Foto's zondag 18 juni 2006   



  Programma  

 


zondag 18 juni 2006 15:00 uur - Nicolaïkerk


zondag 18 juni 2006
15:00 uur - Nicolaïkerk

Het Hooglied


Het Oude Muziek Koor
o.l.v. Daniel Reuss


Ko Zwanenburg-orgel

De teksten van het Hooglied, meer dan tweeduizend jaar oud, hebben één thema: de intense liefde van twee jonge mensen voor elkaar. Het boek is opgenomen in het Oude Testament en bestaat uit acht hoofdstukken. De erotiek in de gedichten is lange tijd, met name onder geleerden, een twistpunt geweest. Men vroeg zich af, of dit boek wel in de Bijbel thuis hoorde. Uiteindelijk kwam men tot de uitleg, dat de in het Hooglied bezongen liefde allegorisch de liefde beschrijft van God voor zijn volk. Deze uitleg werd met graagte overgenomen door de christelijke kerk, de ene keer als uiting van de verhouding tussen Christus en de Kerk, de andere keer als voorbeeld van de relatie tussen Christus en een individuele ziel en zelfs als verhouding tussen Christus en Maria. Alles natuurlijk allegorisch bedoeld.
Het Oude Muziek Koor brengt een dwarsdoorsnede van de getoonzette teksten door de eeuwen heen. De Vlaming Nicolas Gombert (1495-1560) en de Italiaan Giovanni da Palestrina (1525/26-1594) zijn 16e eeuwse componisten, die de Latijnse teksten van het Hooglied gebruikten voor hun composities. Dit in tegenstelling tot de Duitse componist Melchior Franck (1580-1639), die zijn Hoogliedmotetten in de volkstaal, het Duits, schreef. De stap naar de 20e en 21e eeuw wordt gemaakt met het door Berry van Berkum gecomponeerde orgelwerk MusicMeeting. MusicMeeting is gecomponeerd in 2002 in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst ( Amsterdam ) voor de Stichting Internationale Orgeldagen Rijnstreek. Het werk is gemaakt voor een kerk met een rijke akoestiek, zoals de Nicolaïkerk. Daarop volgen de Hoogliedliederen van Daniel Lesur en het programma eindigt met een nieuwe compositie van Bart Visman, die in 2006 door Het Oude Muziek Koor in première wordt gebracht.

Het Oude Muziek Koor Arnhem geldt al jarenlang als één van de toonaangevende ensembles in de Nederlandse Amateur Koorwereld. Onder leiding van dirigent Daniel Reuss, die eveneens artistiek leider van Cappella Amsterdam en chef-dirigent van het RIAS Kammerchor Berlin is, heeft het koor indruk gemaakt met uitvoeringen van onder andere Bachs Hohe Messe, zijn Johannes en Matthäus Passion, de Mariavespers van Monteverdi, het oratorium Belshazzar van G.F. Handel, het Stabat Mater van Haydn, Carissimi's Jephta en Les Noces van Stravinsky.
Bij al deze uitvoeringen werd gewerkt met instrumentale ensembles, bestaande uit gerenommeerde professionele musici en met bekende solisten als Nico van der Meel, Johannette Zomer, Nele Grams, Harry van der Kamp en Margriet van Reisen.

Ko Zwanenburg (1963) studeerde bij Theo Saris, Elly Kooiman en Kees de Wijs (Nederlands Instituut voor Kerkmuziek), Jan Welmers (Utrechts Conservatorium) en Bert Matter. Regelmatig verzorgt hij radio-opnames. Het geven van concerten en het begeleiden van solisten en koren combineert hij met een eigen lespraktijk voor orgel en piano. Hij is cantor van de Marcuskerk en cantor-organist van de Nicolaïkerk.

 

Top


[Home]