisse me now?


Ensemble Séverin


Judith Steenbrink-viool
Tineke Steenbrink-klavecimbel

Programma

Dario Castello (17de eeuw)-Sonata Seconda à Sopran Solo (Libro Secondo Venetië 1629)
Johann Schop (?-1667)-Nasce la pena mia ('t Uitnement Kabinet (Amsterdam 1646,1649)
William Byrd (1540-1623)-John come kisse me now (Fitzwilliam Virginal Book 1609-1619)
Sen.r Balshar-Division on a Ground John come kiss (The division-violin Londen, 1684)
Sen.r Balshar-A Prelude for the Violin by Sen.r Balshar a Germaine (The division-violin London, 1684)
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)-Unter der Linden Grune
Giovanni Battista Fontana (1589-1630)-Sonata Seconda a Violino Solo (Venetia 1641)
Nicola Mattheis (circa 1650-1713)-Aria Amorosa
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 - 1704)-Ciacona Violino Solo

John come kisse me now?


Een concert met muziek uit de 16e en 17e eeuw, gewijd aan de liefde...

Toelichting bij de componisten van wie in dit concert werken worden uitgevoerd.

Dario Castello (Venetië, eerste helft van de 17de eeuw)

Er is weinig tot niets bekend over deze componist, zijn publicaties
blijven in nevelen gehuld.

Het ongekend hoge aantal van heruitgaves en verspreiding van zijn sonates
geeft een indicatie van de populariteit in zijn dagen. Virtuositeit en
grilligheid kenmerkt zijn werk.


Johann Schop (duitse violist, rond 1590- Hamburg, 1667)

We kennen Schop vandaag de dag als componist van koralen als 'Lasset
uns den Herren preisen', 'Werde munter, mein Gemüte'
en 'O Ewigkeit,
du Donnerwort'
.

Nasce la pena mia ('t Uitnement Kabinet , Amsterdam 1646,1649)

Deze compostitie van Johann Schop is gebaseerd op een madrigaal van
Alessandro Strigio (1537-1592) dat de volgende inhoud heeft:

Mijn pijn ontstaat, doordat ik de zon, mijn vriendin,
Niet kan aanschouwen. Haar blik brengt mij in een toestand,
Die erger is dan de dood. Ach, hoe treurig en kwetsbaar
Is het leven. Ik sterf, als ik geen beslissing neem.
Ik lijd, als ik haar aanschouw, en als ik het niet doe, om zo meer.



William Byrd (1540-1623)

Byrd wordt geëerd met titels als 'a Father of Musick' en 'Brittanicae
Musicae Parens
'. Hij liet een groot oeuvre na met met name koorwerken
en werken voor virginaal.

Door zijn oeuvre heen toont Byrd zich een ware meester in lijnen- en
motievenspel, contrapunt, harmonie en figuratie en de meeste
verrassende combinaties. Vorm was expressie voor Byrd, een
ongeëvenaarde variëteit van effecten komen in zijn stukken voor met
een instinct voor evenwichtige muzikale construkties. Toch steeds fris
en nieuw, als een ingeving op de vroege morgen.


Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)

Van Sweelinck vanavond een bewerking op het in zijn tijd bekende lied Unter der Linden Grune


Giovanni Battista Fontana (1589-rond 1630) Italiaanse violist

De Sonata heeft als begin het letterlijke citaat van het beroemde
motet 'Nigra sum' uit de Mariaverspers van Claudio Monteverdi.
Fontana stierf, zoals velen in zijn tijd, aan de pest.


Ensemble Séverin

Judith en Tineke Steenbrink (1977) werden als eeneiige tweeling geboren. Al jong werden ze door hun vader, koordirigent Jacques Steenbrink, ingewijd in de geheimen van de oude muziek. Judith ontwikkelde zich verder op de viool en Tineke viel voor het orgel en het klavecimbel. Na hun conservatoriumstudie waren beiden al snel actief in het professionele muziekcircuit. Ze treden samen op met het in 1998 opgerichte Ensemble Séverin, en ze stonden na omzwervingen langs verschillende barokensembles aan de wieg van Holland Baroque Society. Daarnaast is Judith ook actief bij Amsterdam Baroque Orchestra en als concertmeester verbonden aan the European Union Baroque Orchestra. Tineke is hoofdvakdocente klavecimbel aan het Artez Conservatorium in Zwolle en organist van de St. Martinuskerk te Cuijk, waar zij het beroemde Severijn-orgel bespeelt.

Ensemble Séverin paart een verfijnde speeltrant aan hecht ensemblespel. De deeltjes gaan vederlicht, soms voorzien van een poëtische toets, dan weer omkleed met tederheid.' ....'Hun uitvoering getuigt van intense muzikaliteit. Ze is lening, subtiel en poëtisch.' (De Gelderlander) ?' Liess sie mit höchster Flexabitität das Gemeinsame aufleuchten: das Improvisatorische, die blitzschnellen starke Gegensätze kurzer Teil.. Gleichzeitig ist jedes Werk geistvoll bis ins Letzte durchgeformt. Jedes hat seinen eigenen Charakter.' (WAZ)

Website: http://www.ensembleseverin.nl/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 2 augustus 2008 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 2 augustus 2008
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Sebastiaan t Hart

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

Programma:

Am Wasserflüssen Babylon; muziek van Reincken, Liszt en Bach

 

Top


 


zaterdag 9 augustus 2008 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 9 augustus 2008
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Stephen Taylor (Utrecht)

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

Programma:

Preludes en fugues - what more is there to life?; muziek van Bach, Vogel, Koetsier en Kox

 

Top


 


zaterdag 16 augustus 2008 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 16 augustus 2008
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Stef Tuinstra

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

Programma:

Van gecomponeerde vroegbarok tot geïmproviseerde neo-barok; muziek van Sweelinck, Scheidt, Weckmann en Buxtehude

 

Top


 


zaterdag 23 augustus 2008 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 23 augustus 2008
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Matteo Imbruno

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

Programma:

Sweelinck en zijn beste leerling; muziek van Sweelinck en Scheidemann

 

Top


 


zaterdag 30 augustus 2008 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 30 augustus 2008
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Hans Leenders

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

Programma:

Bella Italia; muziek van Gabrieli, Walther, Muffat en Scarlatti

 

Top


 


zaterdag 6 september 2008 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 6 september 2008
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Ko Zwanenburg (Utrecht)

Concert in de serie Zomerorgelconcerten. Het concert is gratis toegankelijk

Programma:

Erhebe Dich; muziek van Bach, Kolb, Stanley en Reubke

 

Top


 


zondag 7 september 2008 11.45 uur - Nicolaïkerk


zondag 7 september 2008
11.45 uur - Nicolaïkerk

Bach cantates


Cappella di San Pietro
o.l.v. Gijs Leenaars


Esther Ebbinge, Paulien van der Werff-sopraan
Saskia Kruysse, Daniel Lager-alt
Robert Buckland, Joost van der Linden-tenor
Coert van den Berg, Michiel Meijer-bas
Elisabeth IngenHousz, Hans Lub-viool
Niek Idema-altviool
Barbara Kernig-cello
Jan Hollestelle-contrabas
Marion Moonen, Martine van der Grinten-fluit
Peter Frankenberg, Diego Nadra-hobo/blokfluit
Frans Robert Berkhout-fagot
Will Wroth, Tom Lowe, Nick Emmerson-trompet
Marten van den Bijlaard-pauken
Jan Paul de Leeuw-orgel

Programma

Oster-Oratorium, BWV 249-J.S. Bach

Omdat het een lustrum is - het ensemble Cappella di San Pietro bestaat 15 jaar én het is de 15e cantatedienst in de Nicolaikerk die door Cappella di San Pietro wordt opgeluisterd- leek een feestelijke bezetting met trompetten en pauken op zijn plaats. Vandaar het idee om het feestelijk bezette Oster-Oratorium tijdens het concert uit te voeren en de kleiner bezette cantate Nun danket alle Gott tijdens de kerkdienst. Deze cantate is een toonzetting van alle drie de strofen van gezang 44.

Tijdens de cantatedienst (10:00 uur) wordt uitgevoerd:
O Jesu Christ, meins Lebens Licht, BWV 118
en
Nun danket alle Gott, BWV 192

Van het eendelige begrafenismotet "O Jesu Christ, meins Lebens Licht" bestaan twee versies. Van beide versies is de autografe partituur bewaard gebleven.
De vroegste versie dateert van 1736/1737 en is geschreven voor een onbekende aanleiding. De partituur schrijft als instrumentale bezetting voor: "due Litui, 1 Cornet, 3 Trombone". Deze instrumentatie met uitsluitend (mobiele!) blaasinstrumenten is uniek in Bachs oeuvre en wijst op een uitvoering in de openlucht, tijdens een rouwprocessie of aan het graf.
De tweede versie is ontstaan na 1740, mogelijk rond 1746/1747, ter gelegenheid van een eveneens onbekende aanleiding. De instrumentatie werd gewijzigd ten gunste van een meer gangbaar instrumentarium, voor uitvoering in de kerk. De partituur van deze versie schrijft als instrumentale bezetting voor: "2 Litui, 2 Violini, Viola, 3 Oboe e Bassono se piace [=ad libitum], e Continuo." Op verschillende gronden is het het meest aannemelijk dat de drie ad libitum voorgeschreven hobo's en fagot bedoeld waren om de zangstemmen te versterken.
Een probleem vormen de in beide versies voorgeschreven "Litui", aangezien niet met zekerheid is vast te stellen welke instrumenten met deze benaming in de achttiende eeuw bedoeld zijn. De lituus is oorspronkelijk een Romeins koperblaasinstrument, dat vooral gebruikt werd in begrafenisprocessies (zgn. pompae funebres). De vroegste afbeeldingen van litui dateren uit de vijfde eeuw voor Christus. In de achttiende eeuw wordt de term, met name in Bohemen, gebruikt als aanduiding van verschillende koperblaasinstrumenten. Zo vermeldt een inventarislijst uit 1706 van het klooster Ossegg: "Litui vulgo Waldhörner duo ex Tono G". Daarentegen schrijft de achttiende-eeuwse theoreticus Kürzinger over de lituus: "Soll bey einigen auch eine Trompete anzeigen." Zowel een bezetting met hoorns, als een met trompetten lijkt derhalve verdedigbaar.

De tekst van het motet komt, in afwijkende vorm, voor het eerst voor als stervenslied in een anonieme publicatie uit 1608. Het is een "ars moriendi", een 'handleiding' voor een gelukzalig sterven. Bach ontleende de eerste strofe van het vijftien strofen tellende lied aan het Leipziger Gesangbuch, waar het wordt toegeschreven aan Martin Behm.
De koraalmelodie met haar dansante ritme is vermoedelijk van wereldlijke herkomst. Zij komt ook voor op de tekst "Ach Gott, wie manches Herzeleid." Behalve in dit motet gebruikt Bach deze melodie in een viertal cantates.

Het motet is een koraalbewerking in de stijl van Pachelbel. De cantus firmus ligt in grote notenwaarden in de sopraan terwijl de overige zangstemmen de koraalregels in kleinere notenwaarden imiteren. De in de laatste koraalregel optredende chromatiek vormt een illustratie van "der Sünden Last", waarvan de tekst spreekt. De zangstemmen worden grotendeels versterkt door de strijkers, die alleen in de inleiding, de tussenspelen en het naspel zelfstandig zijn. De sobere, in één coloriet gehouden instrumentatie werkt zeer indrukwekkend.
"O Jesu Christ, meins Lebens Licht" is beslist "one of the most deeply moving chorale settings in the whole of Bach's church music.' (W.G. Whittaker, The cantatas of Johann Sebastian Bach, London, 1964)

Aansluitend aan het concert een beiaardbespeling door Arie Abbenes, stadsbeiaardier van Utrecht:

Muziek van Johann Sebastian Bach

1. Sinfonia en Chorale uit Cantate BWV 249 ?Kommt, eilet und laufet?

2. Suite V voor cello solo, BWV 1011


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 13 september 2008 11:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 13 september 2008
11:00 uur - Nicolaïkerk

Nationale Orgeldag

Ter gelegenheid van de Nationale Orgeldag organiseren de Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk en de protestantse wijkgemeente Nicolaikerk de volgende activitgeiten:

Programma

Bespeling hoofdorgel door amateurorganisten

Van 11.00 tot 12.30 uur is er gelegenheid om het hoofdorgel te bespelen. Inschrijving hiervoor is inmiddels gesloten.
Toegang gratis.

Masterclass de Dame Gillian Weir
Van 13.00 uur tot 14.30 uur is er een Masterclass door Dame Gillian Weir.
Toegang gratis.
De internationaal bekende concertorganiste Dame Gillian Weir zal met een drietal conservatoriumstudenten werken van o.a. Jehan Alain en Olivier Messiaen behandelen. Zowel het Sweelinck-orgel als het hoofdorgel zullen daarbij worden gebruikt. Het publiek kan via een videoscherm het programmaonderdeel bij het hoofdorgel volgen. Voor organisten van alle rangen en standen de kans om deze beroemdheid van dichtbij mee te maken!

Celebrity recital door Dame Gillian Weir
20.00 uur is er een Celebrity recital door Dame Gillian Weir.
Toegang € 10,-
Op het programma staan werken van Attaignant, Muffat, Messiaen, Heiller, Slonimsky en Mushel.


 

Top


 


zondag 14 september 2008 13:30 uur - Nicolaïkerk


zondag 14 september 2008
13:30 uur - Nicolaïkerk

Utrecht Uitfeest


Het Utrecht Uitfeest is dé opening van het culturele seizoen van Utrecht en met 80.000 bezoekers het grootste collectieve cultuurevenement van Utrecht. De kern van het Utrecht Uitfeest zijn de open huizen waarbij bijna alle culturele instellingen van Utrecht een gratis programma aanbieden: van popconcerten tot tentoonstellingen, van workshops tot films. Dit jaar vindt het plaats op Culturele Zondag 14 september 2008.
Ook de Nicolaikerk heeft een open huis ter gelegenheid van dit feest.

Programma

13:30 - 14:00 uur
Arie Abbenes, stadsbeiaardier - Klokken geven het startsignaal

De Hemony-beiaard is het beste te beluisteren in de tuin. De speeltafel en beiaardier Arie Abbenes zijn ook te bekijken op een scherm in de kerk.

Programma ?

Operamuziek?
1. Ouverture tot "Nabucco"??????????????????????????????????????????????- Guiseppe Verdi
2. Drie aria's uit de opera "Les cloches de Corneville"????????- Robert Planquette
3. Fantasie sur les motifs favoris de "Gemma di Vergy"???? - Gaetano Donizetti

13:30 - 18:00 uur
Frans de Jonge - Nicolaï bij nacht
Architectuur - Expositie
Onder deze titel is in de Nicolaikerk, ook wel Klaaskerk, tot 14 september een fotoexpositie te zien van de Utrechtse fotograaf Frans de Jonge. De Jonge heeft zich gespecialiseerd in de nachtfotografie. Zijn fascinatie voor de nacht dateert uit begin jaren negentig van de vorige eeuw. Hij ontdekte de verschillende gezichten van de donkere uren in de stad.In deze expositie is de 'Klaaskerk' zelf het onderwerp Van diverse kanten is hij op zoek gegaan naar de torens wat steeds verrassende beelden geeft. Ook de details van, en om de kerk ontsnappen niet aan zijn aandacht.

14:00 - 14:45 uur
Jetty Podt, Joost Langeveld en Berry van Berkum, regie Geert Niland - Help, het orgel verzuipt!
Muziek - Optreden
Na de succesvolle voorstelling ?Alice in orgelland? die tientallen malen is uitgevoerd in zowel Nederland als Duitsland en België is er nu een nieuwe voorstelling gemaakt door Jetty Podt, Joost Langeveld en Berry van Berkum. De regie is in handen van Geert Niland.
Het verhaal gaat over een orgel dat ook wel eens uit de kerk wil en vervolgens op pad gaat. Helaas voor het orgel met wisselend succes! Onderweg komt ze Rita Roulette tegen, drinkt gezellig een biertje (wat uiteindelijk iets uit de hand loopt ) en wordt ze spectaculair door de brandweer gered.

15:00 - 15:45 uur
Klezmer trio Vilde Katshke met de voorstelling "Het Land van Dwaas en Faal". Het is een muzikaal verhaal over dwazen, sukkels en pechvogels uit heel Europa. Trio Vilde Katshke wordt deze gelegenheid omgedoopt tot "verteltheater Wilde Eend" om duidelijk te maken dat de er niet alleen joodse verhalen en klezmermuziek zullen klinken. Er wordt een reis gemaakt langs dwazen in Nederland, Vlaanderen, Ierland, Finland en (joods) Polen en de muziek klinkt daarom telkens weer anders.

Website: http://www.uitfeest.nl

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 4 oktober 2008 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 4 oktober 2008
20.30 uur - Nicolaïkerk

Hommage à Messiaen & Langlais


Ribattuta Ensemble
o.l.v. Dick Duijst


Programma:

Hommage à Jean Langlais & Olivier Messiaen
(1907 - 1991) (1908 - 1992)

Olivier Messiaen O Sacrum Convivium, 1937 -choeur á 4 voix mixte
(1908 -1992) Cinq Rechants - deel I, II en IV, 1948 - pour 12 voix mixtes

Jean Langlais Messe Solennelle, 1951 -choeur á 4 voix mixte et orgue
(1907 -1991)

Niels Dolieslager Patentia, Compositieopdracht voor koor en orgel
in het kader van het Messiaen- herdenkingsjaar 2008

Messiaen/Langlais Orgelwerken


Toelichting op het programma:
In 2007 was het 100 jaar geleden dat de Franse organist/componist Jean
Langlais (1907 - 1991) werd geboren. In 2008 wordt het 100e geboortejaar
van Olivier Messiaen (1908 - 1992) herdacht. Beiden hebben veel
bijgedragen aan de ontwikkeling van het Franse compositie-idioom voor
orgel en koor in de 20e eeuw, waarbij Messiaen tot de allergrootsten van
de 20e eeuw behoort. Het is bekend, dat Messiaen de onzichtbare wereld
achter het waarneembare in zijn muziek probeerde te vatten. Zo vergeleek
hij zijn muziek graag met licht, dat door een glas-in-lood-venster naar
binnen valt. Met zijn citaten en aanduidingen boven zijn composities zette
hij bovendien de uitvoerder/luisteraar op een bepaald spoor. Van Messiaen
en Langlais hoort u werken voor koor a capella, koor en obligaat-orgel, en
orgelcomposities. Daarnaast de uitvoering van een nieuwe compositie voor
koor en orgel van de jonge componist Niels Dolieslager in het kader van
het 100se geboortejaar van Messiaen.

Het Ribattuta Ensemble is een nieuw professioneel gezelschap. De zangers
treden op in wisselende samenstelling, afhankelijk van het repertoire. Het
ensemble put uit verschillende stijlperiodes en wil verbindingen leggen
met andere disciplines en kunstuitingen. Het Ribattuta Ensemble debuteerde
in 2006 in de Utrechtse Pieterskerk met het Spaans/Portugese 16e/17e-eeuwe
programma Muziek in El Escorial van Filips II. In juli 2006 werd dit
programma met succes uitgevoerd op het Internationaal Orgelfestival
Haarlem in de Grote of St. Bavokerk te Haarlem. Daarna in Amsterdam, Wijk
bij Duurstede en Zwolle. Een live-opname hiervan werd uitgezonden door
Concertzender.




Website: http://www.ribattuta.nl/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 16 november 2008 15.00 uur - Nicolaïkerk


zondag 16 november 2008
15.00 uur - Nicolaïkerk

Kindervoorstelling musical 'Jozef '

Tekst : Karel Deurloo
Muziek: Ko Zwanenburg
Regie: Alejandra Penja

Toegang gratis, collecte bij de uitgang.

Plaatsen reserveren via de site van musical-jozef.


In september, oktober en november 2008 wordt er met basisschoolkinderen
uit Utrecht-Zuid gewerkt aan de musical 'Jozef'. Het zal een speciale
productie voor de Nicolaïkerk worden. Deze nieuwe musical zal worden
geschreven door Prof. Dr Karel Deurloo, emeritus hoogleraar Oude Testament
aan de Universiteit van Amsterdam en door Ko Zwanenburg, cantor-organist
van de Nicolaïkerk te Utrecht. De positieve ervaringen met het
kinderproject tijdens het Klankkleurenfestival in 2006 in de Nicolaïkerk
(?De verborgen Koning? van de Vliegende Speeldoos) vormden de aanleiding
tot dit project. De jaarlijkse kindervoorstelling in de concertserie van
Stichting Culturele Evenementen Nicolaïkerk zal dit keer door kinderen uit
de buurt zelf worden opgevoerd. Gedurende een aantal weken zal met de
kinderen intensief gerepeteerd worden, onder leiding van een regisseur en
een dirigent. De kinderen zullen actief bezig zijn met muziek en toneel en
op deze wijze kennis maken met de joods-christelijke wortels van onze
cultuur, zowel door de inhoud van de musical als door de opvoering in de
middeleeuwse Nicolaïkerk.

Synopsis:
Jozef, de dromer, is de 11e zoon van aartsvader Jacob en het
lievelingetje van zijn vader.
Hij wordt door zijn jaloerse broers als slaaf verkocht en naar Egypte
gevoerd. Hij werkt daar als slaaf, komt als gevolg van valse
beschuldigingen in de gevangenis terecht, maar wordt tenslotte door de
Farao aangesteld als onderkoning. In die functie redt hij Egypte en zijn
familie van de hongersnood. In dit verhaal komt een aantal thema's aan de
orde, zoals de visie op het Koningsschap, de plicht om de zwakke te
beschermen en de thematiek van uittocht en bevrijding (Genesis 37 t/m 50).

Uitvoerenden:
Kinderen van basisscholen Utrecht-Zuid.
Karel Deurloo is emeritus Hoogleraar Oude Testament aan de Universiteit
van Amsterdam. Hij schreef een aantal bijbelse musicals voor kinderen,
o.a. ?Esther? en ?Noach?. Samen met componist Willem Breuker schreef
Deurloo het oratorium ?Psalm 122? en de opera: ?Jona, de neezegger?. Het
oud-testamentische verhaal van de stijfkoppige, soms clowneske profeet met
zijn wonderbaarlijke avonturen heeft een aantrekkelijke humor, maar stelt
ook vragen over vergeving en vergelding. Breuker componeerde de muziek
voor vijf door hem gekozen solisten uit uiteenlopende richtingen als
theater, jazz en klassieke muziek en voor koor en orkest, samengesteld uit
het Willem Breuker Kollektief, de East Park Strings en het Koor Nieuwe
Muziek. Voor de traditioneel aan een (blanke) man gebonden figuren als
'God' en de 'Schipper' werd gekozen voor vrouwen (Jasperina de Jong en
Denise Jannah), om de niet aan sexe of ras gebonden essentie van het
verhaal te benadrukken. Ko Zwanenburg studeerde orgel, piano en kerkmuziek
aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht o.a. bij Jan Welmers. Zijn
studie werd bekroond met een onderscheiding voor de uitvoering van
20-eeuwse muziek. Hij is thans cantor-organist van de Nicolaïkerk in
Utrecht. Hij was mede-organisator van het Klankkleurenfestival in 2006.
Ervaring in het werken met kinderen deed hij op als dirigent van
kinderkoren en als piano- en orgeldocent . Vijf musicals kwamen onder zijn
leiding tot stand, waaronder twee van de hand van Karel Deurloo. Van de
laatste musical (?Ruth?) componeerde hij de muziek.

Website: http://www.musical-jozef.info/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 23 november 2008 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 23 november 2008
15:00 uur - Nicolaïkerk

Totentanz


William Byrd Vocaal Ensemble


o.l.v. Nico van der Meel

m.m.v.

Jaap Metzlar-voordracht
Doretthe Janssens-fluit

Programma

Julius Röntgen (1855-1932) (zetting)-Es ist ein Schnitter, heisst der Tod
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)-Mitten wir im Leben sind, op.23, nr.3
Francis Poulenc (1899-1963)-Bois meurtri (uit: Un soir de neige, 1944)
-Un joueur de fl?te berce les ruines (fluit solo, 1942)
-La bonne neige (uit: Un soir de neige, 1944)
Julius Röntgen-Gleichwie die grünen Blätter (uit: Motetten, 1929)
Hugo Distler (1908-1942)-Totentanz

Toelichting

In heel Europa zijn er op kerkmuren zogenaamde dodendansen te vinden. Allerlei mensen worden erop afgebeeld - van oud tot jong en van arme sloeber tot hoogwaardigheidsbekleder - dansend met de Dood. De moraal: de Dood kan iedereen onverwacht ten dans uitnodigen en dus kun je je leven maar beter goed gebruiken. Schilders gebruikten deze vorm om met bijtende humor de spot te drijven met zelfgenoegzame mensen en om mededogen te tonen met harde werkers en underdogs.

In 1463 schilderde Bernt Notke in een zijkapel van de Marienkirche in Lübeck een Totentanz, die in de achttiende eeuw nog beroemder werd, toen hij vervangen werd door een barokke kopie. Hugo Distler, die sinds 1931 organist was van de Jacobikirche in Lübeck, gebruikte deze dodendans in 1934 als uitgangspunt voor een compositie voor Totensonntag, de laatste zondag van het kerkelijk jaar, waarop in Protestantse kerken de overledenen van het afgelopen jaar herdacht worden. De compositie bestaat uit veertien Spruchmotetten, op teksten uit de Cherubinischer Wandersmann van Angelus Silesius (1624-1677). Met een gesproken dialoog tussen mensen en de Dood vormen ze een eenheid. De dialogen die Distler gebruikte, zijn een modernisering van de onderschriften bij de Lübecker dodendans van de hand van Johannes Klöcking. Tijdens dit concert zullen de dialogen klinken in een Nederlandse bewerking van Jan Rietveld. Als derde onderdeel van het geheel componeerde Distler variaties voor fluit solo over het 17de-eeuwse lied Es ist ein Schnitter heisst der Tod, waarin de Dood wordt gepersonifieerd als een bloemensnijder en de mensen als bloemen.

Het lied Es ist ein Schnitter heisst der Tod is stamt uit de 30-jarige oorlog en is een reactie op oorlogsleed en pestepidemieën. De Nederlandse componist - met Nederlandse-Duitse familie-achtergrond - Julius Röntgen maakte in 1915 een zetting als reactie op het leed van de eerste wereldoorlog. In dat licht is het ook te begrijpen dat de zetting later gepubliceerd werd in een bundel met politieke koorliederen! Voor zijn motetten uit 1924 gebruikte Röntgen drie oud-testamentische teksten en twee teksten uit het apocriefe boek Jezus Sirach, ofwel De wijsheid van Jezus, zoon van Sirach. De tekst van het motet Gleichwie die grünen Blätter uit stamt uit dit boek. In het boek wordt de dood gepresenteerd als iets onvermijdelijks, waarvoor je niet bang hoeft zijn, maar waarop je je wel moet voorbereiden door goed en wijs te leven. Precies de gedachte die ook uit Distlers Totentanz spreekt!

Maarten Luther schreef zijn lied Mitten wir im Leben sind in 1524; het was gebaseerd op de antifoon Media vita in morte sumus (Midden in het leven, zijn wij in de dood) uit de 8ste eeuw. Felix Mendelssohn-Bartholdy maakte voor Totensonntag 1830 een zetting van deze tekst. Aan zijn zus Fanny schreef hij trots: ?Mitten wir im Leben sind is wohl eins der besten Kirchenstücke, die ich gemacht habe, und brummt bös, oder pfeift dunkelblau.?

Tussen twee delen uit de koorcyclus Un soir de Neige van Francis Poulenc op tekst van Paul Eluard hoort nog een miniatuurtje voor fluit solo. Het werd in 1942 door Poulenc gemaakt onder de omineuze titel Un joueur de Fl?te berce les Ruines (een fluitspeler wiegt de ruïnes). In 2000 werd het herontdekt en het vormt nu een welkome aanvulling op het repertoire voor fluit solo.

De Lübecker Totentanz kwam door een bombardement in de tweede wereldoorlog trouwens zelf ook aan zijn einde. Wie een indruk wil krijgen van hoe het er uitgezien moet hebben, moet zich behelpen met zwart-witfoto's uit die tijd, of moet afreizen naar Tallin, waar in de Nicolaïkerk nog een kopie te vinden is. Een compilatie van de foto's wordt tijdens het concert tentoongesteld.

Nico van der Meel.





 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 20 december 2008 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 20 december 2008
20.30 uur - Nicolaïkerk

Constantijn Huygens - een bewogen leven in muziek

Harry van Berne-tenor
Jasper Schweppe-bariton
Willem Mook-luit

Programma

Constantijn Huygens (1596-1687)-Proba me Deus
-Quare tristis es, anima mea
Claudio Monteverdi (1567-1643)-Interrotte speranze
O bone Jesu
John Coperario (c.1575-1626)-Cuperaree or Gray's Inn
Lady Mary Killigrew (c.1585-1656)-Sweetest love, I doe not go
Nicholas Lanier (1588-1666)-O amantissime Domine
Constantijn Huygens-Temer donna, non dei
-Gia ti chiesì un sospir
Gabriël Bataille (c.1575-1630)-Sous la fra?cheur d'un verd boccage
Jacques Gaultier (c.1595-c.1658)-Courante in Bes
Antoine de Boësset (1587-1643)-Divine Amarillis
Jacques Gaultier-Courante in c
Constantijn Huygens-Te voilá donc, bel oeil
Orlandus Lassus (1532-1594)-Susanne un jour d'amour sollicitée
Constantijn Huygens-'t Kan mijn schip niet qualic gaen
Constantijn Huygens-Hoe is 't beloven
Julien Perrichon (1566-c.1600)-Prelude, Ballet, Courante
Claude Goudimel (c.1515-1572)-Doe Israel vrij uyt Egypten trock
Claude Le Jeune (c.1529-1600)-Au lieu de pain la poussière
Luca Marenzio (c.1533-1599)-Voi sete la mia stella
Julien Perrichon-Prélude
Constantijn Huygens-Tu te trompes, Philis
-Graves tesmoins
Henry Lawes (1596-1662)-Lord to my prayers

Programma

In dit recital staat de muzikale persoonlijkheid van Constantijn Huygens (1596-1687) centraal. Huygens was meer dan vijftig jaar in dienst van de prinsen van Oranje. Hij was een invloedrijk diplomaat met vele connecties in het buitenland, die hij gebruikte om zich te informeren over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van muziek en poëzie - zijn grote passies. Huygens was zelf een begenadigd bespeler van de luit en de viola da gamba en componeerde in zijn vrije tijd. Huygens liet in Parijs 1647 zijn Pathodia sacra et profana uitgeven, een verzameling van geestelijke en wereldlijke liederen. Aan zijn compositiestijl zijn vooral Italiaanse en Franse invloeden af te lezen. Niettemin is zijn stijl authentiek en duidelijk gerelateerd aan zijn persoonlijke leven. Naast muziek uit de Pathodia sacra et profana en enkele jeugdwerken, wordt muziek ten gehore gebracht van musici met wie Huygens kennismaakte of correspondeerde, onder wie Antoine Boësset (Franse airs de cour); Nicholas Lanier (Engelse airs en recitatieven); Claudio Monteverdi (Italiaanse aria) en Jacques Gautier (luitsolo's). Bijzonder aan deze uitvoering is de oorspronkelijk zo bedoelde kleine bezetting met zang en luit. Tijdens het optreden zal luitist en musicoloog Willem Mook met enig mondeling commentaar de muziek in de context van Huygens' leven plaatsen. Onlangs verscheen van dezelfde musici de CD ?Proba me Deus? met muziek van Constantijn Huygens en tijdgenoten (Spaarne 0601). Deze CD is internationaal met veel lof ontvangen.

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]