Foto's zaterdag 20 januari 2007   


.

.

.

.

.

.

.

.


  Programma  

 


zaterdag 20 januari 2007 20:30 uur - Nicolaïkerk


zaterdag 20 januari 2007
20:30 uur - Nicolaïkerk

De vesper samengesteld


Coqu en Leliekoor


o.l.v. JanJoost van Elburg

-

Programma

Nikolai Kedrov-Otche Nash (Leliekoor en Coqu)
Arvo Pärt-7 Magnificat Antifonen (Coqu)
Nicolas Gombert-Magnificat Tertii et Octavi Toni (Leliekoor)
Sergej Rachmaninov-Vespers (Leliekoor en Coqu)

Programmatoelichting

Op het eerste gezicht lijkt het verband tussen de Vespers van Rachmaninov, de Maria-Antifonen van Pärt en het Magnificat van Gombert ver te zoeken. Toch zijn er zowel op spiritueel en liturgisch als compositorisch niveau overeenkomsten te vinden.
Voor alledrie de componisten is hun compositie om uiteenlopende redenen een uiting van hun diepe geloofsbeleving: de katholieke Gombert, de Russisch-orthodoxe Rachmaninov, en de (Luthers-)protestante compositie van Pärt.
Voor Rachmaninov en Gombert geldt daarnaast dat ze in hun respectievelijke composities hun ultieme kunnen wilden tonen in een genre waarin ze niet gewoon waren te componeren. Rachmaninov was niet tevreden na het componeren van zijn 'Liturgie van St Johannes Chrysostomos', en Gombert schreef zijn Acht magnificats als boetedoening na zijn veroordeling vanwege het misbruiken van een koorknaap.
Beiden gebruiken 'chant' als basale structuur voor hun compositie; Rachmaninov vanuit de 'Znamenny Chant' in de traditie van de Russisch-orthodoxe kerkmuziek, en Gombert vanuit het gregoriaans door het zetten van de even verzen in polyfone stijl, en de oneven verzen in de onbewerkte versie van het Liber Usualis te laten. Pärt schreef zijn Duitstalige Antifonen vanuit het protestante (en Lutherse) gebruik om antifonen voor een magnificat te zingen. Allen wilden hun geloofsbeleving uiten via een muzikale compositie.

Liturgisch sluiten de teksten van de drie composities nauw op elkaar aan. Een van de onderdelen van de Vespers is het Magnificat. In onze uitvoering worden het Magnificat en de grote doxologie uit de Vespers van Rachmaninov weggelaten. De Antifonen (van Pärt) zijn in feite het voorspel op het Magnificat (van Gombert) en zo vinden we alle onderdelen van de tekst van de Vespers weer terug in dit programma.

De stijl van componeren van Pärt en Rachmaninov komt overeen vanwege de homofone structuur zoals we die kennen uit de Russisch-orthodoxe traditie. Alhoewel heel verschillend van stijl hanteren alledrie de componisten het principe van de kleine omvang van melodielijnen. Gombert in polyfone, Rachmaninov en Pärt in hoofdzakelijk homofone stijl.

Door de afwisseling van maar tegelijkertijd sterke link tussen de composities belooft dit een interessant programma te worden, dat beide koren tot zijn recht laat komen in de individuele composities en de samenwerking in de Vespers tot hoogtepunt kan laten komen.

JanJoost van Elburg


JanJoost van Elburg (1962) studeerde koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium onder Barend Schuurman, en zang bij Jelle Draijer, Margreet Honig, Luciënne Bouwman en Ghislaine Morgan. Als dirigent is hij verbonden aan het Lelikoor te Amsterdam, The Reading Bach Choir (Reading UK), The Bartholomew Consort (Oxford UK), The Renaissance Singers (London UK), en vocal coach van Ensemble Coqu te Utrecht, en Worth Abbey School (Worth, UK). Hij is als docent/medewerker verbonden aan de Stichting Buitenkunst en treedt als jurylid op bij muzikale evenementen. Als zanger trad hij met regelmaat op met The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phillips. Hij werd uitgenodigd door de Nederlandse Ambassade te Sofia (Bulgarije) om het openingsconcert te dirigeren van het European Music Festival 2003, en bij The First International Bach Choral Festival te Leipzig (2005). In april 2006 dirigeerde hij met de Oude Muziek afdeling van het Conservatorium van Terni (Italië) en het Lelikoor de Johannes Passion van J.S. Bach.

Vocaal ensemble Coqu uit Utrecht is een kamerkoor dat bestaat uit ervaren, geschoolde amateurzangers. Het koor werkt met een unieke formule: elk half jaar wordt een andere dirigent uitgenodigd het koor onder zijn of haar hoede te nemen. Dit leidt tot een interessante afwisseling in werkwijze en programmasamenstelling. In het verleden hebben gerenommeerde koordirigenten als Jos van Veldhoven, Anthony Zielhorst, Yt Nicolai en Peter Dijkstra voor het koor gestaan. Coqu heeft door deze aanpak in de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan met muziek uit verschillende stijlperioden. Coqu werkte, in samenwerking met Musica ad Rhenum, mee aan cd-opnames van de Mozart-opera's Ascanio in Alba en La Clemenza di Tito voor het Kruidvat-label. Concerten van Coqu worden regelmatig uitgezonden door Radio 4 en Concertzender.




Website: http://www.coqu.nl/

 

Top


[Home]