Foto's zaterdag 12 juli 2008   


.

.

.

.

.


  Programma  

 


zaterdag 12 juli 2008 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 12 juli 2008
20:30 uur - Nicolaïkerk

John come kisse me now?


Ensemble Séverin


Judith Steenbrink-viool
Tineke Steenbrink-klavecimbel

Programma

Dario Castello (17de eeuw)-Sonata Seconda à Sopran Solo (Libro Secondo Venetië 1629)
Johann Schop (?-1667)-Nasce la pena mia ('t Uitnement Kabinet (Amsterdam 1646,1649)
William Byrd (1540-1623)-John come kisse me now (Fitzwilliam Virginal Book 1609-1619)
Sen.r Balshar-Division on a Ground John come kiss (The division-violin Londen, 1684)
Sen.r Balshar-A Prelude for the Violin by Sen.r Balshar a Germaine (The division-violin London, 1684)
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)-Unter der Linden Grune
Giovanni Battista Fontana (1589-1630)-Sonata Seconda a Violino Solo (Venetia 1641)
Nicola Mattheis (circa 1650-1713)-Aria Amorosa
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 - 1704)-Ciacona Violino Solo

John come kisse me now?


Een concert met muziek uit de 16e en 17e eeuw, gewijd aan de liefde...

Toelichting bij de componisten van wie in dit concert werken worden uitgevoerd.

Dario Castello (Venetië, eerste helft van de 17de eeuw)

Er is weinig tot niets bekend over deze componist, zijn publicaties
blijven in nevelen gehuld.

Het ongekend hoge aantal van heruitgaves en verspreiding van zijn sonates
geeft een indicatie van de populariteit in zijn dagen. Virtuositeit en
grilligheid kenmerkt zijn werk.


Johann Schop (duitse violist, rond 1590- Hamburg, 1667)

We kennen Schop vandaag de dag als componist van koralen als 'Lasset
uns den Herren preisen', 'Werde munter, mein Gemüte'
en 'O Ewigkeit,
du Donnerwort'
.

Nasce la pena mia ('t Uitnement Kabinet , Amsterdam 1646,1649)

Deze compostitie van Johann Schop is gebaseerd op een madrigaal van
Alessandro Strigio (1537-1592) dat de volgende inhoud heeft:

Mijn pijn ontstaat, doordat ik de zon, mijn vriendin,
Niet kan aanschouwen. Haar blik brengt mij in een toestand,
Die erger is dan de dood. Ach, hoe treurig en kwetsbaar
Is het leven. Ik sterf, als ik geen beslissing neem.
Ik lijd, als ik haar aanschouw, en als ik het niet doe, om zo meer.



William Byrd (1540-1623)

Byrd wordt geëerd met titels als 'a Father of Musick' en 'Brittanicae
Musicae Parens
'. Hij liet een groot oeuvre na met met name koorwerken
en werken voor virginaal.

Door zijn oeuvre heen toont Byrd zich een ware meester in lijnen- en
motievenspel, contrapunt, harmonie en figuratie en de meeste
verrassende combinaties. Vorm was expressie voor Byrd, een
ongeëvenaarde variëteit van effecten komen in zijn stukken voor met
een instinct voor evenwichtige muzikale construkties. Toch steeds fris
en nieuw, als een ingeving op de vroege morgen.


Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)

Van Sweelinck vanavond een bewerking op het in zijn tijd bekende lied Unter der Linden Grune


Giovanni Battista Fontana (1589-rond 1630) Italiaanse violist

De Sonata heeft als begin het letterlijke citaat van het beroemde
motet 'Nigra sum' uit de Mariaverspers van Claudio Monteverdi.
Fontana stierf, zoals velen in zijn tijd, aan de pest.


Ensemble Séverin

Judith en Tineke Steenbrink (1977) werden als eeneiige tweeling geboren. Al jong werden ze door hun vader, koordirigent Jacques Steenbrink, ingewijd in de geheimen van de oude muziek. Judith ontwikkelde zich verder op de viool en Tineke viel voor het orgel en het klavecimbel. Na hun conservatoriumstudie waren beiden al snel actief in het professionele muziekcircuit. Ze treden samen op met het in 1998 opgerichte Ensemble Séverin, en ze stonden na omzwervingen langs verschillende barokensembles aan de wieg van Holland Baroque Society. Daarnaast is Judith ook actief bij Amsterdam Baroque Orchestra en als concertmeester verbonden aan the European Union Baroque Orchestra. Tineke is hoofdvakdocente klavecimbel aan het Artez Conservatorium in Zwolle en organist van de St. Martinuskerk te Cuijk, waar zij het beroemde Severijn-orgel bespeelt.

Ensemble Séverin paart een verfijnde speeltrant aan hecht ensemblespel. De deeltjes gaan vederlicht, soms voorzien van een poëtische toets, dan weer omkleed met tederheid.' ....'Hun uitvoering getuigt van intense muzikaliteit. Ze is lening, subtiel en poëtisch.' (De Gelderlander) ?' Liess sie mit höchster Flexabitität das Gemeinsame aufleuchten: das Improvisatorische, die blitzschnellen starke Gegensätze kurzer Teil.. Gleichzeitig ist jedes Werk geistvoll bis ins Letzte durchgeformt. Jedes hat seinen eigenen Charakter.' (WAZ)

Website: http://www.ensembleseverin.nl/

 

Top


[Home]