Foto's zaterdag 17 november 2007   


.

.

.

.

.

.


  Programma  

 


zaterdag 17 november 2007 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 17 november 2007
20:30 uur - Nicolaïkerk

Zing & Slagwerk


Asko Kamerkoor
o.l.v. Jos Leussink


m.m.v. Arnold Marinissen-slagwerk

Programma

Mary Finsterer (*1962)-Omaggio alla Pietà voor zes zangers en slagwerker (1993)
Piet-Jan van Rossum (*1966)-nieuw werk voor slagwerker
Wouter Snoei (*1977)-Waan voor twaalf zangers, slagwerker en elektronica
Morton Feldman (1926-1987)-Christian Wolff in Cambridge voor vierstemmig koor (1963)
Marko Ciciliani (*1970)-Crash voor een zingende slagwerker (2007)
Arnold Marinissen (*1966)-Ei voor koor, slagwerker en elektronica
Fran?ois-Bernard M?che (*1935)-Danaé voor twaalf zangers (allen ook slagwerk) en slagwerker (1970)

Uit instrumentale en elektronische muziek van de afgelopen eeuw blijkt dat ruis niet alleen een vervelend bijverschijnsel van de klankproductie is, maar dat het ook doelbewust ingezet kan worden. Het slagwerk, ruisopwekker bij uitstek, dient allang niet meer alleen als ritmische begeleiding, maar kent inmiddels een eigen, op zijn ruismogelijkheden toegespitst repertoire. Luister naar een zingende slagwerker en slagwerkende zangers met een toefje elektronica. Een samenwerking van Arnold Marinissen en het Asko Kamerkoor.

? (-) zangers leren eerst tonen te maken. Die onderbreken we vervolgens met verschillende ruisgeluiden. De tonen worden klinkers genoemd, de ruisgeluiden medeklinkers. De medeklinkers kunnen worden gecombineerd in sociaal geaccepteerde patronen die een betekenis hebben, als aanvulling op de schoonheid die de tonen kunnen hebben. Dit alles maakt zang tot een kunst die muziek en literatuur combineert. Andere instrumenten produceren ook ruis. Maar die heeft geen symbolische betekenis en leidt af van de schoonheid van het geluid.?
Aldus de bekende zangpedagoog William Vennard in zijn opzienbarende boek Singing, the Mechanism and the Technic (1967).
Vennards beweringen over de ruisproductie van instrumenten en stemmen kloppen voor een groot deel, gelukkig voor de muziek. Maar wat betreft de instrumentale en elektronische muziek blijkt uit het repertoire van de afgelopen eeuw, dat ruis doelbewust gecomponeerd kan worden, en dat die niet alleen een vervelend bijverschijnsel van de klankproductie is.
Het slagwerk, ruisinstrumenten bij uitstek, dient allang niet meer alleen als ritmische begeleiding, maar kent inmiddels een eigen, op zijn ruismogelijkheden toegespitst repertoire.
Zoals uit het repertoire van het Asko Kamerkoor blijkt, hebben vele componisten ook de ruis van stemmen goed weten te componeren met een muzikaal symbolische betekenis, los van die van de taal.

Het ligt in de lijn van het Asko Kamerkoor een programma samen te stellen waarin stemmen, slagwerk en elektronica worden gecombineerd en waarin de wereld van de ruisklanken tot onderwerp wordt gemaakt. Centraal in Zing- & Slagwerk staat Nederlands beste slagwerker Arnold Marinissen, over wie de pers schreef: ?Marinissen is een slagwerker die duizend kleuren aan elke toets van zijn vibrafoon weet te ontlokken, die een aangeslagen stuk schroot kan laten glimmen en die zijn trommelvellen kan laten zingen.? Behalve als briljant vertolker is Marinissen in Zing- & Slagwerk ook te horen als componist.
Componist en sound performer Wouter Snoei maakt speciaal voor dit concert een nieuw werk voor twaalfstemmig koor, slagwerk en elektronica. Snoei maakte furore met zijn elektronische muziek (Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs 2004) en houdt zich al enige tijd bezig met de integratie van akoestische instrumenten in zijn elektronische composities. Werkte Snoei al in vele projecten van het Asko Kamerkoor mee als klankregisseur en sound designer, in Zing- & Slagwerk is hij er voor het eerst als componist te horen.

De grote muzikale kwaliteiten van Marinissen en Snoei, gecombineerd met de toewijding en durf van het Asko Kamerkoor beloven samen een avontuurlijk programma op te leveren. Ruis is schoonheid.

Het Asko Kamerkoor werd in 1978 opgericht door de toenmalige Stichting ASKO, voor een uitvoering van Passaggio van Luciano Berio. In hetzelfde jaar werd Jos Leussink dirigent van wat toen nog ASKO Koor heette; hij is dat tot op de dag van vandaag. In 2003 werd het Asko Kamerkoor een zelfstandige stichting.
Inmiddels geniet het Asko Kamerkoor een grote naamsbekendheid als hét semi-professionele vocaal ensemble dat actueel, grensverleggend en eigentijds repertoire met durf, onafhankelijkheid en toewijding uitvoert in zorgvuldig samengestelde programma's.
In zijn bijna dertigjarige bestaan heeft het Asko Kamerkoor meer dan 100 werken uit binnen- en buitenland uitgevoerd, in vele wereldpremières en talloze Nederlandse premières. Bijvoorbeeld van componisten die pas later in Nederland algemeen bekend zouden worden, zoals Sofia Goebaidoelina, Alexander Knaifel, Valentin Silvestrov, Claude Vivier en Arvo Pärt. De repertoirelijst biedt zo ook een interessant overzicht van de ontwikkelingen in de eigentijdse koormuziek.

Jos Leussink studeerde muziekwetenschap en ondernam daarnaast uiteenlopende muzikale activiteiten die meer en meer uitkwamen bij het dirigeren van koren. In dit opzicht stimuleerden hem: Kurt Thomas, Jaap Hillen, Jan Boogaarts, Stephane Caillat, Philippe Caillard, Klaus Martin Ziegler en Nikolaus Harnoncourt. Van doorslaggevende betekenis voor zijn muzikale opvattingen waren de lessen van Gottfried Michael Koenig op het instituut voor Sonologie. Sinds de oprichting in 1978 is Jos Leussink dirigent van het ASKO Koor, nu het Asko Kamerkoor, in Amsterdam, dat zich toelegt op het uitvoeren van de allernieuwste muziek. Als docent koordirectie is hij verbonden aan het Conservatorium in Zwolle. Daarnaast is hij als programmeur betrokken bij het jaarlijkse festival Musica Sacra in Maastricht.

Arnold Marinissen studeerde slagwerk aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus met Onderscheiding behaalde. Daarbij werd hem de Prijs voor het Beste Examen van het Jaar uitgereikt.
Marinissen is veelvuldig te beluisteren als solist en in kamermuziek. Zo soleerde hij met onder meer het WDR Symfonieorkest, de Holland Symfonia, het Noordhollands Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Amsterdam Sinfonietta, het Nieuw Ensemble en de Southern Sinfonia in Nieuw-Zeeland, in werken van o.a. Richard Rodney Bennett, Harrison Birtwistle, Andreas Dohmen, André Jolivet, Darius Milhaud en Iannis Xenakis. Hij was artistiek leider van de Slagwerkgroep Den Haag, en wordt regelmatig gevraagd als gastprogrammeur in binnen- en buitenland.



Website: http://www.askokamerkoor.nl/

 

Top


[Home]