Programma-archief 2006  
zondag 8 januari 2006

Culturele Zondag: Nieuwjaarsduik


zaterdag 25 februari 2006

OPS IX: Beweging en ruimte


zaterdag 25 maart 2006

De Nieuwe Oogst: Orgel + Basklarinet


zondag 14 mei 2006

Dirty minds, joys forever


zondag 18 juni 2006

Het Hooglied


zondag 9 juli 2006

Luister naar Kassandra


zondag 30 juli 2006

Deutsche Geigenmusik


zaterdag 5 augustus 2006

Orgelconcert


zaterdag 12 augustus 2006

Orgelconcert


zaterdag 19 augustus 2006

Orgelconcert


zaterdag 26 augustus 2006

Orgelconcert


zondag 27 augustus 2006

Le splendide italiane


zaterdag 2 september 2006

Orgelconcert


zondag 3 september 2006

Bach cantateconcert


zaterdag 9 september 2006

Orgelconcert


zondag 10 september 2006

Uitfeest


zaterdag 16 september 2006

Orgelconcert


zaterdag 18 november 2006

Vergeten hoe wij heten?


zaterdag 9 december 2006

Bij gebrek aan conversatie



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zondag 8 januari 2006 12.30 uur - Nicolaïkerk


zondag 8 januari 2006
12.30 uur - Nicolaïkerk

Culturele Zondag: Nieuwjaarsduik


Een frisse duik in het nieuwe jaar!



Programma



12.30-13.00 uur

Op schoot bij de beiaardier




Bespeling door de stadsbeiaardier Arie Abbenes die je vanaf een videoscherm in de kerk kunt volgen.



13.00-13.30 en 15.30-16.00 uur

Orgel plus



Een swingende combinatie en een nieuwe kijk op het begrip kerkorgel. Met Gijs Hendriks - saxofoon en Berry van Berkum - orgel.



13.00-13.30 en 15.30-16.00 uur

Zing In



Vandaag kun je het nieuwe jaar inzingen! O.l.v. de Utrechtse dirigent Paul Krijnen is deze keer gekozen voor muziek van W.A. Mozart. Zing mee met het sfeervolle Ave Verum, de lieflijke Nocturnes en de grootse koorwerken uit de opera Idomeno. Naast het binnenstadskoor Zangria zal ook De Stem des Volks, dat dit jaar 75 jaar bestaat meewerken. In het eerste half uur worden de liederen ingestudeerd. Tijdens de tweede helft van de Zing-in zijn ook toehoorders welkom om te luisteren naar het bereikte resultaat.



14.30-15.00 uur

Beiaardbespeling



Beiaardbespeling door de stadsbeiaardier Arie Abbenes, inclusief begeleiding van Sing-In toegift op het kerkhof. Een gelegenheid om mee te zingen met de torenmuziek.



15.00-15.30 uur

Vele handen maken licht werk



Ko Zwanenburg en Stephen Taylor spelen samen op het orgel.



17.00-17.30 uur

Vespercantorij



Vespercantorij o.l.v. Ko Zwanenburg en Stephen Taylor. Met muziek van Heinrich Schütz, de grootste kerkmuziekcomponist na Bach!




Website: http://www.culturelezondagen.nl/vooruitblik

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 25 februari 2006 21.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 25 februari 2006
21.00 uur - Nicolaïkerk

OPS IX: Beweging en ruimte


Studenten HKU


Vandaag de 9e editie van de Open Performance Site: een concert gegeven door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Het betreft een samenwerking tussen de studenten van de compositieafdeling van de Faculteit Kunst, Media & Technologie en studenten van de Faculteit Muziek onder de bezielende leiding van Hans Timmermans en Jurrien Sligter.

Het thema van het concert is: ’beweging en ruimte’. De composities zijn speciaal voor dit concert gemaakt door de studenten als onderdeel van hun eindstudie. De Nicolaïkerk zelf wordt hierbij als instrument gebruikt vanwege haar bijzondere akoestiek. Dit maakt het concert tot een avontuur voor publiek, spelers en componisten.

Op het programma staan acht verschillende stukken waaronder voor traditionele instrumenten en elektronica. In verband met het komende KlankKleurenFestival (zie www.klankkleurenfestival.nl), waarin het 50-jarig jubileum van het hoofdorgel wordt gevierd, is ook een orgelimprovisatie in het programma opgenomen: een opmaat voor september 2006! Voorafgaand aan het concert speelt een interactieve soundscape. Deze interactieve installatie brengt een klankentapijt voort dat door het publiek beïnvloed kan worden.

Programma


Robert Loeber: ’Antiphona de Profundis’
voor fluit, sopraan-sax en 8 klanksporen.
uitvoerenden:
Barbara v/d Neut: sopraan-saxofoon.
Robert Loeber: compositie en fluit,

Wouter van der Wal en Richard Veenstra
voor 2 piano’s, harp, viool en elektronica,

Caglayan: Alone, Slightly Crowded by Myself
Voor Solo duduk met live sampling
uitvoerenden:
Raphaela Danksagmuller: duduk

Aleksandra Popovska en Sjoerd Leijten: Mano Pelusa
voor zang, fluit, cajon en elektronica.
Uitvoerenden:
Aleksandra Popovska: zang
Sjoerd Leijten: soundtracks

Kris Rietveld en Hans Timmermans: RONDVIS
Een geleide improvisatie voor zang en 8 luidsprekers.
Uitvoerenden:
Kris Rietveld: zang, stem en improvisatie.
Hans Timmermans: soundtracks en improvisatie.

Orgelimprovisatie door Ruder Glavurtic.
Ruder Glavurtic: orgel

Improvisatie voor didgeribone en live-elektronicadoor door het USMT 2de jaars ensemble

Toegangsprijs studenten € 2,50

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 25 maart 2006 21.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 25 maart 2006
21.00 uur - Nicolaïkerk

De Nieuwe Oogst: Orgel + Basklarinet


Duo Levent


Harry Sparnaay-basklarinet
Silvia Castillo-orgel

Programma

Bernard van Beurden (Nederland)-Air (basklarinet en orgel (2005))
wereld première, opgedragen aan Duo LEVENT

Harry Sparnaay-Segmentos (basklarinet solo (1970,rev.2006))
eerste uitvoering in Nederland

Piotr Grella-Mozejko (Polen/Canada)-Lachrymae, in memory of September 11,2001 (orgel solo (2001))
eerste uitvoering in Nederland

Andrés Lewin (Spanje)-Richter-Fantasia SCHS (basklarinet en orgel(2005))
wereld première, opgedragen aan Duo LEVENT

Giorgio Colombo Taccani (Italië)-No Time Zone (basklarinet solo (2005))
wereld première

Nino Díaz (Spanje)-UIT (orgel en tape (2006))
wereld première, opgedragen aan Silvia Castillo

Siaw Kin Lee (Brunei/Canada)-ZHU (basklarinet en orgel (2004))
Eerste uitvoering in Nederland, opgedragen aan Duo LEVENT

Een lyrisch begin met de AIR van de nederlandse ( in Frankrijk wonende)
componist Bernard van Beurden. Een aria met de lucht van de machtigste
blaasinstrumenten, het orgel en de basklarinet.

De Koning en de Keizer.

Via een onlangs teruggevonden compositie van Sparnaay zelf, zijn in 1970
geschreven Segmentos met de voor die tijd vanzelfsprekende vrijheden, staan
we weer met beide voeten in de werkelijkheid en kunnen luisteren naar een
beklemmend in memoriam geschreven ter nagedachtenis aan de slachtoffers van
11.9.2001 van de poolse ( in Canada wonende) componist Piotr Grella Mozejko.
Andrés Lewin-Richter's Fantasia S(ilvia)C(astillo)H(arry)S(parnaay) gaat
licht swingend en relaxed naar de uitbundige grilligheid van de italiaanse
componist Giorgio Colombo Taccani die in zijn NO TIME ZONE het uiterste
vraagt van zijn musicus en zijn instrument.

De inkt van Nino Díaz compositie UIT, voor orgel en tape, is nog
nat.In deze compositie ontmoeten 2 werelden elkaar. Het orgel, dat harmonie
en intelect voorsteld en de electronische muziek ( via CD) die onwerkelijk
en instinctief is. In het begin van UIT werken deze twee werelden elkaar
tegen, maar later kunnen ze goed met elkaar overweg en met dialoog
samenleven.

Als slot hebben we ZHU van de componiste Siaw Kin Lee uit Brunei (nu levend
in Canada).Zij zal U bij de hand nemen en de
Aziatische klankwereld binnenvoeren.

Meditatieve momenten afgewisseld met explosieve en van uiterst zacht naar
behoorlijk stevig.



Toen de Argentijnse organiste Silvia Castillo naar Nederland kwam en met de Nederlandse basklarinettist Harry Sparnaay trouwde, ontstond in 2000 het Duo LEVENT, een duo met een unieke bezetting: basklarinet en orgel. Direct waren componisten uit vele landen geïnteresseerd om voor dit duo te schrijven.

Harry Sparnaay behoort tot 's werelds belangrijkste basklarinettisten; meer dan 500 composities zijn er voor hem geschreven. Hij gaf concerten tijdens alle belangrijke festivals in de wereld. Harry Sparnaay is docent basklarinet en eigentijdse muziek aan het conservatorium van Amsterdam. Hij was musician in residence aan verschillende universiteiten en is recentelijk benoemd als professor voor basklarinet aan het beroemde ESMUC in Barcelona.



Website: http://www.harrysparnaay.info

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 14 mei 2006 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 14 mei 2006
15:00 uur - Nicolaïkerk

Dirty minds, joys forever


Brisk Recorder Quartet Amsterdam - Egidius Kwartet


Programma

Jacob Obrecht (1458-1505)-Als al de weerelt
-Fuga
-Fors seulement
-Moet my lacen
-Tant que nostre argent
-La tortorella
-Meisken es u cutkin
-Tmeisken was jonck/Rompeltier
Clemens Non Papa (ca. 1510-1555)-Nu laet ons al te samen
-De lustelijcke mey
Clement Janequin (v. 1485-1558)-L'alouette
-Die voghelkens
Clemens/Antonio de Cabe?on-Can?ion Francesca
-Blaison du laid tetin
-Esperant d'avoir
-Me retirer delle
Clemens Non Papa-Canon a Ronde

In 2005 zijn Jacob Obrecht 500 en Clemens non Papa 450 jaar geleden gestorven. Het oeuvre van Clemens is omvangrijk. Behalve geestelijke muziek zijn van hem 90 chansons bekend en ook zeven wereldlijke liederen op Nederlandse tekst. Ook Obrecht heeft 30 wereldlijke liederen op zijn naam staan, waaronder vele met een Nederlandse titel. Daarvan zijn de teksten echter verloren gegaan, zodat alleen de mogelijkheid van een instrumentale uitvoering overblijft. Deze beide componisten uit de Lage Landen - priesters - die een beetje schimmig bestaan in de muziekgeschiedenis leiden en vaak ten onrechte het stempel van saaiheid en stoffigheid dragen, blijken een onverwacht ondeugende kant te hebben. De voorname Obrecht is de componist van één van de meest scabreuze liedekens uit het vaderlands repertoire, en Clemens heeft met niet veel minder blad voor de mond tal van amoureuze mei-activiteiten bezongen. Brisk zal een aantal chansons uitvoeren met de vier mannenstemmen van het Egidius Kwartet. Daarnaast klinken er bewerkingen en instrumentale versies van chansons. Een speels en uitdagend programma, dat door de hoogstaande polyfonie toch nergens echt plat wordt.

'Levendig en wakker' ofwel 'brisk'. Deze aanwijzing voor tempo en sfeer uit de Engelse consortmuziek is ook kenmerkend voor de manier waarop de vier blokfluitisten van Brisk Recorder Quartet Amsterdam (Marjan Banis, Alide Verheij, Saskia Coolen, Bert Honig) het musiceren benaderen. Een uitgebreid instrumentarium, dat door intensieve contacten met blokfluitbouwers uit de hele wereld voortdurend in ontwikkeling is, maakt het mogelijk om composities uit de Renaissance, Barok en 20e eeuw elk in hun eigen stemming en klankkleur te vertolken. Sinds het eerste optreden in 1986 gaf het kwartet talloze concerten in Nederland en maakte het concertreizen naar diverse Europese landen alsmede naar de Verenigde Staten en Canada. Ook was het te gast op verschillende gerenommeerde festivals in Nederland en daarbuiten.
Het Egidius Kwartet werd opgericht in 1995 door vier leden van Ton Koopmans Amsterdam Baroque Choir. Vanaf het begin was de doelstelling duidelijk: het zingen van Renaissance- en hedendaagse muziek uit de Lage Landen (in de breedst mogelijke zin). Het kwartet is genoemd naar Egidius, een elegische figuur uit één van de mooiste Middelnederlandse gedichten in het zogenaamde Gruythuyse Manuscript. Het kwartet zong op vele plaatsen in Nederland, maakte succesvolle tournees door Frankrijk en Spanje, en stond geprogrammeerd op vele internationale festivals. In 2002 maakte het kwartet zijn debuut in het Amsterdamse Concertgebouw.

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 18 juni 2006 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 18 juni 2006
15:00 uur - Nicolaïkerk

Het Hooglied


Het Oude Muziek Koor
o.l.v. Daniel Reuss


Ko Zwanenburg-orgel

De teksten van het Hooglied, meer dan tweeduizend jaar oud, hebben één thema: de intense liefde van twee jonge mensen voor elkaar. Het boek is opgenomen in het Oude Testament en bestaat uit acht hoofdstukken. De erotiek in de gedichten is lange tijd, met name onder geleerden, een twistpunt geweest. Men vroeg zich af, of dit boek wel in de Bijbel thuis hoorde. Uiteindelijk kwam men tot de uitleg, dat de in het Hooglied bezongen liefde allegorisch de liefde beschrijft van God voor zijn volk. Deze uitleg werd met graagte overgenomen door de christelijke kerk, de ene keer als uiting van de verhouding tussen Christus en de Kerk, de andere keer als voorbeeld van de relatie tussen Christus en een individuele ziel en zelfs als verhouding tussen Christus en Maria. Alles natuurlijk allegorisch bedoeld.
Het Oude Muziek Koor brengt een dwarsdoorsnede van de getoonzette teksten door de eeuwen heen. De Vlaming Nicolas Gombert (1495-1560) en de Italiaan Giovanni da Palestrina (1525/26-1594) zijn 16e eeuwse componisten, die de Latijnse teksten van het Hooglied gebruikten voor hun composities. Dit in tegenstelling tot de Duitse componist Melchior Franck (1580-1639), die zijn Hoogliedmotetten in de volkstaal, het Duits, schreef. De stap naar de 20e en 21e eeuw wordt gemaakt met het door Berry van Berkum gecomponeerde orgelwerk MusicMeeting. MusicMeeting is gecomponeerd in 2002 in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst ( Amsterdam ) voor de Stichting Internationale Orgeldagen Rijnstreek. Het werk is gemaakt voor een kerk met een rijke akoestiek, zoals de Nicolaïkerk. Daarop volgen de Hoogliedliederen van Daniel Lesur en het programma eindigt met een nieuwe compositie van Bart Visman, die in 2006 door Het Oude Muziek Koor in première wordt gebracht.

Het Oude Muziek Koor Arnhem geldt al jarenlang als één van de toonaangevende ensembles in de Nederlandse Amateur Koorwereld. Onder leiding van dirigent Daniel Reuss, die eveneens artistiek leider van Cappella Amsterdam en chef-dirigent van het RIAS Kammerchor Berlin is, heeft het koor indruk gemaakt met uitvoeringen van onder andere Bachs Hohe Messe, zijn Johannes en Matthäus Passion, de Mariavespers van Monteverdi, het oratorium Belshazzar van G.F. Handel, het Stabat Mater van Haydn, Carissimi's Jephta en Les Noces van Stravinsky.
Bij al deze uitvoeringen werd gewerkt met instrumentale ensembles, bestaande uit gerenommeerde professionele musici en met bekende solisten als Nico van der Meel, Johannette Zomer, Nele Grams, Harry van der Kamp en Margriet van Reisen.

Ko Zwanenburg (1963) studeerde bij Theo Saris, Elly Kooiman en Kees de Wijs (Nederlands Instituut voor Kerkmuziek), Jan Welmers (Utrechts Conservatorium) en Bert Matter. Regelmatig verzorgt hij radio-opnames. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met een eigen lespraktijk voor orgel en piano. Hij is cantor van de Marcuskerk en cantor-organist van de Nicolaïkerk.

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 9 juli 2006 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 9 juli 2006
15:00 uur - Nicolaïkerk

Luister naar Kassandra


Trio Kassandra


Stefanie Liedtke-fagot
Andrea Zierleyn-klarinet
Judith Blauw-hobo

Een muziekpoëzievoorstelling
door rietblazersensemble Trio Kassandra
en dichter Arthur Lava
Regie: Dirk Groeneveld


Luister naar Kassandra gaat over toekomstvoorspellers, vlammende vergezichten en het ontmaskeren van luchtkastelen. De voorstelling is geïnspireerd op de mythologische figuur Kassandra. Deze beeldschone Trojaanse koningsdochter kreeg van de god Apollo de gave van het voorspellen. Zij beloofde hem in ruil daarvoor een liefdesnacht, maar ze kwam haar belofte niet na. Een furieuze Apollo bewerkstelligde vervolgens dat niemand ooit Kassandra's voorspellingen zou geloven.

In Luister naar Kassandra is de plaats van handeling het heden. We richten onze blik op de radicale profeten van deze tijd. Waarvan willen zij ons overtuigen? En voorspelt dat wel iets goeds?

Luister naar Kassandra vormt een ongewone mix van hartstochtelijke muziek en uitdagende poëzie. Muziek en gedichten zijn speciaal voor deze voorstelling gemaakt. De muziek is gecomponeerd door Dimitris Andrikopoulos, Christoph Maria Wagner, Kate Moore en Chen Wagner.

Het eerste stuk dat wordt uitgevoerd is van Dimitris Andrikopoulos. Het verklankt de jeugdige zelfoverschatting en roekeloosheid. De tweede compositie, van Christoph Maria Wagner, brengt de dwingende boodschap van de hedendaagse profeten tot uitdrukking. Het derde werk, van Kate Moore, laat de woede horen van de schone-toekomstverkondiger die door iedereen wordt genegeerd. De vierde compositie, van Chen Wagner, ontvouwt berusting, zelfinzicht en verdraagzaamheid.

De poëzie in Luister naar Kassandra is van dichter Arthur Lava, die ook de voordracht verzorgt. De voorstelling is geregisseerd door Dirk Groeneveld. Visuals en techniek: Saskia Koenders.

Luister naar Kassandra is een originele en prikkelende voorstelling die zo'n vijf kwartier duurt. Het stuk is zeer geschikt voor kleine concertzalen en theaters.

Trio Kassandra

Wie een optreden van Trio Kassandra bezoekt, ontdekt dat kamermuziek ook een grensverleggend genre kan zijn. Dit rietblazersensemble geeft concerten waarbij muziek wordt gemixt met theater, literatuur of andere kunstvormen. Trio Kassandra staat voor een vernieuwing van de concertpraktijk, maar ook voor een originele repertoirekeuze. Zo worden regelmatig jonge componisten uitgenodigd om nieuw werk voor het ensemble te componeren.

Trio Kassandra bestaat uit Stefanie Liedtke (fagot), Andrea Zierleyn (klarinet) en Judith Blauw (hobo). Hun samenspel onderscheidt zich door subtiliteit, levendigheid en een perfect gevoel voor de mogelijkheden van deze combinatie van instrumenten. Trio Kassandra geeft concerten sinds 1999.

Arthur Lava

Dichter Arthur Lava is een ware taalkunstenaar. Zijn verrassende beeldspraak brengt de luisteraar direct op het puntje van zijn stoel. Arthur Lava maakte deel uit van de spraakmakende dichtersgroep De Maximalen. Hij publiceerde enkele dichtbundels en zijn poëzie is ruim vertegenwoordigd in Gerrit Komrijs bloemlezing van de Nederlandstalige dichtkunst.

Website: http://www.triokassandra.nl

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 30 juli 2006 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 30 juli 2006
15:00 uur - Nicolaïkerk

Deutsche Geigenmusik

Jonathan Talbott-viool
Tormod Dalen-viool
Stephen Taylor-orgel

De vroege Italiaanse sonates van Fontana, Frescobaldi en anderen worden zo vaak uitgevoerd, dat het de moderne luisteraar vergeven zou worden, als hij of zij zou denken, dat er destijds geen andere virtuose muziek werd geschreven voor sopraan- of basviool. Niets is minder waar! Het programma Deutsche Geigenmusik bevat uitsluitend werken geschreven vóór 1660 ten noorden van de Alpen; hieruit blijkt niet alleen, dat er een traditie bestond van viool en basviool muziek op het hoge niveau van de Duitse orgelmuziek uit dezelfde tijd, maar ook dat deze muziek in staat is, in de woorden van Thomas Mace, ?to make a man's ears glow, and fill his brains full of frisks.?

Meer dan tien jaar lang hebben Jonathan Talbott en Tormod Dalen onderzoek verricht naar het repertorium voor renaissance- en barokviool. Jonathan Talbott is een vooraanstaand speler van deze vroege instrumenten (?a master of the art of baroque ornamentation? volgens de Aachener Zeitung). Samen met Dalen is hij aanvoerder van Ensemble Braccio. De Noor Tormod Dalen heeft veel gedaan om de rol van de basviool in consort- en solomuziek te belichten, o.a. door onderzoek naar uitvoeringspraktijk en repertoire. Samen hebben Talbott en Dalen cursussen gegeven en concerten verzorgd in uiteenlopende delen van de wereld.
Stephen Taylor was koorjongen aan de kathedraal van Bristol en Organ Scholar van Jesus College, Oxford. In Nederland studeerde hij bij Ewald Kooiman, Nico van den Hooven en Jan Welmers. In 1977 behaalde hij de Prix d'Excellence in Utrecht. Hij is organist van de Utrechtse Nicolaïkerk en werkzaam als solist en continuo-speler. Daarnaast publiceerde Taylor een methode voor praktische harmonisatie.

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 5 augustus 2006 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 5 augustus 2006
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Hartmut Rohmeijer (Lübeck)

Op zaterdagmiddag 5 augustus is Hartmut Rohmeyer, Domorganist te Lübeck, te gast. Op het Sweelinck-orgel speelt hij werken van Frescobaldi en Scheidemann. Op het jarige hoofdorgel speelt hij de Toccata in F van zijn illustere Lübeckse voorganger Dietrich Buxtehude, de Ciacona in f kl.t. van Pachelbel en de monumentale Praeludium en fuga in D gr.t. van Johann Sebastian Bach.

Dit jaar stond de serie orgelconcerten in het teken van het 50-jarig jubileum van het Marcussen-orgel. De uitvoerende organisten zijn in hun eigen stad alle bespelers van een Marcussenorgel. De concerten vormen de opmaat voor de grootse viering van dit tiende lustrum tijdens het Klankkleurenfestival.


 

Top


 


zaterdag 12 augustus 2006 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 12 augustus 2006
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Hayo Boerema (Rotterdam)

Dit jaar stond de serie orgelconcerten in het teken van het 50-jarig jubileum van het Marcussen-orgel. De uitvoerende organisten zijn in hun eigen stad alle bespelers van een Marcussenorgel. De concerten vormen de opmaat voor de grootse viering van dit tiende lustrum tijdens het Klankkleurenfestival.


 

Top


 


zaterdag 19 augustus 2006 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 19 augustus 2006
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Kristian Olesen (Roskilde)

Dit jaar stond de serie orgelconcerten in het teken van het 50-jarig jubileum van het Marcussen-orgel. De uitvoerende organisten zijn in hun eigen stad alle bespelers van een Marcussenorgel. De concerten vormen de opmaat voor de grootse viering van dit tiende lustrum tijdens het Klankkleurenfestival.


 

Top


 


zaterdag 26 augustus 2006 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 26 augustus 2006
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Jos van der Kooij (Haarlem)

Dit jaar stond de serie orgelconcerten in het teken van het 50-jarig jubileum van het Marcussen-orgel. De uitvoerende organisten zijn in hun eigen stad alle bespelers van een Marcussenorgel. De concerten vormen de opmaat voor de grootse viering van dit tiende lustrum tijdens het Klankkleurenfestival.


 

Top


 


zondag 27 augustus 2006 16:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 27 augustus 2006
16:00 uur - Nicolaïkerk

Le splendide italiane


La Donna Musicale


Sherezade Panthaki-sopraan
Mark Andrew Cleveland-bas
Cécile J. Garcia-Moeller-viool
Jennifer Schiller-viool
Na'ama Lion-fluit
Ruth McKay-orgel en clavecimbel
Laury Gutiérrez-viola da gamba, dirigent

Concert in samenwerking met het Holland Festival Oude Muziek Utrecht.
Le splendide italiane: Italaanse muziek uit de zeventiende eeuw, door vrouwen gecomponeerd.
Werken van Caterina Assandra, Bianca Maria Meda, Barbara Strozzi, Isabella Leonarda en Antonia Bembo.

Dit spannende programma biedt een unieke gelegenheid om het talent van deze vrouwelijke componisten te horen: in hun muziek tonen zij een breed scala van hartstochtelijke emoties.
Het programma bevat motetten van de hand van de nonnen Assandra en Meda, trio sonaten van Leonarda, aria's van Strozzi en fragmenten uit de opera Ercole amante van Antonia Bembo.

La Donna Musicale is een van de zeer weinige organisaties die zich bezig houdt met het herontdekken en uitvoeren volgens historische inzichten van het werk van vrouwelijke componisten van de renaissance tot heden. Zo heeft La Donna Musicale moderne premières verzorgd van werken van Antonia Bembo, Chiara Margarita Cozzolani, Maria Xaviera Peruchona, Julie Pinel en Caterina Assandra.
Thuisbasis van La Donna Musicale is Boston (VS), waar het ensemble concerten geeft en opnamen maakt met historische instrumenten. Daar wordt ook onderzoek verricht, zeldzame partituren bewaard, workshops gehouden en onderwijs gegeven. Er wordt met muziekwetenschappers van naam gewerkt, en elk lid van het ensemble heeft zelf historische uitvoeringspraktijk gestudeerd.
La Donna Musicale's opname The Seven Psalms of David, Vol. I, met muziek van de Italiaanse-franse barokcomponist Antonia Bembo en haar jongere tijdgenote Elisabeth Jacquet de la Guerre, is buitengewoon goed ontvangen door Amerikaanse en Europese critici.


Website: http://www.ladm.org/

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 2 september 2006 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 2 september 2006
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Kees van Eersel (Goes)

Dit jaar stond de serie orgelconcerten in het teken van het 50-jarig jubileum van het Marcussen-orgel. De uitvoerende organisten zijn in hun eigen stad alle bespelers van een Marcussenorgel. De concerten vormen de opmaat voor de grootse viering van dit tiende lustrum tijdens het Klankkleurenfestival.


 

Top


 


zondag 3 september 2006 11:45 uur - Nicolaïkerk


zondag 3 september 2006
11:45 uur - Nicolaïkerk

Bach cantateconcert


Cappella di San Pietro


o.l.v. Peter Dijkstra

Esther Ebbinge, Paulien van der Werff-sopraan
Saskia Kruysse, Joseph Schlesinger-alt
Otto Bouwknegt, Henk Westland-tenor
Michiel Meijer, Martijn de Graaf Bierbrauwer-bas
Elisabeth Ingen Housz, Hans Lub-viool
Makoto Akatsu-altviool
Bas van Hengel-cello
Jan Hollestelle-contrabas
Tami Krausz-traverso
Peter Frankenberg, Fernando Souza, Simone Stultiëns-hobo
Yukiko Murakami-fagot
Harry Hoegee-hoorn
Jan Paul de Leeuw-orgel

Traditiegetrouw sluit de serie Zomerconcerten met een cantate van Johann Sebastian Bach. Wij bieden onze bezoekers een gratis concert aan in aansluiting op de cantatedienst van de kerkelijke gemeente.

Tijdens de kerkdienst (aanvang 10:00 uur) wordt uitgevoerd:
Ach wie flüchtig, ach wie nichtig BWV 26
cantate voor de 24e zondag na Trinitatis
(Leipzig, 19 november 1724)

Voor het concert is de keuze dit jaar gevallen op:

Mache dich, mein Geist bereit BWV 115
cantate voor de 22e zondag na Trinitatis
(Leipzig, 5 november 1724)

Cappella di San Pietro werd opgericht in 1993 en bestaat uit een koor van acht zangers en een enkelvoudig bezet instru-mentaal ensemble. De zangers nemen zowel koor- als solo-partijen voor hun rekening. De meeste van hen zijn actief in ensembles als The Amsterdam Baroque Choir en het koor van de Nederlandse Bachvereniging. Het instrumentaal ensemble speelt op oude instrumenten of kopieën daarvan. De leden spelen in verschillende vooraanstaande barokorkesten. Het ensemble stond onder leiding van dirigenten als Peter Dijkstra, Jaap ter Linden, Daniel Reuss en Anthony Zielhorst.
De naam Cappella di San Pietro refereert aan de bakermat van het ensemble, de Utrechtse Pieterskerk.

Peter Dijkstra (1978) begon op jonge leeftijd met zingen in het Roder Jongenskoor. Hij studeerde koor- en orkestdirectie en solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en behaalde voor deze studies het diploma summa cum laude met onderscheiding. Hierna studeerde hij directie aan de Hochschule für Musik in Keulen bij Marcus Creed. Hij is momenteel artistiek leider van vocaal ensemble MUSA, een gemengd koor in Utrecht, en van vocaal ensemble The Gents. Met dit koor won hij verschillende prijzen op internationale festivals en maakte hij diverse cd-opnamen. In oktober 2003 won hij de eerste prijs tijdens de Eric Ericson Competitie in Stockholm. Inmiddels is hij een veelgevraagde gast bij o.a. het Nederlands Kamerkoor, het RIAS Kammerchor Berlijn, het Fins Radio Kamerkoor en het Südwestfunk Vokalensemble in Stuttgart. Sinds september 2005 bekleedt hij de positie van artistiek leider van het Chor des Bayerischen Rundfunks in München gaan bekleden. Onlangs is hij ook benoemd als vaste gastdirigent bij het Zweeds Radiokoor.

Toelichting uitgevoerde cantates

De cantate Ach wie flüchtig, ach wie nichtig voor de vierentwintigste zondag na Trinitatis werd geschreven voor 19 november 1724 en behoort tot de tweede jaargang cantates die Bach als Thomascantor in Leipzig schreef. Bachs productiviteit in zijn eerste jaren in Leipzig is onvoorstelbaar, zowel in kwantitatief als zeker ook in kwalitatief opzicht. Kennelijk was het zijn bedoeling uitsluitend composities van eigen hand uit te voeren. Dit betekende dat wekelijks een nieuwe cantate gecomponeerd, in partijen uitgeschreven, ingestudeerd en uitgevoerd moest worden. Voor zijn tweede jaargang cantates in Leipzig stelde Bach zich een bijzondere opgave, die bovendien het teruggrijpen naar eerdere composities vrijwel onmogelijk maakte. Als uitgangspunt voor deze cantates koos hij oude lutherse kerkliederen, passend bij de zondag van het kerkelijk jaar. Het grondplan van deze zogenaamde koraalcantates is steeds hetzelfde: de eerste en laatste strofe van het koraal zijn onveranderd overgenomen als openingskoor respectievelijk slotkoraal; de overige strofen zijn zeer vrij omgedicht tot recitatieven en aria's. De meeste op deze wijze omgedichte teksten lijken van de hand van één, tot voor kort niet bekende, dichter. Volgens Christoph Wolff is de vermoedelijke dichter Andreas Stübel, een emeritus conrector van de Thomasschule. Hij leidt dit af uit het feit dat na Stübels dood in het voorjaar van 1725 de koraalcantatecyclus abrupt wordt afgebroken. De serie koraalcantates bestrijkt de periode van de eerste zondag na Trinitatis 1724 tot Palmzondag 1725. Bach componeerde in deze periode in totaal 41 cantates volgens het zojuist beschreven procédé.

Aan de cantate ligt het gelijknamige lied van Michael Franck (1609-1667) ten grondslag, een meditatie over de vergankelijkheid van het menselijk leven en alle aardse zaken. Zoals gebruikelijk zijn de eerste en laatste strofe van het lied onveranderd overgenomen en zijn de overige strofen tot aria's en recitatieven omgedicht. De evangelielezing van de zondag, het verhaal over de opwekking van het dochtertje van Jaïrus (Mattheus 9, 18-26) is met het thema 'dood' aanleiding voor de keuze van het lied geweest, maar wordt in de cantatetekst zelf verder niet genoemd.
De beeldende tekst van de cantate heeft Bach tot evenzo beeldende muziek geïnspireerd. De instrumentale inleiding van het openingskoor illustreert vanaf het begin met korte akkoorden en voortijlende toonladderfiguren de vluchtigheid en nietigheid, waarvan de tekst spreekt. Hieruit ontstaat een uiterst levendig muziekstuk, waarbij houtblazers en strijkers in snelle afwisseling elkaar de motieven toespelen. Qua vorm volgt Bach het door hem voor de openingskoren van de koraalcantates bij voorkeur gehanteerde model: ingebed in een thematisch zelfstandige orkestpartij wordt het koraal regel voor regel door de sopraan (versterkt door een hoorn) voorgedragen, begeleid door de overige zangstemmen. De onderstemmen begeleiden de cantus firmus ditmaal overwegend niet imiterend, maar homofoon, als een aparte groep. Een bijzonder effect bereikt Bach door aan het einde van ieder koorgedeelte de drie onderstemmen de betreffende tekstregel op een van het begin van het lied afgeleide melodie unisono te laten zingen.
Ook de overige delen van de cantate zijn uitgesproken beeldend. De tenoraria 'So schnell ein rauschend Wasser schie?t' schetst in de partijen van fluit en viool en vervolgens ook in die van de zangstem het beeld van een snelstromend water als symbool van ons voortijlende leven, waarbij de uren vergeleken worden met vallende waterdruppels. Het altrecitatief schildert hoe vreugde in treurigheid verandert - een wijd uithalende coloratuur mondt uit in een bange dissonant -, hoe schoonheid vergaat en hoe de dood alles vernietigt. De basaria met haar ongebruikelijke bezetting van drie hobo's is een regelrecht pronkstuk, zoals men eigenlijk alleen in een wereldlijke cantate verwacht. De aan de dwaze wereld gerichte afwijzing om 'an irdische Schätze das Herze zu hängen' gebeurt muzikaal in de taal van de wereld, nl. in de vorm van een hofdans, een bourrée. Het sopraanrecitatief leidt daarna terug naar een meditatie over de vergankelijkheid van het menselijk leven en handelen. Het slotkoraal sluit hierbij aan, maar verklaart wie godvruchtig is bestand tegen alle vergankelijkheid.

De cantate Mache dich, mein Geist, bereit voor de tweeëntwintigste zondag na Trinitatis werd geschreven voor 5 november 1724 en behoort tot de tweede jaargang cantates die Bach als Thomascantor in Leipzig schreef. Bachs productiviteit in zijn eerste jaren in Leipzig is onvoorstelbaar, zowel in kwantitatief als zeker ook in kwalitatief opzicht. Kennelijk was het zijn bedoeling uitsluitend composities van eigen hand uit te voeren. Dit betekende dat wekelijks een nieuwe cantate gecomponeerd, in partijen uitgeschreven, ingestudeerd en uitgevoerd moest worden. Voor zijn tweede jaargang cantates in Leipzig stelde Bach zich een bijzondere opgave, die bovendien het teruggrijpen naar eerdere composities vrijwel onmogelijk maakte. Als uitgangspunt voor deze cantates koos hij oude lutherse kerkliederen, passend bij de zondag van het kerkelijk jaar. Het grondplan van deze zogenaamde koraalcantates is steeds hetzelfde: de eerste en laatste strofe van het koraal zijn onveranderd overgenomen als openingskoor respectievelijk slotkoraal; de overige strofen zijn zeer vrij omgedicht tot recitatieven en aria's. De meeste op deze wijze omgedichte teksten lijken van de hand van één, tot voor kort niet bekende, dichter. Volgens Christoph Wolff is de vermoedelijke dichter Andreas Stübel, een emeritus conrector van de Thomasschule. Hij leidt dit af uit het feit dat na Stübels dood in het voorjaar van 1725 de koraalcantatecyclus abrupt wordt afgebroken. De serie koraalcantates bestrijkt de periode van de eerste zondag na Trinitatis 1724 tot Palmzondag 1725. Bach componeerde in deze periode in totaal 41 cantates volgens het zojuist beschreven procédé.

Aan de cantate ligt het gelijknamige lied van Johann Burchard Freystein (1671-1718) ten grondslag, een aansporing tot waakzaamheid en gebed. Zoals gebruikelijk zijn de eerste en laatste strofe van het lied onveranderd overgenomen en zijn de overige strofen tot aria's en recitatieven omgedicht. Een verband met de evangelielezing van de zondag - Mattheus 18, 23-35, de gelijkenis van de knecht aan wie de koning ruimhartig alle schulden kwijtscheldt, maar die ombarmhartig omgaat met zijn eigen schuldenaren - bestaat slechts zijdelings. Niet de kern van de gelijkenis, de tegenstelling tussen Gods genade en menselijke onbarmhartigheid staat centraal in de cantatetekst, maar slechts een deelaspect wordt uitgelicht: het voornemen van de koning om afrekening te houden treft de knecht onvoorbereid; daarom is het zaak voorbereid te zijn, wanneer de heer komt en afrekening van ons verlangt.
Het openingskoor heeft de door Bach in zijn koraalcantates bij voorkeur gehanteerde vorm: ingebed in een thematisch zelfstandige orkestpartij wordt het koraal regel voor regel door de sopraan (versterkt door een hoorn) voorgedragen, begeleid door de overige zangstemmen. De onderstemmen begeleiden de cantus firmus - de melodie van 'Straf mich nicht in deinem Zorn' - deels imiterend, deels homofoon. Opmerkelijk is de kamermuzikale instrumentale bezetting: boven het basso continuo concerteren niet meer dan drie stemmen, dwarsfluit, hobo d'amore en de tot één stem samengevoegde violen en altviool. In het tussenspel na de voorlaatste liedregel verandert de instrumentale structuur door de introductie van een 'tumultmotief' van zestienden in de strijkers (later ook in de fluitpartij), kennelijk om 'Satans List' muzikaal te verbeelden.
De altaria 'Ach schläfrige Seele, wie Ruhest du noch?' zou in een opera niet hebben misstaan. Het hoofddeel is een zwaarmoedig siciliano, een schildering van de slaperige ziel. Het is nochtans geen lofzang op de slaap, maar een aansporing tot waakzaamheid, een waarschuwing voor gevaar dat het zielenheil bedreigt: 'Es möchte die Strafe dich plötzlich erwecken / und, wo du nicht wachest, / im Schlafe des ewigen Todes bedecken'. Het bedreigende van de situatie wordt muzikaal onderstreept door een plotselinge tempowisseling van Adagio naar Allegro.
De sopraanaria 'Bete aber auch dabei' staat hiermee in groot contrast. Al het theatrale is haar vreemd. De tekst gaat over gebed, over de vraag aan God om geduld en om vergeving van de zonden. De muziek ademt een sfeer van deemoed en aandacht. Het is een subliem stuk kamermuziek in de vorm van een kwartet, gevormd door fluit, violoncello piccolo, sopraan en continuo. Het slotkoraal keert daarna terug naar het basisthema van de cantate met de conclusie: 'drum so la?t uns immerdar / wachen, flehen, beten'.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 9 september 2006 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 9 september 2006
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Jan Hage (Den Haag)

Dit jaar stond de serie orgelconcerten in het teken van het 50-jarig jubileum van het Marcussen-orgel. De uitvoerende organisten zijn in hun eigen stad alle bespelers van een Marcussenorgel. De concerten vormen de opmaat voor de grootse viering van dit tiende lustrum tijdens het Klankkleurenfestival.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 10 september 2006 12:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 10 september 2006
12:00 uur - Nicolaïkerk

Uitfeest

12:00-12:30 èn 15:30-16:00
Karel Demoet, Iris de Vette, Hanna Lindeijer
Bach's fugakunst van groen naar rijp

Van de beroemde 'Toccata' en 'Fuga in d' naar meesterwerken uit 'Die Kunst der Fuge'. Karel Demoet speelt de 'Toccata en Fuga in d' op het 50-jarige hoofdorgel. Voor de vier 'Contrapuncti' uit 'Die Kunst der Fuge' schuiven Iris de Vette en Hanna Lindeijer met blokfluiten aan bij het Sweelinckorgel.

12:30-13:00 èn 13:30-14:00
Springdance In actie

Een kijkje in de keuken van Springdance in voorbereiding op het slot van het KlankKleurenFestival met 'Sacre du Printemps' van Igor Strawinsky.

13:00-13:30
Karel Demoet en Dorien Schouten
Orgel, quatre mains et pieds

Mozart op het orgel met handen en voeten. In het Mozart-jaar speciale aandacht voor deze grote componist, maar dan wel vanuit een bijzondere invalshoek: bekende melodieën uitgevoerd op de orgels van de Klaaskerk door Dorien Schouten en Karel Demoet.

14:00-15:00
Arie Abbenes, stadsbeiaardier
Roep het van de toren

Beiaardklanken luiden het nieuwe seizoen in. Arie Abbenes, de stadsbeiaardier, bespeelt de Hemony-beiaard van de Klaaskerk. Je kunt komen luisteren in de museumtuin en/of de beiaardier in actie zien op een scherm in de kerk.

15:00-15:30
Vocaal Ensemble Hortus Musicus
o.l.v. Reinier Wakelkamp
Polyfonie uit het Zuiden

Meerstemmige koormuziek uit de Renaissance uitgevoerd door Hortus Musicus. Ensemble Hortus Musicus o.l.v. Reinier Wakelkamp zingt koormuziek uit de begintijd van de Renaissance. Delen uit de bekende mis 'L'Homme armé' van Josquin des Prez zullen afgewisseld worden met werken van andere Zuid-Nederlandse componisten uit de 15de eeuw.

programma rondom Josquin Desprez






Johannes Ockeghem (1420-1497)Intemerata Dei mater
Josquin des PrésAve Maria
Jacob Obrecht (1450-1505)Salve Regina
Josquin des PrésTu solus
Josquin des Présuit Missa 'l Homme armé: Sanctus en Agnus Dei




Website: http://www.uitfeest.nl

 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 16 september 2006 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 16 september 2006
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Bernard Winsemius (Amsterdam)

Dit jaar stond de serie orgelconcerten in het teken van het 50-jarig jubileum van het Marcussen-orgel. De uitvoerende organisten zijn in hun eigen stad alle bespelers van een Marcussenorgel. De concerten vormen de opmaat voor de grootse viering van dit tiende lustrum tijdens het Klankkleurenfestival.


 

Top


 


zaterdag 18 november 2006 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 18 november 2006
20:30 uur - Nicolaïkerk

Vergeten hoe wij heten?


Hortus Musicus


o.l.v. Reinier Wakelkamp

Ko Zwanenburg-orgel

In de 16e eeuw was er in de Nederlanden sprake van een zeer bloeiende muziekcultuur. Vooral aan de Zuid-Nederlandse kerken en kathedralen waren naamhebbende componisten en musici verbonden. Vaak zwermden zij in een latere fase van hun carriëre uit over bijna geheel Europa en bezetten zij - met name in Italië - de hoogste muzikale posten. De grote namen uit deze periode zijn ons vanzelfsprekend bekend: Josquin Desprez, Orlando di Lasso, Adriaen Willaert etc. Werken van deze componisten genieten nog steeds een grote reputatie en zijn voor elk koor/ensemble toegankelijk. Maar hoe zit het met de meesters die werkten in de schaduw van deze grote mannen? Zijn hun namen terecht vergeten of zitten er in hun oeuvre nog enkele parels verborgen? Een speurtocht in de donkere spelonken van bibliotheken kan soms verrassende resultaten opleveren. De musicoloog Arnoud Heerings stuitte op vergeten werken van componisten zoals Damianus Havericq, Johannes Guyot en Petrus Lescornet, die ooit een schitterende carriëre kenden, maar nu nog slechts bleke namen in de standaardwerken over de Renaissance zijn. Omdat van de stukken van deze componisten geen uitgave beschikbaar was, maakte hij speciaal voor dit concert uit oude drukken een moderne zingbare partituur.
Het programma van dit concert dient twee doelen: het opnieuw uitvoeren van composities die ten onrechte vele eeuwen onder het stof hebben gelegen en deze confronteren met enkele korte stukken van de gevestigde namen, zodat het publiek zelf kan bepalen of de vergeten composities deze vergelijking kunnen doorstaan. Een aantal composities werd voor het eerst getranscribeerd door de musicoloog Arnoud Heerings.

Hortus musicus, opgericht in 1986 door Reinier Wakelkamp, heeft zich ten doel gesteld bekende en onbekende koormuziek uit de Renaissance en de vroege Barok uit te voeren. Het ensemble wil dit repertoire op zo oorspronkelijk mogelijke wijze voor het voetlicht brengen. Voorop staan doorzichtigheid en wendbaarheid van klank, mede mogelijk gemaakt door de kleine bezetting en vanuit de tekst gedachte voordracht.
Reinier Wakelkamp doceerde koordirectie aan het Utrechts conservatorium en het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Van 1968 tot 1997 was hij dirigent van het Brabants Kamerkoor. In 1987 ontving hij de Mr. Albert Swaneprijs van de stad 's Hertogenbosch wegens zijn verdienste voor het culturele leven in den Bosch en omgeving. Hij exposeerde enkele malen als kunstschilder, studeerde kunstgeschiedenis aan de universiteit van Nijmegen en rondde een studie af in de semiologie van het gregoriaans.

Ko Zwanenburg (1963) studeerde bij Theo Saris, Elly Kooiman en Kees de Wijs (Nederlands Instituut voor Kerkmuziek), Jan Welmers (Utrechts Conservatorium) en Bert Matter. Hij is cantor-organist van de Nicolaïkerk en cantor van de Marcuskerk te Utrecht.

Arnoud Heerings studeerde Muziekwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Hij is dirigent van verschillende koren en ensembles, w.o. Voci Bianche uit Eindhoven en de Schola Sancti Iohannis uit Vlijmen. Daarnaast is hij als docent gregoriaans verbonden aan het Utrechts Conservatorium.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 9 december 2006 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 9 december 2006
20:30 uur - Nicolaïkerk

Bij gebrek aan conversatie


Knuistingh Neven Ensemble


Rita Knuistingh Neven-muziek, piano
Peter Swanborn-tekst, concept
Meindert Velthuis-bariton
Cora Schmeiser-sopraan
Reinier van Houdt-piano
Sybren Bijleveld-klarinet
Marieke de Vries-accordeon
Han Hazewindus-regie
Anne Karin ten Bosch-toneelbeeld

Programma

Meetkunde, voor sopraan, piano en accordeon

Verrbijsterrr, voor klarinet en accordeon

Bij Gebrek aan Conversatie, 9 liederen voor bariton, piano, klarinet en accordeon

Bij Gebrek aan Conversatie is een Brechtiaanse liederencyclus over een crime passionnel, gezongen door bariton Meindert Velthuis. Het verhaal gaat over een man die zijn minnaar vermoord heeft. Alvorens de hand aan zichzelf te slaan zingt hij een negental liederen.
Voorafgaand worden er twee andere stukken gespeeld. 'Verrbijsterrr' voor klarinet en accordeon plus 'Meetkunde', een lied voor sopraan, piano en accordeon. Dit lied wordt door sopraan Cora Schmeiser gezongen.

HET KNUISTINGH NEVEN ENSEMBLE
heeft zich in 1997 gevormd rond pianiste/componiste Rita Knuistingh Neven en dichter/journalist Peter Swanborn. Het ensemble brengt in de eerste plaats eigen composities ten gehore: modern klassieke muziek op Nederlandstalige teksten, vaak in de vorm van muziektheater. Producent is Stichting Nieuw Muziektheater Rotterdam.
Een paar van de belangrijkste producties van de afgelopen jaren zijn:



RITA KNUISTINGH NEVEN (compositie / piano)
behaalde het solistendiploma Uitvoerend Musicus in 1988 aan het Rotterdams Conservatorium bij Michael Davidson. Zij studeerde vervolgens bij Ludmila Baslawskaya en Jan Wijn, en in New York bij Deirdre O'Donohue. Gespecialiseerd in het klassieke repertoire gaf zij solorecitals in o.a. het Concertgebouw en De Rode Hoed te Amsterdam, in De Doelen te Rotterdam en in Duitsland en België. Ook maakte zij een tournee door voormalig Joegoslavië. Hiernaast was zij werkzaam in theater- en dansproducties (o.a. Penta Theater met Piet Rogie en Paul de Jong) en begeleidde zij zangers en instrumentalisten in volksmuziek, zigeunermuziek en jazz. Zij organiseerde concertseries en presenteerde klassieke radioprogramma's. Als componiste is zij, na incidentele lessen bij Klaas de Vries, autodidact. Sinds 1997 schrijft zij muziek voor haar muziektheatergezelschap, het Knuistingh Neven Ensemble, voorheen Ensemble MET en voor diverse andere musici, zoals Marjanne Kweksilber en Noa Frenkel. Composities van Rita Knuistingh Neven zijn op vele plaatsen in binnen- en buitenland gespeeld (Edmonton, Canada; Greenwhich House, New York) en een aantal is inmiddels op cd verschenen.


PETER SWANBORN (teksten)
is via de geologie en de fotografie in de literatuur terechtgekomen. Momenteel is hij als literair medewerker verbonden aan de Volkskrant. Zijn gedichten en artikelen verschenen o.a. in De Gids, de Poëziekrant, Bzzlletin, Parmentier, Passionate en Tortuca. Vertalingen in het Engels, Frans, Perzisch en Indonesisch. Sinds 1997 is hij als tekstschrijver en zakelijk leider verbonden aan het Knuistingh Neven Ensemble, met als meest recente producties de kameropera Tegen de lamp en de kerkopera GodsEigenTweeling (Theater Lantaren/Venster Rotterdam). In april 1998 debuteerde Peter Swanborn bij Uitgeverij Editions Richard te Amsterdam met de bundel Tot de Dood op Zee, twee jaar later gevolgd door de gelijknamige cd, met pianomuziek van Rita Knuistingh Neven.

MEINDERT VELTHUIS (bariton / countertenor)
behaalde in 1990 cum laude zijn eindexamen Uitvoerend Musicus zang lichte muziek aan het Rotterdams Conservatorium. Als jazz-zanger trad hij vervolgens enkele jaren met veel succes op bij o.a. Rita Reys en Pim Jacobs, Carlo de Wijs, Deborah Brown, Pia Beck en op het North Sea Jazzfestival. Mede door zijn klassieke zangstudie bij Els Kloos en een Bernstein-project in 1994, raakte hij steeds meer in de ban van het klassieke lied, vooral uit de 20ste eeuw. In 1996 was hij performer in de Lantaren/Venster-productie Registraties van Toine Horvers. Twee jaar later in Winzig/Kleintjes van de Duits-Griekse componist Manos Tsangaris.
Meindert Velthuis zong en speelde hoofdrollen in de muziektheaterproducties Caput Mortum, Bij Gebrek aan Conversatie, Oscar & Philip en de kerkopera GodsEigenTweeling. Voor deze laatste twee producties, die respectievelijk in 2001 in de Rotterdamse Doelen en in 2004 in Theater Lantaren/Venster in première gingen, begon hij een studie als countertenor bij zangpedagoog Ronald Klekamp. Verder zong Meindert Velthuis in de koren van het Onafhankelijk Toneel, Opera Trionfo, Opera aan het Y en recent als countertenor in de Xynix productie van Monteverdi's Orfeo.
Meindert Velthuis treedt regelmatig op met liederenprogramma's van o.a. Dimitri Shostakovich, Wolfgang Jacobi, Valentin Silvestrov, Benjamin Britten, Soulima Stravinsky, Kurt Weill en Rita Knuistingh Neven in diverse bezettingen. Hij werkt momenteel als countertenor aan barok- en hedendaags repertoire (o.a. liederen van Roger Steptoe)

CORA SCHMEISER (sopraan)
werd in Mainz am Rhein geboren. Als lid en oprichtster van kamermuziekensembles vertolkt zij barok-, klassiek en hedendaags repertoire. Zij werkt samen met acteurs, beeldend kunstenaars, dansers en dichters. Moderne composities en klank- en tekstimprovisaties staan daarbij op de voorgrond.
Zij was te horen in voorstellingen van theatergroep Hotel Modern, Bühne de Bovenlucht en bij het Kroonstukjes-Festival in Münster, Duitsland. Als lid van Buffo Operamakers, Utrecht was zij te horen tijdens het Mamma-Festival, Oerol 2003, Terschelling en het Oorsmeer-Festival in Gent en Antwerpen en maakte zij de voorstelling Moed voor Oerol 2004, voor twee zangers en piano.
Met het Nederlands Vocaal Laboratorium trad zij op tijdens het Festival in de Branding in samenwerking met het Residentie Orkest, bij het Internationale Youth Opera Festival in Utrecht en het Crossing Border Festival in Den Haag. In de opera Parsifal van Boudewijn Tarenskeen met het Orkest de Volharding vertolkte zij de rol van 'de vrouw op de stoel' en in oktober 2004 trad zij op in de Cage-Nacht van 'Wien modern' in Wenen. Voor het Kameroperafestival Zwolle 2005 vertolkte zij Maanschemering, een opera voor stem, sho en panfluit van Ron Ford, die in 2006 in reprise ging, werkte zij samen met het POW-ensemble en maakte de voorstelling Terug naar de toekomst voor vier performers tijdens het Oerol-festival 2006.
Sinds 2003 is Cora lid van Ars Choralis Coeln, een ensemble voor middeleeuwse muziek van o.a. Hildegard von Bingen en Anna von Köln.

REINIER VAN HOUDT (piano)
studeerde piano in Den Haag en Budapest en verwierf zich een bijzonder repertoire, dat tot stand kwam uit contact met componisten, archiefresearch, experimenteren met concertvormen en een onconventionele studie van de klassieken.
Naast grote projecten met muziek van Erik Satie, Alvin Lucier, Giacinto Scelsi, Jerry Hunt, John Cage, Cornelius Cardew en Johann Sebastian Bach gaf hij première-uitvoeringen van muziek van o.a. Robert Ashley, Alvin Curran, Kaikhosru Sorabji, Maria de Alvear, Rita Knuistingh Neven, Arthur Sauer en Charlemagne Palestine. Reinier van Houdt trad op in Moskou's Festival Alternativa, het Setaga Museum Tokyo, the Knitting Factory in New York, Mills College in Oakland, DACAPO in Bremen, Kunstraum Düsseldorf, Warschauer Herbst, Music Gallery Toronto, de Gentse Feesten, Montreal, Bilbao en op podia door heel Nederland.
Reinier van Houdt is lid van het Ives Ensemble, het MAE en het Knuistingh Neven Ensemble. Verder werkt hij samen met o.a. Hotel Modern, Scapino Ballet, Leine & Roebana, de filmer PJ Smit en cellist Paul de Jong (alias The Books).


SYBREN BIJLEVELD (klarinet)
studeerde klassiek klarinet bij Walther Boeykens aan het conservatorium te Rotterdam. Na zijn studie bouwde hij een lespraktijk op, dirigeerde jeugdensembles bij diverse muziekverenigingen en speelde met leden van het Residentieorkest in het Stadlertrio. Sybren schreef voor diverse orkesten en ensembles composities, zowel in het lichte als klassieke genre. Momenteel maakt hij als saxofonist/fluitist deel uit van de Rotterdam Ska-Jazz Foundation en als klarinettist van het Knuistingh Neven Ensemble. Met beide groepen verzorgt hij naast zijn lespraktijk, gedurende het hele jaar concerten. Onlangs kreeg hij van een semi-professioneel kamerorkest uit Salzburg opdracht tot het schrijven van een compositie en zal hij de filmmuziek schrijven voor een afstudeerproject van de Willem de Kooning Academie.


MARIEKE DE VRIES (accordeon)
studeerde klassiek accordeon aan het Rotterdams Conservatorium bij Miny Dekkers. Tijdens haar studie nam zij deel aan een Europees studieproject, waardoor zij de mogelijkheid kreeg masterclasses te volgen in verschillende Europese landen. Zij heeft ruime ervaring in eigentijdse kamermuziek en verleende haar medewerking aan verschillende muziektheaterproducties, waaronder Caput Mortuum onder regie van Han Hazewindus en verschillende kindertheaterproducties zoals Van drie oude mannetjes die niet dood wilden van Hussaarts en van Lohuizen en de muziektheatervoorstelling voor kinderen Het mooiste lied van de wereld een productie van De Vrolijke Troep. Ze heeft meegewerkt aan verschillende cd-producties, zoals de cd GED'ACHTEN van accordeonensemble D'ACHT, het enige grote professionele accordeonensemble dat Nederland rijk is. Naast haar uitvoerende werkzaamheden is zij docent en dirigent en heeft zij zich aan het Amsterdams Conservatorium gespecialiseerd in het lesgeven aan zeer jonge kinderen.


 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]