Foto's donderdag 24 januari 2019   


Opbouwen van de techniek

Felix Ruiter – Het ritueel van Kiari

.

Koor Neon - Antal van Nie – Míg a Világ Marad

Silviu Tanasa – Roemeense Suite

cimbaal Vasile Nedea

viool Cristian Tanasa

accordeon Ion Tanase

Silviu Tanasa

Het Marcussenorgel - Joris van Suijdam – Apex

Vincent Pruijn Pérez – Kalixatl

Neon met Dane Harris – HUMAN

Neon met Dane Harris – HUMAN

Neon met Dane Harris – HUMAN

Pim Boreel – Iye

Pim Boreel – Iye (close up)

Het Marcussenorgel

Het ritueel van Kiari

Harold Groenenboom – Exclamation

Harold Groenenboom – Exclamation

Harold Groenenboom – Exclamation

Neon met Beau Zwart – 4 in 8 ways

Beau Zwart en dirigent Fokko Oldenhuis

Neon met Beau Zwart – 4 in 8 ways

Julius van IJperen – Ode aan de klokken

Julius van IJperen – Ode aan de klokken


  Programma  

 


donderdag 24 januari 2019 20:15 uur - Nicolaïkerk


donderdag 24 januari 2019
20:15 uur - Nicolaïkerk

Open Performance Site / E-Live

Traditiegetrouw zijn de studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), Media Technologie en het Utrechts Conservatorium te gast in de Nicolaïkerk.

Akoestische muziek versmelt met electronische klanken en vormen samen weer een bron voor lichtbeelden. Kamerkoor NEON, koor voor nieuwste muziek, onder leiding van Fokko Oldenhuis hebben we ook dit jaar kunnen strikken om een aantal composities ten gehore te brengen. Laat u zich graag verrassen? Houdt u van het niet alledaagse? Kom kijken en luisteren.

Kaarten zijn te verkrijgen vanaf een half uur voor aanvang van het concert in de kerk of via de site van Podiumplein.

Toegang € 10 | CJP/Pas65/U-pas € 9 |Studenten € 5 | t/m 18 jaar gratis

Programma

1. Eefje van den Brink – Installatie
(voorafgaand aan concert)

2. Antal van Nie – Míg a Világ Marad
koor Neon o.l.v. Fokko Oldenhuis
orgel Maarten Boonstra


Míg a Világ Marad (vertaling: Terwijl de wereld blijft) is een ode aan Antals Hongaarse afkomst.
Hij gebruikt hierin twee gedichten van zijn grootmoeder. Haar turbulente levensloop is een
inspiratie geweest voor het verloop van het stuk. Ook worden er diverse muzikale elementen uit de
Hongaarse traditie gebruikt. Het werk is geschreven voor gemengd koor, orgel en elektronica.
Antal van Nie (1997) is een veelzijdig muziektechnoloog. Hij heeft zich de afgelopen jaren
ontplooid als sound engineer, geluidsontwerper en installatie-kunstenaar. Componeren deed hij tot
nu toe vooral voor zichzelf, dit is zijn eerste werk dat publiek wordt uitgevoerd.

3. Silviu Tanasa – Roemeense Suite
viool Cristian Tanasa
accordeon Ion Tanase
cimbaal Vasile Nedea
cajon


Deze suite is gebaseerd op diverse Roemeense dansstijlen: Sarba, Hora, Choragheasca en Doina.
Dansstijlen die recht uit het hart worden gespeeld door de muzikanten. De muziek wordt
ondersteund door elektronica.
Silviu Tanasa komt uit een muzikale famillie. Hij is opgegroeid met Roemeense volksmuziek en
klassieke muziek. Thuis was hij altijd omringd door muzikanten en muziek. Zo is hij ook begonnen
met viool spelen.
Componeren was iets dat hij altijd al wilde doen, maar nooit echt durfde. Tijdens de studie aan de
HKU is dit veranderd. Hij heeft het vertrouwen gekregen om zijn ideeën daadwerkelijk uit te
voeren door te componeren en te schrijven.

4. Joris van Suijdam – Apex
orgel Diederick Clements
Apex is een samenspel tussen kerkorgel en live elektronica. Het stuk neemt wat afstand van
traditionele orgelmuziek, en laat de twee muzikanten nauwlettend naar elkaar luisteren.
De akoestiek van de ruimte krijgt een belangrijke rol in dit dynamische maar subtiele stuk muziek.
Joris van Suijdam gebruikt het geluid uit zijn omgeving in zijn composities, vaak gecombineerd met
ongewone instrumentale delen. Bewerking en herbewerking van geluid staat centraal in zijn werk.
Joris zoekt vaak de grens op tussen omgevingsgeluid, muzikaal geluid en analoge ruis.

5. Vincent Pruijn Pérez – Kalixatl
Kunstwerken kunnen uit ideeën ontstaan, maar vaak is veel meer dan alleen het oorspronkelijke
idee te zien in een kunstwerk. We begrijpen de wereld door onze eigen ervaringen en kennis.
Wanneer kunst gemaakt wordt, wordt de eigen kijk op de wereld van de artiest ook indirect deel
van het kunstwerk. Het idee dat een kunstwerk inspireert is vaak dus maar de top van de ijsberg
als het gaat om de betekenis van het stuk. Dit stuk is een omgekeerde ijsberg. Visuals, audio,
synthese, stem en generatieve muziek en gedichten worden gebruikt om de contour van een idee
vanuit verschillende kanten te schetsen. Om zo de ruimte te tekenen waarin zo’n idee kan bestaan,
om een eigen kijk op de wereld te laten zien, om een raam te openen naar een wereld die
ontstaan is uit een gedachte die niet in woorden is uit te drukken.
Vincent Pruijn Pérez werd geboren in 1996 in Mexico-Stad. Vanaf een jonge leeftijd studeerde hij
klassiek gitaar. In latere jaren componeerde hij zowel klassieke als metal muziekstukken. Tijdens
zijn bachelor onderzocht hij het maken van abstracte composities door middel van code. Nu,
tijdens zijn master, probeert hij deze kennis te gebruiken om multimediale performances te maken.

6. Dane Harris – HUMAN
koor Neon o.l.v. Fokko Oldenhuis
orgel Maarten Boonstra
electronica Dane Harris

0.5 + 0.5 = 1.0

7. Pim Boreel – Iye
Geïnspireerd door zijn medisch verleden exposeert Pim Boreel de performance installatie “Iye”.
Als vierjarig kind heeft Pim vanwege een hersenvliesontsteking een periode in het ziekenhuis
doorgebracht. Van deze periode kan Pim zich gelukkig nog maar één object duidelijk herinneren:
de infuuszak.
Eén van de dingen die Pim aan zijn hersenvliesontsteking heeft overgehouden, is overgevoeligheid
voor fel licht. Als hij daaraan wordt blootgesteld, begint zijn oog hevig te tranen. Tranen die de het
binnenkomende licht breken en zo zijn perceptie van de realiteit vervormen.
Geïnspireerd door natuurwetenschappelijke fenomenen en nieuwe technologieën creëert Pim
Boreel ongewone verbindingen tussen zijn eigen ervaringen, fascinaties en ideeën. Dit proces uit
zich in immersieve installaties die de poëtische kwaliteiten van de natuur onthullen. Daarbij wordt
gebruikt gemaakt van licht, geluid, design en architectuur.
De installatie van Pim Boreel loopt door in de pauze.

P A U Z E

8. Felix Ruiter – Het ritueel van Kiari
zang Iris Adriaansz, Myrte Kooij, Sarah Cahuasqui
keelzang Roderick Heijman
performance Tess Elschot

Het ritueel van Kiari is weer aangebroken! We komen vandaag allen bijeen om het ritueel met
voorspoed te laten verlopen, en dankzij uw aanwezigheid is dit mogelijk. Wij zullen ervoor zorgen
dat Kiari opnieuw koest blijft, en dat de kerk veilig gesteld wordt.
Felix Ruiter is een componist met hart voor de kunst van presentatie en performance. Het is
belangrijk voor hem dat de luisteraar zijn muziek niet alleen kan horen, maar ook op andere
manieren kan ervaren. Door zijn afstudeerjaar te gebruiken om te experimenteren en te
onderzoeken in performance en het beïnvloeden van de ruimte, hoopt hij een slag te slaan met de
veelvoorkomende laptopcomponisten. De muziek moet tot haar recht komen zodra je het
presenteert!

9. Harold Groenenboom – Exclamation
zang Annely Leinberg
saxofooon Pantelis Lukoudis, Katerina Parpouna, Simone Nederhof & Lars van Keymeulen

De compositie Exclamation is gebaseerd op de eerste regels van een gedicht van de Engelse dichter
Marco Buschini.
Into the wonderment of your autumnal mind.
Where the skin of your grief sheds its leaves.
Is the song of your sea bound into colourful light?

De krachtige bewoording over de mens en de natuur inspireerden Harold Groenenboom bij dit
werk. Harolds interpretatie beschrijft een combinatie van esthetiek, natuurbeleving, emotie en de
onontkoombaarheid der tijd. Het verhaal van de mens wordt vertaald door de alt, en de krachten
van de natuur worden vertaald door elektronica en het saxofoonkwartet. Zoals seizoenen
vervliegen, klinken de krachten van de natuur eindeloos en vriendelijk door, terwijl de mens hier
zijn weg in vindt.
Harold Groenenboom is een jonge componist die zich vooral richt op verhalende elektronische
muziek. Vanaf zijn zevende speelt hij piano en vanaf zijn elfde heeft hij in diverse koren gezongen.
Vanuit zijn ervaringen met klassieke muziek ontwikkelde hij interesse in pop, dans, film en
elektronische muziek. Harolds muziekstijl wordt beschreven als expressief, uniek, verrassend,
ontroerend en krachtig. Zijn muziek wordt gekenmerkt door zijn gevoel voor detail en voor klank.
Harolds brede palet aan genres maakt het lastig om zijn muziek te categoriseren. Enkele stijlen die
je terug zult horen zijn epic music, EDM, contemporary, bass en alternative.
Een belangrijk aspect van Harolds muziek is zijn keuze voor klanken. Naast het feit dat bijna al zijn
muziek bestaat uit zelf ontworpen geluiden, ontwikkelt hij ook geluidsgerelateerde software.
Hierdoor kan hij als ontwerper en als gebruiker alles halen uit digitale instrumenten.

10. Beau Zwart – 4 in 8 ways
synthesizers Beau Zwart
orgel Maarten Boonstra
koor Neon o.l.v. Fokko Oldenhuis

Het stuk is gebaseerd op Beaus muzikale ontwikkeling van de afgelopen jaren, opgedeeld in vier
gedeeltes. Deze gedeeltes staan voor belangrijke periodes die vertaald zijn in muzikale genres.
Het stuk verbindt klassiek, jazz en filmmuziek met elektronica. De 8 ways staan voor het
achtkoppige speakersysteem waar het stuk mee wordt uitgevoerd. Elk gedeelte heeft een eigen
plek in de kerk en aan het einde van het stuk wordt de hele kerk gevuld.

11. Julius van IJperen – Een ode aan de slechte klokken van Thomas Both
Na de reformatie raakte de van oorsprong katholieke Nicolaïkerk in verval. Er waren namelijk
voldoende kerken beschikbaar voor de hervormde godsdienst. De stedelijke overheid besloot dat
de kerk gesloopt moest worden, zodat de stenen elders gebruikt konden worden. De omwonenden
kwamen echter in opstand. De kerk mocht niet uit hun straatbeeld verdwijnen, het was een baken
voor schippers en een ‘horloge’ voor heel Tolsteeg. De buurt begon een inzamelingsactie om de
kerk op te knappen en nieuwe kerkklokken aan te kunnen schaffen. De klokken werden gegoten
door buurtbewoner Thomas Both. Hij was echter voornamelijk kanongieter en niet zozeer
gespecialiseerd in het gieten van klokken. Na een jaar moesten de klokken dan ook worden
vervangen vanwege hun slechte kwaliteit, maar de buurt had haar kerk wel van de sloop weten te
redden.
Julius van IJperen maakt muziek onder de naam Post Traumatic Drum Disorder. Met zijn recent
ontwikkelde vinyl performance treed hij op in verschillende contexten en is hij op zoek naar de
ruimte tussen dj-cultuur en geluidskunst.

E I N D E

Neon – Koor voor Nieuwste Muziek voert het liefst werken uit waarvan de inkt nog nat is.
Componisten en concertorganisatoren die een koor zoeken om nieuw werk ten gehore te laten
brengen, kunnen bij Neon terecht. Beginnende componisten krijgen indien gewenst advies over
het schrijven voor koor, en tijdens de repetitieperiode is er ruimte voor experimenten en
aanpassingen.
Neon is zeer flexibel: per project wordt het koor samengesteld en de bezetting wordt afgestemd
op de betreffende stukken, uiteenlopend van klein ensemble tot volledig kamerkoor. Vanavond is
de vijfde keer dat Neon deelneemt aan E-Live.
Vanavond bestaat het koor uit:
Sopranen Inger Limburg, Christa Lopuhaä, Maartje Masereeuw, Marleen Steenkist
Alten Renske Dzon, Hilde Gams, Hetty Visser, Annelies van Wijngaarden
Tenoren Ruben Timmer, Sander van der Ven, Tim Verweij
Bassen Tijmen de Groot, Gijs Leegwater, Otto Mattäs, Thijs Timmermans

http://www.koorneon.nl

Fokko Oldenhuis dirigeert naast Neon ook het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam,
de Utrechtse Studenten Cantorij, Kamerkoor Next, en Kamerkoor D’Allure. Aan de Hogeschool
voor de Kunsten Utrecht is hij docent en cursusleider van de Applicatieopleiding Koordirectie en
de Kurt Thomas Cursus.
Met zijn koren voert Fokko Oldenhuis een zeer divers repertoire uit. Regelmatig wordt op zijn
verzoek nieuwe muziek geschreven. Hij voerde premières uit van onder anderen Ad Wammes,
Daan Manneke, Gerard Beljon, Kurt Bikkembergs, Robert Nasveld, Roderik de Man en vele jonge,
beginnende componisten. Hij werkt regelmatig samen met de compositieafdelingen van de
conservatoria in Utrecht en Amsterdam en met de opleiding Muziek en Technologie van de HKU.
Fokko Oldenhuis is artistiek adviseur bij de Stichting Culturele Evenementen van de Nicolaïkerk in
Utrecht en hij is lid van de artistieke commissie van het Nederlands Studenten Kamerkoor. Samen
met Hans Noijens schreef hij het boekje Doen en Laten – Repetitietechniek.

http://www.fokkooldenhuis.nl

Credits
Docenten HKU: Jorrit Tamminga, Katerina Pejoska, Thomas Koopmans
Coördinatie Nicolaïkerk: Ko Zwanenburg
Licht: Gijs ‘t Hoen
Productie: Elizabet van der Kooij
Verhuur techniek: BIN Sound & Vision

Met dank aan: alle componisten, muzikanten en andere medewerkenden

 

Top


[Home]