Foto's donderdag 25 januari 2018   


.

.

.

.

Spaanse trompetten .

.

Moral... will always get through Guillem Góngora.

Moral... will always get through Guillem Góngora.

Gojira Ouverture Sebastien Romero / NEON.

Gojira Ouverture Sebastien Romero / NEON..

Gojira Ouverture Sebastien Romero / NEON..

Gojira Ouverture Sebastien Romero / NEON..

Dusk Vincent Pruijn Pérez .

Melodies Layla Hollestelle..

Melodies Layla Hollestelle..

Melodies Layla Hollestelle.

Dusk Vincent Pruijn Pérez .

Dusk Vincent Pruijn Pérez ..

Verwoed Antonio Wijma / NEON.

Verwoed Antonio Wijma / NEON.

ZWEVING Rijk Kruijer

Eb en vloed enzo Tom Wolkers.

Eb en vloed enzo Tom Wolkers.

Eb en vloed enzo Tom Wolkers.


  Programma  

 


donderdag 25 januari 2018 20:15 uur - Nicolaïkerk


donderdag 25 januari 2018
20:15 uur - Nicolaïkerk

Open Performance Site

Traditiegetrouw zijn de studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), Media Technologie en het Utrechts Conservatorium te gast in de Nicolaïkerk.

Jaarlijks staat de Nicolaïkerk op deze avond bol van techniek. Samen met de musici van het Utrechts Conservatorium vullen ze de ruimte met licht en geluid. Een unieke samenwerking waar we best trots op zijn.

Akoestische muziek versmelt met electronische klanken en vormen samen weer een bron voor lichtbeelden.

Altijd weer een spannende avond vol met verrassingen. Ook voor de studentenzelf want de noten zijn vaak nog nat. De componisten leggen tot vlak voor het concert de laatste hand aan hun werk.

En wederom hebben we Kamerkoor NEON, koor voor nieuwste muziek, onder leiding van Fokko Oldenhuis kunnen strikken om een aantal composities ten gehore te brengen.

Laat u zich graag verrassen? Houdt u van het niet alledaagse? Bent u benieuwd waar al deze studenten mee bezig zijn? Kom dan vooral op donderdag 25 januari naar de Nicolaïkerk.

Kaarten zijn te verkrijgen vanaf een half uur voor aanvang van het concert in de kerk of via Podiumplein

Toegang € 10 | CJP/Pas65?U-pas € 9 |Studenten € 5 | t/m 18 jaar gratis

Programma E-Live 2018
Coördinatie HKU - Jorrit Tamminga en Katerina Pejoska
Geluid - Thomas Koopmans
Licht - Gijs t Hoen
Productie - Elizabet van der Kooij
Met dank aan - de muzikanten en Hans van den Brink
BIN Sound & Vision

1. Moral... will always get through Guillem Góngora
Rodrigo de Freitas, altviool
Guillem Góngora, elektronica
"Moral... will always get through" (2017), voor altviool en soundscape, is geinspireerd op het zwarte hoofdstuk uit de Nederlandse geschiedenis, het Nazi bombardement op Rotterdam. De elektronica verbeeldt het verloop van een luchtaanval: sirenes die de komende dreiging aankondigen, gevechtsvliegtuigen en bommenwerpers die uit het noordoosten en zuiden komen (zoals het geval was bij het bombardement) en het vallen van tonnen bommen, en het ‘all clear’ signaal aan het einde.
De altviool, als een individu, zet het vreselijke beeld in context en combineert de soundscape met zachte, trillende geluiden als ook luidruchtige. De titel van het stuk verwijst naar een uitspraak van Stanley Baldwin in 1932 uit de speech A Fear for the Future aan het Britse parlement. Hij en anderen geloofden dat luchtafweersystemen onvoldoende capaciteit hadden om te voorkomen dat bommenwerpers de steden zouden vernietigen. Hij had helaas gelijk.

Guillem Góngora, geboren in Barcelona, begon zijn pianostudies in de Aula de Música de Barcelona bij Esther Barberán. In 2003 studeert hij verder aan de Oriol Martorell-school en raakt hij geïnteresseerd in compositie. In 2012 behaalt hij cum laude zijn bachelor piano onder Xavier Pardo. Datzelfde jaar haalt hij de eerste plaats bij de toelatingstest tot de compositie-opleiding aan de ESMUC (Barcelona), waar hij studeert bij Bernat Vivancos en Mauricio Sotelo. In 2017, met een cum laude bachelor compositie op zak, brengt zijn interesse in elektronische muziek hem naar de HKU om aan het Mastertraject Music Design te beginnen, waarbij hij zich bezighoudt met de mogelijkheden tot het combineren van akoestische instrumenten en live electronics.
Guillem woonde masterclasses bij van Stefano Gervasoni, Sofia Gubaidulina, Mauro Lanza, Mauricio Rodríguez, Raphael Cëndo, Clara Maïda, Bryn Harrison, Kaija Saariaho en Ondrej Adámek. Zijn muziek werd o.a. gespeeld door ensemble BCN216 (Barcelona) en Curious Chamber Players (Stockholm).

2. Gojira Ouverture Sebastien Romero
Neon - koor o.l.v. Fokko Oldenhuis
Maarten Boonstra - orgel
Glòria Expósito - cello
Tomas Loos & Ika Pataridze - elektronica:
Sebastien Romero - (elektronische) percussie:

Sebastien Romero is een autonome componist die begonnen is als animator en filmmaker. Zijn muziek is hierdoor altijd heel sprekend en zet keer op keer een bepaalde wereld neer.
In het stuk "Gojira Overture" neemt hij je mee naar een kerk van een cult waar we een ceremonie bijwonen ter verering van de almachtige Godzilla. We maken deel uit van de komst van Godzilla oftewel de Apocalypse.
Dit brengt chaos en wanhoop mee maar zorgt ook voor een melancholische reflectie op alles wat mis is gegaan.

3. Dusk Vincent Pruijn Pérez
Dusk is een stuk voor vier audiokanalen, smartphones, spreker en solo instrument. De bedoeling van dit stuk is om de rauwe expressie van een collage van emoties te delen met het publiek, hierbij is de betekenis van de performance niet het hoofdpunt, maar de manier hoe deze betekenis in een ervaring vertaald wordt door de combinatie van de interpretatie van de performers, het digitale geluid dat binnen en buiten het publiek afgespeeld wordt en de beelden, die geprojecteerd worden. Het materiaal van dit stuk is grotendeels ter plekke gegenereerd.
Er wordt geluid afgespeeld door de smartphones van het publiek, het is de bedoeling dat indien mogelijk mensen de URL https://audir.io op hun telefoon bezoeken, één keer op het scherm klikken en vervolgens de telefoon aan laten voor de duur van het stuk. Er wordt van het publiek gevraagd om alleen tijdens dit stuk het geluid van de smartphones aan te laten staan.

Vincent Pruijn Pérez werd geboren in 1996 in Mexico Stad en heeft vanaf een jonge leeftijd klassieke gitaar gestudeerd, en in latere jaren zowel klassieke als metal muziekstukken gecomponeerd. Tegenwoordig onderzoekt hij het creëren van multimedia-ervaringen door het gebruik van digitale media.

4. Melodies for air, light and electricity Layla Hollestelle
Diederick Clements - orgel
Jaromir Mulders - visuals
Vito Willems - lichtconstructie
Tom Liem - synthesyzer
Twee stukken voor orgel, synthesizer en stem.
Het grote orgel in de Nicolaïkerk is het hoofdinstrument waar de stukken voor geschreven zijn. De muziek is gebaseerd op een abstract beeld van water, licht dat schijnt door de golfbewegingen van het water.

Layla Hollestelle, componist, musicus. Layla begon met piano spelen toen ze 5 jaar was. Vanaf haar 12de begon ze ook gitaar te spelen en liedjes te schrijven en op te nemen. Ze schrijft haar muziek met gitaar, piano en zang als belangrijkste instrumenten en speelt en bestudeert muziek van componisten als Rachmaninoff op de piano. Wanneer ze muziek schrijft, ziet Layla vaak beelden voor zich. Daardoor schrijft ze ook graag orkestrale filmmuziek, vooral voor strijkers. Ook schrijft ze voor kleinere bezettingen, zoals strijkkwartet. Met haar achtergrond in songwriting, rock, klassieke piano en beeldende kunst is haar artistieke doel om deze invloeden samen te brengen en de sfeer de kern te laten zijn.

PAUZE

5.Verwoed Antonio Wijma
Neon - koor o.l.v. Fokko Oldenhuis
Antonio Wijma - live electronics en zang
Pascal Kortenkool - gitaar en zang
Wessel Reijman - drums en zang
Het stuk Verwoed gaat over de woede en wraak van moeder Natuur jegens de mens vanwege het vervuilen van haar lucht, het bederven van haar grond en het vermoorden van haar creaties. Het evenwicht dat de natuur heeft, is verstoord en dieren en planten sterven uit door toedoen van de mens. Met al haar woede creëert zij een wervelende storm die alles wegvaagt, zodat de natuur weer een kans krijgt te groeien.

Als student Composition en Electronic music heeft Antonio Wijma zich vooral ontwikkeld op het gebied van klank en de implementatie daarvan binnen een muzikale compositie. De klank moet een onderdeel zijn van de muzikale inhoud in plaats van slechts een effect of een toepassing. Daarnaast heeft Antonio een grote liefde voor donkere en gruizige klanktexturen en een interesse in niet-westerse ritmes. Ook heeft Antonio een achtergrond in Metal muziek.

6. ZWEVING Rijk Kruijer & Matthee de Bruin
Voor orgel, carillon en live-elektronica
Tommy van Doorn - carillon
Niels Adema - orgel
Rijk Kruijer - electronica
Matthee de Bruin - electronica
'ZWEVING' heeft de intentie een diepe luisterstaat op te wekken die de luisteraar zowel dieper binnen zichzelf, als buiten zichzelf brengt. Het contrast tussen het orgel en het carillon illustreert die dualiteit.
De eerste akte van de compositie wordt gespeeld op het carillon buiten in de toren van de Nicolaïkerk voor aanvang van het concert.
De tweede akte vindt plaats tijdens het concert en wordt gespeeld door het orgel en elektronica.

Matthee de Bruin is geluidskunstenaar. Zijn werk komt tot leven op het raakvlak tussen installatiekunst, compositie en performance. De Bruin gebruikt stilte om ruimte, ? (Ma), te creëren, onderstreept door een minimalistische esthetiek.
Rijk Kruijer creëert geluidservaringen in de vorm van performances en composities. Gefascineerd door de complexiteit en de onverwachte bewegingen van omgevingsgeluid maakt hij werk waarin tijdloosheid en ruimte belangrijk zijn.
De stijl van beide componisten vraagt om actief te luisteren in het nu.

7. Eb en vloed enzo Tom Wolkers
In films en andere media wordt de zee meestal afgebeeld als een heldere schone plek waar kinderen zandkastelen bouwen en geliefden romantisch liefst bij een ondergaande zon langs de kust de verte in verdwijnen. Maar ieder met een beetje observatievermogen zal het opvallen dat het strand en de zee naast oneindig mooi ook heel ruig en smerig zijn. Bomen in duingebieden groeien verwrongen, vervormd door de wind. Het strand ligt bezaaid met aangespoelde jerrycans, rafelige stukken touw en verdampende kwallen. Het is een kerkhof waar menig kokkel en krab zijn laatste adem uitblaast. Samen met een andere jeugdliefde: Jazz, vormt dit de basis van mijn stuk.
‘Eb en vloed enzo’ gaat over de schoonheid en de dreiging van de zee.

Tom Wolkers (1981) groeide op op Texel. De zee was een belangrijk onderdeel van zijn jeugd.

Neon - Koor voor Nieuwste Muziek voert het liefst werken uit waarvan de inkt nog nat is. Componisten en concertorganisatoren die een koor zoeken om nieuw werk ten gehore te laten brengen, kunnen bij Neon terecht. Beginnende componisten krijgen indien gewenst advies over het schrijven voor en de notatie van koormuziek, en tijdens de repetitieperiode is er ruimte voor experimenten en aanpassingen.
Neon is zeer flexibel: per project wordt het koor samengesteld - uit ervaren amateurs en beginnende profs - en de bezetting wordt afgestemd op de betreffende stukken, uiteenlopend van klein ensemble tot volledig kamerkoor.
Het koor is in 2014 opgericht door Fokko Oldenhuis, Heleen van Dinther, Annemarie Lavèn en Inger Limburg. Meer informatie op www.koorneon.nl.
Vanavond bestaat Neon uit:
Sopranen Marijn Bouwmeester, Jessie Ehlhart, Inger Limburg, Myrthe Nieuwenhuizen, Marleen Steenkist
Alten
Sandra Boersma, Renske Dzon, Angelique Hoogstrate, Agnes van de Meent, Judith van der Ree
Tenoren Paul Bocken, Stephen Helms, Sander van der Ven,
Tim Verweij, Koos Vleeshouwers
Bassen Joep de Bont, Joep Everts, Otto Mattäs, Hans Meek, Ludo Nieuwenhuizen
Biografie Fokko Oldenhuis
Fokko Oldenhuis dirigeert, naast Neon, ook het Hollands Vocaal Ensemble Amsterdam, de Utrechtse Studenten Cantorij, Kamerkoor Next, en de projectkoren Attacca Ensemble en Kamerkoor D’Allure. Aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht is hij docent en cursusleider van de Applicatieopleiding Koordirectie en de Kurt Thomas Cursus.
Met zijn koren voert Fokko Oldenhuis een zeer divers repertoire oude en nieuwe muziek uit. Regelmatig wordt op zijn verzoek nieuwe muziek geschreven. Hij voerde premières uit van onder anderen Ad Wammes, Daan Manneke, Gerard Beljon, Kurt Bikkembergs, Robert Nasveld, Leonard Evers, Willem van Merwijk, Roderik de Man en vele jonge, beginnende componisten. Hij werkt regelmatig samen met de compositieafdelingen van de conservatoria in Utrecht en Amsterdam en met de opleiding Muziek & Technologie van de HKU.
Fokko Oldenhuis is artistiek adviseur bij de Stichting Culturele Evenementen van de Nicolaïkerk in Utrecht en hij is lid van de artistieke commissie van het Nederlands Studenten Kamerkoor. Samen met Hans Noijens schreef hij het boekje Doen en Laten - Repetitietechniek. Meer informatie op www.fokkooldenhuis.nl


 

Top


[Home]