Programma-archief 2005  
zaterdag 26 februari 2005

Open Performance Site VIII - E-live


zaterdag 19 maart 2005

Vlaamse passie


zondag 20 maart 2005

Culturele Zondag: Passie voor Pasen


zondag 15 mei 2005

Pinksteren met Bach


zondag 5 juni 2005

Wind and Strings I


zondag 26 juni 2005

Eight Scenes from Alice


zondag 31 juli 2005

Wind and Strings II


zaterdag 6 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 13 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 20 augustus 2005

Orgelconcert


zaterdag 27 augustus 2005

Orgelconcert


zondag 28 augustus 2005

The Fringe


zaterdag 3 september 2005

Orgelconcert


zondag 4 september 2005

Bach, jaargang XII


zondag 4 september 2005

Orgelestafette


zondag 4 september 2005

Vesper kerkdienst


zaterdag 10 september 2005

Orgelconcert


zaterdag 5 november 2005

Zwijgende film - Sprekend orgel


zaterdag 12 november 2005

Requiem voor


zaterdag 19 november 2005

Daar wordt aan de deur geklopt


zaterdag 10 december 2005

Cantare con silenzio



Nicolaiconcert

De Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk presenteert de Nicolaiconcerten.


Kaartverkoop vindt vanaf een half uur voor aanvang van het concert plaats bij de ingang van de Nicolaïkerk. De concerten duren ongeveer 45 minuten.

Het actuele programma is te vinden in de Agenda.

De Nicolaikerk is gelegen aan het Nicolaaskerkhof in de zuidelijke binnenstad van Utrecht (Zie Stadsplattegrond Utrecht).


 


zaterdag 26 februari 2005 21:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 26 februari 2005
21:00 uur - Nicolaïkerk

Open Performance Site VIII - E-live

Studenten van de Faculteit Kunst, Media & Technologie (KMT) en de Faculteit Muziek van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

Programma

Henry Brant-Glossary
Sebastian Schatz-e.Org
Daniel Meir-Freefall
MTi-ensemble-Geleid projectiel
PAUZE
Erik Woltmeijer-Lijnstuk
Henry Brant-Fourth Millenium
Vjekoslav Njezic-Jacob’s Dream
Daniel Meir-Opstoter
Caglayan Yildiz-Better heard with eyes mild shut

Centraal in het E-Live project staan jonge componisten en jonge instrumentalisten: Premières van gloednieuwe composities voor heterogene bezettingen in combinatie met live-elektronica en visuele middelen. Het benutten van ruimte van de Nicolaïkerk speelt in alle composities een essentiële rol.

Maar waar in afgelopen seizoen Spatial Music van de componist Ton de Leeuw werd uitgevoerd als ouder voorbeeld en inspiratiebron voor jonge componisten, zal dit seizoen de Amerikaanse componist Henry Brant die rol vervullen:

Er wordt wel gezegd dat veel Amerikaanse componisten zo onconventioneel zijn omdat ze niet de last van de geschiedenis op hun rug meedragen. Je zal maar een jonge componist in Wenen zijn! Henry Brant is een voorbeeld van zo’n onconventionele componist uit Amerika. Hij werd op zijn beurt weer geïnspireerd door Charles Ives, de componist die al aan het begin van de twintigste eeuw met kwarttonen en met ruimtelijke opstellingen experimenteerde. In bijna alle werken van Brant wordt met ruimtelijke opstellingen geëxperimenteerd. Een hoogtepunt daarin vormt de compositie die hij voor de IJsbreker in Amsterdam heeft geschreven: Vier dekschuiten in de Amstel moesten rondvaren met op ieder schip 25 fluiten!

De schitterende ruimte van de Nicolaï is uitermate geschikt om o.a. de compositie Glossary uit te voeren, waarin het orgel een belangrijke rol speelt. Tevens wordt een koperkwintet uitgevoerd waarin de spelers ruimtelijk zijn
opgesteld.
Tijdens dit concert wordt voorts werk gepresenteerd van jonge componisten uit het vierde jaar en de Tweede Fase opleiding van beide faculteiten.

Een groot deel van de gespeelde werken maakt deel uit van het project E-live, dat draait om de combinatie van akoestische instrumenten en elektronische klanken. Ook de spelers zijn voor het merendeel afkomstig van de Faculteit Muziek.

Toegangsprijs studenten € 2,50

 



 

Top


 


zaterdag 19 maart 2005 21:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 19 maart 2005
21:00 uur - Nicolaïkerk

Vlaamse passie


Capella di Voce en Helikon


o.l.v. Kurt Bikkembergs
m.m.v. Jos Stroobants, recitant
libretto: Dirk Hanssens

Programma

Kurt Bikkembergs-Debarim, een passiecantate

Hedendaagse passiemuziek - want het hoeft niet altijd Bach te zijn. Debarim is een nieuwe compositie, zowel qua tekst als muziek. De passiecantate van Kurt Bikkembergs dateert uit 2002 en werd geschreven op een libretto van Davidsfondsauteur Dirk Hanssens.
Het Hebreeuwse woord ’debarim’ is het meervoud van ’dabar’. De term betekent zowel ’woord’ als ’daad’. Dat geeft meteen aan dat in de bijbel de taal op zich daadkracht heeft. Het libretto van Dirk Hanssens verwijst voortdurend naar motieven uit de bijbelboeken Genesis en Apocalyps, naar middeleeuwse mystieke literatuur en hedendaagse poëzie (o.a. van Ostayen). De passie staat centraal: de tekst is opgebouwd rond de zeven laatste zinnen van Christus op het kruis.
Liefhebbers van hedendaagse koormuziek zullen in Debarim zeker aan hun trekken komen: de compositie is doorspekt met ongewone harmonische wendingen en expressieve gesproken passages (spreekkoor). In sommige passages laat componist Kurt Bikkembergs de zangers zich in de publieksruimte begeven hetgeen telkens weer een uniek ruimtelijk effect heeft.
Het werk Debarim wordt uitgevoerd in combinatie met Die sieben letzte Worte van Joseph Haydn. In zijn compositie verklankt Haydn telkens één van de laatste zinnen van Christus aan het kruis. Het concept om teksten te combineren met het instrumentaal werk van Haydn is niet ongewoon. Bij de eerste uitvoering van Haydn’s werk gaf de bisschop die de compositieopdracht had uitgeschreven telkens commentaar en toelichting bij het voorbije fragment. Dat principe wordt dus ook met Debarim toegepast.

Kurt Bikkembergs (1963) is koorleider aan de Vlaamse Opera, kapelmeester van de Brusselse kathedraal en docent aan het vermaarde Lemmensinstituut te Leuven. Naast koorwerken staan er kamer- en balletmuziek, drie oratoria en enkele cantates, maar ook orkestrale werken op zijn naam.
Dirk Hanssens (1962), monnik van de Leuvense benedictijnenabdij Keizersberg, heeft essaybundels gepubliceerd waarin de relatie tussen religie en hedendaagse poëzie wordt onderzocht. Als creatief schrijver verwierf hij bekendheid met libretti voor cantates en oratoria.
Jos Stroobants (1948) is verbonden aan de faculteit Economie van de K.U.Leuven. Hij is ook actief als toneelregisseur, acteur, musicus en componist; daarnaast heeft hij eigen poëzie gepubliceerd.
Strijkkwartet Helikon heeft een breed repertoire, waaronder werk van hedendaagse Vlaamse componisten als Willem Kersters, Ludo Hulshagen, Kurt Bikkembergs en Paul Steegmans.
Capella di Voce, opgericht door Kurt Bikkembergs, ijvert voor de uitvoering van nieuwe koormuziek; door zijn specifieke repertoire, waaronder vele compositieopdrachten, is het koor een graag geziene gast op festivals in binnen- en buitenland.

 



 

Top


 


zondag 20 maart 2005 13:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 20 maart 2005
13:00 uur - Nicolaïkerk

Culturele Zondag: Passie voor Pasen

Collegium Musicum Amsterdam
Gregoriaans Koor Utrecht
Nederlands Zangtheater
Kamerkoor Ad Parnassum
o.l.v. Anthony Zielhorst

De thematiek van Passie en Pasen wordt gerelateerd aan passiemuziek, zoals de Matthäus Passion van Johan Sebastian Bach. De Matthäus Passion klinkt niet alleen op alle bekende concertpodia in Nederland, maar ook in tal van historische kerken. Daarnaast zijn er zeer veel passieconcerten met andere passiemuziek.
Dat de Culturele Zondag Passie voor Pasen veel breder is opgezet is vanzelfsprekend. Maar dat op deze dag een theaterkoor, verschillende dichters, zangers & zangeressen, een tangogroep, organisten, violisten, cellisten, hoboïsten en schilders u zullen verassen dat is zeker. We dagen u uit om op onderzoek uit te gaan!

In de Nicolaïkerk een gepassioneerde confrontatie tussen een Marcus passie van de 16e eeuwse componist Giaches de Wert met gregoriaanse evangelist en Christus (geheel a cappella) door Collegium Musicum Amsterdam, enkele onderdelen uit de produktie Operette Noir door het Nederlands Zangtheater, de gregoriaanse Donkere Metten door het Gregoriaans Koor Utrecht en enkele 20e eeuwse motetten van Nederlandse componisten door Kamerkoor Ad Parnassum. Anthony Zielhorst (dirigent en o.a. hoofd van de afdeling Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium) zal u verrassen. Hij gaat de confrontatie met u aan.

Deze concerten maken ook deel uit van de viering van het derde lustrum van de Stichting Culturele Evenementen Nicolaikerk.

Tijden: 13.00-14.00 / 14.30-15.30 / 16.00-17.00

Website: http://www.culturelezondagen.nl

 



 

Top


 


zondag 15 mei 2005 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 15 mei 2005
15:00 uur - Nicolaïkerk

Pinksteren met Bach


Parnassus Ensemble
Consensus Vocalis


Klaas Stok-dirigent
Murni Suwetja -sopraan
Daphne Wasink-alt
Falco van Loon-tenor
Joep van Geffen-bas
Ko Zwanenburg-orgel

Programma

Johann Sebastian Bach (1685-1750)-Sinfonia uit het Osteroratorium BWV 249
-Motet Singet dem Herrn ein neues Lied BWV 225
-Fantasia super Komm heiliger Geist, Herre Gott BWV 651
-Cantate Erschallet ihr Lieder BWV 172 voor 1e Pinksterdag

In 1714 schreef Bach de Pinkstercantate Erschallet ihr Lieder voor het hof van Weimar, waar hij in maart van dat jaar benoemd was als Konzertmeister. Bach benadrukt in deze compositie vooral het feestelijke karakter van het Pinksterfeest. Het indrukwekkende openingskoor (herhaald aan het slot), met trompetten en pauken in een driedelig dansritme zet daartoe meteen de toon. Ook bij het begin van het Weihnachtsoratorium, of van het Osteroratorium (hier als eerste programmaonderdeel gespeeld) horen we vergelijkbare feestelijke muziek. In de aria Heiligste Dreieinigkeit worden de koperblazers en pauken opnieuw ingezet (uniek in het werk van Bach!) om de koninklijke macht en heerschappij uit te beelden. Zoveel gejubel vraagt om een contrast. Dat vinden we in de tenoraria, waarbij de vloeiende vioollijnen de Heilige Geest voorstellen. Prachtig van vormgeving is het duet. Het is een dialoog tussen de Heilige Geest en de anima, de geest van de gelovige. Tussendoor klinkt de melodie van het koraal Komm Heiliger Geist, Herre Gott, gespeeld door de hobo.

Het dubbelkorige motet Singet dem Herrn sluit goed aan bij deze feestelijke muziek. Toen Mozart dit motet hoorde riep hij verrukt uit: 'eindelijk muziek waar iets van te leren is', en hij dook de bibliotheek van Leipzig in om meer van Bach's werk te leren kennen. In het middendeel vinden we een prachtige combinatie van een aria, een vrije dichting en een koraal, waarin de vergankelijkheid van de mens tegenover Gods trouw centraal staat. Het motet sluit af met een virtuose koorfuga, waarbij de beide koren samengaan.
Het koraal Komm Heiliger Geist, Herre Gott zal (voorafgaand aan de cantate) al klinken in een machtige orgelbewerking over deze melodie. Bach publiceerde dit werk samen met andere grote koraalvoorspelen in zijn Leipziger periode. De melodie wordt met de voeten op het pedaal gespeeld, terwijl in de andere partijen het vuur en de wind van Pinksteren doorklinken.

Klaas Stok studeerde orgel, clavecimbel en koordirektie. Hij is dirigent van Consensus Vocalis en repetitor van het Nederlands Kamerkoor en Musica Vocale Gent. Dit jaar treedt hij bij het Nederlands Kamerkoor in dienst als koorleider. Voor zijn verdiensten op cultureel gebied werd hem de cultuurprijs van de stad Deventer toegekend (de Gulden Adelaar).

Ko Zwanenburg (1963) studeerde piano en orgel. Als solist en begeleider verzorgt hij regelmatig concerten en radio-opnames. Hij is als cantor en als cantor-organist werkzaam inde Utrechtse Marcus- en Nicolaïkerk.

Consensus Vocalis is ontstaan op initiatief van de Stichting Twentse Matthäus Passion te Oldenzaal, midden van de jaren tachtig, met als doel het jaarlijks uitvoeren van de Matthäus Passion. Sinds 1997 werkt het koor samen met het Combattimento Consort Amsterdam o.l.v. Jan Willem de Vriend. De solisten van dit concert zijn koorleden van Consensus Vocalis.

Het Parnassus Ensemble ontleent haar naam aan een gebergte in Midden-Griekenland, gewijd aan Apollo en de Muzen. Iedereen die dronk van de daar ontsproten Castalische bron kreeg de gave van het dichterlijke woord. Het ensemble legt zich toe op het begeleiden van grotere koorwerken en het uitvoeren van kamermuziek.

14.00-15.00 uur: Beiaardbespeling door stadsbeiaardier Arie Abbenes.

In deze beiaardbespeling staat Bachs cantate nr. 68 voor tweede Pinksterdag Also hat Gott die Welt geliebt centraal. Verder is het programma samengesteld uit voorjaarsmuziek van Vivaldi met de Lente uit de Vier Jaargetijden, Annonce du Printemps van René Pieper en composities van Emilien Allard en Franz Schubert.

?



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 5 juni 2005 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 5 juni 2005
15:00 uur - Nicolaïkerk

Wind and Strings I


Ensemble Arpa Aularco


Gwyneth Wentink-harp
Karin Basting-fluit
Gabriël Arias Luna-cello

Programma

J. Jongen (1875-1953)-Deux pièces en trio, opus 80
J.M. Damase (1928)-Trio
M. Ravel (1875-1937)-Sonatine en trio

De Belgische componist Joseph Jongen studeerde al op zeer jonge leeftijd theoretische vakken, piano en orgel aan het conservatorium van Luik. Voor zijn uitzonderlijke spel behaalde hij in 1897 de Prix de Rome. Hij componeerde orkestwerken, kamermuziek, koorwerken en kerkmuziek. In de Deux Pieces en Trio treffen we warme kleuren en meeslepende melodieën aan uit het Waalse land.

Als zoon van de bekende harpiste Micheline Kahn groeide Jean Michel Damase op in een muzikale omgeving. Op jonge leeftijd ontwikkelde zich zijn muzikale talent.
De schrijfstijl van Damase is lichtvoetig, elegant en traditioneel in het gehoor liggend. Ook weet Damase precies de uitersten van de diverse instrumenten te benutten.

Maurice Ravel (door Damase zeer bewonderd) wordt door velen beschouwd als de grootste Franse componist na Debussy.
Oorspronkelijk is de Sonatine voor pianosolo. De harpist Carlos Selzedo heeft de Sonatine bewerkt voor de bezetting fluit-harp-cello.

Het ensemble Arpa Aularco, opgericht in 2001, bestaat uit jonge musici, die elkaar tijdens diverse muziekprojecten vonden in hun wederzijdse liefde voor kamermuziek. Zij concerteerden al op vele podia in buiten- en binnenland. Naast instrumentbeheersing richt het ensemble zich op het communiceren met het publiek: met muziek de luisteraar in hart en ziel beroeren. De drie musici hebben ook een solocarrière.

Gabriël Arias Luna geeft als cellist van het European Union Chamber Orchestra en van diverse kamermuziekensembles als het Grétry strijkkwartet en het Almonte strijktrio concerten in verschillende Europese landen en daarbuiten. Ook maakte hij met verschillende ensembles opnames voor de Belgische radio.
In augustus 2000 werd Gabriël aangesteld als solocellist in het Limburgs Symfonie Orkest te Maastricht.
De harpiste Gwyneth Wentink was prijswinnares van enkele prestigieuze concoursen. Ze treedt regelmatig op met vooraanstaande orkesten in binnen- en buitenland en ze geeft ook solorecitals.
Karin Basting treedt regelmatig op met kamermuziekensembles als het New Venture Consort en het Xenakis Ensemble en met de organist Ko Zwanenburg.

14.00-15.00 uur: Beiaardbespeling door Marcel Siebers (stadsbeiaardier van Cuijk, Venlo en Emmerik).

Een moeilijke opgave om op een beiaard uit 1649 laat-romantische en expressionistische muziek tot haar recht te laten komen.
Oordeelt u zelf of dit lukt met de muziek van Ravel, Debussy en van Marcel Siebers.

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 26 juni 2005 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 26 juni 2005
15:00 uur - Nicolaïkerk

Eight Scenes from Alice


Het Nationaal Jeugdkoor


Wilma ten Wolde, dirigent

Programma

Patrick van Deurzen-Eight Scenes from Alice

Aan Eight Scenes from Alice ligt de meesterlijke vertelling Alice in Wonderland van Lewis Carroll ten grondslag. Alice wordt in deze compositie voor vrouwenkoor en slagwerk geconfronteerd met vier nogal onuitstaanbare tegenspelers: het witte konijn, de rups, de duif en de hartenkoningin. Ieder personage is een soort kwintessens van een bepaald karakter: ongedurig, onverschillig, wantrouwig en harteloos. Het verhaal van Alice is om deze karakters heen gevlochten. Zij moet zich maar zien te redden. Zal zij daarin slagen?
Componist Patrick van Deurzen stelde aan de hand van Lewis Caroll’s tekst het libretto op zo’n manier samen dat er voor ieder van de acht scènes een nieuwe vertelling ontstaat. Vertellingen die door hun (gedeeltelijke) abstractie het archetypische van de verschillende karakters versterken. De muziek zit de verschillende stemmingen, veroorzaakt door de vier personages en wat dit met Alice doet, op de huid: speels en vilein.

Het Nationaal Jeugdkoor is opgericht in 1996. De leden van het koor, jonge vrouwen tussen de 16 en 25 jaar, zijn afkomstig uit het hele land. Een aantal van hen studeert aan één van de Nederlandse conservatoria. Er wordt eens in de maand gerepeteerd tijdens weekends of studiedagen. Het Nationaal Jeugdkoor geeft concerten in binnen- en buitenland en werkt mee aan producties van de grote orkesten, zoals het Koninklijk Concertgebouworkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het koor heeft in november 2002 de eerste prijs gewonnen tijdens het prestigieuze Internationaal koorfestival in Tolosa (Spanje).

Wilma ten Wolde is artistiek leider van Vocaal Talent Nederland, het Nationaal Jeugdkoor en het Nationaal Kinderkoor. Ze is docent solfège en ensemblezang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en docent aan het Nederlands Vocaal Laboratorium in Amsterdam. Daarnaast was ze jurylid bij nationale en internationale festivals.

14.00-15.00 uur: Beiaardbespeling door Arie Abbenes.

Sprookjesachtige en verhalende muziek deze keer. Vlaamse beiaardstukken met titels als Sprookje, Ballade en Fantasia. Maar ook is een suite van Mathieu Dijker te horen, waarin het Brabantse land bezongen wordt. In dit programma mogen de Aquarium Miniaturen van Gerard Boedijn zeker niet ontbreken.

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 31 juli 2005 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 31 juli 2005
15:00 uur - Nicolaïkerk

Wind and Strings II

Hans Lub-viool
Stephen Taylor-orgel

Programma

Josef Rheinberger (1839-1901)-Einleitung und Passacaglia, uit sonate nr. 8 in e, op. 132
Severin Svendsen (1840-1911)-Romanze in G, op. 26 (bewerkt voor viool en orgel door Joachim Dorfmüller)
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)-Valet will ich dir geben, op. 65
Josef Rheinberger-Thema mit Veränderungen, op. 150 nr. 1
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)-Sonate nr. 4 in Bes

Is dat wel mogelijk, een romantisch programma op het orgel van Marcussen? Nee, natuurlijk niet, want het Deense orgel is welhaast anti-romantisch: weinig grondstemmen, hoge mixturen en ronkende tongwerken! Niet alleen de dispositie op zich, maar de hele aanleg tot en met de factuur en intonatie van de pijpen is ver verwijderd van het negentiende-eeuwse orgeltype. En toch...
Onder organisten wordt vaak gezegd dat hoe sterker het karakter van een instrument en hoe beperkter het op het eerste gezicht lijkt wat betreft repertoirekeuze, hoe verrassender de wendbaarheid blijkt te zijn. We hebben het uiteraard over kwalitatief uitmuntende orgels, niet over instrumenten waarop je alles kunt spelen maar niets klinkt. En wat het Marcussen-orgel betreft: we hebben het voordeel van de akoestiek en van de uitmuntende prestanten, fluiten en tongwerken. Daarnaast hebben de organisten zo hun ’trucjes’ ?. mixtuur te hoog? ?. octaaf lager spelen...!
Bovendien is het zo dat de levens van de componisten van vanmiddag een periode van bijna 100 jaar beslaan- een lange tijd in termen van compositietechniek en orgelbouw, waarbij we ons ook mogen bedenken dat de term ’romantiek’ - zeker onder organisten - wordt gebruikt for a multitude of evils... (tot ruim in de twintigste eeuw!).
Met andere woorden, Rheinberger en Mendelssohn hebben ook heel ’klassieke’ orgels gekend: niet ’het orgel van de Deen’, maar ook niet de Voix Céleste van Karg-Elert!

Hans Lub verdiepte zich na zijn vioolstudie ook in de barokviool. Hij maakt deel uit van Concerto d’ Amsterdam, Das Neu-Eröffnete Orchestre en het ensemble voor middeleeuwse muziek Fála Musica. Hij is concertmeester van het Rijn Consort in Arnhem en het barokorkest Eik en Linde in Amsterdam. Verder werkt Hans Lub als vioolleraar aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten (UCK) en is hij dirigent van het studenten-barokorkest Het Kunstorkest.

Stephen Taylor was koorjongen aan de kathedraal van Bristol en Organ Scholar van Jesus College, Oxford. Na zijn verhuizing naar Nederland vervolgde hij zijn orgelstudie die hij in 1977 afrondde met de Prix d’Excellence. Hij is organist van de Utrechtse Nicolaïkerk en werkzaam als solist en continuo-speler. Daarnaast publiceerde Taylor een methode voor praktische harmonisatie.

14.00-15.00 uur: Beiaardbespeling door Arie Abbenes.

Hoogromantiek met de Messa di Gloria van Puccini en delen uit de vierde orgelsymfonie van Guilmant. Voor het overige deel wordt geput uit de werken van romantici als Elgar, Benoit en Fauré.

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 6 augustus 2005 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 6 augustus 2005
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Stephen Taylor



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 13 augustus 2005 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 13 augustus 2005
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Bert Matter



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 20 augustus 2005 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 20 augustus 2005
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Karel Demoet



 

Top


 


zaterdag 27 augustus 2005 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 27 augustus 2005
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Ko Zwanenburg



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 28 augustus 2005 16:15 uur - Nicolaïkerk


zondag 28 augustus 2005
16:15 uur - Nicolaïkerk

The Fringe


Die Kleine Cammer Music


Teddie Hwang-traverse
Amy Blyth-harpsichord

Programma

G. Ph. Telemann (1681-1767)-Suite VI in D minor
-Concerto III in A Major
Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788)-Sonata in C Major, Wq 73

Twee Amerikanen in Den Haag, Teddie Hwang en Amy Blyth, studenten van Wilbert Hazelzet en Jacques Ogg, vormden hun duo in 2004 om het immense repertoire voor traverso en obligaat klavecimbel te verkennen. De nadruk ligt op de Duitse muziek van late Barok, met bijvoorbeeld Suites van Johann Sebastian en Carl Philipp Emanuel Bach, hoewel Joseph Bodin de Boismortier en Fran?ois Couperin niet ontbreken. De naam ’Kleine Cammer Music’ is ontleend aan een werk van Telemann, een set van zes partita’s. Op hun Fringeprogramma kan deze naam dus niet ontbreken: van Telemann klinken een Suite en een Concert.

Het Holland Festival Oude Muziek Utrecht is een jaarlijks terugkerend tiendaags zomers evenement in de Utrechtse binnenstad. Dit jaar vindt het Festival plaats van 26 augustus t/m 4 september en biedt ca. 100 concerten: 60 in het hoofdprogramma en daarnaast 40 zogenaamde fringeconcerten. Deze gratis optredens worden gegeven door jong, aanstormend talent en duren ca. 45 minuten. Toegang gratis, na afloop gaan de musici rond met de hoed voor een vrijwillige bijdrage.

Website: http://www.oudemuziek.nl

 



 

Top


 


zaterdag 3 september 2005 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 3 september 2005
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Cor Ardesch



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 4 september 2005 11:45 uur - Nicolaïkerk


zondag 4 september 2005
11:45 uur - Nicolaïkerk

Bach, jaargang XII


Cappella di San Pietro


Peter Dijkstra, dirigent

Programma

Johann Sebastian Bach (1685-1750)-Ach, lieben Christen, seid getrost, BWV 114

Het concert wordt vooraf gegaan door een kerkdienst, waarin eveneens een cantate van J.S. Bach wordt uitgevoerd.
Cantate tijdens de kerkdienst:

Jesu, der du meine Seele, BWV 78
cantate voor de 14e zondag na Trinitatis
(Leipzig, 10 september 1724)

Cantate tijdens het concert:

Ach, lieben Christen, seid getrost, BWV 114
cantate voor de 17e zondag na Trinitatis
(Leipzig, 1 oktober 1724)

Toelichting

De cantate Jesu, der du meine Seele BWV 78 voor de veertiende zondag na Trinitatis werd voor het eerst uitgevoerd op 10 september 1724, de cantate Ach, lieben Christen, seid getrost BWV 114 voor de zeventiende zondag na Trinitatis klonk voor het eerst op 1 oktober 1724. Beide werken behoren tot de tweede jaargang cantates die Bach als Thomascantor in Leipzig schreef. Kennelijk was het Bachs bedoeling uitsluitend composities van eigen hand uit te voeren. Dit betekende dat wekelijks een nieuwe cantate gecomponeerd, in partijen uitgeschreven, ingestudeerd en uitgevoerd moest worden. Voor zijn tweede jaargang cantates in Leipzig stelde Bach zich een bijzondere opgave, die bovendien het teruggrijpen naar eerdere composities vrijwel onmogelijk maakte. Als uitgangspunt voor deze cantates koos hij oude lutherse kerkliederen, passend bij de zondag van het kerkelijk jaar. Het grondplan van deze zogenaamde koraalcantates is steeds hetzelfde: de eerste en laatste strofe van het koraal zijn onveranderd overgenomen als openingskoor respectievelijk slotkoraal; de tussenliggende strofen zijn zeer vrij omgedicht tot recitatieven en aria’s. De meeste op deze wijze omgedichte teksten lijken van de hand van één, tot voor kort niet bekende, dichter. Volgens Christoph Wolff in zijn recente Bachbiografie is de vermoedelijke dichter Andreas Stübel, een emeritus conrector van de Thomasschule. Hij leidt dit af uit het feit dat na Stübels dood in het voorjaar van 1725 de koraalcantatecyclus abrupt wordt afgebroken. De serie koraalcantates bestrijkt de periode van de eerste zondag na Trinitatis 1724 tot Palmzondag 1725. Bach componeerde in deze periode in totaal 41 cantates volgens het zojuist beschreven procédé, waaronder de beide cantates die vandaag op het programma staan.

Cappella di San Pietro voert al vanaf haar oprichting in 1993 cantates en andere werken van Johann Sebastian Bach uit volgens de meest recente inzichten, te weten met een koor van acht zangers en een enkelvoudig bezet instrumentaal ensemble. De zangers nemen zowel koor- als solopartijen voor hun rekening. De meeste van hen zijn actief in ensembles als The Amsterdam Baroque Choir en het koor van de Nederlandse Bachvereniging. Het instrumentaal ensemble speelt op oude instrumenten of kopieën daarvan. De leden spelen in verschillende vooraanstaande barokorkesten. Het ensemble stond onder leiding van dirigenten als Daniel Reuss, Jaap ter Linden, Peter Dijkstra en Anthony Zielhorst.
De naam Cappella di San Pietro refereert aan de bakermat van het ensemble, de Utrechtse Pieterskerk.



Peter Dijkstra (1978) begon op jonge leeftijd met zingen in het Roder Jongenskoor. Hij studeerde koor- en orkestdirectie en solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, en behaalde voor deze studies het diploma summa cum laude met onderscheiding. Hierna studeerde hij directie aan de Hochschule für Musik in Keulen.
Hij is momenteel artistiek leider van vocaal ensemble MUSA, een gemengd koor in Utrecht, en van vocaal ensemble The Gents. Met dit koor won hij verschillende prijzen op internationale festivals en maakte hij cd-opnamen onder het label Channel Classics. In oktober 2003 won hij de eerste prijs tijdens de Eric Ericson Competitie in Stockholm, en dit zette zijn internationale carrière in gang. Inmiddels is hij een veelgevraagde gast bij o.a. het Nederlands Kamerkoor, het RIAS Kammerchor Berlijn, het Fins Radio Kamerkoor en het Südwestfunk Vokalensemble in Stuttgart. Ook verscheen hij als gastdirigent bij het Noord Nederlandse Orkest en de Bochumer Symphoniker.
Vanaf september 2005 zal hij de positie van artistiek leider van het Chor des Bayerischen Rundfunks in München gaan bekleden. Onlangs is hij ook benoemd als vaste gastdirigent bij het Zweeds Radiokoor.
In 2002 werd hem ook de Kersjes-van de Groenekambeurs voor jonge orkestdirigenten toegekend, waarmee hij momenteel orkestdirectie studeert bij de gerenommeerde pedagoog Jorma Panula aan het Koninklijk Conservatorium van Stockholm.

14.00-15.00 uur: Beiaardbespeling door Arie Abbenes.

Na de kerkdienst en het cantateconcert is er nog meer Bach, met cantatedelen en delen uit de Capriccio over het vertrek van mijn broer. Wees welkom in de tuin, de ideale luisterplaats voor de Hemony-beiaard.

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zondag 4 september 2005 13:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 4 september 2005
13:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelestafette

Tijd: 13.00-16.00 uur

Orgelestafette: De fugakunst van Bach

In het kader van het Utrechtse Uitfeest op zondag 4 september a.s. organiseert het Holland Festival Oude Muziek Utrecht daarnaast in samenwerking met de Nicolaïkerk een orgelestafette. Deze estafette is in feite één groot Fringeconcert waar jonge, bijna afgestudeerde of beginnend professionele organisten hun kunsten mogen etaleren. Alle optredens sluiten naadloos op elkaar aan en spelen zich af rond 1 muzikaal thema: de fugakunst van Bach. Dit thema sluit aan bij het centrale Festivalthema Polyfonie.

Website: http://www.uitfeest.nl

 



 

Top


 


zondag 4 september 2005 17:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 4 september 2005
17:00 uur - Nicolaïkerk

Vesper kerkdienst

Als afsluiting van de ’Bachzondag’ zal ook in de vesperdienst koor- en orgelmuziek van J.S.Bach klinken. De Vespercantorij o.l.v. Ko Zwanenburg en organist Stephen Taylor werken mee aan deze dienst.

 



 

Top


 


zaterdag 10 september 2005 14:00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 10 september 2005
14:00 uur - Nicolaïkerk

Orgelconcert

Ko Zwanenburg-orgel
Karin Basting-fluit
Els Ruepert-hobo



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 5 november 2005 20.30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 5 november 2005
20.30 uur - Nicolaïkerk

Zwijgende film - Sprekend orgel

Joost Langeveld-orgel

HUMAN BITS


Een speciaal programma in het kader van de Utrechtse Museumnacht 2005

De wonderlijke mens is altijd een onderwerp geweest in de filmgeschiedenis. Het Nederlands Filmmuseum heeft allerlei filmfragmenten uit de vroege periode samengebracht in een programma Human Bits. Het gaat om fragmenten die soms enkele minuten, soms maar 30 seconden duren en die de mens in allerlei vormen laten zien.

We zien portretten van mensen, mensen in de natuur. Prachtige kleurenbeelden uit de zee, een vrouw die worstelt met een kaaiman, het Nederlands Kampioenschap wielrennen op de weg, twee treinen die op elkaar botsen met 100 km per uur onder toeziend oog van het publiek.

We zien mensen dansen, een anatomische inzicht in een bewegend naakt lichaam. Tot slot zien we ontluikende liefde van verliefde stellen.

Zelfs in de vroege film zijn momenten die ons kunnen shockeren, zijn het prachtige kleurenbeelden die ons verbazen of taferelen die iedereen kunnen ontroeren!

De organist Joost Langeveld, docent muziekgeschiedenis en muzieksociologie aan de universiteiten van Nijmegen en Utrecht, geniet bekendheid als muzikaal begeleider van stomme films. In die laatste hoedanigheid speelde hij o.a. in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, de Pieterskerk in Utrecht, de Grote Kerk in Enschede, het Nederlands Filmmuseum, het Filmmuseum in Potsdam, en de St.Pietersabdij in Gent (in het kader van het Vlaams Filmfestival). Daarnaast begeleidt hij regelmatig oude films in Theater Tuschinski in Amsterdam.

Het programma duurt 57 minuten (aanvangstijden 20.30, 22.00 en 23.30 uur)

Met dank aan het Nederlands Film Museum en het Louis Hartlooper Complex



Deze uitvoering werd mede mogelijk gemaakt door het VSB fonds.
Website: http://www.museumnacht.nl

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 12 november 2005 21.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 12 november 2005
21.00 uur - Nicolaïkerk

Requiem voor


Cappella Amsterdam
o.l.v. Daniel Reuss


Programma

werken van J.S. Bach en H. Schutz

Op zoek naar de kracht die achter het leven schuilt liepen de fysiologen en anatomen van de achttiende eeuw steeds weer tegen hetzelfde probleem aan: de vraag waar de ziel zich bevindt, en waaruit ze bestaat. Dat met het intreden van de dood de ziel uit het lichaam verdwijnt was bijvoorbeeld zonneklaar - maar aangezien er voor en na het sterven geen gewichtsverschil kon worden waargenomen moest de anima, zoals de ziel in goed latijn werd genoemd, wel zoiets zijn als een bijzonder vluchtige damp, die bovendien slechts uit enkele atomen kon bestaan.
Nog problematischer was de ontdekking die de Zwitserse onderzoeker Abraham Trembley in 1744 deed. Tijdens het bestuderen van een primitief waterdiertje, de zoetwaterpoliep, ofwel de hydra, kwam hij erachter dat het dier ongestraft aan stukken kon worden gesneden; uit elk deeltje groeide dan weer een nieuw exemplaar. Maar hoe zat het dan met de ziel? Was die ook in mootjes gehakt?
De oorzaak van al deze zorgen was natuurlijk dat het gangbare geloof postuleerde dat de mens, en wellicht ook de dieren, in het bezit was van een onsterfelijke ziel. Het ontkennen van dat dogma stond gelijk aan godslastering.
Componisten hadden met zulke dilemma’s niet te maken, al hielden ook zij er verschillende gezichtspunten op na. Bij Heinrich Schütz, die in het derde deel van zijn Musikalische Exequien uit 1633 de ziel van de overledene tussen twee engelen hemelwaarts laat stijgen, is de ziel een bariton. Bij Johann Sebastian Bach is het een sopraan - een vrouw dus, of misschien wel een jongetje - die zich halverwege de Cantate no. 106 losmaakt uit het koor en zich eenzaam bij zijn of haar Schepper voegt, onder het zingen van ’Ja, komm, Herr Jesu, Herr Jesu!’ Dat zijn de laatste woorden van de Bijbel, en dat is niet voor niets.
Het gaat hier om begrafenismuziek - maar dat niet alleen. Het idee van de Dood is zowel bij Schütz als bij Bach, die beiden theologisch goed onderlegd waren - onlosmakelijk verbonden met dat van de Wederopstanding. In Bachs motet Jesu meine Freude komt dat nog duidelijker naar voren. Tegenover de oudtestamentische gedachte dat de dood een straf is voor de zonde staat hier het nieuwtestamentische idee van de Verlossing door het Geloof: Wie in de Heer is, zullen alle zonden vergeven worden.
Het evangelische gedachtegoed - in die tijd nog vers en dus vurig - had in Schütz en Bach een paar eminente pleitbezorgers. De koraalmelodieën van de lutherse eredienst waren, anders dan nu, gemeengoed bij de gelovigen, en beide componisten maakten daar dankbaar gebruik van. In de Musikalische Exequien duiken, soms verscholen in de middenstemmen, gezangen op als Nun freut euch, lieben Christen g’mein en Mit Fried und Freud fahr ich dahin. Deze laatste melodie klinkt ook in lange noten boven de bas-aria Heute wirst du mit mir in Paradies sein uit Bachs Cantate no. 106. En het motet Jesu meine Freude is vanzelfsprekend geënt op het gelijknamige koraal, dat aan alle oneven delen van de compositie werk ten grondslag ligt.
Aan het woord van God, en speciaal aan de verstaanbaarheid daarvan, wordt in de hervormde kerk groot gewicht gehecht. Dat is goed te horen aan de tekstbehandeling in Schütz’ Musikalische Exequien. Vooral in het omvangrijke eerste deel, Nakket bin ich von Mutterleibe kommen, is de tekst bijna steeds op zo’n manier over de stemmen verdeeld dat ze voortdurend verstaanbaar is. Ook de ritmisering volgt die van de tekst op de voet. Het belet Schütz niet om woordschilderingen toe te passen, bijvoorbeeld op de tekst ’wenn’s hoch kommt’, waarin het woord ’hoch’ er letterlijk uit springt.
De zesstemmigheid van het eerste deel maakt in de volgende twee delen plaats voor achtstemmigheid; aanvankelijk in de vorm van een dubbelkwartet, maar in het slotdeel staat een vijfstemmig koor tegenover drie solostemmen, die als gezegd de ziel en de twee engelen uitbeelden.
Bach, die een eeuw na Schütz geboren werd, huldigt in zijn muziek eigenlijk dezelfde principes, maar de pure rechtlijnigheid heeft bij hem plaats gemaakt voor een doortimmerde architectuur vol bloemrijke details die met recht barok genoemd kan worden. De Cantate 106 ’Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit’, ook wel bekend als de Actus Tragicus, is een werk dat hij schreef in 1707 of 1708, toen hij nog maar 22 jaar was. Het werk lijkt in zoverre op dat van Schütz dat het gebaseerd is op een collage van bijbel- en koraalteksten, en dat ook de drie vocale delen bestaan uit verschillende aaneengesloten, maar duidelijk te onderscheiden onderdelen.
De Actus tragicus wordt wellicht nog overtroffen door het motet Jesu meine Freude, dat Bach schreef in 1723. Een motet is van oudsher een vocale compositie op een liturgische tekst. Bachs werk sluit aan bij de traditie doordat het in essentie bestaat uit vijf koorpartijen. De basso continuo-partij die in de baroktijd vrijwel onmisbaar was verdubbeld slechts de gezongen partijen.
De muzikaal rijk gevarieerde koraalstrofen worden hier afgewisseld met geparafraseerde teksten uit Paulus’ brieven aan de Romeinen. Het is verbazend met hoe weinig middelen Bach buitengewoon effectieve tekstuitbeeldingen realiseert. Dezelfde twee lange tellen rust die in het tweede deel het woord ’Nichts’ illustreren zetten in het vijfde deel het woord ’Trotz’ kracht bij. In datzelfde deel doet een dalende octaafsprong zowel dienst bij ’Springe’ als bij ’Abgrund’.
Zo valt er nog veel meer te ontleden aan Bachs muziek, en dat is in de afgelopen twee eeuwen ook met grote ijver gedaan door musicologen. De anatomie hebben ze kunnen beschrijven, maar netzomin als Abraham Trembley hebben ze de ziel ervan kunnen traceren. Daar komt bij dat die zich - anders dan die van de zoetwaterpoliep - niet in stukjes laat delen.

Frits van der Waa

Website: http://www.cappellaamsterdam.nl

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 19 november 2005 21.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 19 november 2005
21.00 uur - Nicolaïkerk

Daar wordt aan de deur geklopt


Hemony Ensemble
o.l.v. Simon Groot


Programma

Sinterklaasmuziek uit o.a. de Nederlandse Renaissance

Een Sinterklaasconcert op de avond van zijn intocht in Utrecht. Aan de hand van de ’vita’ (de levensbeschrijving) van de goedheiligman wordt een aantal markante momenten uit zijn leven bezongen: de abstinentia (de onthouding van de moederborst op vastendagen), zijn werk als gulle gever van geschenken, zijn rol als huwelijksmakelaar en natuurlijk zijn onberispelijke levenswandel in het algemeen. Rondom een groep van zestiende- en zeventiende-eeuwse vocale en instrumentale composities brengt het ensemble ook een aantal middeleeuwse motetten en bewerkingen van moderne Sinterklaasliedjes. Een tweede draad die door dit programma loopt, wordt gevormd door het lied Daar wordt aan de deur geklopt. Dit lied is in de Duitse taal bekend als Ach, du lieber Augustin en vanuit het Duitse taalgebied is er een aantal instrumentale versies van dit lied overgeleverd. Deze instrumentale versies maken zich los van de taal en kunnen in dit programma zonder meer de plek van het Nederlandse Sinterklaasliedje innemen. Twee werken op het programma hebben een specifiek Utrechtse achtergrond. Het middeleeuwse gezang Salve, pater et patrone is ergens tussen de elfde en de veertiende eeuw in de omgeving van Utrecht ontstaan (de oudste tekstbron is veertiende-eeuws, maar de melodie stamt uit de elfde eeuw). Het werk Nicolai solemnia is afkomstig uit een handschrift dat rond 1500 in een Utrechts klooster is vervaardigd. Omdat alle meerstemmige muziek die in dit handschrift is opgenomen een hoge ligging heeft, wordt verondersteld dat het hier om een (overigens niet nader aangeduid) vrouwenklooster ging.

Website: http://www.hemony.nl

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


 


zaterdag 10 december 2005 21.00 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 10 december 2005
21.00 uur - Nicolaïkerk

Cantare con silenzio


ASKO-kamerkoor
o.l.v. Jos Leussink


Programma

Salvatore Sciarrino (1947)-Cantare con silenzio (1999)
Charlotte Seither (1965)-Fra l’altro (1991)
-Seeds of noises (2000)

Salvatore Sciarrino (Palermo, 1947) had goede gronden om het vocale stuk dat hij 1999 maakte de titel Cantare con Silenzio te geven. Intieme klanken, zacht gezongen of eventueel sterk gefluisterd - maar ook dan dus zacht klinkend, - zijn ingebed in subtiel gevarieerde fluitklanken, die bovendien elektronisch worden verrijkt. Als hij soms toch even om een forte vraagt dan dient dat alleen om het perspectief te verduidelijken van een geschakeerde reis op weg naar de stilte.
Hierbij sluiten de werken van Charlotte Seither (Landau, 1965) wonderwel aan. Zij is naar eigen zeggen gefascineerd door het nog juist waarneembare, dat zich steeds verder opsplitst en in het binnenste vertakt. Dat blijkt al uit haar Fra l’altro uit 1991 voor kamerkoor. Ook in Seeds of Noises uit 2000 voor zes stemmen doet ze meer met minder door aandacht te vragen voor de kleinste nuances, in de buurt van de stilte.

Het Asko Kamerkoor is een kamerkoor van semi-professionele en aankomend professionele zangers. Het Asko Kamerkoor heeft als doel het uitvoeren van eigentijdse kamerkoorwerken die actueel en grensverleggend zijn in zinvol samenhangende programma’s en brengt deze koorwerken onder de aandacht van een zo breed mogelijk publiek. Daarbij wil het een voortrekkersrol in de muziekpraktijk vervullen door zangers en andere musici te scholen en te coachen in voor hen vaak ongewone muziek.

Website: http://www.askokamerkoor.nl

 



 

Bekijk de foto's van dit concert

Top


[Home]